А.В. Чернишева Сформувати в учнів систему знань про особливості ЕГП, населення, господарства Італії; визначити вплив ЕГП на розвиток господарства, територіальні відмінності у структурі господарства країни; розвивати географічне мислення, практичні уміння працювати з матеріалом підручника, картами атласа, іншими джерелами географічних знань; виховувати самостійність, цікавість до пошуку і аналізу необхідної інформації, толерантність. Обладнання: політична та фізична карти Європи, атласи, підручники, схеми, таблиці, діаграми. Тип уроку: комбінований Мета:
А.В. Чернишева III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів Про сучасну Італію складно говорити мовою сухих статистичних даних. У цій середземноморській країні з давньою історією захоплюючою пригодою може стати не тільки переїзд з міста до міста, але навіть прогулянка сусідніми вулицями, що химерно поєднали в собі різні епохи і культури. Туристичні проспекти і художні фільми внесли до нашої свідомості уявлення про сліпуче сонце, давні мозаїки тротуарів і скульптури храмів, про неприборканий італійський темперамент та всюдисущу і кровожерливу італійську мафію. Саме ця країна подарувала світу багато чудових речей: автомобілі вищого класу «Феррарі» та «Ламборджині», модні торгові марки Армані, Гуччі, Валентино, віно «К’янті» та лікер «Амаретто». Вона навчила мало не всю планету готувати спагеті та піцу. IV. Повідомлення теми і мети уроку
Візитівка країни Офіційна назва Італійська республіка Площа 301,3 кв. км Столиця Рим Населення 58,9 млн. осіб (2024 р.) Тип країни високорозвинена, G7 Склад території 20 областей Грошова одиниця євро Офіційна мова італійська Релігія католицизм Державний устрій унітарна держава Форма держ.правління парламентська республіка V. Вивчення нового матеріалу
Місце країни у світі та регіоні Економіка: 8-ме місце у світі за ВВП, 15-те за золотовалютними резервами. Країна є великим експортером промислових товарів та машинобудування (легкові автомобілі, побутова техніка). Культура та туризм: Італія є одним із найвідвідуваніших туристичних напрямків у світі та має найбільшу кількість об'єктів всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Вона є глобальним центром моди, мистецтва, музики та кухні. Геополітика: Італія — регіональна та глобальна держава, член НАТО, ООН, ОБСЄ та співзасновниця ЄС. Демографія: Займає 72-ге місце у світі за площею (301 340 кмІ).
Географічне положення: Розташована на півдні Європи, на Апеннінському півострові, та займає стратегічно важливе положення в центрі Середземномор'я. Вплив: Має значний вплив на економічне, політичне та культурне життя як у Європі, так і в Середземноморському регіоні. Відносини: Є ключовим гравцем у ЄС, Шенгенській зоні та Середземноморському союзі.
Економіко-географічне положення Займає півострівне положення у Південній Європі, межує з Францією, Швейцарією, Австрією та Словенією на території дві анклави - Сан-Марино та Ватикан розташована на перетині транзитних шляхів між Європою, Африкою та Азією, близько до Суецького каналу наближення до мінерально-сировинних баз Північної Африки (нафтогазових родовищ Алжиру та Лівії) та Західної Азії (нафта Перської затоки)
Природно-ресурсний потенціал Рельєф: 80% - молоді сейсмічно активні гори - Альпи та Апенніни. є діючі вулкани 20% площі займає на півночі Паданська низовина - головна житниця країни. Клімат: переважно субтропічний: з вологою та теплою зимою та сухим спекотним літом. на Паданській низовині - помірний морський. Мінеральні ресурси: більшість родовищ невеликі або незручні для розробки, забезпечується сировиною переважно за рахунок імпорту унікальні родовища ртутних руд на північному заході. нерудні ресурси: білий мармур (Каррара), самородна сірка, калійна та кухонна солі на острові Сицилія.
Природно-ресурсний потенціал Водні ресурси: обмежені. Річки невеликі, влітку сильно міліють, деякі пересихають. Лише річка По є повноводною протягом року Земельні ресурси багаті: переважають коричневі, бурі лісові ґрунти та червоноземи Лісові ресурси: в Альпах мають переважно ґрунтозахисне значення. Лісистість 31,4% Рекреаційні ресурси: північно-західне узбережжя (Італійська Рив'єра), Альпи, унікальні культурно-історичні ресурси
Працересурсний потенціал І тип відтворення населення: ПП= 8,7 -10,3 = - 1,6 «старіння нації»: середній вік - 45,1 року, середня тривалість життя - 82,12 року. великомасштабна імміграція: проживає >4,5 млн іноземців (з Китаю, України, Румунії, Польщі, політичні біженці та незаконні переселенці з країн Африки та Азі) кількість дітей на одну жінку збільшилася від 1,18 дитини до 1,43 великомасштабні внутрішні міграції з сільських районів до промислових міст. однонаціональна країна: 92% населення італійці, решта - румуни, араби, албанці, китайці та інші. Українська діаспора >150 тис. осіб у структурі зайнятості: третинний сектор - 67,8% (поширена надомна праця, зайнятість у незареєстрованих підприємствах.
Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни за темпами економічного зростання відставала від високорозвинутих країн, після ІІ світової війни здійснено глибокі перетворення - щорічний приріст ВВП - 5,7% чинники швидкого економічного розвитку після ІІ світової війни: економічна допомога США у рамках Плану Маршалла, високий попит на промислову продукцію (зокрема метали), на міжнародних ринках, дешева на тлі країн Західної Європи, робоча сила; перетворилася з аграрно-індустріальної на індустріально-аграрну, а згодом й постіндустріальну країну
Домінуючі складники третинного сектору Туризм: V - у світі та ІІІ - в Європі за обсягом іноземних туристів Види туризму: пізнавальний, пляжний, спортивний, діловий, паломницький, шоп-тури, пов'язаний з певною подією та ін. 51 об’єкт Світової спадщини ЮНЕСКО, 40 є «кандидатами» на включення до цього списку
А.В. Чернишева Головною галуззю промисловості є машинобудування. В Італії виробляються офісне обладнання, сільськогосподарські машини, ткацькі верстати, швейні машини, електронагрівальне обладнання. Важливе значення має автомобілебудування, що випускає легкові автомобілі, вантажівки й моторолери. Провідну роль у галузі відіграє концерн ФІАТ (фабрика італійських автомобілів у Туріні). У структурі обробної промисловості Італії друге місце (після машинобудування) посідає текстильна й швейна промисловість. Широко розвинене виробництво взуття. Хімічна промисловість, включаючи нафтохімію й виробництво синтетичних волокон, дає близько 1/7 загального обсягу продукції обробної промисловості. Нафтохімічна (найпотужніша з усіх країн Європи). ВТОРИННИЙ СЕКТОР
Автомобілебудування (8,5% ВВП) представлене компанією Fiat, яка з компанією «Крайслер» (США) становить єдиний концерн «ФІАТ-Крайслер Аутомобілс». зі штаб-квартирою в Нідерландах продукція компанії: легкові та комерційні автомобілі, мотоцикли, мопеди, велосипеди, будівельні та сільськогосподарські машини, трактори, двигуни. На території Італії компанія працює в Турині. Дочірні компанії: Alfa-Romeo (Неаполь), Ferrari (Мілан), Lancia, Abarth, IVECO. Автоскладальні виробництва автомобілів Fiat розміщені у багатьох країнах світу.
Аерокосмічна промисловість: виробляє ракети-носії, авіаційні двигуни, наземні системи контролю за космічними польотами, військові й тренувальні літаки, гелікоптери масштабна корпоративна інтеграція — корпорація Leonardo (Леонардо) об’єднала найбільші компанії виробників аерокосмічної продукції основні центри — Турин і Рим Суднобудування спеціалізується на виробництві круїзних, суховантажних, танкерних, рефрижераторних і військових суден та моторних яхт. Державна компанія «Фінкатьєрі» — лідер у Європі з суднобудування центри суднобудування — Турин, Трієст, Форлі та ін.
Спеціалізація аграрного сектору Середземноморський тип сільського господарства (центр, південь): переважає рослинництво: оливки та тютюн (1-ше місце в Європі за збиранням), овочеві культури, фрукти, цитрусові, мигдаль, волоські горіхи, фундук, світовий лідер зі збирання винограду тваринництво: незначна роль через нестачу кормів. Розводять м'ясне поголів'я худоби, свиней, кіз, овець. Седньоєвропейський тип (північ): рослинництво: зернові (пшениця, кукурудза, ячмінь, рис), технічні (цукровий буряк, соя) тваринництво: скотарство (луки)
ПРОСТОРОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ГОСПОДАРСТВА Диспропорція в економічному розвитку між південними й північними районами країни Північ - продовження західноєвропейської смуги високої індустріалізації у межах «Блакитного банана» з провідними центрами у Мілані й Турині Регіон має найвищі показники ВВП на душу населення в країні. Висока концентрація економічної активності й у Римі та Неаполі. Південь - відстає в економічному розвитку, зберігаючи аграрну спеціалізацію.
Зовнішньо-економічні зв’язки Країна експортує: автомобілі, мотоцикли, промислове устаткування, озброєння, хімікати, холодильники, пральні машини, текстильні і швацькі вироби, взуття, овочі, фрукти, цитрусові, вина А.В. Чернишева Країна імпортує: енергоносії, мінеральна сировина (залізна, мідна, поліметалеві, алюмінієві, марганцеві руди, кам'яне вугілля, нафта, газ), складні машини, хімікати, ліс, бавовник, вовну, продовольчі товари
А.В. Чернишева Закінчіть речення: Італія входить до країн Великої ……. Грошова одиниця Італії …….. Форма державного устрою ……… Релігія - ………… Столиця Італії ………. В Італії розвинені такі галузі промисловості …… До сфери послуг Італії відносять …… Італія експортує ….. Італія імпортує…….. VII. Підведення підсумків уроку: Оцінювання учнів на уроці. VI.Закріплення вивченого матеріалу
А.В. Чернишева VII. Домашнє завдання Прочитати § 15, 16, стор. 61 – 69. Електронний підручник з географії 10 клас, В.Ю.Пестушко, Г.Ш. Уварова, А.І. Довгань; https://pidruchnyk.com.ua/415-geografya-pestushko-uvarova-10-klas.html Виконати урок на vseosvita.ua. за темою Італія. 3. Переглянути відеоурок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=DIvlOYqXVy0&ab_channel=%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%97%D0%9D%D0%9E https://www.youtube.com/watch?v=RdqUwtNxayk
