Календарне планування уроків біології
у 7 класі
(2,5 год на тиждень, 85 год + 2,5 год резервні)
Складено згідно модельної навчальної програми
«Біологія. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти
(авт. Соболь В. І.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883)
РОЗДІЛ І. ЖИВА ПРИРОДА, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Місце навч інфор. |
Примітка |
І семестр Тема 1. ЄДНІСТЬ ЖИВОЇ ТА НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ |
||||
1. |
|
Жива природа. Складники живої природи. Форми життя, ознаки та різноманітність. Біологічні явища, особливості та різноманітність |
§ |
|
2. |
|
Біологія. Завдання біології та біологічна картина світу. Зв’язки біології з іншими науками та формування природничо-наукової картини світу. Розділи та особливості сучасної біології. |
§ |
|
3. |
|
Біологічне дослідження та його етапи. Основні вимоги до проведення спостереження. Експеримент та його організація. Лабораторна робота 1. Планування досліджень проростання насіння квасолі. |
§ |
|
4. |
|
Різноманітність живої природи. Причини різноманіття форм життя та біологічних явищ. Біорізноманіття. Практична робота 2. Дослідження пристосувального значення ознак зовнішньої будови травневого хруща. |
§ |
|
5. |
|
Єдність неживої та живої природи. Кругообіг речовин – основа єдності неживої та живої природи. Перетворення енергії в живій природі. Лабораторна робота 3. Дослід на випаровування води рослинами. |
§ |
|
6. |
|
Жива природа та природничо-наукова картина світу. Сучасні проблеми природничого змісту.
Тематичне оцінювання «Єдність живої та неживої природи» |
§ |
Проєкт на одну з тем:
1.Вплив аспірину на кімнатні рослини. |
Тема 2. ВІРУСИ, АРХЕЇ ТА БАКТЕРІЇ |
||||
7. |
|
Віруси – неклітинні форми життя. Характерні ознаки вірусів. Різноманітність вірусів. |
. |
|
8. |
|
Організм. Будова, процеси життєдіяльності й властивості організмів. Різноманітність та класифікація організмів. Основні домени організмів: археї, бактерії та еукаріоти. |
§ |
|
9. |
|
Бактерії. Характерні ознаки будови, життєдіяльності і поведінки. Різноманітність бактерій. Пристосування бактерій до несприятливих умов спороутворення, анабіоз. Практична робота 4. Будову бактеріальної клітини у взаємозв’язку з функціями. |
|
|
10
|
|
Археї. Характерні ознаки будови, життєдіяльності і поведінки. Різноманітність архей та їх пристосувань до екстремальних умов життя. Віруси, археї й бактерії у природі та світогляді. Значення вірусів, архей та бактерій в природі. Природничі науки, що вивчають віруси, бактерії та археї.
Тематичне оцінювання «Віруси. Археї. Бактерії.» |
§
|
Проєкт на одну із тем
1. Ціль сталого розвитку 1. Подолання бідності (Goal 1: No |
Тема 3. ЕУКАРІОТИ. РОСЛИНИ, ГРИБИ Й ТВАРИНИ |
||||
11 |
|
Еукаріоти. Загальні особливості будови й життєдіяльності еукаріотів. Узагальнена будова еукаріотичної клітини у зв’язку з життєдіяльністю. Різноманітність еукаріотів: рослини, гриби, тварини |
§
|
|
12 |
|
Рослини. Визначальні ознаки рослин. Особливості будови рослинної клітини у зв’язку з життєдіяльністю. Різноманітність та поширення рослин Лабораторна робота 5. Будова рослинної клітини у взаємозв’язку з процесами життєдіяльності |
§
|
|
13 |
|
Гриби. Визначальні ознаки грибів. Будова грибної клітини. Вегетативне тіло грибів талом. Різноманітність та поширення грибів. Практична робота 6. Будова грибної клітини у взаємозв’язку з процесами життєдіяльності |
§
|
|
14 |
|
Тварини. Визначальні ознаки тварин. Будова тваринної клітини у зв’язку з життєдіяльністю. Різноманітність та поширення тварин. Практична робота 7. Особливості будови тваринної клітини |
§ |
|
15 |
|
Еукаріоти, природа і загальний зв'язок явищ. Природничі науки, які вивчають рослин, грибів і тварин. Значення рослин, грибів й тварин у природі та для людини. Вплив неживої природи на рослини, гриби і тварини
Тематичне оцінювання «Еукаріоти» |
§ |
Проєкт на одну із тем:
1.Переклад. Goal 3: Good health and well-being. |
Тема 4. ВОДОРОСТІ |
||||
16 |
|
Водорості. Загальні ознаки водоростей. Різноманітність водоростей. |
§ |
|
17 |
|
Зелені водорості. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність зелених водоростей. Лабораторна робота 8. Пристосування зелених водоростей до життя у воді. |
§ |
|
18 |
|
Діатомові водорості. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність діатомових водоростей. Практична робота 9. Будова панцира навікули |
§ |
|
19 |
|
Бурі водорості. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність бурих водоростей Лабораторна робота 10. Особливості слані ламінарій. |
§ |
|
20 |
|
Червоні водорості. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність червоних водоростей. |
§ |
|
21 |
|
Водорості і екологічна цінність природи. Значення водоростей у природі та практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Водорості». |
§ |
Проєкт на одну із тем:
1.Цілі сталого розвитку. Goal 2: Zero hunger. |
Тема 5. НАЗЕМНІ РОСЛИНИ. МОХОПОДІБНІ. СУДИННІ РОСЛИНИ |
||||
22 |
|
Наземні рослини (Ембріофіти). Особливості організації та різноманітність. Мохоподібні, їх особливості. Судинні рослини, їх основні ознаки |
§ |
|
23 |
|
Мохи. Загальні ознаки організації та життєвий цикл. Різноманітність мохів Лабораторна робота 11. Будова зозулиного льону звичайного. |
§ |
|
24 |
|
Плауни. Загальні ознаки організації та життєвий цикл. Різноманітність плаунів. Лабораторна робота 13. Дослідження пристосувальних ознак плауна булавоподібного |
§ |
|
25 |
|
Хвощі. Загальні ознаки організації та життєвий цикл. Різноманітність хвощів. Пристосування хвощів. Лабораторна робота 14. Будова нестатевого покоління хвоща польового |
§ |
|
26 |
|
Папороті. Загальні ознаки організації та життєвий цикл. Різноманітність папоротей. Практична робота 15. Життєвий цикл щитника чоловічого. |
§ |
|
27 |
|
Наземні рослини та історична цінність природи. Значення мохів, хвощів, плаунів і папоротей у природі. Значення мохів, плаунів, хвощів та папоротей у практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Мохи, плауни, хвощі, папороті». |
§ |
Проєкт на одну із тем
1.Goal 7: Affordable and clean energy (Доступна та чиста енергія). |
28 |
|
Контрольна робота № 2. |
|
|
Тема 6. НАСІННІ РОСЛИНИ. ХВОЙНІ. КВІТКОВІ |
||||
29 |
|
Насінні рослини. Особливості будови й розмноження насінних рослин. Різноманітність насінних. |
|
|
30 |
|
Насінина – орган відтворення насінних рослин. Лабораторна робота 16. Будова насінини (на прикладі насінини квасолі). |
|
|
31 |
|
Хвойні. Загальні ознаки та життєвий цикл хвойних. Шишка – орган насінного розмноження хвойних. Практична робота 17. Будова шишки сосни звичайної. |
|
|
32 |
|
Квіткові. Загальні ознаки та поширення. Квітка і плід – генеративні органи квіткових. Лабораторна робота 18. Будова та функції квітки і плоду. |
|
|
33 |
|
Вегетативні органи квіткових. Корінь та його функції. Види та видозміни коренів. Пагін та його функції. Види і видозміни пагонів. Практична робота 19. Видозміни коренів |
|
|
34 |
|
Різноманітність квіткових. Справжні дводольні та однодольні. Практична робота 20. Встановлення належності рослин до певної родини |
|
|
35 |
|
Насінні рослини і господарська цінність природи. Значення насінних в природі: хвойні та квіткові. Значення насінних рослин для людини.
Тематичне оцінювання «Насінні рослини». |
|
Проєкт на одну із тем: 1.Goal 15: Life on land
2.Що таке прянощі? |
Тема 7. ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ РОСЛИН |
||||
36
|
|
Життєдіяльність рослин. Процеси |
|
|
37 |
|
Корінь, взаємозв’язок будови з функцією живлення Лабораторна робота 21. Внутрішня будова кореня у зв’язку з функціями |
|
|
38 |
|
Фотосинтез. Значення та особливості у водоростей і наземних рослин. Дихання. Значення та особливості у водоростей і наземних рослин. |
|
|
39 |
|
Листок, взаємозв’язок будови листка з його функціями. Лабораторна робота 22. Внутрішня будова листка у зв’язку з його функціями |
|
|
40 |
|
Транспорт речовин. Значення та особливості у водоростей і наземних рослин. Ріст рослин. Значення та особливості у водоростей і наземних рослин |
|
|
41 |
|
Стебло, взаємозв’язок будови з функціями транспорту речовин та росту.
Лабораторна робота 23. Внутрішня будова стебла у зв’язку з функціями |
|
|
42 |
|
Покриви. Значення та особливості покривів у водоростей і наземних рослин. Опора. Значення та особливості у водоростей і наземних рослин. Рух. Пасивні та активні рухи рослин. Значення та особливості у водоростей і наземних рослин |
|
|
43 |
|
Розмноження рослин. Форми розмноження: нестатеве і статеве. Вегетативне розмноження рослин. Практична робота 24. Вегетативне розмноження рослин |
|
|
44 |
|
Розвиток рослин. Періоди та етапи розвитку рослин. Життєдіяльність рослин і новітні технології. Вплив життєдіяльності рослин на природу. Значення знань життєдіяльності рослин у практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Життєдіяльність рослин» |
|
Проєкт на одну із тем:
1.Goal 13: Climate action. |
Тема 8. ГРИБОПОДІБНІ ОРГАНІЗМИ. СПРАВЖНІ ГРИБИ |
||||
45 |
|
Грибоподібні організми. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність: слизовики, несправжні гриби. |
|
|
46 |
|
Справжні гриби. Організація тіла будови і життєвий цикл. Вегетативне тіло грибів. Пристосування до поширення та перенесення несприятливих умов. |
|
|
47 |
|
Симбіотичні асоціації грибів. Гриби та наземні рослин. Мікориза і шапинкові гриби. Лабораторна робота 25. Будова шапинкових грибів |
|
|
48 |
|
Гриби та водорості. Лишайники, особливості та різноманітність. Гриби та бактерії. Дріжджеві гриби і зооглея. |
|
|
49 |
|
Гриби-паразити. Особливості грибів-паразитів. Різноманітність грибів-паразитів. Гриби-сапротрофи. Цвілеві гриби, особливості та представники. Поширення ґрунтових грибів. Лабораторна робота 26. Особливості будови цвілевих грибів |
|
|
50 |
|
Грибоподібні організми, справжні гриби та цінність захисту від захворювань. Значення грибів в природі та практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Грибоподібні організми. Справжні гриби». |
|
Проєкт на одну із тем:
1.Як боротися з фітофторозом без пестицидів? |
51 |
|
Контрольна робота №3 |
|
|
Тема 9. ТВАРИНОПОДІБНІ ОРГАНІЗМИ. ГУБКИ. ЖАЛКІ |
||||
52 |
|
Твариноподібні організми. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність твариноподібних. |
|
|
53 |
|
Багатоклітинні тварини. Особливості будови й життєдіяльності. Типи симетрії, зародкові листки. Тканини, органи й системи органів. Основні групи: первинні та справжні багатоклітинні. |
|
|
54 |
|
Губки – первинні багатоклітинні. Особливості будови, й життєдіяльності. Різноманітність та поширення губок |
|
|
55 |
|
Радіально-симетричні – справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки та різноманітність. Реброплави. |
|
|
56 |
|
Жалкі. Загальні ознаки, поширення та біологічні особливості. Різноманітність жалких. Коралові поліпи (або Антозої), особливості та різноманітність. Медузи (або Медузозої), особливості та різноманітність. Лабораторна робота 27. Дослідження будови жалких (на прикладі гідри звичайної) |
|
|
57 |
|
Твариноподібні організми, губки, жалкі та культурна цінність природи. Значення в природі і практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Твариноподібні організми. Багатоклітинні тварини. Губки. Жалкі.» |
|
Проєкт на одну із тем:
1.Goal 6: Clean water and sanitation. |
Тема 10. ПЛОСКІ ЧЕРВИ. МОЛЮСКИ. КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ |
||||
58 |
|
Двобічно-симетричні. Особливості та різноманітність плоских червів. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність плоских червів. |
|
|
59 |
|
Молюски. Особливості будови і життєдіяльності. Різноманітність, чисельність та поширення молюсків Практична робота 28. Будова молюсків (на прикладі равлика виноградного) |
|
|
60 |
|
Черевоногі, двостулкові і головоногі молюски, загальні ознаки, представники та значення в природі. Лабораторна робота 29. Будова черепашки черевоногих та двостулкових молюсків |
|
|
61 |
|
Кільчасті черви. Особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність, чисельність та поширеність кільчаків. Лабораторна робота 30. Зовнішня будова та рух дощового черв’яка. |
|
|
62 |
|
Багатощетинкові та малощетинкові черви, загальні ознаки, представники та значення в природі. П’явки, загальні ознаки, представники та значення в природі. |
|
|
63 |
|
Плоскі черви, молюски, кільчасті черви та наукова цінність природи. Значення червів й молюсків у практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Плоскі черви. Молюски. Кільчасті черви.» |
|
Проєкт на одну із тем:
1.Плоскі паразитичні черви та гельмінтози. |
Тема 11. НЕМАТОДИ. ЧЛЕНИСТОНОГІ |
||||
64 |
|
Нематоди. Загальні ознаки. Різноманітність та поширення нематод |
|
|
65 |
|
Членистоногі. Загальні ознаки. Різноманітність та поширення |
|
|
66 |
|
Павукоподібні. Особливості життєдіяльності у взаємозв’язку з будовою. Різноманітність та поширення. Практична робота 31. Особливості життєдіяльності хрестовика звичайного у взаємозв’язку з будовою |
|
|
67 |
|
Ракоподібні. Особливості життєдіяльності у взаємозв’язку з будовою. Різноманітність та поширення. Лабораторна робота 32. Будова річкового рака. |
|
|
68 |
|
Шестиногі (Комахи). Особливості життєдіяльності у взаємозв’язку з будовою. Різноманітність та поширення Практична робота 33. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у шестиногих |
|
|
69 |
|
Нематоди, Членистоногі та естетична цінність природи. Значення в природі та практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Нематоди. Членистоногі». |
|
Проєкт на одну із тем:
1. Старіння й нематода ценорабдитіс (Caenorhabditis elegans). |
Тема 12. ХОРДОВІ. ХРЕБЕТНІ. РИБИ. АМФІБІЇ |
||||
70 |
|
Хордові. Поширення, особливості будови й життєдіяльності. Різноманітність хордових. Хребетні. Загальні ознаки. Різноманітність хребетних. |
|
|
71 |
|
Риби. Загальні ознаки, різноманітність та поширення. Хрящові риби. Особливості будови, життєдіяльності та різноманітність. Практична робота 34. Будова хрящових риб у взаємозв’язку з водним способом життя (на прикладі катрана звичайного) |
|
|
72 |
|
Променепері риби. Особливості будови і життєдіяльності та різноманітність.
Лабораторна робота 35. Зовнішня |
|
|
73 |
|
Лопатепері риби Особливості будови і життєдіяльності. Різноманітність (китичнопері і дводишні). |
|
|
74 |
|
Амфібії (Земноводні). Особливості будови у взаємозв’язку з життєдіяльністю та різноманітність. Практична робота 36. Зовнішня будова жаби |
|
|
75 |
|
Риби, амфібії і цінність дикої природи. Значення риб та амфібій у природі і практичній діяльності людини.
Тематичне оцінювання «Ходові. Хребетні. Риби. Амфібії». |
|
Проєкт на одну із тем:
1.Goal 14: Life below water. |
Тема 13. РЕПТИЛІЇ. ПТАХИ. ССАВЦІ |
||||
76 |
|
Рептилії (Плазуни). Особливості будови і життєдіяльності. Практична робота 37. Дослідження пристосованості покривів ящірки прудкої |
|
|
77 |
|
Птахи. Особливості будови і життєдіяльності. Розмноження і розвиток птахів. Поведінка птахів. Практична робота 38. Дослідження будови пір’я |
|
|
78 |
|
Поширення та різноманітність птахів. Безкілеві та Кілегруді птахи. Пристосування птахів до різних умов існування. Екологічні групи птахів . Походження птахів від рептилій.
Практична робота 40. Дослідження пристосованості птахів до різних умов |
|
|
79 |
|
Ссавці. Особливості будови і життєдіяльності. Розмноження і розвиток ссавців. Поведінка ссавців
Практична робота 41. Дослідження |
§ |
|
80
|
|
Поширення та різноманітність ссавців: Першозвірі та Справжні звірі. Екологічні групи ссавців. Рептилії, птахи й ссавці та етична цінність природи. Значення рептилій, птахів та ссавців у природі. Практична робота 42. Дослідження пристосованості ссавців до різних умов існування
Тематичне оцінювання «Рептилії. Птахи. Ссавці». |
§ |
Проєкт на одну із тем:
1.Етичні вимоги до використання тварин в експериментах та |
Тема 14. ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ ТВАРИН |
||||
81 |
|
Життєдіяльність тварин. Живлення. |
|
|
82 |
|
Дихання тварин. Типи дихання тварин. Будова й функції дихальної системи Транспорт речовин тварин. Будова, функції і типи кровоносної системи. Виділення тварин. Форми виділення. Будова і функції сечовидільної системи Практична робота 43. Порівняння будови кровоносної системи хребетних |
|
|
83 |
|
Опора тварин. Види та функції скелетної системи. Рух (локомоція) тварин. Особливості та види руху. Симетрія тіла. Покриви тварин. Особливості та функції покривів. Практична робота 44. Порівняння будови скелетів хребетних тварин |
|
|
84
|
|
Розмноження тварин. Нестатеве й статеве розмноження. Індивідуальний розвиток тварин. Періоди й типи розвитку тварин. Ріст тварин. Особливості й типи росту тварин. |
|
|
85 |
|
Подразливість тварин. Регуляція функцій. Поведінка тварин. Практична робота 45. Будова та функції головного мозку тварин (на прикладі ссавців) Життєдіяльність тварин та освітня цінність.
Тематичне оцінювання «Життєдіяльнність тварин». |
|
Проєкт на одну із тем:
1.Goal 8: Decent work and economic growth. |
86 |
|
Контрольна робота за 2семестр |
|
|
87 |
|
Повторення та узагальнення вивченого матеріалу |
|
|
1