Методичні рекомендації "Інноваційна модель співпраці професійно-технічного навчального закладу з підприємством"

Про матеріал

На сьогодні проблема підготовки ініціативних, конкурентоздатних та професійно-компетентних випускників професійно-технічного навчального закладу є актуальною. Адже сучасний ринок праці диктує свої умови: якість професійно-практичної підготовки кваліфікованого робітника повинна відповідати не тільки вимогам освітніх стандартів, але й потребам роботодавця, що останнім часом висувають цілу низку зауважень, які навчальні заклади не в змозі вирішити самостійно.

Перегляд файлу

Семінар «Педагогічний досвід в контексті освітніх технологій»

 

 

 

 

Доповідь

по темі:

«Інноваційна модель співпраці професійно-технічного навчального закладу з підприємством»

 

 

 

Підготувала:                 викладач ЗПЛ

                                         Дашко Ірина Михайлівна

 

 


Співпраця Професійно-технічного навчального закладу з роботодавцями: інноваційні шляхи розвитку соціального партнерства

       Більш як 40 років ПТНЗ «Зеленодольський професійний ліцей» готує кваліфікованих робітників для підприємств міста та регіону. За багаторічну діяльність навчальний заклад змінював назву,  але неодмінною лишилася вимога - забезпечення промислових  підприємств, закладів сфери послуг та громадського харчування висококваліфікованими, конкурентоспроможними робітниками. На сьогодні проблема підготовки ініціативних, конкурентоздатних та професійно-компетентних випускників професійно-технічного навчального закладу є актуальною. Адже сучасний ринок праці диктує свої умови: якість професійно-практичної підготовки кваліфікованого робітника повинна відповідати не тільки вимогам освітніх стандартів, але й потребам  роботодавця, що останнім часом висувають цілу низку зауважень, які навчальні заклади не в змозі вирішити самостійно.

        Педагогічний колектив ліцею  чітко усвідомив, що найважливішим чинником підвищення якості професійного навчання, адаптації кваліфікованих робітників до нових економічних умов, закріплення їх на робочих місцях  є соціальне партнерство.

       У  ПТНЗ «Зеленодольський професійний ліцей» соціальне партнерство представлене як система соціально-педагогічної взаємодії викладачів, майстрів виробничого навчання , учнів із представниками підприємств. Основою соціального партнерства у навчальному закладі є принцип співробітництва між роботодавцями і педагогічними працівниками, який реалізується у таких формах: це і  укладання договорів на підготовку кваліфікованих робітників, як двох так і багатосторонніх, проходження  професійно-практичної підготовки в умовах реального виробництва з подальшим працевлаштуванням випускників, підвищення кваліфікації та стажування майстрів виробничого навчання. Основними формами співпраці  із соціальними партнерами є: ознайомлення з діяльністю підприємства, екскурсії, лекції, консультації, проведення майстер-класів, участь представників підприємств у кваліфікаційній атестації і конкурсах фахової майстерності,  участь роботодавців в  організації  професійно-практичної підготовки.

       На сьогоднішній день Зеленодольський  професійний ліцей здійснює на договірних засадах підготовку робітничих кадрів  для декількох десятків підприємств. Зокрема, за професією «кухар», тільки у м. Зеленодольськ  за останні  роки  наш навчальний заклад побудував партнерські  стосунки з такими  закладами громадського і дитячого харчування як:

- ресторан «Сьоме небо»;

- кафе «Місто»

- зала урочистостей

- їдальні дитячих садків «Попелюшка», «Росинка», «Журавушка»

- їдальні загальноосвітніх шкіл №1 і №2. 

За професіями «електромонтер підстанційного обладнання, електрозварник ручного зварювання», «електрозварник ручного зварювання, контролер зварювальних робіт», «Штукатур, лицювальник – плиточник, маляр»  побудовано партнерські стосунки з такими підприємствами:

  • Криворізька ТЕС (базове підприємство)
  • ВАТ « Завод Континент»
  • ЖКХ м. Зеленодольськ
  • Підстанція РЕС
  • ВАТ «Електропривід» м. Запоріжжя»
  • ВАТ «Південтеплоенергомонтаж» м. Дніпропетровськ.

Співпраця навчального закладу і роботодавців – це перспективний шлях розв’язання багатьох проблем, що виникають у процесі підготовки та подальшого працевлаштування молодих робітників. Безпосередньо для нашого навчального закладу відновлення і зміцнення зв’язків із соціальними партнерами відкриває наступні додаткові можливості:

  •                  спрощується доступ до інформації про ринок праці регіону;
  •                  забезпечується врахування вимог роботодавців;
  •                  з’являється доступ всіх учасників освітнього процесу до інноваційних виробничих технологій та сучасного виробничого обладнання;
  •                  здійснюється корегування старих і розробки нових навчальних  

         та дидактичних матеріалів, що відповідають вимогам  

         сучасності;

  •                  відкриваються  більш широкі можливості для організації

         професійно-практичної підготовки учнів ліцею;

  •                  з’являються умови для організації короткострокового  

         стажування педагогічних працівників з метою ознайомлення з   

         новими виробничими технологіями й устаткуванням.

    А ще розширюються можливості працевлаштування випускників. Навчальний заклад має можливість заключати з роботодавцями договори на підготовку кваліфікованих робітників, погоджувати робочі навчальні плани, а найголовніше це  організація проходження професійно-практичної підготовки учнів в умовах виробництва, що відповідає вимогам навчальних планів і робочих навчальних програм та спонукає навчальний заклад до оновлення матеріально-технічної бази. Впродовж останнього року у нашому навчальному закладі здійснено модернізацію лабораторії кухарів.  Облаштовано  робочі місця, придбано меблі, холодильне та технологічне обладнання та устаткування.

       Адже, щоб впровадити в навчальний процес передові виробничі технології, необхідно, щоб сам майстер  виробничого навчання, викладач предметів професійно-теоретичної підготовки опанував їх, бо коли мова йде про постійний пошук підвищення якості підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, особливо важливого значення набуває роль майстра виробничого навчання, педагога, яка полягає в системі його мотивів, знань, умінь і особистісних якостей, що повинні забезпечити ефективність застосування ним сучасних виробничих технологій та педагогічних методів навчання учнів. Практика показує, що випускники  тих майстрів виробничого навчання, які систематично проходять стажування, займаються самоосвітньою діяльністю, охоче опановують сучасні виробничі технології, швидше адаптуються у виробничій  сфері і реалізують свої здібності та знання, отримані в навчальному закладі. Прикладом цьому є наші випускники, які після закінчення навчання повернулися працювати на підприємства, де проходили виробничу практику а зараз радують своїх колишніх наставників, майстрів виробничого навчання своїми досягненнями в професійному зростанні та перемогами на обласних конкурсах. І ми пишаємося цим, бо найкраща реклама навчального закладу – це наші випускники.   

    Спільна взаємодія адміністрації ліцею, педагогічного колективу,  учнів навчального закладу з роботодавцями, сприяє більшій популяризації професій, дозволяє вчасно реагувати на пропозиції ринку праці щодо професійно-практичної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників.

     Початок співпраці з роботодавцями нашого міста та району ми  розпочинаємо  за такими напрямками:  

  •                 Окреслення власної проблеми та аналіз  потреб ринку  

          праці  регіону;

  •                 Визначення потенційних партнерів;
  •                 Визначення їх повноважень, можливостей, готовності до   

          співпраці;

  •                 Визначення точок взаємовигідної діяльності та надійності 

          партнерів;

       Цей взаємозалежний тандем між навчальним закладом і роботодавцем вимальовує модель соціального партнерства, яка дає можливість залучати до педагогічної роботи висококваліфікованих фахівців з виробництва .

       Співпраця навчального закладу і роботодавців – це перспективний шлях розв’язання багатьох проблем, що виникають у процесі підготовки кваліфікованих робітників. А проблеми існують, а саме:

  •                  Значна кількість роботодавців, які потенційно можуть бути  
  •                  соціальними партнерами відмовляються укладати  

          довгострокові угоди про співпрацю у зв’язку з економічною      

          нестабільністю;

  •                  Не всі роботодавці висвітлюють новітні технологічні процеси приготування виробів, побоюючись конкуренції на ринку збуту, тримаючи нововведення, як комерційну таємницю. При цьому слід зазначити, що учні, які навчаються за цільовими направленнями таких підприємств допускаються до повного технологічного процесу, бо роботодавець має надію, що саме цей учень в подальшому працюватиме на його підприємстві;
  •                  Однією з проблемних питань сьогодення є велика ціна сучасного обладнання, що унеможливлює самостійно навчальному закладу його придбати, а співробітництво з підприємствами різної форми власності створює належні умови для відпрацювання професійних умінь і навичок учнів на підприємстві.

       Соціальне партнерство – це перш за все, довіра, це впевненість у завтрашньому дні, це професійні, висококваліфіковані робітничі кадри та якісне формування пропозиції до державного замовлення, а налагодження конструктивного, взаємовигідного партнерства з роботодавцями дозволить залучити додаткові ресурси для розвитку навчального закладу.

       Не секрет, що ефективність соціального партнерства залежить від особистісного потенціалу і рівня професіоналізму викладачів, майстрів виробничого навчання, їх уміння організувати цілеспрямовану спільну роботу з учнями, професійно - практичну діяльність у всіх її формах і видах.

          Сприяє оптимізації навчально-виробничого процесу, і широке застосування програмно-педагогічних та дидактичних засобів навчання, створених силами педагогічних працівників ліцею. Викладачами та майстрами виробничого навчання за усіма професіями підготовлено на кожного учня робочі зошити з предметів, опорні конспекти, тести по темах курсів та інші ди.222,дактичні засоби навчання. Доцільність їх використання у методичному забезпеченні навчальної діяльності вбачаємо в тому, що:

  •                  ці засоби доповнюють  та розширюють систему завдань

          навчальних підручників і посібників;

  •                  містять велику кількість ілюстрованого   матеріалу;
  •                  можуть бути використані для організації самостійної  

          роботи учнів, підготовки та  проведення лабораторно-  

          практичних робіт,  самоконтролю та контролю знань.

        Зазначені дидактичні засоби навчання  є важливою складовою науково-теоретичного супроводу уроку, а їх застосування сприяє індивідуалізації процесу навчання, створює можливості для реалізації інноваційних навчальних технологій. Ці засоби містять  різнопланові та різнорівневі завдання з метою засвоєння, повторення, узагальнення, систематизації та перевірки знань.

       Впровадження сучасних виробничих та педагогічних технологій в організацію та проведення професійного навчання дозволяє підвищити  мотивацію учнів до навчання та будувати стабільні, міцні партнерські стосунки з підприємствами – замовниками робітничих кадрів. Педагогічний колектив ліцею розуміє, що має працювати на випередження і швидку адаптацію випускників у виробничу сферу, а система соціального партнерства сприяє позитивним зрушенням у роботі навчального закладу і дає можливість здійснювати підготовку висококваліфікованого, конкурентоспроможного на ринку праці робітника.

Підготувала                              викладач ЗПЛ   Дашко І.М.  

docx
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
1701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку