Конспект батьківських зборів у вигляді круглого столу „Батьки та діти: стилі виховання”
Додаток 1
Матеріал для таблиці „Стилі виховання”
Авторитарний стиль (виховання за типом „Попелюшка”)
Хаотичний стиль (виховання в родині зі прогнозованими емоційними
реакціями батьків)
Демократичний стиль (авторитетний, передбачає співробітництво
батьків і дитини)
Додаток 2
Анкета для батьків
Додаток З
Анкета для учнів
Додаток 4
Вислови
КРУГЛИЙ СТІЛ „Батьки та діти: стилі виховання”
Класний керівник (на фоні музики). Кожному з нас, дорослих, довелося відвідати чудову казкову країну з назвою Дитинство. І нехай не в усіх були дорогі іграшки й гарне вбрання, але найціннішим є те, що подарувало нам дитинство, – любов і турбота наших батьків. Хто не пам’ятає теплих маминих рук, ласкавого, всерозуміючого і всепрощаючого погляду, її доброго й чуйного серця. І от сьогодні, у зрілому віці, маючи певний життєвий досвід, власні помилки й невдачі,
перемоги й поразки, ми повинні ростити й виховувати наших дітей. Це важко. Це відповідально. Головне – не нашкодити. Головне – виховати в маленькій людині Людину з великої літери.
На радость потомство судьбой нам дано.
Нам собственной жизни дороже оно.
Для сердца роднее прибежища нет,
И связи теснее не ведает свет.
Так говорив Фірдоусі.
Додаток 1
Матеріал для таблиці „Стилі виховання”
Авторитарний стиль (виховання за типом „Попелюшка”)
• Усі рішення приймають батьки.
• Дитина в усьому повинна підкорятися волі батьків.
• Чітке виконання правил дисципліни й порядку. Мета батьків – виховання відповідальності, уміння додати труднощі.
• Вимагання від дитини в усіх сферах досягати успіху.
• Навмисне обмеження свободи.
Наслідки:
• Дитина всі частіше боїться розчаровувати батьків своїми невдачами й помилками; виникнення в дитини остраху невдачі;
• формування неадекватної самооцінки (заниженої або завищеної);
• зміна з віком характеру поводження: може виникнути рабська покірність перед начальством, жорстокість і агресія – щодо більш слабкого.
Гіперопіка
• Прагнення батьків усе вирішувати замість дитини.
• Перебільшена увага до дитини.
• Головне місце в родині – для дитини.
Наслідки:
• Дитина не привчається до самостійності й відповідальності;
• у дитини виникає реакція безініціативності;
• постійне очікування невдач і поразок;
• підвищується рівень тривожності;
• урешті-решт у дитини може виникнути комплекс неповноцінності.
Хаотичний стиль (виховання в родині зі прогнозованими емоційними
реакціями батьків)
• Відсутність єдиного підходу до виховання, чітких вимог до дитини.
• Постійні зміни в настрої батьків із приводу проблем у дитини й впливу на неї.
Наслідки:
• Дитина втрачає відчуття стабільності й захисту з боку дорослих;
• підвищується рівень тривожності дитини, імпульсивність;
• виникає неадекватна самооцінка, агресивність;
• дитина усе менше довіряє дорослим, порушує свої обіцянки;
• з віком розвивається нестабільність у міжособистісних відносинах.
Демократичний стиль (авторитетний, передбачає співробітництво
батьків і дитини)
• Батьки розвивають у дитині особисту відповідальність і самостійність.
• Дитина бере участь в обговоренні сімейних проблем, прийнятті рішень.
• Батьки чуйно ставляться до запитів дитини, поважають її думку.
• Виховання чіткої дисципліни й правил поведінки дитини.
Наслідки:
• У школі дитина має гарний рівень адаптації, не соромиться запитувати про те, що не зрозуміло, комфортно почувається в будь-якому соціумі.
Додаток 2
Анкета для батьків
1. Чи добре ви знаєте здібності вашої дитини?
• ні;
• намагаюся дізнатися;
• так, знаю.
2. Чи допомагаєте ви вашій дитині в розв'язанні її особистих проблем?
• у дитини немає проблем;
• навряд чи;
• так.
3. Що ви можете сказати про темперамент вашої дитини?
• Нічого;
• схожий на мій;
• знаю й ураховую його особливості.
4. Чи звертаєте ви увагу на фізичний стан своєї дитини?
• не маю на це часу;
• не завжди;
• вважаю, що це важливо.
5. Чи схвалюєте ви заняття музикою, малюванням, читанням художньої літератури?
• це пуста витрата часу;
• не знаю;
• схвалюю.
6. Якщо дитина вчинила погано, чи розумієте ви, що це може бути результатом вашого неправильного виховання?
• Цього не може бути;
• не знаю;
• можливо.
7. Вертаючись із роботи в роздратованому стані, ви часто вихлюпуєте свій гнів на дитину?
• так, часто;
• не замислювався над цим;
• намагаюся контролювати свої емоції.
8. Чи часто ви подорожуєте (ходите в похід, на екскурсію) зі своєю дитиною?
• любите відпочивати на самоті;
• не доводилося;
• обов’язково, якщо є така можливість.
9. Якщо дитина прийшла додому з поганими оцінками, ви відразу починаєте гніватися?
• відразу;
• дивлячись за що;
• спочатку поговорю з дитиною.
10. Як ви вважаєте, дитина завжди прислухається до вашої думки?
• ні;
• іноді;
• думаю, моя думка дуже важлива для дитини.
Додаток З
Анкета для учнів
1. Чи знають батьки про ваші здібності та інтереси?
• ні, не знають;
• намагаються дізнатися;
• так, знають.
2. Чи допомагають вам батьки в розв’язанні особистих проблем?
• у мене немає проблем;
• ні, не допомагають, сам справляюся;
• так, допомагають.
3. Чи знають батьки особливості твого темпераменту?
• ні;
• я схожий на батьків;
• знають.
4. Чи звертають батьки увагу на твій фізичний стан (поставу, зір тощо)?
• у них немає на це часу;
• не завжди;
• постійно.
5. Чи схвалюють батьки твої заняття музикою, малюванням, читанням художньої літератури?
• ні;
• не знаю;
• так.
6. Коли ти чиниш неправильно, погано, чи розуміють батьки, що вони неправильно тебе виховують?
• я так не чиню;
• не знаю;
• можливо.
7. Чи часто батьки, приходячи з роботи в поганому настрої, обрушують свій гнів на тебе?
• так;
• іноді;
• ніколи.
8. Чи часто батьки вирушають разом з тобою в подорож (у похід, на прогулянку в парк, у кінотеатр)?
• вони люблять відпочивати без мене;
• не доводилося;
• завжди.
9. Чи завжди батьки гніваються на тебе за погані оцінки?
• завжди;
• дивлячись за що;
• спочатку поговорять зі мною.
10. Чи часто ти прислухаєшся до думки своїх батьків?
• ні;
• іноді;
• часто.
Додаток 4
1. Дитина, яка переносить менше образ, виросте людиною, яка краще усвідомлює свою гідність. (М. Г. Чернишевський)
2. Хто не може взяти ласкою, той не візьме й суворістю. (А. П. Чехов)
3. Діти святі й чисті. Навіть у розбійників і крокодилів вони перебувають в ангельському чині. Самі ми можемо лізти в яку завгодно яму, але їх має оповивати атмосфера, пристойна їх чину. Не можна безкарно лихословити в їхній присутності. Не можна перетворювати їх на іграшку свого настрою: то ніжно цілувати, то скажено тупотіти на них ногами. (А. П. Чехов)
4. Якщо ви хочете навчити своїх дітей красти, змусьте їх якнайдовше випрошувати все, що ви їм даєте. (Б. Шоу)
5. Поганий той вихователь, який не пам’ятає свого дитинства. (М. Ебнер-Ешенбах)
6. Секрет успішного виховання полягає в повазі до учня. (Р. Емерсон)
7. Важко дивитися на дітей, які виглядають старими. (Р. Емерсон)
8. Дитинству слід віддавати найбільшу повагу. (Ювенал)
9. Батьки найменше прощають своїм дітям ті пороки, які вони самі їм прищепили. (Ф. Шимер)
10. Батьки часто плутають поняття „виховання” й „освіта” і думають, що вони дали дитині виховання, коли змусили її вивчати певну кількість предметів. Звідси настільки часте розчарування батьків у своїх дітях у подальшому. (А. Рубінштейн)
11. Народжуючи й годуючи дітей, батько виконує цим лише третину свого завдання. Він повинен дати роду людському – людей, суспільству – суспільних діячів, державі – громадян. Будь-яка людина, що може платити цей потрійний податок і не робить цього, винна, і, можливо, більш винна, якщо платить його наполовину. Хто не може виконати обов’язок батька, той не має права бути ним. (Ж.-Ж. Руссо)
12. Не вчивши дитину, можна виростити цілковитого невігласа; але-якщо її не виховувати, то вона виховається власними засобами, і різниця полягатиме в тому, що вона може виховатися погано тоді, коли могла виховатися розумно і правильно. (М. Пирогов)