1
Методична розробка уроку з використанням інноваційних технологій та комп’ютерної презентації.
Урок у 7 класі. Тема: «Взаємодія тіл».
Тема уроку: «Тертя. Сила тертя».
Мета. Дидактична: дати учням знання про явище тертя та його молекулярну будову, навчити розпізнавати види тертя; дослідити залежність сили тертя від площі поверхонь дотикання, навантаження, роду поверхонь стичних тіл, ступеня шорсткості поверхонь, що труться, швидкості руху поверхонь; удосконалювати навички вимірювання й зображення сил;
розвивальна: розвивати логічне мислення, експериментальні навички, вміння працювати в експериментальних групах, із книгою, комп’ютерними програмами;
виховна: виховувати активність, самостійність, наполегливість учнів.
Обладнання: картки – завдання, лінійка, дерев’яний брусок, тягарці, металева пластина, шматок гуми, аркуш паперу, шліфувальний папір, мензурка, склянка, вантаж, іграшковий автомобіль.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина (3 хв.)
1.Організація учнів.
2.Перевірка присутності учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань та активізація розумової діяльності (7 хв.)
Учитель. У вас на партах є картки з різними завданнями. Це завдання для усної відповіді, експериментальні завдання, завдання в рисунках, задачі. Прочитайте уважно та виконайте завдання.
Завдання - усні відповіді.
№1.Дати означення маси. Привести приклади явищ які характеризуються цією величиною, способи її вимірювання. Написати якою буквою позначається та одиниці вимірювання, формули, які пов’язують її з іншими величинами.
№2. Дати означення ваги тіла. Привести приклади явищ які характеризуються цією величиною, способи її вимірювання. Написати якою буквою позначається та одиниці вимірювання, формули, які пов’язують її з іншими величинами.
№3.Дати означення сили пружності. Привести приклади явищ які характеризуються цією величиною, способи її вимірювання. Написати якою буквою позначається та одиниці вимірювання, формули, які пов’язують її з іншими величинами.
№4. Дати означення сили всесвітнього тяжіння. Привести приклади явищ які характеризуються цією величиною. Написати якою буквою позначається та одиниці вимірювання, формули, які пов’язують її з іншими величинами.
Експериментальні завдання.
1.Задопомогою лінійки визначити силу тяжіння, що діє на дерев'яний брусок з сосни. Зобразити силу тяжіння графічно.
2.За допомогою мензурки визначити вагу води, налитої в склянку. Зобразити вагу графічно.
3.За допомогою динамометра й вантажу визначити силу пружності, що виникає в пружині. Зобразити її графічно
Задачі в рисунках.
Учні повинні сформулювати задачу, записати коротку умову й розв'язати її.
Рисунок 1.
Рисунок 2. Рисунок 3. Рисунок 4.
Рисунок 5. Рисунок 7.
Рисунок 6.
Задачі для розв’язку.
1.Яка сила тяжіння діє на тіло масою 100 кг?
2.Яка вага нерухомої людини масою 70 кг?
3.Яка маса каменя, якщо його вага 100 Н?
4.Дві сили 2 Н і 5 Н дають рівнодійну:10 Н, ? н, 5 Н, 2 Н, 3 Н, 8 Н. Які із зазначених відповідей можуть бути правильними?
5.Яка рівнодійна двох сил 15 Н і25 Н, якщо вони спрямовані вздовж однієї прямої в один бік?
6.Яка рівнодійна двох сил 45 Н і 30 Н, якщо вони спрямовані в протилежні боки?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення завдань уроку (2 хв).
Учитель. Отже, ми продовжуємо вивчати механіку, пізнавати навколишній світ.
Герой нашого сьогоднішнього уроку – досить поширене й надзвичайно різноманітне за своєю природою фізичне явище, відоме в науці й техніці. Воно супроводжує нас на кожному кроці й тому стало непомітним.
Демонстрація: рух іграшкового автомобіля, який скочується з гірки.
Учитель. Що є причиною зміни швидкості іграшкового автомобіля, який рухається по горизонтальній поверхні після того, як скотився з гірки?
Чому він зупиняється? (Причина зміни швидкості тіла – сила тертя.)
Отже тема нашого сьогоднішнього уроку – «Тертя. Сила тертя».
ІV. Вивчення нового матеріалу (15 хв).
Учитель. Нову інформацію про явище тертя можна отримати з декількох джерел:
1.попрацювати з підручником;
2.з комп’ютером;
Об’єднайтеся в три групи і виконайте такі завдання:
Завдання для першої групи
Прочитати § 21.Дати відповіді у зошиті на запитання:
1.Чому виникає тертя між двома рухомими тілами?
2.Яка природа сил тертя?
3.Як спрямована сила тертя?
Завдання для другої групи
Опрацювати матеріал, який є у програмному забезпеченні на комп’ютері.
Дати відповіді у зошиті на запитання:
1.Які розрізняють види тертя? Дати означення.
2.Порівняйте сили тертя спокою, кочення і ковзання.
Завдання для третьої групи
Опрацювавши інформацію на комп’ютері і відповісти на запитання:
1.Як збільшити силу тертя?
2.Як зменшити силу тертя?
Після опрацювання матеріалу представники груп дають відповіді на запитання. Проводиться демонстраційний експеримент:
спосіб вимірювання сили тертя спокою (за допомогою бруска з ниткою і динамометра);
спосіб вимірювання сили тертя кочення (за допомогою візка і динамометра);
спосіб вимірювання сили тертя ковзання (за допомогою посудини з водою, трьох брусків з однаковим поперечним перетином, але різною формою).
Учитель. При розгляді демонстраційного експерименту з силою тертя ковзання було розглянуто ще один вид тертя – тертя у рідинах.
Сила рідкого тертя набагато менша, ніж сила сухого тертя. Наприклад, знаходячись на плоту, можна за допомогою шоста порівняно невеликими зусиллями привести його в рух. Але на суші це неможливо.
Сила рідкого тертя залежить не тільки від напрямку руху тіла, але і від значення його швидкості. При невеликих швидкостях сила опору пропорційна швидкості, а при великих швидкостях – квадрату швидкості. Сила опору залежить і від форми тіла. Щоб максимально її зменшити тіла роблять обтікаючі.
Явищем тертя з давніх давен цікавилося багато вчених. Серед них Аристотель, Леонардо да Вінчі, Галілей, Ньютон, Ейлер, Кулон. Насамперед всі вони переймалися такими питаннями:
1.Чи залежить сила тертя від площі поверхонь дотикання?
2.Чи залежить сила тертя від роду поверхонь, що дотикаються?
3.Чи залежить сила тертя ковзання від ступеня шорсткості поверхонь?
4.Залежність сили тертя від навантаження.
5.Залежлежність сили тертя ковзання від швидкості руху поверхонь, що труться.
Пропоную вам дослідити ці питання і дати на них відповіді. Розподіліться на групи по чотири учня. Для виконання експерименту вам роздано його опис, таблиця результатів.
Експеримент 1. Залежність сили тертя від площі поверхонь дотикання.
Прилади: динамометр лабораторний, дерев’яний брусок.
Порядок роботи.
1.Покласти брусок на дошку більшою гранню. Виміряти силу тертя ковзання при рівномірному переміщенні бруска.
2.Покласти брусок меншою гранню. Виміряти силу тертя.
3.Порівняти одержані значення сил і зробити висновок.
Експеримент 2. Залежність сили тертя від роду поверхонь, що дотикаються.
Прилади: динамометр лабораторний, дерев’яна дошка, металева пластина, шматок гуми, аркуш паперу, шліфувальний папір, дерев’яний брусок.
Порядок роботи.
1.Виміряйте силу тертя ковзання при рівномірному переміщенні бруска з тягарцями по:
дерев’яній дошці;
аркушу паперу;
шліфувальному папері;
металевій пластині;
шматку гуми.
2.Порівняйте одержані значення сил тертя у всіх випадках і зробіть висновок про залежність сили тертя від роду поверхонь стичних тіл.
Експеримент 3. Дослідження залежності сили тертя від навантаження.
Прилади: динамометр лабораторний, дерев’яна лінійка, брусок, тягарці.
Порядок роботи.
1.Покласти на лінійку брусок. Виміряти силу тертя ковзання .
2.Покласти на брусок один тягарець. Виміряти силу тертя .
3.Покласти два тягарці й виміряти силу тертя ковзання.
4.Дати відповідь на питання: «Чи залежить сила тертя ковзання від сили тиску?»
Експеримент 4. Дослідження залежності сили тертя ковзання від швидкості руху поверхонь, що труться
Прилади: динамометр лабораторний, дерев’яна дошка, брусок.
Порядок роботи.
1.Покласти на лінійку брусок. Виміряти силу тертя ковзання при рівномірному переміщенні бруска.
2.Збільшити швидкість руху бруска. Виміряти силу тертя.
3.Порівняти одержані значення сил тертя і зробити висновок.
Експеримент 5. Дослідження залежності сили тертя ковзання від ступеня шорсткості поверхонь
Прилади: динамометр, дерев’яний брусок з різною якістю обробки його бічних поверхонь, дерев’яна дошка.
Порядок роботи.
1.Покласти на лінійку брусок спочатку однією гранню, виміряти силу тертя, потім другою, третьою.
2. Порівняти одержані значення сил тертя і зробити висновок.
Таблиця результатів.
№ Експерименту |
Залежність сили тертя ковзання |
||||
1. |
Так |
- |
- |
- |
- |
2. |
- |
Так |
- |
- |
- |
3. |
- |
- |
Так |
- |
- |
4. |
- |
- |
- |
Так |
- |
5. |
- |
- |
- |
- |
Так |
V. Осмислення й узагальнення знань (7хв).
Після виконання експериментальних завдань представники груп роблять висновки. Вчитель підкреслює, що в природі і техніці тертя має велике значення, і може бути як шкідливим, так і корисним. Учитель пропонує розглянути таблицю на комп’ютері про користь і шкоду тертя.
VІ. Робота з підручником та поглиблення знань(8 хв).
Учні самостійно опрацьовують §21(С. 143 -144 пункт 3).
Після опрацювання учнями матеріалу підручника клас ділиться на групи по двоє, в яких обговорюється і дається відповідь на запитання, записані на картках.
Запитання на картках.
1.Яке значення тертя в побуті?
2.Які є способи збільшення і зменшення тертя? Як їх використовують у побуті?
3.Які є види підшипників?
4.Чому небезпечно вести машину при ожеледиці?
5.Сила тертя між колесами велосипеда і дорогою майже не залежить від швидкості . Між тим відомо, що чим більшу швидкість розвиває велосипедист, тим з більшим мускульним зусиллям він повинен діяти на педалі. З чим це пов’язано?
6.Чому не надають обтікаючої форми тракторам, дорожнім коткам?
Після цього представники груп, які виконали завдання першими, зачитують запитання і відповіді всьому класу і слухають доповнення.
VІІ. Підсумок уроку (2 хв).
Учитель ставить питання:
Що ми сьогодні вивчали? Що нового дізналися? Що сподобалося? Що хотілось би повторити ще раз?
Оцінюється робота учнів, робляться записи в журналі.
VІІІ. Домашнє завдання (1 хв).
Вивчити § 21 , письмово відповісти на запитання 7-9 на с. 145, намалювати малюнок «Що трапиться, якщо зникне сила тертя?»