2 червня о 18:00Вебінар: Оцінювання, само- та взаємооцінювання в умовах дистанційного навчання і не тільки

методичний посібник " Проведення лабораторних робіт та експериментів на уроках фізики в сучасних умовах"

Про матеріал
Дані методичні рекомендації дозволяють вивчити можливості кабінету фізики та фізичної лабораторії з новим обладнанням для проведення фізичних експериментів та лабораторних робіт.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

Проведення лабораторних  робіт та експериментів на уроках фізики в сучасних умовах

 

 

 

Автор роботи:

Некрасова Тетяна Степанівна,вчитель фізики КЗО «Солонянське НВО»

 

 

 

Солоне 2019

 

1. ВСТУП

Фізика, як одна з природничих наук, завжди була і залишається наукою експериментальною. Навчальний експеримент є основою вивчення всіх природничих предметів, зокрема і фізики. Але перше, що хочуть діти – цікаві уроки. Я вивчала питання на початку минулого навчального року –яким ви хотіли б бачити урок фізики. Діти намалювали плакат:

Дітям цікаво виконувати експерименти, використовувати на уроках інтернет та інші засоби зв’язку, хочуть виконувати  самі домашні завдання , а не списувати з ГДЗ. А перш за все – це звичайно ж діти хочуть виконувати досліди, лабораторні  роботи, цікаві експериментальні та дослідницькі завдання.

Навчальний експеримент є основою вивчення фізики. Без перебільшення можна сказати, що якість знань і практична підготовка учнів з фізики перебувають у прямій залежності від якості фізичного експерименту, який проводиться на уроках фізики в школі. Фізичний експеримент підводить учнів до розуміння сучасних фізичних методів дослідження, виробляє у них практичні вміння і навички. Лабораторні роботи з фізики формують  у  школярів практичні навички роботи з приладами, вміння виконувати вимірювання фізичних величин та аналізувати похибки вимірювань. Дітям будь-якої вікової категорії цікавий процес виконання лабораторної роботи, але виникають труднощі при опрацюванні результатів дослідження.

Перш за все, уроки в нашій школі проводяться в сучасному, теплому і затишному кабінеті фізики, в якому є інтерактивна дошка, проектор, комп’ютер, нові меблі.

Обладнано фізичну лабораторію, в якій можна проводити лабораторні роботи.

  Дуже важливо мати в кабінеті фізики сучасне  обладнання, необхідне для виконання лабораторних робіт.В позаминулому році нашу школу, яку перевели в статус опорної, забезпечили сучасним обладнанням для виконання лабораторних робіт. Наприклад:

1. Набори обладнання для виконання лабораторних робіт та експерементальних робіт з тем «Оптика», «Механіка», «Молекулярна фізика», «Електрика та магнетизм»

Дуже цікаво дітям працювати з даним обладнанням тому, що прилади можна збирати самим із запропонованих матеріалів.

2. Навчальний експеримент з використанням цифрової лабораторії «Енштейн»

Сучасний учитель займається різними видами професійної діяльності: викладацькою, виховною, науковою, методичною, управлінською. Залежно від того або іншого виду діяльності існують різні можливості використовувати комп’ютерні або інформаційні технології, що дають можливість отримувати, передавати, систематизувати, обробляти інформацію, а також здійснювати комунікацію між колегами, учнями, їх батьками і так далі.

Щоб іти в ногу з часом, учитель повинен володіти основами інформаційних технологій, мати уявлення про найбільш поширену в даний час операційну систему Windows, уміти працювати в поширених комп’ютерних програмах, зокрема, Microsoft Word, Ехсеl, РоwerPoint і низкою інших спеціалізованих програм, пов’язаних з предметною діяльністю вчителя, користуватися Інтернетом, а також уміти використовувати знання учнів про комп’ютер, котрі останні отримують на занятттях інформатики..

Фізика – наука експериментальна, і для її вивчення необхідно використовувати досліди. Комп’ютер виступає як частина дослідницької установки, лабораторного практикуму, на ньому можна моделювати різні фізичні процеси. Добре відомо, що курс фізики включає розділи, вивчення і розуміння яких вимагає розвиненого образного мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Насамперед мова йде про такі розділи, як “Молекулярна фізика”, деякі розділи “Електродинаміки”, “Ядерна фізика”, “Оптика” і ін. Багато явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані. Наприклад, явища мікросвіту, або процеси, що швидко протікають. В результаті учні зазнають труднощі їхнього вивчення, оскільки не в змозі їх уявити. Комп’ютер може не лише створити модель таких явищ, а й дозволити змінювати умови протікання процесу, “прокрутити” із оптимальною для засвоєння швидкістю. Для глибокого розуміння учнями явищ, процесів, описаних в даних розділах вчителю необхідно використовувати персональний комп’ютер, з’єднаний з необхідним фізичним устаткуванням, проектором, мультимедійною дошкою, телевізором.

Виконати такі завдання дозволяє цифрова лабораторія «Енштейн». Так як в нашій школі оснащено подібними приладами кабінети  також і хімії і біології, діти досить швидко навчились працювати з таким зовсім новим обладнанням. Також досить легко проводити інтегровані уроки, наприклад фізика та хімія.(відео додаток 1)

Спочатку ми вивчили основи роботи з вбудованими сенсорними датчиками.

Це датчики для виміроювання рівня ультрафіолетового випромінювання, температури, тиску, вологості, освітленості, показники пульсу людини .Робота  з лабораторією відбуваєтьтся з використанням програмного ресурсу «MILAB».(відео додаток 2) Датчики досить чутливі до зміни показників, можна виставляти кількість необхідних замірів, будувати та аналізувати графіки отриманих замірів.

Аналогічно проводяться лабораторні роботи та експерименти з використанням відокремлених датчиків :

- датчик сили струму,

-датчик напруги,

-датчие температури,

-термопара,

-мікрофонний датчик,

-датчик магнітного поля,

-датчик руху,

-фотоворота,

-датчик сили,

-датчик прискорення,

-датчик рівня звукового тиску,

 

6. ВИСНОВКИ

Система фізичного навчального експерименту досить різноманітна, що дає можливість вибирати найраціональніший вид для кожного із занять. Значна частина лабораторних робіт, що виконуються на заняттях, призначена для формування практичних вмінь і навичок. Але обов’язково треба виконувати й такі лабораторні роботи, які мають творчий характер або можуть бути джерелом творчих нових знань.

Навчальний фізичний експеримент є одночасно джерелом знань, методом навчання і видом наочності. Він служить для відкриття явищ, законів, що мають суб'єктивну новизну. Навчальний експеримент не може існувати і розвиватися сам по собі. Він створюється й удосконалюється відповідно до розвитку і методики викладання фізики. Якщо ми хочемо дійсно навчити дітей приймати рішення в стандартних та нестандартних ситуація, навчити дітей бути винахідниками, експериментаторами, дослідниками – ми повинні найбільше уваги приділяти формуванню практичних навичок. А саме лабораторні роботи та навчальні експерименти дають змогу нам формувати такі практичні навички.

Додатки

Додаток 1 «Графік вимірювання пульсу»

 

Додаток 2

 

Таблиця вмісту оксигену в повітрі.

Час

Старт 3-CO2(ppm)

Старт 3-Оксиген DO2(мг/л)

 

 

0

354,5885

0,01568

 

 

 

 

0,01

350

0,01568

 

 

 

 

0,02

350

0,01568

 

 

 

 

0,03

352,9048

0,01568

 

 

 

 

0,04

350

0,01568

 

 

 

 

0,05

350

0,01568

 

 

 

 

0,06

350

0,01568

 

 

 

 

0,07

350

0,01568

 

 

 

 

0,08

350

0,01568

 

 

 

 

0,09

350

0,01568

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 3. Наукові методи вичення природи
Додано
6 грудня 2019
Переглядів
311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку