МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» ІІІ курс на тему:
«Раціональне використання електроенергії»
Підготовив
Викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Раціональне використання електроенергії.
Ця методична розробка допоможе викладачу структурувати урок, спрямований на ознайомлення здобувачів освіти із принципами раціонального використання електроенергії в закладах громадського харчування та розвиток практичних навичок у цій сфері.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити здобувачів освіти з основними принципами та методами раціонального використання електроенергії в закладах громадського харчування.
-
Розвивальна: Розвивати вміння аналізувати енергоспоживання та знаходити шляхи його оптимізації.
-
Виховна: Формувати у здобувачів освіти відповідальне ставлення до використання електроенергії як важливого ресурсу.
Тип уроку: Комбінований урок з елементами лекції, обговорення та практичних завдань.
Завдання уроку:
-
Вивчити основні методи зниження споживання електроенергії в закладах громадського харчування.
-
Ознайомити здобувачів освіти із сучасними технологіями та обладненням, що сприяють енергоефективності.
-
Розвивати навички раціонального використання енергоресурсів.
Обладнання та матеріали:
-
Комп'ютер, проектор для демонстрації презентацій.
-
Інформаційні листи про технології енергозбереження.
-
Дошка, маркер.
Методи навчання:
-
Словесні (лекція, пояснення, обговорення).
-
Наглядні (презентації, робота з діаграмами).
-
Практичні (розрахунки, аналіз ситуацій).
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………………2-3 хв.
ІІ. Актуалізація знань……………………………………………………..5-7 хв.
ІІІ. Виклад нового матеріалу…………………………………………..20-25 хв.
ІV. Закріплення та оцінювання знань………………………………..15-20 хв.
V. Підсумок уроку та домашнє завдання……………………………….5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент
-
Привітання здобувачів освіти, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми, мети та завдання уроку.
ІІ. Актуалізація знань
-
Обговорення зі здобувачами світи їхнього досвіду раціонального використання електроенергії.
-
Коротке опитування щодо відомих їм способів економії електроенергії в побуті та на роботі.
ІІІ. Виклад нового матеріалу
Раціональне використання електроенергії полягає в оптимізації споживання енергії таким чином, щоб зменшити її витрати без шкоди для якості життя або продуктивності. Ось кілька основних напрямків для раціонального використання електроенергії:
1. Використання енергоефективних приладів
-
Світлодіодні лампи (LED): Вони споживають у 5-10 разів менше енергії, ніж традиційні лампи розжарювання, і мають довший термін служби.
-
Енергоефективні побутові прилади: Обирати прилади з високим класом енергоефективності (A++, A+++). Наприклад, холодильники, пральні машини, кондиціонери з позначкою "Energy Star".
2. Використання систем автоматизації
-
Таймери та датчики руху: Використання таймерів для автоматичного вимикання світла у нежитлових приміщеннях або датчиків руху для освітлення коридорів, ванних кімнат.
-
Розумні термостати: Автоматичне регулювання температури у приміщенні в залежності від часу доби або наявності людей у кімнаті.
3. Підвищення енергоефективності електричних пристроїв
-
Вимикання пристроїв у режимі очікування: Багато приладів споживають електроенергію навіть у режимі "standby". Вимикання їх з розетки або використання розумних розеток допоможе уникнути даремних витрат енергії.
-
Правильне обслуговування та очищення приладів: Наприклад, своєчасне очищення фільтрів кондиціонерів або радіаторів забезпечує їх ефективну роботу.
4. Оптимізація використання електроприладів
-
Складення графіка користування: Використання електроприладів у години з низькими тарифами на електроенергію (наприклад, вночі) або уникнення одночасного включення кількох потужних приладів.
-
Раціональне використання освітлення: Використання природного світла, обмеження штучного освітлення вдень, розташування робочих зон ближче до вікон.
5. Заміна старого електрообладнання
-
Старі електроприлади, як правило, мають низьку енергоефективність. Заміна їх на новіші моделі з вищими класами енергоспоживання може суттєво скоротити витрати електроенергії.
6. Підвищення свідомості та навчання
-
Навчання працівників або мешканців: Проведення тренінгів, інформування щодо практик економії електроенергії, заохочення до вимикання непотрібних пристроїв та використання ресурсів з розумом.
7. Застосування енергозберігаючих технологій
-
Сонячні панелі або інші відновлювані джерела енергії: Зменшення залежності від традиційних джерел електроенергії.
-
Електромобілі та зарядні станції: Заміна традиційних автомобілів електромобілями для зменшення викидів та енергоспоживання.
Раціональне використання електроенергії дозволяє не тільки скоротити витрати на оплату комунальних послуг, але й знизити навантаження на екосистему, сприяючи сталому розвитку суспільства.
ІV. Закріплення знань
-
Практична вправа: Здобувачі освіти виконують розрахунки потенційної економії електроенергії в умовному закладі громадського харчування при впровадженні енергоефективних заходів.
-
Групова робота: Розробка здобувачами освіти плану заходів з раціонального використання електроенергії для конкретного підприємства.
Оцінювання знань
-
Оцінювання активності здобувачів освіти під час уроку та участі в груповій роботі.
-
Аналіз якості виконання практичних завдань та домашнього завдання.
V. Підсумок уроку
-
Узагальнення основних способів раціонального використання електроенергії.
-
Обговорення результатів практичних завдань.
-
Відповіді на запитання здобувачів освіти.
Домашнє завдання
-
Підготовити доповідь або презентацію на тему: «Енергоефективне обладнання для закладів громадського харчування: огляд сучасних технологій».