Людина починається з добра

Про матеріал
Мета. Ознайомити учнів із традиціями доброчинності як історичним та духовним надбанням українського народу, його національною спадщиною; формувати в учнів ціннісні орієнтири; популяризувати благодійність як практичне втілення ду¬ховних надбань людини, національних та загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

 

Мета. Ознайомити учнів із традиціями доброчинності як історичним та духовним надбанням українського народу, його національною спадщиною; формувати в учнів ціннісні орієнтири; популяризувати благодійність як практичне втілення ду­ховних надбань людини, національних та загальнолюдських цінностей.

 

Мета. Виховувати в учнів почуття доб­роти, чуйності, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати актив­ну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким; формувати в учнів уміння формулювати моральні судження, відрізняти добре від поганого; виховувати високі моральні якості.

 

Мета. Допомогти учням з'ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; навчити учнів критично, ставитися до своїх вчинків та вчинків інших людей, аналізувати матеріали з різних джерел і самостійно робити правиль­ні   висновки;    розвивати   почуття   доброти,  За кількістю чуйності, милосердя, гуманності, спонукати творити добро, бути милосердним, уникати злих вчинків.

 

Мета. Формувати моральні основи дитя­чої особистості засобами слова; розвивати культуру мовлення, спілкування і по­ведінки учнів; виховувати в учнів доброту, порядність, прагнення допомогти ближ­ньому у скрутну хвилину.

Мета. Формувати моральні основи ди­тячої особистості, сприяти вихованню доброї, чуйної, лагідної людини; розвива­ти культуру мовлення, спілкування і по­ведінки дітей; виховувати потребу в са­мовдосконаленні та самовихованні.

 


 «Як хочете, щоб з вами пово­дилися люди, так поводьтеся і ви з ними».(Біблія)

Великий Гете писав: «Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим сер­цем - стати на коліна».

 

Хороша   людина   та,   яка   здатна   платити іншому добром.

                                                                                                        Платон

Без доброти неможлива справжня, радість.

 Л. Карлейль

 

……………………

 

М. Твен стверджу­вав: «Доброта - це те, що може почути глухий і побачити  сліпий»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Людина починається з добра

                                                                Перед розумним треба схилити голову,

                                                                     а перед   добрим сер­цем - стати на коліна.

                                                                                                                                          Гете                                                   

1. Вступне слово вчителя. Добрий день, дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок - урок доброти і милосердя. Ми будемо розкривати велику таємницю природи добра, поговоримо про те, що таке доброта і милосердя, що таке зло, і як захистити себе від нього; поміркуємо, чому потрібно робити добрі справи. Тема нашої виховної години: «Людина починається з добра».

                Звучить музика

Кажуть, коли народжується ди­тина, Бог запалює зірку на небі й посилає до новонародженого янгола-охоронця. Уві сні янгол цілує немовлятко тричі в чоло - аби во­но зростало розумним, у личко - щоб було красивим, та в груди - аби здоров'я, любов та доброта вселились у його тіло, серце, душу.

В усі часи доброта вважалась однією із найбільших людських цінностей. Це велике щастя – зустрітись із доброю людиною, бути доброю людиною. Доброта захищає нас від зла і лиха. Напевно,  саме тому,  навіть вітаючись,  українці бажають один одному добра : «Доброго ранку». «Доброго вечора». «Доброї ночі». А чи задумувались ви над тим, що таке доброта? добро? милосердя?

 

Тлумачний словник української мови подає такі визначення цих понять: (учень зачитує визначення,  записані на дошці)

 

Добро - 1. Усе позитивне в житті людини, вчинок,  який приносить користь людям; протилежне - лихо, зло.

Доброта - 1. Чутливе ставлення до людей. 2. Привітність, ласка, прихильність.

Милосердя - добре, співчутливе ставлення до когось, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль.

 

З давніх-давен цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному,  поділитись шматком хліба,  дати притулок бездомному,  захистити старість і немічність,  порятувати хворого чи каліку. З самого малку цьому навчали і дитину.

 

2. Бесіда за питаннями.

- Як ви розумієте слова: «Людина починається з добра»

- Чи легко бути добрим?

Учениця :               Добрим бути просто, чи не просто?

Не залежить доброта від зросту.

І дитина робить добру справу,

Як не кине друга на поталу. ..

Як людей полюбиш - пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

І закрутиться земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші.

 

- Які образи виникають  у вашій уяві, коли ви думаєте про доброту?

- Якою повинна бути добра людина?

 

3. Робота у  групах .  Вправа «Сонце доброти»

Давайте напишемо риси характеру притаманні добрій людині на  промінцях цього сонечка. Адже кажуть, що доброта схожа саме на со­нечко, яке всіх зігріває, огортає теплом, робить життя ясним, світлим, радісним.

        Діти працюють у групах,  вписують  у   «промінчики  сонця»   риси характеру притаманні добрій людині. Після цього кожна команда зачитує написане, вчитель кріпить промінці на дошку, робить підсумок…

Напр..:  душевність, доброзичливість, благородство, співчуття, сміливість, скромність, співпереживання, милосердя, любов до ближнього, лю­дяність,  лагідність, привіт­ність, ввічливість, великодушність, чуйність, чесність, щедрість, уважність.

- Але у цьому світі живе не лише добро. Поміркуйте, з чим у вас асоціюється зло? Яким кольором ви б його зобразили?

 

4. Вправа «Що таке доб­ре, а що - погано?»

Пропоную пограти у гру, яка наз. «Що таке доб­ре, а що - погано?». Використовуючи сигнальні картки білого і чорного кольору, з’ясуємо, що таке добре, а що – погано. Якщо твердження характеризує добру справу – піднімайте білу картку, а якщо погану, злу – чорну.

Добре це, чи погано:

  •    Заспокоїти людину, яка плаче.
  •    Хуліганити, бешкетувати.
  •    Заздрити успіхам товариша чи одно­класника.
  •    Поступитись місцем в автобусі старшій людині.
  •    Не бути боягузом, не відступати перед труднощами.
  •    Поважати думку іншого, хоч вона і відрізняється від твоєї.
  •    Розкидатися обіцянками і не викону­вати їх.
  •    Радіти успіхам друга.
  •    Бути жадібним,  негостинним.
  •    Допомагати   слабким,   маленьким, хворим та старим.
  •    Пробачати помилки іншим.

  •    Видавати за доблесть і заслугу те, що є твоїм обов'язком.
  •    Брати участь у благодійних акціях.
  •    Кривдити слабших за себе.
  •    Слухати батьків,  допомагати їм.
  •    Глузувати з калік.
  •    Не любити, кривдити тварин, птахів. Кидати у них камінням
  •    Допомагати дітям-сиротам. Дитбудинкам.
  •   Любити природу і все живе. Бережливо ставитися до краси.

....

- Молодці, ви умієте відрізняти добре від поганого. А чи робите ви добрі справи? ..А погані?

- Потрібно розуміти, що людина за своєю природою ані добра, ані зла. Вона однакового  здатна чинити як добро, так і зло. Не буває людей цілком хороших, або цілком поганих. У різних ситуаціях, за різних обставин одна й та сама людина поводить себе неоднаково. Інколи навіть одне необдумане слово, вчинок можуть принести біль іншим людям. Не послухати маму, образити однокласника, посміятися з каліки – бувають вчинки, за які потім соромно все життя. Чим більше зла робить людина, тим чорнішою стає її душа, а серце стає камінним.

- Поміркуйте, що робити, якщо припустився помилки, якщо хочеш виправитись? (попросити вибачення, виправити ситуацію, старатись більше так не робити) Так, потрібно старатись не робити зла, не дозволяти своєму серцю стати жорстоким.

 

- Послухайте дуже гарну легенду, яку розкаже вам С. Василь.

 

5. Легенда «Все в твоїх руках» (розповідає підготовлений учень)

Жив колись один мудрець, який знав про все, що відбувається в цьому світі (наприклад, скільки води у морі, скільки пташок в небі). І от один чоловік  вирішив перевірити цього мудреця, довести йому що він далеко не все знає. Піймав чоловік  метелика , положив його між долонь та й пішов до мудреця.

-  Запитаю у нього - що в моїх руках? Він звичайно відповість, що метелик. Тоді спитаю - а живий чи мертвий? Якщо мудрець скаже - живий, стисну долоні і метелик загине, а якщо відповість що метелик мертвий – то випущу його.

Прийшов чоловік до мудреця і запитує:

- Скажи,  що я тримаю в руках?

- Метелика, - відповів мудрець.

- А живий він  чи мертвий?

Мудрець трохи подумав,  усміхнувся  і  сказав:

- Все в твоїх руках!

6. Вчитель. Справді, кожен із нас сам вибирає, яким йому бути: добрим, чи злим, тому люди є різні. Як ви думаєте, яких людей більше? …

    Іноді здається, що зло пе­ремогло. Це тому, що про нього всі гово­рять, пишуть, показують на екранах телевізорів  грабіжників, убивць, хуліганів. Але добрих людей дуже-дуже багато! Просто вони чинять свої благородні справи мовч­ки, не афішують їх.  «Добро - не лихо, ходить по світу тихо», - каже народне прислів’я . Давайте звернемось до скарбниці народної мудрості і почитаємо прислів’я та приказки про добро.

 

7. Скарбниця народної мудрості (робота в групі )

Записані вони у цих таблицях (роздатковий матеріал). Ваше завдання: прочитати початок прислів’я у лівій колонці таблиці ,  знайти  його продовження у правій колонці і з’єднати  їх стрілочкою.

І група:

Перший крок до добра - не роби зла.

Добрі справи красять людину.

Хто людям добра бажає, той і собі має.

Добре діло роби сміло.

Все добре пере­ймай, а зла уникай.

Добра думка - половина діла.

На зло здатний кожен, а добро може зробити лише справжня людина.

Добро усе перемагає.

 Добре слово дім будує, а зле - руйнує.

ІІ група:

Робиш добро - не кайся, робиш зло - зла сподівайся .
За добро добром і платять.

Коли люди до тебе добрі, то будь до них ще ліпший.

Від теплого слова і лід розмерзає.

Добре слово мало коштує, та дорого цінується.

Так треба жити, щоб нікому зла не чинити.

Доброго тримайся - поганого цурайся.

Не одяг красить людину, а добрі діла.

Життя дано людині на добрі справи.

                                                                                     Учні зачитують відтворені прислів’я, деякі із них вчитель просить прокоментувати

Вчитель. Доброта може проявлятися по-різному(…), але головне – це наші діла, вчинки.

Із сивої давнини було за честь прийня­ти в хаті  жебрака, сироту чи подорожнього. Вважалось, що це Бог прислав цю людину, щоб перевірити господаря на добро­ту та щедрість.   Кожна заможна родина вносила  частину прибутків на милосердні справи:   чи  то  для   сиріт  і  вдів,   чи  на будівництво храму або лікарні, школи.

 І сьогодні багато людей потребують нашої допомоги. В Україні проживає майже два мільйони одиноких людей, близько 200 тисяч проживають у будинках-інтернатах, багато дітей-сиріт, хворих діток. Зараз такий час, що важко кожному з нас, але погодьтесь, що цим людям ще важче. Такими людьми опікується держава, благодійні організації, заможні милосердні люди.

 Ви ж ще діти. Але теж можете зробити посильну для себе добру справу: провідати одиноких, хворих (у нашому селі є такі люди), допомогти немічним (ветеранам, пенсіонерам), взяти  участь у благодійних  акціях . Ось і 1 травня стартувала акція милосердя «Від серця до серця». …

Можна творити добро скрізь, бути милосердними не лише до людей, а й до тварин, рос­лин, дерев, до води, землі. Хто творить добро, тому воно повертається   сторицею.   (прислів’я записане на дошці)

 

8. Вправа «Добре серце»

Що ж зробили для інших ви? Чи вмієте бути доброзичливими, щедрими, «людьми з великим серцем»? Візьміть це символічне сердечко доброти, передаючи його один одному по колу, пригадайте і назвіть одну добру справу, яку зробили ви.

 


Ми прибрали територію біля обеліску слави;

  • Я допомагаю батькам;
  • Я «лікую» хворі книги;
  • Я доглядаю домашніх тварин;
  • Я навчив Миколку їздити на велосипеді;
  • Я завжди купую сусідці бабусі Оксані хліб; 

Я прибирав шкільне подвір’я  від сміття.


 

Дякую, вам діти,  за щирість, за те, що стараєтесь робити добрі справи. Пам’ятайте, не буває добра великого і маленького.  Навіть посмішка, одне добре  слово – дуже дорого цінуються. Не соромтесь робити добро, залучайте до доброї справи друзів, батьків. Разом ми зможемо змінити цей світ.

 

9. Послухайте легенду «Що на світі  найсильніше» (показ слайдів)

Якось люди задумались, що на Землі найсильніше. Гори?(зміна слайду) Вони такі величні, високі, міцні… Але метал сильніший за гори, бо він розбиває  каміння. Вогонь плавить метал, отже,  він сильніший. Та за вогонь сильніша  вода, бо вона може загасити полум’я. Але воду може підняти вітер, отже він сильніший за все на світі. А ви як гадаєте, діти, що найсильніше? …  Найсильнішою є людська доброта і милосердя. Вона  не має меж і здатна творити справжні чудеса.

Звучить музика. Слайд з віршем:    Хай світом править доброта.

Хай творить тисячі чудес,

Вона на цій землі свята,

Вона сягає до небес.

 

Доброта може творити дива. Недаремно М. Твен стверджу­вав: «Доброта - це те, що може почути глухий і побачити  сліпий»(записано на дошці). Вдумайтесь у ці мудрі слова.   Лише добро здатне перемогти зло у цьому світі. Цього навчає нас і Святе Письмо. Без добра, милосердя людство просто загине. Подивіться, який зараз час: скрізь обман, гонитва за грошима, війни… Лише наше милосердя, терпимість один до одного  зможуть зробити світ добрішим.

 

10. Вправа «Галявина добрих побажань» (діти кріплять на дошку під сонечком доброти  макети квітів із записаними на них побажаннями)

- Чи відчуваєте ви бажання бути добрими? Милосердними?

- А ви вірите, що доброта може творити дива?......

На завершення нашої виховної години мені хочеться, щоб під нашим сонечком доброти зацвіла галявина добрих побажань. Пригадайте все, що ми говорили на сьогоднішньому занятті і напишіть на квіточці побажання (одне чи кілька), які зможуть принести комусь радість, добро, зроблять світ кращим.  Ваші побажання мають починатись словами: «Я дуже хочу, щоб …»

Якщо бажання вашого сердечко буде щирим, воно обов’язково здійсниться.

 

Я дуже хочу, щоб люди не заздрили іншим, щоб жаліти слабких.

Щоб  люди ніколи не хворіли.

Щоб стали чистими річки і озера.

Щоб люди ніколи не плакали.

- Дякую вам за старання та гарні слова. Погляньте, якою  красивою вийшла  галявина, як  світло і затишно стало у нашому класі. Для продовження гарного настрою прошу послухати пісню …

11. Звучить пісня «Людина починається з добра», слайд-шоу.

12. Підсумок уроку

Доля планети у ваших руках, ви наше майбутнє і від вас, діти, залежить, яким буде цей світ.

Мені дуже хочеться, щоб ви зростали добрими, чесними, милосердними людьми. Великий Гете писав: «Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим сер­цем - стати на коліна» (звертається увага на епіграф уроку)

Запам’ятайте ці слова. Наповнюйте свої серця любов'ю до людей, до  природи. Творіть на землі добро, примножуйте кількість   щасливих   людей.  

 


Всі  старайтесь робити добро -

День і ніч, і  у кожну хвилину,

Щоб серденько, як сонце, цвіло,

Це хорошою робить людину!

Хай душа буде світлою в вас,

Й промениться завжди добротою.

Йдіть робити добро! В добрий час!  

І живіть в цьому світі з любов’ю.


 

На дошці записані визначення понять «добро», «доброта», «милосердя»,  вислови про добро:

 

Добро – усе позитивне в житті людини, вчинок, який приносить користь людям; протилежне – зло.

 

Доброта - 1. Чутливе ставлення до людей.

                   2. Привітність, ласка, прихильність.

 

Милосердя - добре, співчутливе ставлення до когось, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль.

 

 

Доброта - це те, що може почути глухий і побачити  сліпий.

                                                                                             М. Твен

 

Як хочете, щоб з вами пово­дилися люди, так поводьтеся і ви з ними.

                                                                                               Біблія

 

Добро - не лихо, ходить по світу тихо.

                                                 Народне прислів’я

 

Хто творить добро, тому воно повертається   сторицею.  

                                                                        Народне прислів’я

 

Бути добрим - це мати милосердя для слабкості інших людей і пам'ятати, що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях ми були б, може, ще гірші.

                                                                                                              Мати Тереза

 

 

               Епіграф:

                                                                    Перед розумним треба схилити голову,

                                                                     а перед   добрим сер­цем - стати на коліна.

                                                                                                                                          Гете                                                   

 

 

1

 

docx
Додано
14 жовтня
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку