Методична розробка виховного заходу «Вибір професії – вибір долі»

Про матеріал

Методична розробка виховного заходу «Вибір професії – вибір долі» пропонується для учнів 9-11 класів.

Навчальна мета. Поглибити знання учнів про професії різного напрямку, проектування та аналізу професійної перспективи

Розвиваюча мета. Розвивати логічне мислення учнів, творчу уяву і пробуджувати інтерес до професії; комунікативні компетентності;

Виховна мета. Сприяти вихованню потреби в самовдосконаленні та самовихованні.

Форма проведення: дискусія, групова робота, тренінг.

Перегляд файлу

Методична розробка виховного заходу

 «Вибір професії – вибір долі»

 Якщо корабель не знає,

до якого причалу він тримає курс,      то ніякий вітер не буде йому супутнім.

Сенека

Навчальна мета. Поглибити знання учнів про професії різного напрямку,  проектування та аналізу професійної перспективи

Розвиваюча мета. Розвивати логічне мислення учнів,  творчу уяву і пробуджувати  інтерес до професії; комунікативні компетентності;

Виховна мета. Сприяти вихованню потреби в самовдосконаленні та самовихованні.

Форма проведення: дискусія, групова робота, тренінг.

Обладнання та наочність: цитати та афоризми за темою, таблички назв груп «Людина – жива природа», «Людина – техніка», «Людина – людина», «Людина – знакова система», «Людина – художній образ», ватмани, фломастери, олівці, ножиці, журнали, списки професій, три скрині, яблуко, лимон, стікери, малюнок «валіза», рекомендації «Вибір майбутньої професії», словник професій,  комп’ютер, мультимедійний проектор.

Очікувані результати:

Після цього заняття учні зможуть:

  •                 орієнтуватися у існуючих моделях вибору майбутньої професії; розширити уявлення про існуючій світ професій;
  •                 вдосконалювати навички навчального співробітництва, вміння логічно й критично мислити; працювати в групах;
  •                 виконувати різні ролі і обов'язки; аргументовано доводити власну думку.

Методи та прийоми:  гра «Розкодуй», «Крісло відвертості», «Валіза в дорогу», «Скринька»,   аукціон «Професії»,  творча робота  «Реклама професії», перегляд презентації,  обговорення ситуацій, притча, бесіда з елементами дискусії.

Попередня робота: збір інформації, в бібліотеці, періодичній пресі, Інтернеті за темою; презентація; відбірка словника професій.

Вікова категорія: 14-16 років.

Лиш праця світ таким, як є, створила.

Лиш в праці варто і для праці жити.

     І. Франко

Хід виховної години

І. Організаційний момент. Емоціональний настрій.

Учитель: Рада вас усіх вітати, від душі добра бажати.

За вікном відходить осінь, а у класі мрія просить –

Вчитися, вміти, пізнавати, - шлях життєвий обирати.

Тож хай сяють радо лиця у майбутнє мрія мчиться.

 Будемо разом ми вчитися, спілкуватися і трудитися.

Бажаю, любі друзі, бути активними, творчими, впевненими, відкритими, ініціативними. Успіху вам!

ІІ. Мотивація діяльності.

Учитель: «Ким ви працюєте?»  це чи не найперше запитання, яке ставлять під час знайомства будь-якій дорослій людині. «Ким працюють твої мама й тато?» — цікавляться навіть діти. І це не випадково, адже про­фесія — одна з найважливіших характеристик людини.

Ви теж підійшли до цієї межі, за якою вже слід вибирати життєвий шлях. І тут важливо не помилитися. Тому розпочати нашу розмову я хочу словами філософа Сенеки: «Якщо людина не знає, до якої пристані вона прямує, для неї жодний вітер не буде попутним». Ви згодні? (Відповіді учнів).

ІІІ. Повідомлення теми заходу. Актуалізація знань.

Гра «Розкодуй».

Учитель: До кожної букви слова «професія» придумати слово – характеристику.

П – ……………………….практичність, професіоналізм, порядність

Р – ……………………….. розум, робітничий, рішучість

О – ………………………..обладнання, обмін досвідом

Ф – ………………………..фанатичність, фантазія

Е – …………………………ерудиція, енергійність

С – …………………………службовий, соціальний

І – …………………………..ініціативний, інтелектуальний

Я – ………………………….якісний, яскравий

Учитель: Кажуть, що вибір професії – це друге народження людини. Пройде зовсім небагато часу, і вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей почнеться з перехрестя, від якого розходяться не на три дороги, як у казці, а 50 тисяч  доріг – саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху. Адже від цього вибору залежить багато чого: і матеріальний достаток, і коло спілкування, і інтереси, і щастя в житті.

Аукціон «Професії»

Учні називають всі відомі їм професії.

Учитель: І як же зробити правильний вибір з такого різноманіття професій, куди і на кого йти вчитися далі? Адже на даний час існує багато різноманітних професій. Як зорієнтуватися в цьому безмежному морі, вибрати серед них ту, яка допомогла б успішно розпочати самостійну трудову діяльність, а значить і життєвий шлях? Саме цьому й буде присвячене наше спілкування.

Інформація про результати попереднього анкетування і формування груп за інтересами: «Людина – жива природа», «Людина – техніка»,  «Людина – людина», «Людина – знакова система», «Людина – художній образ».

IV. Робота в групах.

Творча робота  «Реклама професії» 

Учитель: Майбутнє наше залежатиме,  від того,  яку професію ми оберемо. А, головне, чи буде вона улюбленою. Ви вже майже зробили свій вибір і зараз ми побачимо як добре ви знаєте свою професію. Завдання для команд - зробити рекламу професії цієї групи у вигляді заставки на телебаченні, або як рекламний щит. Реклама повинна містити: символ професії, девіз, особливості, які відрізняють її від інших.

Ви можете використати при цьому олівці, фломастери, вирізки з журналів і Вашу фантазію. На виконання завдання – 5 хвилин.  (Учасники готуються, через 5 хвилин презентують свої роботи.)

Обговорення:

  •                 Які почуття у Вас викликало це завдання?
  •                 Чим відрізняються Ваші професії?
  •                 Назвіть, чим вони схожі між собою?
  •                 З якою метою виконувалася ця вправа?

Гра «Знайди свою професію».

Вибрати із запропонованого списку професій ті, які підходять вашій групі.

Учитель: Будь-яка професія вимагає, щоб у людини були присутні так звані «професійно важливі якості» - наприклад, для коректора важлива увага, для художника - образне мислення тощо. Тому, вибираючи певну професію, важливо усвідомити, чи є в тебе здібності, що відповідають професійно важливим якостям.
Від здібностей залежить якість виконання роботи. Кожній людині незалежно від її професії треба розвивати свій «окомір» або, як кажуть у народі, вміти визначати «на око» вагу, ширину або інші властивості предметів, які вона часто використовує у своєї професії.

 Завдання: Вам потрібно  відповісти  на запитання:

«людина-людина»

  •              Скільки грам у столовій ложці?
  •              Яка ємність одноразового стаканчика?

«людина – техніка»

  •              Яка товщина зошиту 12 аркушів?
  •              Яка висота шкільного стільця?

 «людина – природа»

  •              Скільки горішків у мішечку?
  •              Яка маса одного горішка?

 «людина – знакова система»

  •              Які поля даного документа?
  •              Шрифтом якого розміру набраний документ?

«людина – мистецтво»

  •              Яка довжина і ширина цього шматка тканини?
  •              Який розмір даної фотографії?

V.  Підхід до вибору професій.

Вправа «Скринька»

Хід проведення: вибрати три бажаючих учасника. Їм пропонується вибрати одну із трьох скриньок. Скриньки червоного, білого та чорного кольорів. У першій скрині  – яблуко, у другій – лимон, а третя –  порожня. Ніхто з дітей не знає, що знаходиться в скриньках. Спостерігачі можуть давати поради на рахунок вибору.

Питання для обговорення:

- Чому ви обрали цю скриньку?

- Чого вам не вистачало, щоб прийняти рішення?

- Що ви відчули, коли відкрили скриньку?

- Які були наслідки і чи були вони приємними для вас?

Після обговорення підвести підсумки. Звернути увагу учнів на те, що для прийняття рішення потрібно мати достатню кількість інформації, а учасники її не мали. Тому вони робили свій вибір за кольором, порадами оточуючих, навмання. А це відповідно і приводило до розчарувань.

Учитель: Діти, приблизно кожен третій помиляється у своєму виборі, і кожен зізнається, що не зовсім задоволений, і якщо б починати все спочатку, то, напевно, пішов би іншою стежкою. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?

Відповіді дітей:

- «тиснуть» батьки;

- ідуть за модою;

- не мають достатньої інформації про професію, яку обрали;

- вибирають «за компанію»;

- не мають здібностей і нахилів до цієї професії тощо.

Учитель: Але як же тоді правильно вибрати професію?

Я відкрию вам секрет: якщо скласти три слова «хочу», «можу», «треба», то вийде правильний вибір професії.  Разом виходить формула усвідомленого вибору професії: ХОЧУ + МОЖУ  + ТРЕБА = ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР ПРОФЕСІЇ

У цій формулі три величини. Що вони означають?

Хочу  це все, що мені подобається, до чого лежить душа.

Можу  це все, що мені під силу, згідно моїх здібностей.

Треба  це те, що потрібно для ринку праці (суспільства, країни тощо).

38(22).jpg

Вправа «Обговорення  ситуацій»

Учитель: Зараз я буду читати опис професійного вибору, а ви спробуйте визначити, до якого малюнку відноситься опис.

- Таня поки не знає, чого вона хоче, здібностей і талантів у неї особливих немає, та й на пошуки їх не вистачає часу. Але від багатства і слави не відмовилася б. Загалом, хочеться їй «робити те, чого не може робити в ситуації, коли це нікому не треба. До речі, таких диваків чимало - більше половини всіх випускників. Тільки вони про це поки не знають». (№ 1.)

- Олена хоче бути «як всі». Щоб була своя сім'я, будинок, діти. Зірок з неба вона не вистачає і талантами не блищить. Але їй подобається возитися з дітьми, а у них в місті постійно не вистачає вихователів у дитячих садках. Вона і вирішила стати вихователем. І потрапила в точку. (№2.)

- Саша хоче бути програмістом. Комп'ютер він знає як свої 5 пальців, читає книги з програмування, зробив свій сайт. А інформаційні технології зараз затребувані скрізь, так що вибір Сашка виявився найвдалішим. (№3.)

(Діти визначають, який малюнок відповідає варіантам вибору)

VI. Закріплення та осмислення матеріалу.

Вправа «Крісло відвертості».

Учитель: Пропоную вам сісти на «Крісло відвертості» (стілець стоїть у центрі класу) та назвати свій вибір майбутньої професії, зіставивши, проаналізувавши свої «хочу», «можу», «потрібно».

«Хочу» - інтереси, нахили, бажання. «Можу» - здібності людини до освоєння і виконання певної діяльності, причому виконання швидкого і якісного. «Потрібно» - це, так би мовити, соціальне замовлення, потреба суспільства в людях певних спеціальностей, попит.  (виступ по одному учаснику з кожної команди).

Притча про трьох будівельниках.

Учитель: Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі тачки з каменями. Перехожий ставить кожному з них те саме запитання: «Що ти робиш?»

Перший відповів: «Везу цю кляту тачку». Другий відповів: «Заробляю собі на хліб». Третій же мовив: «Будую місто».

Чому в кожного, хто віз тачку були різні відповіді, адже вони виконували одну й ту ж роботу? Які мотиви кожного з них? (відповіді учнів)

Учитель: Отже, для одного важливо – заробляти гроші, для іншого робота стає каторгою, а для когось – це завдання реалізувати себе.

VII. Підсумки заходу.

Вправа «Валіза в дорогу».

Хід проведення: На дошці прикріплено малюнок валізи. Учитель пропонує учням заповнити цю валізу речами, які на їх погляд допоможуть досягти успіхів у житті та кар’єрі.  Відповіді записуються на стікерах і прикріплюються до валізи.

Учитель: Зробити правильний вибір – значить обрати таку професію, яка потрібна суспільству. Крім того, вона повинна бути доступною для вас, відповідати вашим природним здібностям, знанням і вмінням. І найголовніше – обрана професія має приносити радість, достаток, задоволення. І завжди пам’ятайте: остаточний вибір тільки за вами, тому що вибираючи професію, ви обираєте долю.

Хай летить, як птах крилатий, мрія з краю в край.

Час спливе і життя скаже: «шлях свій вибирай!»

І винось з уроку перли – професії різні,

прислухайсь до свого серця, повір своїй мрії. 

Мені здається, що саме час зачитати вислів великого педагога Костянтина Ушинського: «Вдало вибери професію, вклади в неї свою душу. Тоді щастя само тебе відшукає».

Рекомендації "Вибір майбутньої професії".

Вибираючи свою майбутню професію, запам'ятай:

1. Вибір професії – важливий крок у житті кожної людини. Тому роби його усвідомлено, враховуючи свої схильності та здібності.

2. Не розділяй професії на хороші та погані, цікаві й нецікаві, важкі й легкі, бо все залежить не від професії, а від твого ставлення до неї.

3. Не вибирай професію "за компанію" разом зі своїми друзями. Пам’ятай: те, що підходить твоєму другу – може не підійти тобі.

5. Радься з батьками, друзями, вчителями. Але, беручи кінцеве рішення, прислухайся до своїх бажань та потреб.

6. Пам’ятай, що світ професій набагато більший за кількість шкільних предметів.

7. Не вибирай професію на підставі свого улюбленого предмету у школі або ставлення до вчителя.

8. Збирай як можна більше інформації про різні професії.

9. Вивчай самого себе, май чітке уявлення про свої інтереси, здібності та схильності.

10. Уточни, чи є на ринку праці попит на обрану тобою професію.

11. Знайди можливість поспілкуватися з представниками обраної тобою професії.

12. Якщо ти невдало обрав професію, пам'ятай, що її можна змінити у будь-якому віці. Для цього потрібно мати лише бажання.

 

Список використаної літератури:

  1.          Резапкина Г. В. Психология для всех. Секреты выбора профессии  или Путеводитель Выпускника – М.  2005.
  2.          Аблогина  С. Л.   Кем мне стать?: Материал для проведения классного часа, посвящённого выбору профессии   // Читаем, Учимся, Играем. – 2007. – №11. – С.69-71.
  3.          Козловский, О.В. Выбор профессии: методики, тесты, рекомендации.-Ростов н/Д: Феникс, 2006.-800с.-(Библиотека выпускника)

Інтернет – ресурси:

http://www.profosvita.org.ua/

http://medcoll.org.ua

http://teacherjournal.com.ua

http://osvita.ua/

http://szenki.in.ua/

 

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
3446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку