Літературна гра "Щасливий випадок" за твором В. Нестайка "Тореадори з Васюківки"

Про матеріал
Право зустрітися зі щасливим випадком виборюватиме 2 команди. Метою гри є узагальнити і систематизувати вивчений матеріал за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки»; розвивати вміння аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію, виховувати любов до літератури, повагу до творчості Всеволода Нестайка.
Перегляд файлу

 

Водичківська гімназія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературна гра

«Щасливий випадок»,

приурочена пам’яті дитячого українського письменника Всеволода Нестайка

 

 

 

 

 

 

 

 

  Пуговиця Неля  Іванівна,                        

                                                вчитель української мови та літератури

Водичківської гімназії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Літературна гра «Щасливий випадок» ( за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки»).

Мета: узагальнити і систематизувати вивчений матеріал, удосконалювати навички правильно оформлювати усні висловлювання; розвивати логічне і творче мислення учнів; виховувати любов до літератури, повагу до творчості Всеволода Нестайка.

Хід заходу

           Ведучий. Література – це мистецтво слова. За допомогою слова ми маємо змогу без машини часу перенестися в будь – яку епоху, без надшвидкісного літака опинитися в будь – якій місцевості, пережити з героями різні пригоди. І ніколи ні телебачення, ні Інтернет не замінять людині книги.

 Знайомлячись із творами української  літератури, ми пропускаємо через свою душу почуття багатьох поколінь народу, перед нами постає життя наших далеких пращурів, наших батьків і сучасників.

 Сьогодні ми перевіримо, чи добре знаєте ви українську літературу, творчість Всеволода Нестайка, його твір «Тореадори з Васюківки», теорію літератури.

Право зустрітися зі щасливим випадком виборюватиме 2 команди.

Для справедливого ходу гри оберемо журі.

Учні виконують пісню на мотив «Дружба починається з усмішки»:

Дружно ви на гру шкільну прийшли,

Бо у неї, бо у неї всі в полоні.

Тож змагайтесь, друзі, від душі

І болільники плескатимуть в долоні.

І тоді на нашій грі

Заспівають школярі.

І в душі не стане і крижинки.

Із краплинок джерела

Починається ріка,

Ну, а гра в нас починається з розминки.

 

І гейм. Розминка

 

 Команди отримують по три завдання. На обдумування – 30 секунд. За правильну відповідь – 1 бал.

 

Запитання

1. Епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням. (Повість)

2. Український письменник, твір якого був включений до «Особливого Почесного списку

 Г.К. Андерсена» (1979 р.). (Всеволод Нестайко)

3. Жанр твору «Тореадори з Васюківки». (Пригодницька повість)

4. Перше оповідання Всеволода Нестайка. (Шурка і Шурко)

5. Назвіть телефільм, який одержав Гран – прі на Міжнародному фестивалі у Мюнхені та Головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії. («Тореадори з Васюківки»)

6. Чому твір В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» називають трилогією? (В усіх трьох книжках – «Пригоди Робінзона Кукурузо», «Незнайомець з 13 – ї квартири», «Таємниця трьох невідомих» - розповідається про веселі пригоди друзів Яви Реня та Павлуші Завгороднього).

 Підсумки

ІІ гейм

«Щасливий випадок»

 

 На обдумування – 30 секунд, за правильну відповідь -1 бал, за щасливий випадок  - ще три бали.

Запитання

1. Що таке пригода? (Непередбачуваний, незвичайний випадок у житті)

2. Який твір називається пригодницьким? (Прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій)

3. Що таке романтика? (Незвичайність, казковість чого – небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини)

4. Хто є героями твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»? (Павлуша Завгородній та Ява Рень)

5. З якої пригоди, що трапилася з героями, починається повість? (Метро під свинарником)

6. Яка з вигадок Яви дала назву повісті? (Влаштувати бій биків)

7. Що означає слово «тореадор»? (Головний учасник бою биків)

8. Яку оперу співали тореадори Ява і Павлуша, йдучи на бій із коровою? («Кармен»)

9. Яку кличку хлопці дали врятованому щеняті? (Собакевич)

10. З ким дружив до четвертого класу Павлуша? (Антончиком Мацієвським)

 Підсумки

 

ІІІ гейм

«Упізнай героя»

1. « Противна і плямиста, як географічна карта» (Свиня Манюня)

2. «Лайнувся, закашлявся, плюнув і почовгав за хату». (Дід)

3. «Мисливець завзятий, на полюванні, коли стріляє, ліве око онучею зав’язує». (Дід Варава)

4. «Депутат райради, ланкова кукурудзоводів». (Мати Яви)

5. «Замість того, щоб заплакати, раптом як закричить:

— Опозогив! — Вона букву “р” не вимовляє. — Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!» (Менша сестричка Яви Яриша)

6. «А взагалі характер ого-го! Сталь, а не характер. Таких на мільйон лише один буває». (Ява)

7. «Бігала навколо калабані і мукала на нашу адресу якісь свої коров’ячі прокльони. В калабаню лізти вона не хотіла. Вона була бридлива, охайна корова». (Контрибуція.)

8. «Щодня чистив зуби, робив зарядку. Словом, він був те, що називається зразковий учень: учився на самі п’ятірки, поводився в школі бездоганно, не бешкетував, не бив вікон, не вмочав косу дівчинки, що сидить попереду, в чорнило. Не підпалював на уроці «жабку» з кінострічки…» (Степан Карафолька)

9. «Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі і так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби він навіки чимось здивований. Та це лише здавалося. Мабуть, не було вже у світі нічого, що могло б здивувати його. Вісімдесят третій йому пішов».(Дід Варава)

10. «Таке страшнюче мурмило. Очі – наче тракторні фари. Землю гребе ногами,як екскаватор». (Бугай Петька)

 Підсумки

ІV гейм

«Заморочки з бочки»

 Капітани команд по черзі виймають із бочечки фішки, номер кожної з них відповідає номеру запитання. За правильну відповідь команда отримує 3 бали. Якщо в команди немає відповіді, то запитання передається суперникам.

Завдання «Кому з героїв твору належать слова?»

1. «У нас була прекрасна, благородна ідея – провести під свинарником метро. Це мало бути сюрпризом. Перша лінія метро у Васюківці! Станція «Клуня» - станція «Крива груша». Три копійки в один кінець. Родичі – безплатно. З учительки математики – 5 копійок». (Павлуші Завгородньому)

2. «Ви, звичайно, знаєте, що є такий острів – Ява. В Індійському океані. Ото, що Ява, Суматра, Борнео, Целебес – Великі Зондські. Але Ява – це не острів. Ява – це мій найкращий друзяка і напарник. Ява Рень». (Павлуші Завгородньому)

3. « - Давай влаштуємо бій биків.

 - Ти пам’ятаєш,  ми в клубі закордонне кіно дивилися «Тореадор»? Тореадори – то найсміливіші герої і ловкачі. Головне – тренування і спритність. Розумієш? Уперше в історії Васюківки – бій биків. Гості з’їжджаються з усієї України. Трансляція по радіо й по телевізору». (Яві Реню)

4. « - Хлопці! А давайте гратися в фараона і єгипетську піраміду.

Це такі гробниці здоровущі в Єгипті. В них єгипетських царів – фараонів - ховали. Багато століть тому. Досі стоять, як новісінькі, і туристи з усього світу приїздять на них дивитися». (Степанові Карафольці)

5. « - Рень і Завгородній! Вийдіть з класу. Скоро ви корову на урок приведете! Зривщики дисципліни! Порушуєте мені навчальний процес!» (Галині Сидорівні)

6. «А все ж нема у світі лучче, як бути міліціонером. По – перше, благородно! Борешся з усілякими злодіями, бандитами та хуліганами. По – друге, усі тебе поважають, а коли треба, й бояться. По – третє. Цікаво. Не життя, а суцільне тобі кіно пригодницьке. Я, мабуть, таки стану міліціонером». (Яві)

V гейм

«Ти – мені, я –тобі»

Кожна команда готує по три запитання.

 

 Підсумки

VI гейм

«Далі…Далі…Далі…»

  За  одну хвилину необхідно дати якнайбільше відповідей на запитання. Якщо команда не знає відповіді, потрібно швидко сказати: «Далі!»

1. Література – від латинського слова litera – означає (буква)

2. Ім’я Нестайка. (Всеволод)

3. Визначте закінчення прислів’я  «Хороша книга яскравіша за…»(зірку)

4. Що хотіли прорити під свинарником хлопці? (Метро)

5. З кого збиралися Ява та Павлуша брати 5 копійок за проїзд у метро? (З вчительки математики)

6. Яке покарання придумав для хлопців дідусь? (Примусив закопувати метро назад)

7. З чого вирішили хлопці зробити підводний човен? (З плоскодонки).

8. Як звали корову, з якою билися васюківські тореадори? (Контрибуція)

9.Де шукали порятунку хлопці від Контрибуції? (В калабані).

10. Скільки часу вони простояли у бридкій слизькій багнюці? (Півгодини, не менше)

11. З якого класу дружив Павлусь з Явою? (З четвертого).

12. Жанр твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки». (Пригодницька повість)

13. У дитинстві Всеволод був хлопцем …(хворобливим).

14. Події у повісті В.Нестайка відбуваються…(у селі Васюківці).

15. Жора – це …(цап).

16. Явина мама …(депутат райради, ланкова кукурудзоводів).

17. Яку букву не вимовляла сестра Яви? («Р»).

18. Назва міста, де народився В.Нестайко.

(Бердичів)

19. Професія матері письменника. (Вчитель)

20. У редакції якого журналу працював В.Нестайко? («Барвінок»)

21. Як назвав Павлуша Яву, коли той опускався на цеберку в криницю? (Криниценавт )

22. Як звали учителя малювання, що без пам'яті був закоханий у нашу Галину Сидорівну? (Анатолій Дмитрович)

23. Чим частував Ява свою корову після кориди? (Цукерками)

24. Який спектакль ставили школярі? («Ревізор» М.В.Гоголя).

25. Які ролі отримали хлопці? (Ява – Бобчинський, Павлуша – Добчинський)

26. Хазяїна чого шукали хлопці після пригоди на пляжі? (Годинника)
27. Автор опери «Кармен», арію з якої наспівували васюківські тореадори. (Бізе)
28. Для чого Ява вигадує всякі штуки – викаблуки? (Щоб зажити слави)
29. Як звали дівчину, яка симпатизувала Павлуші? ( Ганька Гребенючка)
30. Яке стихійне лихо трапилося в селі? (Повінь)
31. Ким був Павлуша на баштані під час гри? (Фараоном)
32. Які плоди нагадували героям тигрів? (Кавуни)
33. Що зробили батьки хлопцям, дізнавшись про їхню витівку на баштані? (428 серйозне попередження по тому місцю, про яке при дівчатах не говорять).
34. Хто застав дітей за грою в «єгипетські піраміди»? (Сторож Салимон).
35. Яке лихо вчинив бугай Петька? (Загнав дачника на телеграфний стовп)

36. Яка пригода сталася з друзями в кукурудзі? (Заблудилися)
37. Кого випустили Ява та Павлуша в клубі під час лекції на тему «Виховання дітей у сім’ї?»(Пугутькало)

38. Де хлопці вирішили шукати хазяїна годинника? (У театрах)

      Підсумки

 

Гейм VІІ. «Темна конячка»

 Сам письменник згадував, що «коли я став по – справжньому дорослим, мені страшенно захотілося повернутися назад у дитинство – догратися, добешкетувати … Вихід був – стати дитячим письменником».

 Ведучий. Так, це Всеволод Нестайко, із життям якого будуть пов»язані наступні запитання. За правильну відповідь – 1 бал. Кожна команда вибирає по два запитання.

1. Де і коли народився Всеволод Зіновійович Нестайко? ( 30 січня 1930 р., в місті Бердичеві Житомирської області).

2. Яка найзаповітніша мрія була у В.Нестайка в дитинстві? (Якнайшвидше вирости і стати великим, дорослим).

3. Де навчався В Нестайко? (На філологічному факультеті Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка).

4. За який твір Всеволод Нестайко був удостоєний премії імені Лесі Українки? («Незвичайні пригоди у лісовій школі»).

Гейм VІІІ. «Знайди господаря»

 За річчю потрібно назвати героя, якому вона належала. Кожна команда отримує назви трьох речей.

1. Червоний килимок, на якому вишито  троє кумедних цуценят, що сиділи вкупочці, прихилившись одне до одного головами. (Павло Завгородній).

2. Один ріг. (Корова Манька).

3. Транзистор «Атмосфера». (Дід Салимон).

4. Велосипед. (Ява).

5. Шевйотові штани. (Павло Завгородній).

6. Припиначка. (Коза).

Гейм ІХ. «Гонка за лідером»

 Ведучий називає предмет,а гравці швидко називають асоціацію з ним.

П’ятипудова льоха – метро, Манька

Ява – острів у Індійському океані

Контрибуція – корова, тореадори, багнюка

Бик Петька – дачник на телеграфному стовпі

Колодязь із журавлем – врятований цуцик Собакевич

Єгипетська піраміда – баштан, дід Салимон

Метро в Києві – зірка в ночвах

Дід Варава – полювання, ліве око зав’язане онучею

Цап Жора – сорочка

Телевізійна антена – дідові підштаники

Пляж – годинник.

 

 Підбиття підсумків

 Ведучий. «Як музикант не може жити без того, щоб не брати до рук свого улюбленого інструмента, так мисляча людина не може жити без перечитування улюблених книжок»,-  писав В.Сухомлинський. Хочеться побажати вам, друзі, щоб твори українських авторів стали вашими улюбленими, щоб у ваших душах були замилування словом, любов до рідної землі й почуття гордості за приналежність до свого народу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку