МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» ІІІ курс на тему:
«Основні напрямки енергозбереження»
Підготовив
Викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Основні напрямки енергозбереження.
Ця методична розробка забезпечує викладачу структуру для проведення уроку, спрямованого на ознайомлення студентів з основними напрямками енергозбереження, їх значення для закладів громадського харчування, а також розвиває у них навички аналізу та впровадження енергозберігаючих заходів.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити здобувачів освіти з основними напрямками енергозбереження, які можуть бути впровадженні в закладах громадського харчування для зниження енергоспоживання та підвищення ефективності роботи.
-
Розвивальна: Розвивати у здобувачів освіти аналітичні здібності для оцінки ефективності енергозберігаючих заходів.
-
Виховна: Формувати відповідальне ставлення до використання енергоресурсів та екологічну свідомість у здобувачів освіти.
Тип уроку: Комбінований урок з елементами лекції, обговорення, практичної роботи та групових завдань.
Завдання уроку:
-
Визначити основні напрямки енергозбереження, актуальні для закладів громадського харчування.
-
Ознайомити здобувачів освіти з прикладами впровадження енергозберігаючих заходів у реальних підприємствах.
-
Розвивати навички аналізу та прийняття рішень щодо впровадження енергозберігаючих технологій.
Обладнання та матеріали:
-
Комп’ютер, проектор для демонстрації презентацій.
-
Роздаткові матеріали (схеми, діаграми, інформаційні листки про енергозберігаючі заходи).
-
Фліпчарт або дошка, маркери.
Методи навчання:
-
Словесні (лекція, пояснення, обговорення).
-
Наглядні (демонстрація презентацій, робота з матеріалами).
-
Практичні (аналіз кейсів, групова робота, дискусія).
Структура уроку
І. Організаційний момент……………………………………………….2-3 хв.
ІІ. Актуалізація знань……………………………………………………5-7 хв.
ІІІ. Виклад нового матеріалу…………………………………………..20-25 хв.
ІV. Закріплення та оцінювання знань………………………………...15-20 хв.
V. Підсумок уроку та домашнє завдання………………………………5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент
-
Привітання здобувачів освіти, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми, мети та завдання уроку.
ІІ. Актуалізація знань
-
Коротке опитування здобувачів освіти щодо їхніх знань про енергозбереження.
-
Обговорення важливості енергозбереження для ефективної роботи закладі громадського харчування.
ІІІ. Виклад нового матеріалу
Для професії офіціанта тема енергозбереження може здатися неочевидною, але вона має важливе значення в ресторанному бізнесі. Ось основні напрямки енергозбереження, які можна включити в урок:
1. Раціональне використання електроенергії
-
Освітлення: Використання енергоефективних ламп, таких як LED, замість традиційних ламп розжарювання. Навчання вимикати світло в тих зонах, де воно не потрібне.
-
Обладнання: Правильне використання та регулярне обслуговування електроприладів (холодильників, кавоварок, посудомийних машин) для мінімізації енергоспоживання.
2. Оптимізація роботи кухні
-
Планування замовлень: Розробка системи попередніх замовлень, щоб уникнути зайвих втрат тепла від постійного відкриття і закриття холодильників та печей.
-
Технології приготування: Використання обладнання, яке дозволяє готувати їжу з мінімальним споживанням енергії, наприклад, індукційних плит.
3. Зниження теплових втрат
-
Вентиляція: Правильне використання системи вентиляції для зниження витрат на охолодження або обігрів приміщень.
-
Ізоляція: Підтримка температури в приміщенні за допомогою теплоізоляційних матеріалів, зокрема на кухні.
4. Раціональне водопостачання
-
Економія води: Використання водозберігаючих насадок на крани та душові головки для зменшення споживання води, що автоматично знижує енергоспоживання на її нагрівання.
5. Залучення персоналу до енергозбереження
-
Навчання персоналу: Проведення тренінгів з енергозбереження, щоб кожен співробітник розумів свою роль у цьому процесі.
-
Мотивація: Впровадження системи заохочень для співробітників, які активно сприяють енергозбереженню.
6. Розумне використання технологій
-
Автоматизація: Встановлення датчиків руху для освітлення та автоматичних систем контролю клімату, які регулюють температуру в залежності від присутності людей у приміщенні.
Ці напрямки допоможуть офіціантам краще розуміти, як їхні дії можуть впливати на енергоспоживання та загальну екологічність ресторану.
ІV. Закріплення знань
-
Групова робота: Здобувачі освіти діляться на групи і розробляють план енергозберігаючих заходів для умовного закладу громадського харчування.
-
Презентація результатів: Кожна група представляє свій план, обговорення та аналіз пропозицій викладачем і здобувачами освіти.
Оцінювання знань
-
Оцінювання активності здобувачів освіти під час уроку, участі в груповій роботі.
-
Аналіз виконання домашнього завдання.
V. Підсумок уроку
-
Узагальнення основних напрямків енергозбереження, обговорених на уроці.
-
Відповіді на запитання здобувачів освіти.
-
Оцінка роботи здобувачів освіти під час уроку.
Домашнє завдання
-
Підготовити проект (презентацію або короткий звіт) на тему: «Енергозбереження у закладах громадського харчування: приклади з практики та перспективи для України».