ЗАВДАННЯ
для перевірки рівня навчальних досягнень здобувача освіти
предмет: БІОЛОГІЯ
клас 10
Робота розділена на чотири частини:
перша частина – 10 нескладних тестових завдань з однією правильною відповіддю із чотирьох запропонованих;
друга частина – 10 оптимальних тестових завдань з кількома правильними відповідями із множини запропонованих варіантів;
третя частина – 5 тестових завдань з використанням графічних зображень та на встановлення відповідностей;
четверта частина – 1 завдання з відкритою відповіддю або задачею.
Оцінювання всіх завдань роботи здійснюється за рейтинговою шкалою, наведеною в таблиці 1.
Таблиця 1
№ завдання
|
Кількість балів за одне завдання
|
Загальна кількість балів за групу завдань
|
1-10
|
1
|
10
|
11-20
|
2
|
20
|
21-25
|
3
|
15
|
26
|
15
|
15
|
Відкрита відповідь оцінюється за критеріями, наведеними в таблиці 2.
Таблиця 2
Група критеріїв
|
Бали за виконання
|
Визначення основних понять
|
0.5
|
Послідовність, логічність викладення матеріалу
|
0.5
|
Наукова достовірність змісту викладеного матеріалу
|
3
|
Уміння робити висновки
|
1
|
Оцінка за роботу визначається на основі набраних балів за таблицею 3
Таблиця 3
Кількість набраних балів
|
Оцінка за роботу
|
0-5
|
1
|
6-10
|
2
|
11-15
|
3
|
16-20
|
4
|
21-25
|
5
|
26-30
|
6
|
31-35
|
7
|
36-40
|
8
|
41-45
|
9
|
46-50
|
10
|
51-55
|
11
|
56-60
|
12
|
Частина 1
-
Яку кількість молекул АТФ потребує синтез 1 молекули глюкози в процесі фотосинтезу ? а) 3; б) 6; в) 12; г) 18
-
Як називаються білки, які допомагають синтезованим білкам згортатися в правильну конформацію ? а) гістони; б) шаперони; в) ферменти; г) глобуліни
-
Вкажіть властивість живого, яка полягає у здатності організму адекватно реагувати на зовнішні або внутрішні впливи: а) подразливість; б) здатність до саморегуляції; в) здатність до розвитку; г) здатність до метаболізму
-
Сукупність живих організмів, які мешкають у певному середовищі існування й утворюють з ним єдине ціле, це: а) біологічний вид; б) біоценоз; в) екосистема; г) екотоп
-
Вкажіть тип середовища, на яке людина достатньо сильно впливає, і це є причиною змін у цих середовищах: а) природне; б) антропогенно-змінене; в) штучне
-
Вкажіть можливі наслідки дії стресу на кровоносну систему: а) підвищення частоти скорочень серця та артеріального тиску; б) зниження частоти скорочення серця та артеріального тиску; в) зниження частоти скорочення серця та підвищення артеріального тиску; г) підвищення частоти скорочення серця та зниження артеріального тиску
-
Яка систематична категорія є основною в сучасній науковій класифікації: а) домен; б) царство; в) тип; г) вид
-
Яка наука розподіляє організми за систематичними групами, враховуючи ступінь спорідненості та еволюційну історію видів: а) систематика; б) біогеографія; в) класифікація; г) історична біологія
-
Вкажіть енергетичну цінність вуглеводів: а) 42 кДж; б) 38,9 кДж; в) 17,2 кДж; г) 9,8 кДж
-
Вкажіть рідку тканину, що циркулює в судинах і міжклітинних порожнинах багатьох безхребетних тварин з незамкненою системою кровообігу: а) кров; б) лімфа; в) гемолімфа; г) тканинна рідина
Частина 2
-
Вкажіть хордових тварин, для яких характерно два коло кровообігу: а) ланцетник; б) амфібії; в) рептилії; г) риби
-
Вкажіть характерні ознаки архей: а) мембрана завжди двошарова, складається з фосфоліпідів; б) геном не містить гістонів; в) геном містить гістоноподібні білки; г) клітинна стінка складається з псевдомуреїну та специфічних білків
-
Вкажіть організми, які відносяться до опістоконтів: а) мухомор; б) амеба; в) папороть; г) зубр
-
Вкажіть білки, що зв’язують та переносять кисень в організмах тварин: а) гемоглобін; б) фібриноген; в) тромбопластин; г) гемоціанін
-
Вкажіть усі види активного транспорту речовин крізь мембрану клітини: а) дифузія; б) білками-транспортерами; в) ендоцитоз; г) екзоцитоз
-
Вкажіть, які таксономічні одиниці з наведених є доменами: а) бактерії; б) еукаріоти; в) діафоретики; г) екскавати
-
Вкажіть неклітинні форми життя: а) археї; б) пріони; в) бактерії; г) віруси
-
Вкажіть рівні організації живого: а) атомний; б) молекулярний; в) екосистемний; г) літосферний
-
Які структури відносять до провідних тканин рослини: а) ксилема; б) флоема; в) коленхіма; г) паренхіма
-
Вкажіть синантропні види організмів: а) шимпанзе; б) орангутанг; в) миши хатня; г) собака свійський
Частина 3
-
Встановіть відповідність між терміном та його означеням:
Термін
|
Означення
|
А - космополіт
|
-
Організм, що утворився на певній території і живе на ній протягом тривалого часу
|
Б – ендемік
|
-
Вид, який має дуже обмежений ареал
|
В – абориген
|
-
Вид, що поширений на території Землі, трапляється на території різних фауністичних або флористичних царств і в різних природних зонах
|
-
Визначте відповідність систематичного таксону та його представників:
Назва таксону
|
Представник
|
А - екскавати
|
-
інфузорія
|
Б - діафоретики
|
-
евглена зелена
|
В - аморфеї
|
-
амеба
|
-
Визначте відповідність між хімічним елементом та наслідками його нестачі в організмі:
Хімічний елемент
|
Наслідки нестачі в організмі
|
А - нітроген
|
-
Сповільнений ріст, листки жовтіють та маленького розміру
|
Б - фосфор
|
-
Цвітіння рослин припиняється або уповільнюється, листки дрібні й більш темні
|
В - калій
|
-
Ріст уповільнюється, листки синювато-зелені з темними плямами
|
-
Установіть відповідність між групою організмів та її характеристикою:
Група організмів
|
Характеристика
|
А - автотрофи
|
-
Здатні синтезувати органічні речовини з неорганічних
|
Б - гетеротрофи
|
-
Одержують органічні речовини з їжею
|
В - міксотрофи
|
-
Мають змішаний тип живлення
|
-
Встановіть відповідність між тваринами та типом рідини, що приймає участь в перенесенні речовин у їхніх організмах:
Тварина
|
Рідина
|
А – гідра прісноводна
|
-
кров
|
Б – краб камчатський
|
-
гідролімфа
|
В – короп річковий
|
-
гемолімфа
|
Частина 4
-
Які переваги і недоліки мають нервова й гуморальна регуляції метаболізму ?