Лабораторне дослідження « Ознайомлення з властивостями випаровування рідин»

Про матеріал
Мета: експериментально дослідити швидкість випаровування рідин. Обладнання: 2 штативи, 2 пробірки, 2 мірні циліндри, посудина з водою, фен, посудина зі спиртом, спиртівка, запальничка. Завдання: 1. Перевірити як залежить швидкість випарування від виду речовини. 2. Дослідити як залежить швидкість випаровування від зовнішніх чинників. 3. Перевірити залежність швидкості випаровування від площі поверхні.
Перегляд файлу

Тема. Лабораторне дослідження « Ознайомлення з властивостями випаровування рідин»

Мета: експериментально дослідити швидкість випаровування рідин.

Обладнання: 2 штативи, 2 пробірки, 2 мірні циліндри, посудина з водою, фен, посудина зі спиртом, спиртівка, запальничка.

Завдання: 1. Перевірити як залежить швидкість випарування від виду речовини.

2.  Дослідити як залежить швидкість випаровування від зовнішніх чинників.

3. Перевірити залежність швидкості випаровування від площі поверхні.

Теоретичні відомості

Випаровування – це процес пароутворення з вільної поверхні рідини.

Молекули рідини безперервно рухаються, постійно змінюючи як значення, так і напрямок швидкості свого руху.

Серед молекул поверхневого шару рідини завжди є такі, що «намагаються» вилетіти з рідини. Ті молекули, що в певну мить рухаються повільно, не зможуть подолати притягання сусідніх молекул і залишаться в рідині.

Якщо ж поблизу поверхні опиниться «швидка» молекула, то її кінетичної енергії буде достатньо, щоб виконати роботу проти сил міжмолекулярного притягання, і вона вилетить за межі рідини.

Висновки

Випаровування рідин відбувається за будь-якої температури  (в рідині завжди є молекули, які рухаються досить швидко).

Випаровування супроводжується поглинанням енергії (під час випаровування виконується робота проти сил міжмолекулярного притягання та проти сил зовнішнього тиску).

Під час випаровування, якщо рідина не отримує енергії ззовні, вона охолоджується(під час випаровування рідину залишають найшвидші молекули, то середня кінетична енергія решти молекул зменшується).

І. Проведемо дослід

В дві однакові склянки наллємо воду і спирт. Через деякий час побачимо, що спирт випаровується набагато швидше. Повільніше випаровуються ті рідини, молекули яких сильніше взаємодіють одна з одною

ІІ. Проведемо дослід

Над однією з двох однакових склянок з рідиною створимо потік повітря. Інтенсивність випаровування рідини з цієї посудини стає більшою. Біля поверхні рідини завжди існує «хмара» молекул, які повилітали з неї. Якщо є вітер, то він відносить молекули, що вилетіли з рідини, і не дає їм змоги повернутися.

ІІІ. Проведемо дослід

Наллємо однакову кількість води у склянку і широку посудину. Вода спочатку випарується з посудини, а потім - зі склянки. Чим більша площа поверхні рідини, тим більше на цій поверхні «швидких» молекул і тим швидше рідина випаровується.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як розпочати вимірювання уважно прочитайте теоретичні відомості, подані вище

Пригадаймо, що ціна поділки шкал вимірювальних приладів визначається:

,

та

3. Згадайте, яких правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи з вимірювальним циліндром, спиртівкою, гарячою водою.

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Дослід 1.

1. Налийте в мірний циліндр 10-15 мл рідин. Виміряйте об’єм води та спирту:

2. За допомогою спиртівки почніть нагрівати.

3. Виміряйте кінцевий об’єм

4. Знайти зміну об’єму:

Дослід 2.

  1. Налийте однакові посудини. 100-150 мл води Виміряйте об’єм води:

2. За допомогою спиртівки почніть нагрівати.

3. Візьміть фен та спрямуйте потік повітря на одну з посудин.

4.  Виміряйте кінцевий об’єм

5. Знайти зміну об’єму:

Дослід 3.

  1. Налийте однакову кількість  води у різні за площею дна посудини. Виміряйте об’єм води:

2.  За допомогою спиртівки почніть нагрівати.

3.  Виміряйте кінцевий об’єм

4. Знайти зміну об’єму:

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:

а)який результат отримали;

б) які чинники вплинули на точність отриманого результату.

Висновок

________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Творче завдання

 

  1. Восени калюжі висихають повільніше як взимку. Чому?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Чому скошена трава висихає у вітрову погоду швидше ніж у тиху?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 


Додаток 1

Інструкція

щодо техніки безпеки учнів

при проведенні лабораторного дослідження

«Дослідження властивостей випаровування рідин»

ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ

  • Жоден прилад не можна використовувати без перевірки його вчителем.
  • Варто пам'ятати,  що стекло є крихким, легко ламається і тріскається при ударах, різкій зміні температури.

Перед початком роботи

Перш ніж приступити до виконання роботи, ретельно вивчіть її опис, з'ясуйте хід її виконання.

Під час роботи

  • Будьте уважними, дисциплінованими, обережними, точно виконуйте вказівки вчителя.
  • Розміщуйте прилад, матеріали, устаткування на робочому місці в порядку, зазначеному вчителем. Прилади не можна залишати біля краю столу. Їх необхідно розташовувати у такий спосіб, щоб було зручно здійснювати виміри, не перегинаючись через них чи з'єднувальні проводи.
  • Не тримайте на робочому місці предмети, що не потрібні при виконанні завдання.
  • Усі види механічної й термічної обробки скла варто робити з використанням запобіжних окулярів.
  • Не нагрівай воду вище .
  • При змішуванні чи розведенні речовин, що супроводжується виділенням тепла варто користуватися порцеляновим чи термостійким тонкостінним хімічним посудом.
  • Нагріваючи рідину в пробірці, необхідно тримати її так, щоб
    отвір пробірки був спрямований у бік від себе й сусідів по парті
  • Переносячи посудини з гарячою рідиною, варто брати їх руками, захищеними рушником, велику посудину при цьому слід тримати однією рукою за дно, іншою — за шийку.
  • Для запобігання падінню при проведенні дослідів скляні посудини (пробірки, колби) обережно закріплюйте в лапці штатива.
  • При проведенні дослідів не допускайте граничних навантажень вимірювальних приладів. Під час роботи зі скляними приладами будьте обережними. Не витягуйте термометри з пробірок із затверділою речовиною.

Після закінчення роботи

  • Ретельно вимийте руки з милом.
  • У разі виявлення яких-небудь несправностей у стані використовуваних вами приладів доведіть це до відома вчителя.
  • Не залишайте робоче місце без дозволу вчителя.
zip
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 13. Випаровування та конденсація
Додано
29 липня 2019
Переглядів
874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку