МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
«РОЗВ`ЯЗУВАННЯ ЕВРИСТИЧНИХ ЗАДАЧ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ»
Автор Дергачова Тетяна Олексіївна,
вчитель біології вищої категорії
Спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3
з поглибленим вивченням
окремих предметів м. Маріуполя
Сьогодні людина повинна вміти вирішувати кожну життєву ситуацію творчо, самостійно приймати рішення й нести за них відповідальність. З огляду на це виникає необхідність у новому типі особистості, яка повинна володіти певними якостями:
Це висуває необхідність набуття сучасними учнями високих особистісних якостей, головні з яких – психологічна так організаційна готовність до орієнтації на власні сили у виконанні життєвих завдань, високий рівень мотивації до досягнення життєвого успіху, здатність до відновлення та раціонального використання життєвої енергії.
Дана розробка містить практичний матеріал, який складається з прикладів евристичних завдань, задач, у тому числі, за окремими темами з біології в різних класах.
Евристичний спосіб
Одним із методів проблемного навчання є евристичний (частково-пошуковий).
Учитель, спираючись у своєму запитанні на знання, що мають учні, спонукає їх із допомогою додаткових питань знайти правильну відповідь.
Приклади завдань:
Творчі задачі «Запропонуй гіпотезу»
1) «Точність - ввічливість королів»
Через що квітковий годинник може "зламатися", почати показувати час неправильно?
Відповідь:
Причин може бути декілька. По-перше, необхідно враховувати географічну широту. Наприклад, квітковий годинник Пушкіних "йшов" невірно, оскільки встановлене Карлом Ліннеєм в умовах м. Упсала час відкриття і закриття тієї чи іншої квітки в інших місцях вимагало коректування. По-друге впливають метеоумови. Навіть добре складений квітковий годинник показує відносно точний час тільки в ясний, сонячний день, в дощову або похмуру погоду вони "збиваються з ритму". [2]
2) «Рослини в космосі»
Відомо, що сила тяжіння діє на всі об'єкти, що знаходяться на поверхні нашої планети, в тому числі і на рослини. Вони ростуть вгору, паралельно один одному (явище геотропизма). На рослину, крім того, впливає положення джерела світла (згадайте соняшник). При цьому верхні листки затінюють нижні, і рослину в результаті отримує менше світла.
Уявіть тепер рослину в космосі. Сила тяжіння на неї не діє. З огляду на вищевикладене, спроектуйте оранжерею для орбітальних станцій.
Можлива відповідь:
Рослини можна висаджувати в сферичні або циліндричні оранжереї, оточені світильниками, - і рослини будуть рости по їх радіусам. У космосі напрямок росту рослини буде визначатися тільки місцем розташування джерела світла: звідки виходить світло, в тому напрямку і буде рости рослина. Такий ефект називається фототропізм. [2]
3) «Нове покоління обирає…»
Західнонімецька фірма "Техніка" розробила апарат для поливу рослин газованою водою. При поливі газованою водою врожай збільшується на 5-20%. Запропонуйте гіпотези, поясніть цей ефект.
Можлива відповідь:
Газована вода збільшує аерацію білякорневої зони грунту. [2]
4) «Титанік»
Вважається, що пароход "Титанік" вночі 14 квітня 1912 року зіткнувся з айсбергом, який проштрикнув йому борт. Чому це сталось? Адже незважаючи на ніч, на палубі було багато пасажирів і членів екіпажу, наближення білої громадини айсберга вони просто не могли не помітити. Проте, за свідченням тих пасажирів, які врятувалися, не помітили. Це було можливо тільки в тому випадку, якщо айсберг був ... темний. Запропонуйте правдоподібну гіпотезу походження "темного айсберга".
Відповідь:
Можливо, зіткнення сталося з підталим і вже перевернувшимся айсбергом, на нижній частині якого (що стала після перевороту верхньою) виросли темно-зелені водорості. [2]
5) «Скатертю доріжка»
Відомо, що успіхи мікробіології дозволяють багато операцій, які раніше виконувалися технічними засобами, покласти на "тендітні плечі" бактерій. Спираючись на отримані вами знання про різні групи бактерій, про те, що вони можуть в якості продуктів життєдіяльності виділяти і неорганічні речовини, запропонуйте кілька можливих шляхів застосування бактерій.
Можливі відповіді:
- Нова технологія прокладки доріг, коли замість асфальтоукладальників дорогу "робить" колонія бактерій, повільно, але вірно поїдає живильний розчин, натомість його виробляючи шар дорожнього покриття.
- Запропоновано спосіб запобігання зубів від руйнування. Зуби покривають шаром певних білків, який засівають спеціальними видами бактерій. Автори винаходу вважають, що це захистить від руйнування навіть коріння зубів.
- Деякі бактерії харчуються розчинними солями кальцію, виділяючи при цьому кальцит - нерозчинний у воді мінерал, складову частину мармуру. Покриваючи пошкоджену поверхню мармурових монументів живильним розчином і вносячи туди ж культуру відповідних бактерій, можна домогтися рівномірного відновлення поверхні пам'ятника. [2]
6) «Це не годинник»
З жуками-точильниками пов'язано марновірство. Багато з цих жуків мають здатність видавати звуки різким постукуванням головою об стінки своїх ходів в мертвій деревині. Звуки ритмічні, і їх легко можна прийняти за цокання годинника - "годинника смерті", як говорили марновірні люди. Яке значення можуть мати такі звуки?
Можлива відповідь:
Це спосіб комунікації. Такі звукові сигнали допомагають самцям і самкам жуків відшукувати один одного в складних лабіринтах, прокладених в товщі деревини. [2]
7) «Народила цариця в ніч…»
Відомо, що гонади (статеві залози) розвиваються в бджолиної сім'ї тільки в однієї самки - матки, в той час як самців з розвиненими статевими залозами досить багато. Їх називають трутнями. Запропонуйте гіпотези, як вдається матці "тримати монополію" на статеву функцію серед самок?
Відповідь:
Бджолина матка виділяє речовину, нікчемна присутність якої в повітрі гальмує розвиток у інших самок сім'ї гонад. [2]
8) «А ми просо сіяли, сіяли...»
Саранча атакувала поле багаторічних трав і знищила всю зелену масу. На наступний рік поле дало особливо добрий врожай. Чому?
Можлива відповідь:
Саранча гине мільйонами і перетворюється в відмінне добриво для поля. [2]
9) «Підніжний корм»
Уздовж Приозерського шосе (Ленінградська область) на піщаних узбіччях сильно розплодилися великі мурахи. Незважаючи на машини, що проносяться, вони діловито снують туди-сюди по пісочку узбіччя. Назвіть причини, які, на вашу думку, сприяли їхньому розмноженню?
Можлива відповідь:
Одна з причин - автомобілі. Часто через шосе на малій висоті перелітають метелики, жуки та інші комахи. Машини їх збивають, відкидаючи на узбіччя. Ними і харчуються мурахи. [2]
10) «Таємниця двоногих динозаврів»
У багатьох скелетів гадрозаврів - біпедальних (тобто двоногих) динозаврів з дзьобом на зразок качиного, що жили стадами, часто зустрічалися тріщини хвостових хребців. Запропонуйте правдоподібну гіпотезу, яка пояснює цей феномен. Яка повинна бути ситуація, щоб хтось покалічив хвіст гадрозавра?
Підказка: Гадрозаври жили, а отже, і бігали - наприклад, рятуючись від небезпеки, - в стаді.
Можлива відповідь:
Вчені вважають, що, швидше за все, в разі тривоги ці динозаври "отдавлівали в натовпі" хвости один одному. [2]
11) «Чистота - запорука здоров'я»
В сибірській тайзі водиться звір горностай. Хутро його - найчистішої білизни. Коли він тікає від переслідувачів, а на його шляху непрохідна брудна калюжа, горнсотай вважає за краще прийняти смерть, але не бруднитися в багнюці. Дайте кваліфіковане пояснення, чому так може відбуватися?
Можлива відповідь:
Біле забарвлення має значення тільки в одній ситуації - якщо звір, що володіє нею тікає від хижака на стійкому сніговому покрові. Навіть якщо припустити наявність брудної калюжі посеред білого снігу, горностай ще може спробувати врятуватися, просто зачаївшись від переслідувача: авось не побачить ... Якщо ж звір забрудниться, то на абсолютно білому снігу він буде чітко видний, і вже ніщо більше його не врятує. [2]
12) «Жук-плавунець»
Великий жук-плавунець полює на риб, водних комах, пуголовків і черв'яків. Запропонуйте серію експериментів, щоб визначити, який з органів почуттів він використовує при переслідуванні жертви.
Можлива відповідь:
Експеримент 1. Якщо показати плавунцю ув'язненого в пробірку пуголовка, жук не зверне на нього уваги.
Експеримент 2. Якщо пуголовка зашити в невеликій марлевий мішечок, жук хапає мішечок передніми лапками і кусає його.
Експеримент 3. Активність жука зростає, якщо в посудину, де знаходиться плавунець, влити воду з акваріума з пуголовками.
Висновок:
Жук-плавунець орієнтується за допомогою органів нюху. [2]
13) «Будь здоров!»
Після прибуття довгоочікуваної зміни на одну з антарктичних станцій персонал станції був вражений різними інфекційними хворобами. Але хворіли тільки "старожили". Новоприбулі залишилися здоровими. Якими причинами міг бути викликаний такий раптовий пік захворювань на полярній станції?
Відповідь:
Головна причина - повітря Антарктики. За бактеріальним і іншими показниками забрудненості повітря антарктичного континенту - найчистіше на планеті. Імунна система людей в умовах, близьких до стерильних, поступово послаблює свої захисні бар'єри. А коли приходить корабель зі зміною і зимівники отримують свого роду "бактеріальний удар", імунна система людини не встигає відразу пристосуватися до різкої зміни умов. Людина захворює чимось з того "букету", який ми завжди носимо з собою і якого в нормальних умовах навіть не помічаємо. [2]
Розв`язування пізнавальних задач
Задача може вважатися пізнавальною, якщо вона містить інтелектуальне утруднення (вимагає роздуму), встановлює причинно-наслідкові зв'язки внутрішньо- і міжпредметного характеру, спонукає здійснювати пошук шляхів, нових знань і способів її рішення в нових незвичних умовах, викликає інтерес і спирається на попередній досвід.
У процесі рішення пізнавальної задачі учні повинні враховувати наступні правила:
1. Уважно прочитати текст задачі і розчленувати його на окремі логічні елементи.
2. Встановити, які поняття, факти, причинно-наслідкові зв'язки і т.д. необхідно використовувати для вирішення задачі з залученням знань з зоології та інших предметів шкільного курсу.
3. Порівняти знання з логічними елементами умови і питаннями задачі.
4. Здійснити аргументовану відповідь на питання задачі.
5. Здійснити перевірку рішення, звернувши увагу на повноту відповіді, на питання задачі.
Методика рішення пізнавальної задачі на конкретному прикладі: "Сорні кури, що живуть в Австралії і на островах Малайського архіпелагу, не насаджують кладки яєць. Розвиток яєць здійснюється в "інкубаторах", побудованих курами. Як в "інкубаторах" здійснюється процес розвитку яєць?
Учитель читає текст задачі. Учні розчленовують текст на логічні елементи, які є кроком на шляху вирішення основного завдання.
1. Що собою уявляє "інкубатор" сорних курей?
Інкубатор сорних курей - це велика яма, вирита самцем, заповнена рослинними залишками (листя, гілочки і т.д.) і прикрита шаром піску.
2. За допомогою чого в "інкубаторі" утворюється тепло?
В "інкубаторі" при відсутності повітря відбувається гниття (повільне окислення) органічних залишків, яке супроводжується виділенням тепла. Температура в "інкубаторі" досягає 35°С.
3. Як здійснюється регуляція тепла в "інкубаторі"?
Самець дзьобом, як термометром, визначає і регулює температуру в "інкубаторі" після відкладання яєць самкою.
Яйця розвиваються без насиджування птахами під впливом тепла "інкубатора" [1].
Приклади завдань
Тема «Риби»
1) Риби (йорж, окунь), чистий рушник і розчин йоду. Який зв'язок між ними?
Відповідь: Спинний і анальний плавники цих риб мають жорсткі і колючі промені. Уколи променів, що утворюються при ловлі або розбиранні риб, досить чутливі і болючі, призводять до утворення пухлин на шкірі рук. Руки необхідно витерти чистим рушником, а ранки продезінфікувати розчином йоду. [1]
2) В акваріум до сліпої щуки пустили риб. Не бачивши їх, щука кинулася і без промаху переловила всіх. Яким чином вона їх виявила?
Відповідь: Бічна лінія - орган почуттів - замінює рибам зір, вона дозволяє:
а) визначати напрямок і швидкість руху води;
б) сприймати коливання води і відбиті від різних предметів хвилі;
в) визначати розмір рухомих об'єктів.
Все це, разом взяте, дозволяє рибам не врізатися в предмети і успішно схоплювати здобич. [1]
3) Зарибнений ставок осягнула біда. Відбулося скидання нафти. Поверхня ставка покрилася тонкою райдужною плівкою. Плівка не зробила впливу на появу мальків з ікри, але потім сприяла їх загибелі. Чому нафтова плівка небезпечна для мальків риб?
Відповідь: Мальки риб, що з'явилися з ікринок, повинні обов'язково піднятися на поверхню води і заковтнути повітря, необхідного для наповнення плавального міхура. Нафтова плівка є перешкодою для заковтування повітря. Мальки риб гинуть. [1]
Тема «Ссавці»
1) В «чорному ящику» знаходиться фотографії риби, яка мешкає в Мармуровому і Середземному морях і біля берегів Індійського океану. Довжина тіла її становить від 30 до 180 см. Алхіміки стверджували, що вона харчується розсіяним в повітрі, дощі і росі "вселенським духом" і сприяє утворенню філософського камня. Аристотель відмічав, що ця риба "змушує ціпеніти тварин, яких вона хоче піймати, пересилюючи їх силою удару, який живе у неї в тілі". В середні віки лицарі з'їдали цю рибу для доказу любові до жінки. Яка риба зображена на фотографії "чорного ящика"? Як вона здобуває собі їжу?
Відповідь: Електричний скат (клас Хрящові риби). У ската є електричні органи, які розташовуються з боків тіла між головою і грудними плавниками. Електричні органи є похідними поперечно-полосатих м'язів. М'язові волокна цих м'язів не здатні скорочуватися і злилися в електричні батареї. Кожна батарея складається з 350-400 окремих пластин. Пластинки батарей на одному боці інервіровани розгалуженими нервовими закінченнями, а на іншій - покриті сосочками, які контактують з капілярної мережею. Ця асиметрія обсулавлівает генерацію сильних електричних зарядів. Момент розряду збігається з кидком ската на рибу, якою живиться. Потужність окремого імпульсу може досягати декількох кіловат [1].
2) В степу, в озері, яке утворилося з талої води, через деякий час з'явилися риби. Запропонуйте, як це могло статися.
Відповідь: Найчастіше в такі водойми ікру риб переносять на лапках водоплавні птахи, що прилітають із сусідніх водойм, в яких є риба [1].
3) В "чорному ящику" знаходиться риба, яка заважає поширенню малярії. Вона зробила подвиг - врятувала Каракумський канал. У народі її образно називають "рибою-коровою". 1) Яка риба знаходиться в "чорному ящику"? 2) Як риба надає неоціненну послугу людині?
Відповідь: 1) Білий амур (загін коропоподібних). 2) Білий амур ("риба-корова") - рослиноїдна риба. Довжина його тіла 120 см, маса - 30 кг. На відміну від інших риб він поїдає не тільки м'яку (водну), але і жорстку (прибережно-водну) рослинність (очерет, комиш, рогіз). В їжу використовує кореневища цих рослин. Завдяки цьому він оберігає канали від заростання рослинами і покращує їх гідрологічний режим. Білий амур, знищуючи зарості рослин, ліквідує місця проживання малярійного комара. Поширення малярії в даній місцевості припиняється. [1]
Тема «Земноводні»
1) Комахи (комари, москіти і т.д.) ніколи не кусають земноводних, хоча шкіра у них гола. Чому?
Відповідь: Комахи не кусають земноводних через отруйний секрет, який виробляють отруйні залози. Ці залози утворюють скупчення по боках голови (жаби, деякі саламандри) або розкидані по спині у вигляді горбків (тритони, жаби). [1]
2) Жаба, опущена в глечик з молоком, оберігає його від скисання. Як можна пояснити цей факт?
Відповідь: Слиз, який виділяється шкірними залозами жаби, містить дві речовини: одна - вбиває бактерії (бактеріоцідна), інша - припиняє їх розмноження (бактеріостатична). [1]
3) Концентрація цукру (глюкози) в крові заморожених жаб дуже висока (4.5 г на 100 мл крові). Чому жаба не захворює "діабетом" після розморожування?
Відповідь: В ході розморожування тіла жаби надлишковий цукор (антифриз) перетворюється в глікоген. Цей процес перешкоджає появі у жаби "діабету" [1].
4) Собаці зробили внутрішньом'язову ін'єкцію секрету отруйних залоз жерлянки. Які наслідки можливі у собаки?
Відповідь: Отрута жерлянки, потрапивши в кров собаки, може викликати блювоту, порушення ритму дихальних рухів і м'язовий параліч. З огляду на це собаки рідко чіпають жерлянок і намагаються уникати їх. [1]
5) А. Е. Брем писав: "Жаба - справжнє благословення для місця, де вона оселилася". Чому?
Відповідь: Жаби - корисні тварини, заслуговують захисту і охорони. Полюють жаби в сутінковий і нічний час, поїдаючи шкідливих гусениць, слимаків, жуків, мух і метеликів. У Парижі 19 ст. існував навіть спеціальний жабій ринок. Селяни Франції та Англії закуповували жаб і завозили їх на свої сільськогосподарські угіддя. [1]
6) В "чорному ящику" знаходиться фотографія незвичайної амфібії, що знайшла відображення в багатьох легендах і міфах. Вона - прообраз головного героя китайського фольклору - дракона. У 1952 році вона була доставлена в Московський зоопарк. М'ясо цієї амфібії - делікатес китайських і японських гурманів. 1) Яка амфібія зображена на фотографії "чорного ящика"? 2) Які її біологічні особливості?
Відповідь: 1) Велетенська саламандра. Довжина її тіла 160 см, вага 30-40 кг. 2) Живуть саламандри в холодних водах гірських річок, багатих киснем. Виходять на сушу зрідка, особливо в період дощів. Їм властиве шкірне дихання, зовнішнє запліднення. До складу їх "меню" входять риба, ракоподібні і водні комахи. Активні саламандри вночі. Через смачне м'ясо чисельність їх різко знизилася [1].
Тема «Плазуни»
1) Змії не мають сечового міхура. Чому?
Відповідь: Змії мають парні тазові нирки. Сечоводи, що відходять від нирок, відкриваються в клоаку. Відсутність сечового міхура дає можливість зміям економити воду, яка надходить в організм з їжею. Вода, відфільтрована клубочками нирок, знову всмоктується стінками довгих каналів. Сеча змій - концентрована, вимагає для її виділення з організму трохи води. До складу сечі входить головним чином малотоксична сечова кислота. [1]
2) Як можна розрізнити укус двох змій: отруйної і неотруйної?
Відповідь: Укус змії (отруйної і неотруйної) залишає на тілі людини сліди зубів у вигляді двох серпоподібних смуг, що утворюють напівовал. Слід від укусу отруйної змії має в передній частині напівовала між серпоподібними смугами дві ранки, що кровоточать (сліди двох отруйних зубів). Неотруйні змії залишають слід, що має тільки напівовал [1].
3) Протоки отруйних залоз змії перев'язали. Через деякий час змія загинула.
1) Чому загинула змія? 2) Яке походження мають отруйні залози змій?
Відповідь: 1) Яд, що виробляється отруйними залозами, надходить по протоках залоз в канали отруйних зубів. Змія, кусаючи жертву, впорскує в організм отруту, яка її вбиває. Потім змія цілком заковтує жертву (кобра, гадюка і т.д.). 2) Отрута, потрапляючи в організм жертви, сприяє розщепленню тваринних тканин (виконує роль ферменту), прискоренню процесів травлення і обміну речовин. Відсутність отрути в організмі змії (після перев'язки проток залоз) призводить до пригнічення процесів травлення, а потім і до її загибелі [1].
4) Змії бачать і чують погано. Однак, коли настають сутінки, змії виходять на полювання. Як можна пояснити цей факт?
Відповідь: Змії добре бачать в темряві завдяки чутливому "приладу" - термолокатору, який розташовується в ямках між ніздрями і очима. Термолокатор реагує на теплове випромінювання жертви. В сутінки, коли стає прохолодно, теплове випромінювання жертви становитися різкішим [1].
5. Крокодил, який має велику масу тіла, може тривалий час перебувати на березі водойми під палючими променями тропічного сонця. 1) Навіщо крокодили гріються на сонці? 2) Чому у крокодилів не відбувається "тепловий удар"?
Відповідь: 1) Перебування крокодила на сонці дозволяє: а) підтримувати температуру тіла на певному рівні; б) боротися з грибковими захворюваннями шляхом підсушування шкіри. 2) Крокодил лежить на березі водойми з відкритою пащею. Нижня його щелепа лежить на поверхні піску, а верхня - високо піднята. Волога з поверхні слизової оболонки ротової порожнини постійно випаровується, а температура тіла його знижується [1].
Тема «Птахи»
1. Тривалий час вчені були впевнені, що основне призначення хвоста у птахів - змінювати напрямок польоту. Пізніше з'ясувалося, що це не так. Яку ж роль грає хвіст птиці при польоті?
Відповідь: Головну роль в управлінні польотом грають крила. Зміщуючи їх вперед або назад в горизонтальній площині, птиці змінюють центр ваги, а це допомагає їм опускатися або підніматися. Повороти вліво і вправо досягаються нахилом одного з крил. Хвіст ж в основному є додатковою "несучою поверхнею". Він підтримує птицю і гасить завихрення повітря [1].
2. Навіщо білої чаплі потрібна "пудра"?
Відповідь: Сіра чапля не має копчикової залози. Роль її виконують пудреткі - пучки тонкого пуху, кінці яких постійно кришаться і розпадаються на окремі рогові лусочки, утворюючи "пудру". Чапля дзьобом і кігтями наносить "пудру" на поверхню пір'яного покриву. Гігроскопічна "пудра" вбирає бруд з поверхні тіла чаплі. Потім чапля забруднену "пудру" зчищає з поверхні тіла кігтем середнього пальця, що виконує роль гребеня [1].
3. Є дупла двох дерев - мертвого і живого. Яке дупло птиці будуть заселяти в першу чергу? Чому?
Відповідь: Дупло мертвого дерева. Деревина мертвого (сухого) дерева (осика, сосна і т.д.) має малу теплопровідність. Через незначне коливання температури дупло не переохолоджується взимку і не перегрівається влітку.
Деревина живого дерева - волога. Взимку вода в судинах дерева може замерзнути. Волога буде надавати згубний вплив на життєдіяльність птахів. В такому дуплі птахам буде важко зігріватися [1].
Висновок
Зростання обсягу інформації вимагає від сучасної людини таких якостей, як ініціативність, винахідливість, підприємливість, здатність швидко і безпомилково приймати рішення, а це неможливо без уміння працювати творчо, самостійно.
Тому проблема розвитку творчих здібностей учнів за допомогою евристичного методу навчання є однією з найбільш актуальних.
Завдання як елемент евристичного навчання активізують пізнавальну діяльність.
Оригінальний продукт діяльності виходить в результаті формування нестандартної гіпотези. Стимулом до творчої діяльності служить проблемна ситуація, яку неможливо вирішити традиційними способами.
•На першому етапі головним є практичне мислення.
•На другій стадії переважає наглядно-образне мислення. Воно дозволяє вирішувати завдання на основі оперування вже не реальними предметами, а образами сприйняття та уявлень, що містяться в дитячому досвіді.
• На третьому ступені розвитку провідну роль в розумовій діяльності набуває абстрактно-теоретичне мислення.
Головна мета завдань - розвивати творче мислення.
Розробка може використовуватися вчителями біології на уроках та у позакласній діяльності.
Література
1. Дмитров Е.Н., «Пізнавальні задачі по зоології хребетних», Курськ, 1998.
2. Модестов С.Ю., «Збірник творчих задач з біології, екології та ОБЖ», видавництво Акцідент», 1998.
3. Серія науково-методичних журналів «Біологія», Видавнича група Основа, 2002-2017.
4. Кулюткин Ю.К., «Евристичні методи в структурі рішень», Педагогіка, 1970.
5. Пономарьов Я.А., «Психологія творчого мислення», Наука, 1960.
6. Андрєєв В.І., «Евристика для творчого саморозвитку», Казань, 1994.
7. Хуторський А.В., «Методи евристичного навчання», Шкільні технології, №1-2, 1999.
1