МАТЕРІАЛИ
виступу практичного психолога ОЗО «Сколівська академічна гімназія»
Гуралів М.І.
на батьківських зборах
«ДОПОМОГА БАТЬКІВ У ПЕРІОД ПІДГОТОВКИ ДО НМТ»
Мета: розповісти про особливості підготовки випускників до НМТ, про важливість позитивного мікроклімату в родині, підвищувати психолого-педагогічну грамотність батьків.
Інформаційне повідомлення психолога
У пресі з'являється чимало інформації, що тестові завдання важкі для випускників і за такий проміжок часу майже неможливо не розгубитись і згадати великий обсяг інформації. Але вікова психологія заперечує такі побоювання. Пізнавальні процеси у цьому віці розвинуті вже достатньо. Зокрема, учні вміють:
· виділяти головне;
· бачити подібне і відмінне, порівнювати;
· працювати зосереджено;
· згадувати те, що потрібно для відповіді на запитання;
· узагальнювати та диференціювати;
· міркувати та робити висновки.
Безумовно, обсяг знань із предмета важливий. Саме знання є запорукою високої оцінки. Однак і психологічна готовність впливає теж.
Чимало учнів хотіли би бути краще психологічно готовими до ситуацій, коли тіло починає тремтіти, думки вилітають із голови, хвилювання переборює всі інші емоції. Вміння опанувати, керувати своїми почуттями в ситуації стресу, не розгубитися у важку хвилину не завадить нікому.
Як можуть допомогти батьки у кращій підготовці до ЗНО? Звісно, сидіти і разом з дитиною повторювати навчальний матеріал — це зайве. А от допомогти психологічно налаштуватись на іспит, розрадити, заспокоїти — це вам до снаги.
Бувають випадки, коли батьки забороняють своїм дітям перед іспитом займатися спортом, спілкуватися з друзями «не по ділу», зачиняють удома, відбирають мобільний, вимикають телевізор, тобто прагнуть оберігати інтелектуальну діяльність свого сина чи доньки від сторонніх впливів. Або, навпаки, сама дитина обмежує своє коло спілкування, мало відпочиває, не контролює сон, харчування. Бажано емоційно захистити дитину — запросити на спільну поїздку чи прогулянку, поговорити про життя.
Батьки часто не дуже задоволені тим, що дитина запрошує до себе друга чи подругу для спільної підготовки до тестування. Вважається, що у кращому разі вони просто теревенитимуть. Насправді ж підготовка до іспиту удвох має безліч переваг, звісно, якщо поставитися до неї серйозно і сумлінно. Запам'ятайте, що вчитися удвох справді не можна, а ось повторювати — навіть бажано. Це доцільно робити напередодні іспиту. Можна розподілити теми за інтересами, складністю, ступенем засвоєння: один розповідає те, що другий ще не вивчив. Робити це потрібно чітко, детально, емоційно, виразно. Таким чином дитина мимоволі запам'ятає матеріал, який колись полінувалася вивчити.
Дбайте про режим дня, харчування дитини. Можливо, не варто звільняти її від певних обов'язків по господарству. Пам'ятайте, що фізичне навантаження теж корисне.
І найважливіше — постарайтеся, щоб у родині панував спокій, порозуміння. Розв'язання конфліктів залиште на потім.
Успішне складання НМТ — свято не тільки для дитини, але й для всієї родини. Не сприймайте відмінний результат як належний і єдиний можливий, у будь-якому разі порадійте з дитиною.
Незадовільний результат — це не трагедія, це досвід. Не махайте приречено руками, не вішайте ярлика «нездара» на свою дитину. Обговоріть те, що трапилося, і врахуйте цей досвід. По суті, наші діти не просто складають іспити з навчальних предметів, вони вчаться долати труднощі. Ця форма перевірки знань є випробуванням характеру, сили волі, уміння потрібної миті проявити себе, показати свої досягнення в певній галузі, уміння не розгубитися, упоратися із хвилюванням — цього неодмінно треба вчити та вчитися.
Вірте у свою дитину, її здібності, знання. Дайте їй відчути, що ви її любите, розумієте і підтримаєте у будь-яких ситуаціях.