Тема. „Закономірності спадковості ”
Зміст педагогічних методів і технологій
Анотація
Розвиток навичок самостійної роботи учнів на уроках біології– важливий компонент навчально-виховного процесу. Навчити учнів самостійно здобувати знання та удосконалювати навички і вміння – таке завдання стоїть перед кожним викладачем. Для цього необхідно озброїти учня прийомами виконання завдань, виробити певні алгоритми опрацювання того чи іншого матеріалу, підготувати відповідні наочні посібники для кабінету, які були б завжди перед очима учнів. Самостійна робота на уроках біології має велике навчальне й виховне значення. Вона може дати бажані наслідки лише тоді, коли викладач застосовує її у певній системі та послідовності; правильно керує нею; працює в тісному контакті з викладачами інших предметів.
У роботі представлено різні види завдань по організації самоосвітньої навчально-пізнавальної діяльності учнів на різних етапах уроку, які використовуються при вивченні курсу «Біологія і екологія»
Дотримано взаємозв’язок різних видів самостійної роботи: робота зі схемою, таблицями, підручником, опорним конспектом. Використано інтерактивні технології кооперативного навчання, які сприяють інтенсифікації навчального процесу, заохочують час, розвивають навички самоосвіти та творчого потенціалу учня. Робота містить завдання підвищеної складності, завдання для перевірки знань та закріплення умінь та навичок.
“Основні поняття генетики.Методи генетичних досліджень.»
Тип уроку: Вивчення нових знань
Епіграф :
«Єдиний шлях дознань – це діяльність»
Б. Шоу
Види самостійної роботи учнів на етапі актуалізації опорних знань.
Методична доцільність:
Розвиває логічне мислення, формує увагу, пам'ять.
Завдання:користуючись знаннями, набутими на попередніх уроках заповнити пусті клітинки і знайти помилку.
Правильна відповідь : 1 бал
Методична доцільність:
Розвиває спостережливість, сприяє формуванню критичного мислення.
Завдання:
Установіть відповідність між організмами та способами статевого процесу
Правильна відповідь 4 бали
Мотивація діяльності учнів на уроці за методом «Фантазер»
На дошці записана тема урока: «Основні поняття генетики. Методи генетичних досліджень»
Завдання учням:
Назвіть п’ять варіантів використання умінь і навичок з цієї теми
Види самостійної діяльності учнів на етапі вивчення нового матеріалу
Методична доцільність:інтерактивна форма навчання, розвиває мислення, формує увагу, виховує колективізм.
Завдання:
Користуючись текстом підручника «Біологія 11 кл. ст. 20 – 21 визначити етапи становлення генетики»
Користуючись текстом підручника «Біологія 11 кл. ст. 20. Розкрити поняття «Генетика » ,
завдяки алгоритму Цицерона.
Очікуваний результат:
Правильна відповідь до 6 балів
Правильна відповідь до 10 балів
Методична доцільність:вдосконалюємо вміння логічного мислення, розвиваємо пам'ять.
Завдання:
Користуючись матеріалом з підручника заповнити ланцюжок
Основні поняття генетики:
(Учням в пусті кола вставити генетичні поняття)
За кожну правильну відповідь 2 бали
Методична доцільність:
Формуємо вміння аналізувати матеріал. Розвиваємо аналітичне мислення.
Батьки, схрещування, жіноча особа, чоловіча особа, гібрідні покоління, гомозиготи, гетерозигота. Правильна відповідь 4 бали
Очікуваний результат:
P |
X |
|
|
F 1,2 |
AA |
aа |
Aа |
Методична доцільність:інтерактивна технологія, яка дає змогу учням висловити думку, сприяє розвитку навичок критичного мислення
Робота з Інтернет–ресурсом. Правильна відповідь 6 балів
Види самостійно діяльності учнів на етапі узагальнення та систематизації знань
Методична доцільність:формування логічного мислення, уваги, спостережливості.
Завдання: Які з наведених тез є вірними?
За вірну відповідь 1 бал
методична доцільність:розвиває пам'ять, дає змогу застосувати набуті
знання під час вирішення завдання. Вирішити анограм
За вірну відповідь 1 бал
методична доцільність:дає можливість узагальнити отримані знання, розвиває мислення.
Завдання: продовжити речення:
Підведення підсумків уроку:
Основні генетичні поняття. Методи генетичних досліджень
Зіставлення очікуваних результатів уроку з досягнутими.
Виставлення оцінок з аргументуванням.
Для етапу рефлексії може бути використаний прийом «Яблуко».
Учням пояснюється, яку саме інформацію слід віднести до тієї чи іншої колонки.
Слід брати до уваги досвід роботи учнів на інтерактивних уроках, якщо досвід не великий, то учням пропонується вдома продовжити заповнення схеми.
Домашнє завдання:
1.Парграф 4 – 5 підручник «Біологія» 11 кл
2.Скласти «ейдос»,тобто образний символ теми уроку. Елементами такого символу можуть бути «2-3головні поняття теми» генетика, генотип, гетерозигота (використовуються
малюнки, піктограми,умовні позначки).
«Григор Мендель та його роль у встановленні генетики як науки про спадковість і мінливість» .