Методичний тренінг «Розвиток моральних почуттів»
Мета: Розширити знання педагогів про пріорітети загальнолюдських цінностей та завдання з морального виховання учнів. Сформувати творчий підхід до комплексного розв’язання завдань морально-етичного виховання дітей у різних видах діяльності на заняттях і в повсякденному житті.
Обладнання: олівці, маркери, листи формату А4, ватман, фліпчарт, роздруківки,
Хід.
Друзі мої, я втратив день!
Тит, імператор
«Це знамениті слова імператора Тита, сказані ним якось за обідом, коли він згадав, що за цілий день нікому не зробив нічого доброго. Добре ставлення до людей, до своїх близьких, рідних і просто знайомих повинно проявлятися не тільки на словах, але й у конкретних справах. Згадайте, кому і яку конкретну добру справу ви зробили вчора?
Вправа 1. Знайомство «Мої добрі справи»
«Я – Надія, моя добра справа вчора була адресована …. І це було….»
Що ви при цьому відчували? Як вас віддячила ця людина? Якими повинні бути, на вашу думку, форми подяки? Скільки своїх добрих справ ви змогли згадати? Чи здатні ви на добрі справи? Якщо ні, то що вам заважає? Чи чекаєте ви у відповідь подяку у вигляді подарунку або послуги? Може, ви так зайняті, що вам просто ніколи займатися добрими справами? Проаналізуйте свої звички. Чи є серед них звичка робити добро?
Вправа 2 «Правила»
- Постійність. Кожен учасник працює від початку до кінця роботи групи, і не запізнюється;
- Конфіденційність. Інформація про події в групі не повинна бути винесена за її рамки;
- Активність. Кожний член тренінгової групи намагається бути активним учасником того, що відбувається і буде намагатись приймати участь у всіх подіях і вправах групи;
- Відвертість у спілкуванні і право сказати «ні». Кожний член групи намагатиметься бути відвертим, але має право сказати «ні» у разі потреби; - Звертання по імені. Необхідно називати учасника по імені і не говорити про нього від третьої особи;
- Персоніфікація висловлювань. Учасникам пропонується говорити: «Я вважаю, що…», «На мою думку …», замість «Дехто думає…», «Більшість моїх друзів вважають, що …»;
- Недопустимість безпосередніх оцінок людини. При обговоренні того, що відбувається в групі не слід оцінювати учасників, можливо оцінювати лише дії і ті з позиції почуттів, наприклад: замість «Ти мені не подобаєшся..», слід вжити «Мені не подобається, коли ти…, у зв’язку з цим мені не приємно»;
- Обговорення процедур по принципу «тут і зараз». Учасникам пропонується обговорювати лише те, що відбувається у групі з ними, і про те, що вони відмічають
Ведуча: Змінюються часи, люди, але вічним залишається прагнення людини до добра, любові, краси. Зберегти людяність в наших дітях, зберегти основи буття, навчити їх жити серед людей - ось головні ідеї виховання моральних почуттів в дітей . Те, що ми закладемо в душу дитини зараз, проявиться пізніше, стане її і нашим життям.
Душа дитини - це чаша. Саме від дорослих залежить чим вона буде наповнена.
Вправа 3 «Чаша бажань»
Ведуча: Якими ми хочемо бачити наших дітей? Якими якостями ми б хотіли їх наділити? У кожного із вас є сердечко, напишіть , якими якостями ви хочете наділити дитину
(На мольберті намальована чаша, куди педагоги приклеюють підписані сердечка)
Подивіться яку гарну душу ми хочемо бачити в наших дітей.
Міні-лекція «Що таке моральне виховання»
Моральне виховання – це цілеспрямований процес залучення дітей до моральних цінностей людства і конкретного суспільства. Формування моральних якостей, рис характеру , навичок і звичок поведінки.
Вправа « Термінологічний ланцюжок «Загальнолюдські моральні якості» (Педагоги об’єднуються у 4 групи (за сезонами народження) і кожній групі пропонується підібрати визначення термінів)
ВВІЧЛИВІСТЬ - моральна якість, що виражається у постійному поважному ставленні до оточуючих... Вона споріднена з такими якостями вихованої людини як тактовність, люб'язність, делікатність, доброзичливість, уважність.
ДОБРОТА - чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність.
ДРУЖБА - стосунки, відносини, в основі яких лежить, взаємна прихильність, довіра, відданість, товариська солідарність, духовна близькість, спільність інтересів.
ЛАГІДНИЙ - який виражає спокій, доброту, ласку, ніжність, приємний для сприймання.
ЛІНОЩІ - це прагнення відмовитися від подолання труднощів, тривале
небажання здійснювати вольове зусилля для виконання будь-якої роботи.
МИЛОСЕРДЯ - співчутлива і діяльна любов, виражена у готовності надати допомогу кожному, хто її потребує.
ПАТРІОТИЗМ -любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові. Готовність для них на жертви й подвиги.
СКРОМНИЙ - який не любить підкреслювати свої заслуги, достоїнства. Хизуватися ними, який не претендує на особливе становище, стриманий у поводженні.
ЧЕСНІСТЬ - морально-психологічна риса особистості людини, яка впливає на її стосунки з іншими людьми, тісно пов'язана з її принциповістю.
СПІВЧУТТЯ - чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхось переживань
ЧУЙНІСТЬ -бережне та уважне ставлення до людей, здатність жити їхніми радощами та турботами, відгукуватися на їхні проблеми.
Презентація робіт
Вправа 4. «Солодко-гірко» Ведучий тримає одноразову порожню склянку, і пропонує учасникам тренінгу помістити у неї усі гарні спогади, все те, що робить життя красивим та гармонійним. Після проговорення інструкції, ведучий стискає склянку. Учасники групи відповідають на питання що з ними зараз відбуваються, що вони відчувають. І наскільки вони готові у житті до таких почуттів та ситуацій. Обговорюються почуття та думки кожного з учасників.
Вправа 5 Бліцопитування « Народна мудрість про мораль»
(Ввічливий) та чемний усім приємний.
Про (добре) серце треба змалку дбати.
(Дружній) череді і вовк не страшний.
(Ласкаві) слова, що весняний дощ.
(Лінивий) у своїй хаті змокне.
(Скромність) – окраса людини.
Все з рук валиться, а він (хвалиться).
Хто (честі) не має, тому й сто ковалів її не скують
Навіть у птахів є (Батьківщина).
Вправа 6 «П'ять добрих слів»
Учасники об’єднуються у підгрупи по п'ять чоловік. Кожен з учасників повинен обвести контури своєї руки на аркуші паперу й на долоні написати своє ім'я. Потім він передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам одержує малюнок від сусіда ліворуч. На одному з «пальців» отриманого чужого малюнка учасник записує яку-небудь привабливу, на його погляд, рису її власника (наприклад, «Ти дуже добрий», «Ти завжди заступаєшся за слабких», «Мені дуже подобаються твої вірші» і т.і.). Інший учасник робить запис на іншому „пальці” й т.д., поки аркуш не повернеться до власника. Коли всі надписи будуть зроблені, ведучий збирає малюнки й зачитує «компліменти», а група повинна здогадатися, кому вони призначаються. Наприкінці вправи учасники забирають аркуші із зображенням контурів своєї долоні. Обговорення в групі: - Якими почуттями ти проймався, коли читав надписи на своїй «руці»? - Чи всі твої достоїнства, про які написали інші, були тобі відомі?
Вправа 7 « Диференціація моральних якостей»
Пропонується підібрати можливі назви деяких моральних якостей особистості, виходячи з їх змістовних характеристик.
1. Такий, що дотримується в усьому порядка, точності
2. Такий, що легко піддається чужим впливам
3. Вірний істині, правильний, точний
4. Вимогливий, суворий
5. Здатний до серйозної роботи
6. Готовий сприяти благополуччю інших, такий, що бажає добра іншому
7. Людина, яка керується положеннями, що приймаються нею як незаперечні 8. Такий, що насміхається, може образити, підвести
- педантичний -акуратний - організований - відчайдушний - безхарактерний - безхребетний - вірний - правильний - відповідальний - справедливий - нудний - поважний - зосереджений - діловий - людяний - доброзичливий - співчутливий - віруючий - догматичний - постійний - в`їдливий - непередбачуваний – підступний
Вправа 8 «Чарівна крамниця»
Ведучий просить учасників групи уявити, що існує крамниця, де є незвичайні «речі»: терпіння, поблажливість, прихильність до інших, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, толерантність, уміння володіти собою, доброзичливість, схильність не засуджувати інших, гуманізм, уміння слухати, допитливість, здатність до співпереживання. Ведучий виступає в ролі продавця, що обмінює одні якості на будь - які інші. Викликається один з учасників. Він може придбати одну з трьох «речей», яких у нього немає. Наприклад, покупець просить у продавця «терпіння». Продавець з'ясовує, скільки йому потрібно «терпіння», навіщо воно йому, у яких випадках він хоче бути «терплячим». Як плату продавець просить у покупця щось натомість, наприклад, покупець може розплатитися «почуттям гумору», якого в нього забагато. Обговорення вправи в групі.
Ведучий: Як ви вважаєте, хто має першочергове значення на формування в дітей таких людських цінностей як доброта, справедливість, щедрість, любов?
Вправа (кінцева) «Я бажаю, щоб ми – дорослі … »
Якими ж повинні бути дорослі люди, серед яких живе дитина, щоб ця чаша не розплескалася, не розбилася, а стала ще повнішою. І якщо, душа дитини – це чаша, то ми з вами – це опора, стіни, колони, які оберігають майбутнє покоління. Давайте напишемо на «колонах» старого грецького храму (символу вічності, стійкості, незмінності) ті дії або побажання нам – дорослим, щоб виховати дітей з ціннісними моральними орієнтирами, адже духовність і моральність – це ті поняття, які не можуть змінити або заборонити будь-які реформи.
Література та Інтернет джерела:
1. Бех И. Д. Психологические основы нравственного развития личности : Дис. д-ра психол. наук: 19.00.07 / И.Д. Бех; НИИ психологии Украины. — К., 1992. — 320с.
2. Боев И.В., Обухов Я.Л. Символдрама: коррекция личностных и поведенческих нарушений: монографія / И.В. Боев, Я.Л. Обухов – Ставрополь: Сервисшкола, 2009. – 167 с.
3. Братусь Б.С. Нравственное сознание личности (психологическое исследование) /Б.С. Братусь – Изд-во «Знание» Москва 1985 – 64 с. (Новое в жизни, науке и технике. Серия «ЭТИКА» №3)
4. Евтихов О.В. Практика психологического тренинга / О.В. Евтихов – СПб.: Изд-во «Речь», 2007. – 256 с. 5. Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навчальний посібник / С.Д. Максименко, В.О. Соловієнко – К.: МАУП, 2000. – 256 с.