Інструкція з використання методу розвитку критичного мислення «Шість капелюхів Де Боно».

Про матеріал

Метод розвитку критичного мислення

«Шість капелюхів Де Боно».

Метод заснований американським дослідником творчого мислення Едвардом Де Боно. Він сформулював основні принципи його розвитку:

виділення необхідних і достатніх умов розв'язання завдання

Перегляд файлу

Метод розвитку критичного мислення

«Шість капелюхів Де Боно»

Картинки по запросу критическое мышление + рисунки

         Метод заснований американським дослідником творчого мислення Едвардом Де Боно. Він сформулював основні принципи його розвитку:

виділення необхідних і достатніх умов розв’язання завдання;

  • розвиток здатності до відмови від колишнього досвіду розв’язання аналогічних завдань;
  • розвиток здатності до бачення різних аспектів одного явища;
  • розвиток здатності до виділення й усвідомлення основного протиріччя в проблемі;
  • розвиток здатності до «об'єднання протилежностей» і використання цього ресурсу для розв'язання задачі.

 

         Крім того, Е. Де Боно розробив метод навчання «ефективно мислити» і назвав його «Шість капелюхів мислення». Одягаючи по черзі кожен капелюх, людина формує навички різних способів мислення.

 

 

Інструкція

      Якщо робота буде груповою, то необхідно виділити ведучого чи модератора, яка контролюватиме процес. Також в кінці ведучий підсумовує отримані результати та формує остаточні висновки.

 

           Для початку ведучий (вчитель, тренер, модератор) пояснює суть цієї техніки, основні правила, і, звичайно ж, проблему, яку необхідно вирішити.

Кожен капелюх має свій колір, який відповідає за певну роль. Всього таких капелюхів шість і у кожного з них своя особливість. Всі учасники повинні «приміряти» головний убір одного кольору, щоб генерувати нові ідеї. Рекомендована послідовність: синій, білий, чорний, жовтий, зелений, знову чорний, зелений. Червоний капелюшок одягають за необхідністю (хоч і після кожної примірки капелюхів іншого кольору).

Якщо ви будете часто практикувати цей спосіб, то виробите найвідповіднішу для себе послідовність.

           По завершенню роботи модератор підбиває підсумки та видає кінцевий результат.

 

Існує два варіанти групової роботи:

 

1. Всі учасники одночасно надівають головні убори одного кольору

2. Розподіляються між ними ролі та фіксуються до самого кінця, поки не буде знайдено оптимальне розв'язання задачі. Ролі рекомендуються розподіляти таким чином, щоб вони були в противагу характеру людини. Наприклад, песимістам варто запропонувати думати в "режимі жовтого капелюха", шукати позитивні моменти; людині, яка мислить фактами — дати зелений (творчий) капелюх

https://1.bp.blogspot.com/-naUDFRTLl0o/VuWg8StFFmI/AAAAAAAABLA/RU5Rkuxk1xYqfAsU1e-r8zxjLc6nJFwRg/s200/w.png

            «Білий капелюх» - інформація. (Якою ми володіємо інформацією?        Яка нам потрібна інформація? Що ми ще знаємо про це? На які факти треба звернути увагу?               

Білий капелюх використовується для того, щоб направити увагу на інформацію. У цьому режимі мислення, нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що вже знаємо, яка ще інформація потрібна і як її отримати. Білий капелюх вчить людину працювати тільки з конкретними фактами, цифрами, подіями. Завдяки цьому капелюшку можна стати неупередженим, звільнитися від емоцій, які, як відомо, «туманять розум». 

                                                       https://3.bp.blogspot.com/-cK-ERCrxT4c/VuWg8CY3VTI/AAAAAAAABK0/mk9DzNNU8fo9GOfcgwHA2vcyGit-6gHYg/s200/b.png

         «Чорний капелюх» - песимізм.  Він наказує засуджувати та застерігати.  Кожен повинен шукати недоліки в тому, що обговорюється. Навіть якщо це твоя власна ідея, якою ти дуже пишаєшся. Мислення в такому режимі допомагає побачити всі негативні сторони події, явища, проблеми, дозволяє оцінити ризики.

                            https://1.bp.blogspot.com/-3cuGf790V44/VuWg8tUIenI/AAAAAAAABLE/gcb_SPwY1tUj44HrzMcy0-BxRLk30ZfjQ/s200/y.png

          «Жовтий капелюх», навпаки, допомагає розкрити позитивні сторони ситуації; побачити «плюси» проблеми чи явища. Мислення в «жовтому капелюсі» передбачає пошук сильних сторін запропонованої ідеї, позитивних моментів у сформованій ситуації, пошук та обґрунтування причин, за якими підприємство має вдатися і т. п. Типові репліки в цьому режимі: «Ця пропозиція здається мені вдалою тому, що... Склалася цікава ситуація, адже... Діб зробив правильно, бо...»

 

https://2.bp.blogspot.com/-WGbOKfGtyU8/VuWg8fPKolI/AAAAAAAABK8/Y2nIUBQl1Akh1DgxYNR49zB5cbhu7H-xA/s200/r.png

          «Червоний капелюх» дає можливість побачити подію, явище, проблему в яскравих емоційних барвах. Опис своїх відчуттів дається від першої особи. Типові репліки в цьому режимі: «Я відчуваю, що... Мене лякає... Я глибоко засмучений... Я відчуваю радісне збудження і сповнений ентузіазму... Стає весело від того, що...»

https://3.bp.blogspot.com/-QBTKE47Sfgw/VuWg8AvevjI/AAAAAAAABKw/QysCDvmgBWk6iTSjgNeUu_2Y8k0naSYIA/s200/g.png

         «Зелений капелюх» актуалізує творче мислення, дозволяє здійснювати нестандартний підхід до вирішення завдання, шукати нові способи й прийоми. Для тих, хто знайомий з процедурою мозкового штурму, вона якраз і є прикладом мислення в «зеленому капелюсі». Типові репліки в цьому режимі: «А що, якщо ми спробуємо ... Як щодо того, щоб ... Зробімо ось що ...». Зелений капелюх відповідає за пошук незвичайних ідей і неординарних поглядів.  Це подальший розвиток будь-якими доступними способами (ментальні карти, асоціативні кущі, кластер, колажі, зміна змісту інформації та інші інструменти активізації творчого мислення).

https://1.bp.blogspot.com/-DNu-6jQAU9k/VuWg8DYQfHI/AAAAAAAABK4/wFo3hRDdn7M8bfm9QV3xR7Sfrt1Y-7zBg/s200/blue.png

        «Синій капелюх» допомагає людині знаходити сенс в тому, що вона робить, продуктивно управляти процесом мислення, узагальнювати накопичений досвід.

         Перебуваючи в режимі «синього капелюха» людина може запропонувати співрозмовникам «змінити капелюхи», а разом з ними й позицію в обговоренні. У цьому ж режимі резюмується досягнуте, намічаються наступні цілі. Типові репліки: «Тепер одягнімо «чорні капелюхи» і пошукаємо вразливі місця нашого плану ... У нас достатньо ідей, можна зняти «зелені капелюхи»... Будь ласка, зніміть «червоний капелюх »і одягніть «білий". Зараз нам потрібні факти, а не емоції ... Давайте зарезюмуємо те, на чому зупинилися ...

 

Варіанти завдань

1. Перепишіть з позиції кожного капелюха відому казку («Курочка Ряба», «Колобок», «Ріпка», «Червоний капелюшок»).
2. Всі власники капелюхів – одна команда рекламістів. Вам потрібно рекламувати нове мило (або будь-який інший ходовий продукт). Відомо, що існує величезна кількість різноманітних сортів мила. Запропонуйте ідею нової реклами, сформулюйте позиції різних капелюхів. Після знайомства з усіма ідеями побудуйте загальне обговорення й презентуйте ідею реклами нового мила.
 

 

          Час виконання завдання залежить від складності завдання.

Не обов’язково використовувати всі капелюхи, можна обійтися і кількома (залежить від поставленої мети уроку):

  1. Прочитай казку
  2. «Одягни «червоного капелюха й проаналізуй казку з позиції почуттів та емоцій.
  3. «Одягни» чорного капелюха та розкритикуй героїв казки;
  4. «Одягни» зеленого капелюха та придумай свій варіант закінчення казки.

При вивченні календарно-обрядових свят:

"Одягніть" білий капелюх і знайдіть факти святкування ___________.

"Одягніть" червоний капелюх і висловіть свої почуття з приводу святкування _________________.

"Одягніть" чорний капелюх і висловіть критику (негативні риси) з приводу святкування _______________.

"Одягніть" жовтий капелюх і перерахуйте переваги святкування _________________.

"Одягніть" зелений капелюх і запропонуйте свій варіант святкування __________________ .

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Галіцька Наталія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Прус Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
2231
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку