Літературно-мовна гра для учнів 9-11 класів "Щасливий випадок"

Про матеріал
Конспект Літературно-мовної гри для учнів 9-11 класів "Щасливий випадок" можна використовувати для проведення позакласних заходів до Дня писемності, Міжнародного дня рідної мови тощо або на затяттях мовно-літературних гуртків.
Перегляд файлу

Щасливий випадок

Літературно-мовна гра для учнів 9-11 класів

Епіграф:

Той,  хто зневажливо ставиться до рідної мови,

не може й сам викликати повагу до себе. 

Вступне слово вчителя

1. Конкурс «Візитка » - знайомство команд.

 Учасники представляють назву команди, стіннівку та девіз.

 Максимальна кількість балів – 5.

2. Конкурс «Далі…далі»

 Кожній команді ставиться серія запитань, на які треба відповісти за одну хвилину.

Кожна правильна відповідь – 1б.

  1.                     Запитання для І команди)
  2.                     Частина мови про кількість. (Числівник)
  3.                     З чого починається день? (З букви «де»)
  4.                     Частини мови про ознаку предмета. (Прикметник)
  5.                     Який займенник складається з однієї букви? (Я)
  6.                     Яким прикметником названо словник про значення слів? (Тлумачний)
  7.                     Скільки звуків у слові «дощ»? (Чотири)
  8.                     Яка буква немає звуку? (М’який знак)
  9.                     Речення з однією граматичною основою. (Просте)
  10.                Яка наука про мову вивчає вживання розділових знаків? (Пунктуація) 
  11.                Застаріле слово, що вийшло з ужитку? (Архаїзми)
  12.                Скільки букв налічує український алфавіт? (33 букви)
  13.                Назвіть протиставні сполучники (а, але, та(але))
  14.                Скільки голосних звуків? (6 звуків)
  15.                Голосні звуки можуть бути…(наголошені і ненаголошені)

        15)       Орфографія вивчає…(правопис)

16)      Що викривається в жартівливій пісні «Грицю, Грицю, до роботи?» (Ледарство)

17).     Перший рядок гімну України («Ще не вмерла України…»)

18).     Хто автор слів пісні «Дивлюсь я на небо» ?(М. Петренко)

19).     Що шукали в ніч на Івана Купала? (Квітку папороті)

20).     Народний псевдонім І.Франка. (Каменяр)

21).   Автобіографічний твір про дитинство О. Довженка. «Зачарована Десна»

22).     Рідна мова Лесі Українки? (Українська)

23).     Священна книга християн. (Біблія)

24).     Жанр «Лісової пісні» (Драма-феєрія)

25).  Як називалось товариство,  членом якого був Т. Шевченко? (Кирило-Мефодіївське братство)

 

 

Завдання для ІІ команди

  1.                     Частини мови про дію предмета. (Дієслово) 
  2.                     Частини мови, які не являються членами речення. (Службові)
  3.                     Яким прикметником названо словник про правильність написання слів?   (Орфографічний)
  4.                     Частини мови, що вказують на місце,  час та причину. (Прислівник)
  5.                     Яка орфограма у слові «пів’яблука»? (Апостроф)
  6.                     Скільки звуків у слові «щастя»(Шість)
  7.                     Розмова двох осіб. (Діалог)
  8.                     Речення, що складається з підмета. (Односкладне. Називне )
  9.                     Слово, що вживається на певній території (Діалектне)
  10.                Яка наука про мову вивчає звуки мови? (Фонетика)
  11.                Скільки звуків? (38 звуків)
  12.                Назвіть єднальні сполучники (і, та (і), й)
  13.                Скільки приголосних звуків? (32)
  14.                Стилістика вивчає…(стилі мовлення)
  15.                Основа слова – це…(все слово без закінчення)

16).      На якому музичному  інструменті грала Леся Українка?

(фортеп'яно)

17).      Ім’я Лиса з казки І.Франка «Фарбований Лис»(Микита)

18).     Хліб, який печуть на весілля. (Коровай)

19).     Справжнє прізвище Остапа Вишні. (Губенко)

20).     Мандрівний філософ (Сковорода)

21).     Народний псевдонім Шевченка (Кобзар)

22).  Жанр твору Пантелеймона Куліша «Чорна рада». (Історичний роман)

23).  Як називався гурток, організований Маркіяном Шашкевичем? («Руська  трійця»)

24).  Літературний псевдонім Марії Олександрівни Вілінської. (Марко Вовчок)

25).  Як звали літописця, що написав «Повість минулих літ»? (Нестор Літописець)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Хвилинка для перепочинку

Учитель. А чи часто ми говоримо українською мовою? Чи знає­мо її настільки, щоб нас правильно зрозуміли, коли ми висловлюємо свою думку? Чи не були ви в такій ситуації, як оці дівчатка та хлопчик?

— У мене завтра День народження. Мені пошили плаття з атласу.

— З атласу? Та ти що?

— З атласу! Він такої рідкісної бі­лизни!

— Білизни? Так з чого тобі плаття пошили: з білизни чи з атласу?

— Та з атласу ж!

— Не розумію — як можна пошити плаття з паперу?

— З якого паперу? Якої білизни?

— Ти ж сама кажеш.

— Я кажу з шовку, а ти — з паперу.

 Учитель. Чи всі зрозуміли, про що говорили  однокласники? Якщо ні, то послухайте віршик.

Нас із братом зовні розрізняють

Лише за наголосом, друже,

Коли ж серйозно зіставляють,

То бачать: схожі ми не дуже.

Я — збірник карт географічних,

Таблиць, малюнків ботанічних.

Дорослий зна мене й дитина.

Мій брат — відома всім тканина.

3. Конкурс «Заморочки з діжки»

Учасники кожної з команд витягують номерки із завданнями. Кожна правильна відповідь – 1б.

Завдання для І команди

1. Три хлопці

Два учні, Василь та Мишко, зустріли свого стар­шого друга Андрія, якого давно не бачили: Андрій закінчив школу два роки тому і пішов працювати на завод. Василь запитав Андрія: «Як ти вчишся?» А Мишко запитав так: «Як, ти вчишся?»

Хто з двох учнів не знав, що Андрій не лише пра­цює, а й вчиться? Який може бути граматичний до­каз відповіді на цю задачу?

2. Як одного разу пішак сам грав у шахи

Один учень написав своєму другу, як він грав у шахи з сестрою. В цьому листі було таке речення: «Роблячи останній хід, з дошки упав на підлогу пішак». Відповідаю­чи на цей лист, друг жартував: «Вперше чую, — писав він, — що дерев'яний пішак сам вміє грати в шахи!»

Чому друг мав змогу так пожартувати?

Як повинен був написати другові учень про те, що трапилось?

Яке граматичне рішення цієї задачі-жарту?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. У шкільному творі

У шкільному творі учень написав: «Жаби допомагають людям з’їдати їх шкідників ». Чи правильно учень висловив свою думку? Обґрунтуй.

4. Впізнай слово

Родовий відмінок однини іменника жіночого ро­ду І відміни, синоніма іменників мисль, погляд, гад­ка; відповіді на загадку «Що в світі найшвидше?»; назви одного з віршів Т. Г. Шевченка (1838 р.).

5. Впізнай слово

Знахідний відмінок однини іменника жіночого роду І відміни, синоніма іменника істина зі словами «… очі коле» утворює прислів’я.

Завдання для ІІ команди

1. Коли троянди і соняшники можуть стати деревами?

Один жартівник написав у листі своєму другові: «У нас у селі багато дерев: троянд, соняшників». А друг не зрозумів жарту і в своїй відповіді обвинува­тив автора листа в неуцтві.

Яка граматична (пунктуаційна) основа цього жар­ту «неука»?

Як треба було правильно поставити розділові зна­ки в цьому реченні?

2. Хто що вивчає?

«Всі речовини доводять: вчені складаються з атомів», — таке речення написав той же жартівник.

Як треба правильно поставити розділові знаки в цьому реченні, щоб вчені займались вивченням речо­вин, а не навпаки?

3. У лікарні

Один хворий іншому сказав: «Лікар оглянув мене уважно». Чи можна з впевненістю сказати, чоловік чи жінка цей лікар. А як щодо речення : «Лікар оглядає мене уважно»?

4. Впізнай слово

Початкова форма іменника жіночого роду І відміни, якому відповідає у російській мові язык в одному із значень.

5. Впізнай слово

Прийменник з однієї літери — третьої в ал­фавіті.

4. Конкурс «Темна конячка»

Кожна правильна відповідь – 1б.

І команда

1) Про цю темну конячку відомо: Основоположник нової української прози. Спочатку він писав російською мовою. Деякі його твори є взірцем сентименталізму. (Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко )

2) Про цього поета-романтика І. Франко писав так:  «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…» (Т.Шевченко)

3)  Організатор спілки ВАПЛІТЕ. У своїй передсмертній записці написав: «Арешт Ялового – це розстріл цілої генерації. За що? За те, що були найкращими комуністами? Нічого не розумію». І вистрелив собі у скроню. (Микола Хвильовий)

4) З 1778 по1792 року Гусинка, як і сусіднє село Моночинівка Куп’янського району Харківської області стали основним місцем перебування письменника-байкаря, звідки він і вирушає у близькі чи далекі мандри. (Григорій Сковорода)

5) Письменниця незвичайної долі. Вона виросла у німецькій родині і перші свої твори писала німецькою мовою. (Ольга Кобилянська)

ІІ команда

1) Письменник, який захоплювався полюванням і навіть написав збірку оповідань, в яких дає поради мисливцям. (Остап Вишня)

2)    «Я помру в Москві, так і не побачивши України. Перед смертю я попрошу Сталіна, аби перед тим, як спалити мене в крематорії, з грудей моїх вийняли серце і закопали його в рідну землю, у Києві, десь над Дніпром на горі. Пошли, доле, щастя людям на поруйнованій, скривавленій землі! » Кому належать ці слова?     (О. Довженку)

3) Літературний герой, про якого можу сказати  так: моторний козак, завзятий бурлак, який зібрав свої речі і разом з товаришами-козаками куди дивляться очі відправився, та на перешкоді йому весь час стояла богиня, яка його не любила. (Еней)

4)  Письменник імпресіоніст, якого називали «Сонцепоклонником» і був великим знавцем гуцульських звичаїв. (Михайло Коцюбинський)

5)      Геніальна донька українського народу. Як людина і як митець була дитям Волині. У Звячелі народилася, у Луцьку написала свій перший вірш.       (Леся Українка)

Хвилинка для перепочинку

Учитель.  У процесі життя народу в нашій мові з'являються нові слова. Не завжди людина всти­гає опанувати нову лексику, тому не розуміє, про що йдеться, а інко­ли надмірне використання іншо­мовних слів робить нашу мову не зрозумілою. Ось послухайте розмову в кафе і зробіть для себе ви­сновки.

Гукаю собі у кафе офіціанта:

Відвідувач. 

- Борщ український, будь ласка, подайте, склянку узвару й вареники з м'ясом.

Офіціант.

- Пані, ну що ви... Кафе в нас сучасне! Стейк є в нас, гамбургер, чизбургер, піца…

Відвідувач.  (Що то він каже? І як воно їсться?)

Офіціант.

- «Фанта», «Міринда», є «Спрайт», «Кока-кола», Пийте «Бонакву». А ось «Пепсі-кола». Ще є солодощі — тільки для вас: «Ківі», «Пікнік», «Помаранч», «Снікерс», «Марс»...

Відвідувач.   (Може, він лається?) 

Офіціант.

- Прошу сідайте!

Відвідувач. 

- Ой, щось погано... Водички подайте!  (Хто його знає, чим він нагодує...) Дякую. Вибачте. Завтра зайду я.

5. Конкурс «Ти – мені, я – тобі »

Капітан чи гравці ставлять запитання команді-суперниці.  Кожна правильна відповідь – 1б

6. Конкурс « І серед нас живуть поети »

Кожна правильна відповідь – 5 б

Складіть вірш про рідну мову, використовуючи епітети: запашна, співуча, гнучка, мелодійна. Порівняння: як мати рідна, як перли.   

Заключне слово вчителя.

 Оголошення результатів. Нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку