Економіка -це захоплююча подоріж до країни економічних знань. Тут в легкій, цікавій формі діти засвоять основні економічні категорії: потреби, гроші та їх види, поділ праці та багато іншого. Дані розробки уроків допоможуть учням та вчителю початкових класів легко пояснити економічні терміни на засадах казок.
1
Управління освіти Ізюмської міської ради
Ізюмська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12
Ізюмської міської ради
Методика проведення інтегрованих занять з економіки
3 клас
Методика проведення інтегрованих занять з економіки
3 клас
Обмеженість ресурсів та проблема вибору (5 год.)
Тема 4. Можливості задоволення потреб.
4.1 Безмежність потреб та можливості їх задоволення.
Тема 5. Обмеженість. Вибір.
5.1 Поняття обмеженості. Обмеженість ресурсів. Вибір.
5.2 Уміння вибирати. Альтернативна вартість.
5.3 Хочу і можу. Що впливає на вибір.
5.4 Без чого людині не обійтись. Речі першої необхідності.
4.1 Тема уроку: Безмежність потреб та можливості їх задоволення.
Мета: Ознайомити дітей з різноманітними потребами, навчити класифікувати потреби за різними критеріями, пояснити дітям, чому потреби безмежні.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку.
Епіграф на дошці «Кращою, творчою, розумнішою, духовно багатшою, роблять людину духовні потреби».
Люди мають і першочергові, і другорядні потреби. Потреби у їжі, житлі та одязі – головні (першочергові) потреби. Без них людина не може жити, тому намагається задовольнити у першу чергу. Всі інші потреби другорядні.
Потреби
Першочергові Другорядні
(їжа, житло, одяг) (машина, прикраси, катер)
Травичка низенко-низенько,
Дерева високо-високо,
Вітер дерева колише, гойдає,
То вправо, то вліво нахиляє,
То вперед, то назад
Пташки летять, відлітають,
А діти тихенько за парти сідають.
- У кожного з вас на столі «квітка-семицвітка» , пофантазуйте і уявіть собі, що вона дійсно виконує бажання. Які бажання ви загадали б?
- Це першочергові потреби чи другорядні? (відповіді різняться).
- Отже, в кожного з нас дуже багато бажань і в першу чергу ми хочемо, щоб здійснилися саме ті, які нам найбільше потрібні, а згодом просимо здійснюватися тим бажанням, які нам потрібні менше всього. Тобто потреби безмежні. Людина прагне задовольнити якнайбільше своїх потреб.
- Задовольнивши одні потреби, в нас виникають інші. Під час спілкування з друзями ми задовольняємо соціальні потреби. Потреби, які мі задовольняємо за допомогою речей, - це матеріальні потреби, вони роблять життя людини зручним і комфортним.
VI. Підсумок уроку.
- Що таке потреби?
- Які види потреб ви запам’ятали?
Рефлексія.
- Що було для вас найцікавішим під час уроку?
- Що нового дізналися на уроці?
- Яке завдання для вас було найважчим?
5.1 Тема уроку: Обмеженість ресурсів. Вибір.
Мета уроку: Дати дітям уявлення про те, що ресурси обмежені та як робити правильний вибір. Розвивати мислення, мовлення. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Продзвенів для нас дзвінок,
Починаємо урок
Про товари, покупців,
Послуги, споживачів.
Не злічити всіх товарів,
Всіх крамниць і всіх базарів,
Зроду так ведеться
Всюди – конкуренція.
Цікава дуже штука
Економіка – наука.
Нас навчає розуміти,
Як на світі добре жити.
Урок цікавий
пізнавальний
розвиваючий
плодотворний
(Запис на дошці).
Учні : активні,
думаючі,
працездатні,
уважні,
акуратні,
дисципліновані.
1. РИРЕСУС - РЕСУРСИ
( 1. Природні – всі види природних багатств, які використовує людина в своїй діяльності.
2. ТРОБИЕП – ПОТРЕБИ
- Давайте згадаємо ще одне важливе поняття. Пропоную вам ситуацію:
3 учня біля дошки записують економічні терміни, з якими ми вже з вами познайомились.
(Біля дошки лежить тільки одна крейда).
На дошку вивішується табличка
ОБМЕЖЕНІСТЬ РЕСУРСІВ
Мама вам дала 15 грн. Ви після школи зайшли до магазину і побачили, що там продається:
шоколад – 12 грн.
наліпки – 5 грн.
чіпси – 15 грн.
морозиво – 5 грн.
книга – 15 грн.
зошит – 2 грн.
олівець – 1 грн.
Кожен робить свій вибір, тому що в кожного з нас різні можливості і різні бажання. При виборі чогось ми завжди від чогось відмовляємось.
Наприклад: вивчаючи зараз економікою, ви отримуєте нові знання, але втрачаєте можливість погратися на вулиці.
- Як зробити правильний вибір? Як боротися з обмеженістю? Це дуже важка проблема, яку і допомагає вирішити економіка.
Обираючи щось, ми завжди від чогось відмовляємось. Людина отримує одне, відмовляється від іншого. Так, те, від чого людина відмовилась, буде ціною вибору. Наприклад:
Кожен робить вибір по-своєму.
Ситуації.
Учні біля дошки оголошують ситуації.
Запитання:
IV. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Щоб правильно використовувати час, люди вигадали розпорядок дня, режим роботи, що дозволяє з більшою користю використовувати час.
- На цьому урок можна було б і закінчити, але я обіцяла вам дізнатися чи правильний вибір ви зробили. Встаньте, діти, які обрали цукерку – вам за роботу на уроці цукерки. А тепер встаньте ті, хто відмовилися від цукерки, а обрав олівець – ось вам олівець.
- Чи отримали ви задоволення від свого вибору?
- Яка ціна вашого вибору?
- Усім вам бажаю в житті робити якомога більше правильних виборів.
- Що вам найбільше сподобалось на уроці?
- Що нового дізнались? Які нові терміни запам’ятали?
- Дякую вам за урок.
|
|
5.2 Тема уроку:Уміння вибирати. Проблема вибору. Альтернативна вартість.
Мета уроку: познайомити учнів з поняттям альтернатива, альтернативна вартість,
формувати уміння складати сітку прийняття рішень;
розвивати уявлення учнів про обмеженість ресурсів;
виховувати повагу до вибору інших людей, толерантність.
Тип уроку: Комбінований урок.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
- У житті людям часто доводиться робити вибір. А як саме робити вибір, щоб прийняти правильне рішення?
- Сьогодні на уроці, допомагаючи хлопчику Петрику робити вибір, ви навчитеся робити його самостійно, розрізняти поняття альтернатива та альтернативна вартість, будувати сітку прийняття рішень.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Одного разу Петрик повернувся зі школи, пообідав, зробив уроки й сестричка Наталочка його запитала:
- А що ти зараз робитимеш?
- У мене ціла година вільного часу, - казав Петрик. – Уроки я зробив і можу відпочити, наприклад, пограти з хлопцями у футбол. Або пограти з Миколкою в шахи. Або піти до бібліотеки, почитати нові журнали. Або залишитися вдома й подивитися мультфільми.
- А що саме ти вибереш? – допитувалась Наталочка.
Та Петрик ніяк не міг вирішити, як краще йому використати вільний час. І дівчинка запропонувала брату вирішити дану проблему разом.
ІІІ. Робота над новим матеріалом.
1. Визначення альтернативної вартості.
- Уявіть себе на місці Петрика. Якщо у вас є тільки одна година вільного часу, то ви маєте обмежений ресурс – час.
Можна обрати різні варіанти (або альтернативи), щоб використати обмежений час. Наприклад:
1 година
вільного часу
гра з хлопцями гра відвідування перегляд
у футбол в шахи бібліотеки мультфільму
- Але одночасно всім займатися не можна. Тому треба зробити вибір: на що саме витратити цю годину вільного часу?
(Учні наводять свої варіанти відповідей)
Напевно, хтось із учнів скаже, що він пішов би пограти у футбол.
- А якби зараз з′ясувалося , що, наприклад, хлопці не зібралися або загубили м′яча. Що ти вибрав би тоді? Тобто, який варіант вибору є для тебе другим за значенням? ( наприклад, пограти в шахи)
- Отже, ЦІНА гри у футбол – це відмова від того, щоб піти грати в шахи. Ця ціна вибору називається АЛЬТЕРНАТИВНОЮ ВАРТІСТЮ. Тобто то, від чого ми відмовляємося заради найкращого (на наш погляд) рішення.
2. Висновки.
- Який вибір має робити людина у зв′язку з тим, що ресурси обмежені?
(Як саме використати цей ресурс)
- Коли вибір зроблено, можна говорити про ціну вибору або альтернативну вартість. Що таке альтернативна вартість?
( це другий за значенням (після найкращого) варіант вибору)
3. Складання сітки прийняття рішень.
- А як саме робити вибір?
Розглянемо на прикладі Дня народження Петрика.
У Петрика скоро День народження. Цілий рік після попереднього дня народження він мріяв про те, щоб йому подарували живу тваринку. Нарешті батьки пообіцяли це зробити, але з умовою, що вибір тваринки повинен відповідати певним критеріям, тобто вимогам: жива істота не повинна заважати старенькій бабусі, тобто не повинно бути ніякого галасу; догляд за тваринкою повинен бути не дуже складним, щоб хлопчик сам міг розв′язувати всі проблеми; звірятко повинно бути таке, щоб з ним можна було гратися, інакше хлопчику з ним буде нецікаво.
- Давайте допоможемо Петрику зробити вибір, склавши
СІТКУ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ
Критерії
Альтернатива |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Діти з учителем заповнюють таблицю
У тій клітинці, де тваринка відповідає критерію, ставиться значок ☺.
Після заповнення таблиця може мати такий вигляд:
Критерії
Альтернатива |
Тиша |
Сам |
Гра |
Бали |
Собачка
|
|
☺ |
☺ |
2 |
Киця
|
☺ |
☺ |
☺ |
3 |
Рибки
|
☺ |
|
|
1 |
- Отже, який найкращий варіант для Петрика?
(Кошеня, адже цей варіант відповідає всім трьом критеріям і набрав найбільшу кількість балів)
- А яка альтернативна вартість Петрикового вибору?
4. Виділення етапів прийняття рішення.
- Щоб прийняти рішення або зробити правильний вибір, треба подолати
П′ять етапів:
ІV Закріплення вивченого.
1. Робота в групах.
- Скласти сітку прийняття рішень « Як організувати святкування Нового року в класі (школі)?»
2. Розподіл обмеженої кількості товарів між членами групи.
4 членам групи пропонується розподілити між собою 3 товари. Вироблення критеріїв розподілу.
V. Підсумок уроку.
- Що нового ви дізналися?
- Що сподобалось на уроці?
- Що виявилось для вас важким?
VІ. Домашнє завдання.
Допомогти батькам зробити вибір, склавши сітку прийняття рішень.
5.3 Тема уроку: Хочу і можу. Що впливає на вибір.
Мета уроку: Формувати у дітей усвідомлення того,що обмеженість будь-яких видів
благ робить необхідним вибір;
розвивати мислення,вміння учнів робити правильний вибір;
виховувати розсудливість у прийманні рішень.
Обладнання: Ілюстрації до теми.
Тип уроку: Комбінований урок.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці,ми з вами будемо подорожувати різними місцями України, а також навчимося обмежувати свої блага і при цьому робити правильний вибір.
ІІІ. Повторення та закріплення знань,набутих на попередньому уроці.
1. Читання віршів підготовленими учнями.
1 уч.: Миколка снідати прийшов
І раптом розгубився –
Зі столу краще взяти що,
Смачненько щоб наївся?
2уч.:Бутерброд із ковбасою?
Може з маслом,ще й з ікрою?
Може варене яйце?
Чи сосиску?Чи сальце?
Добре,хай вже бутерброд
Покладу сьогодні в рот.
Пити чай,чи може каву?
Сік чи йогурт,чи какао?
3уч.:Дуже складно для хлопчини
Рішення приймати.
А в житті нам щохвилини Треба вибирати.
2. Гра «Закінчи думку»
* наші потреби… (безмежні).
* можливості задоволення потреб… (обмежені)
* проблема вибору полягає в тому що ... ( внаслідок обмеженості можливостей,порівняно з безмежністю потреб,завжди доводиться вибирати,приймати рішення, щоб витрати при цьому були найменші).
ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.
Розв’язування ситуативних завдань.
1. Уяви собі,що завтра у тебе контрольна робота з математики,але ввечері по телевізору транслюватиметься цікавий фільм. Який ти зробиш вибір: подивишся фільм чи готуватимешся до контрольної роботи? Чому?
2. За відмінне навчання в школі батьки Віктора запропонували йому вибрати один з трьох варіантів літнього відпочинку:
І варіант: Відпочинок на Південному узбережжі Криму в таборі «Артек» (24дні ,800грн.)
ІІ варіант: Круїз річкою Дніпро : «Київ – Канів – Черкаси - Дніпропетровськ – Запоріжжя – Каховка – Херсон» (14 днів, 340 грн.)
ІІІ варіант: Туристичний похід у Карпати (20 днів, 340 грн.)
|
|
|
V. Закріплення нового матеріалу.
1. Розфарбуй речі ,які ти хотів би мати. Поміркуй,чи можеш ти зараз мати зображені на малюнках речі?
|
|
|
|
|
|
2. Які речі може мати Василько?
(* якщо у Василька 50 грн;
* якщо зараз зима.)
2грн. |
15 млрд. грн.. |
95 грн. |
75 грн. |
25 грн. |
60 грн. |
3.Читання вірша С.Павленка «Двоколірний вірш».
Двоколірний вірш.
Коли де-небудь квітку бачу,
“Зірви!” – кричить мені, аж плаче.
Повз деревце іду зелене,
“Зламай!” – схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї,
“Зжени!” – мерщій мене благає.
“Забий!” – з болота жаба просить,
“Замуч!” – цвіркун сюркоче в просі...
Хай буде краще – навпаки!
Коли де бачу квітки очі,
“Люби!” – вона мені шепоче.
Повз деревце іду зелене,
“Привіт!” – схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї.
Питає плашка: “Як ся маєш?”
“Спочинь!” – з болота жаба просить,
“Всміхнись!” – цвіркун сюркоче в просі.
Який же світ кругом чудовий!
Додому йду в добрі й любові.
- Поміркуй, чи завжди людина чинить так,як їй хочеться? Чому?
- Отже,людина повинна поводитися на природі так ,щоб не завдавати шкоди іншим.
VI. Робота в групах
VII. Підсумок уроку. Рефлексія.
Робота довідкового бюро.
Достаток починається з бережливості.
Хвилинка – цікавинка: Зекономленої у побуті однієї кВт/год електроенергії достатньо для вироблення 5 кг олії, 14 кг борошна, 30 кг хліба, 10 кг додатково виробленого цукру.
- Про що говорили сьогодні на уроці?
- Що таке вибір?
- Що впливає на вибір людей?
- Що вам сподобалось сьогодні на уроці?
- Що нове ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
5.4 Тема уроку: «Без чого людині не обійтись. Речі першої необхідності».
Мета уроку: Поглиблювати знання учнів про речі першої необхідності, розвивати мислення, вміння правильно робити вибір. Виховувати допитливість, розсудливість.
Тип уроку: Комбінований урок.
Хід уроку.
I. Організація класу.
Ось дзвінок вже дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
III. Повторення та закріплення знань, набутих на попередньому уроці.
1. Бесіда з учнями.
- Якими вони бувають? ( економічні, фізіологічні, соціальні)
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
- Пригадайте, що таке економіка? (Наука про господарювання)
- Поміркуйте, чи завжди у своїх вчинках ви обираєте вигідний варіант? (Інколи ми обираємо не те що треба, а те що хочеться)
- В. Сухомлинський писав: «Той, у кого бажання пов’язані з задоволенням лише особистих потреб, перестає помічати інтереси й потреби інших людей. Хто не знає меж своїм бажанням, ніколи не стане ні хорошим громадянином, ні добрим товаришем».
- Скажіть, чи завжди слід чинити вигідно? Чому?
2. Читання віршів підготовленими учнями.
1 учень: Усі думки твої про їжу?
Все інше в голову не лізе?
Кожен нехай запам’ятає,
Що рівень життя на потреби впливає.
2 учень: Наша Таня захворіла,
Хворій Тані все не миле –
Апельсин, лимон – гіркі,
Не втішають і ляльки.
Кашель, грип, температура -
Їй потрібна лиш мікстура!
Потреби залежати також повинні
Від стану здоров’я людини.
3 учень: Папуасам ні до чого
Светри, шуби та пальто.
Ну а в подорож на полюс
В шортах не піде ніхто.
Нам вивести закон належить,
Що потреби від клімату також залежать.
4 учень: Для маленької дитини
Треба лиш любов родини,
Люлька, соска, пелюшки,
Кашка, сік та іграшки.
Тільки хлопчик підростає,
Він потреби інші має:
Хоче «Денді», плеєр, гумку
І, як у рекламі, сумку,
«Гаррі Потера» і фанту,
Щось смачненьке до сніданку,
Ковзани і светр стильний,
На додачу ще й мобільний.
Потреби наші безмежні
І від віку людини залежать!
Фактори, що визначають потреби людей
Кліматичні умови |
Національні особливості і традиції |
Рівень освіти і виховання |
Стать і вік |
Стан здоров/я |
Смаки та вподобання |
Отож, не завжди у виборі слід керуватися вигідним рішенням. Часто доводиться вирішувати – можеш ти обійтись без цього чи ні. Серед усіх речей бувають необхідні, обов’язкові та бажані.
Необхідні речі ще часто називають речами першої необхідності. Потреба у тих чи інших речах залежить від сезону, клімату, професії, віку.
V. Поглиблення знань учнів. Виконання завдання.
Завдання 1. Наведімо порядок на твоєму письмовому столі. Чого не вистачає та без чого ти можеш обійтись, виконуючи домашнє завдання? (Розглянь малюнок та обведи необхідні та обов’язкові речі червоним олівцем, а бажані – зеленим).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Самостійна робота.
Допоможи Сергію розібратися, що йому знадобиться взимку, а що – влітку.
|
|
|
|
|
|
Завдання 3. Робота в групах. Прочитати оповідання Є. Пермяка «Без чого не можна жити».
Задумався якось старий ведмідь про життя. Задумався та й спитав ведмедицю:
— Скажи мені, на чому життя тримається?
А ведмедиця наїлася свіжої лісової малини, лежить собі в кущах, на сонечку гріється і вухом не кивне. Дрімає.
Тоді ведмідь голосніше ревнув:
— Не прикидайся глухою! Відповідай, на чому
життя тримається?
Позіхнула ведмедиця, перевернулася на другий бік і пробурмотіла крізь сон:
— На їжі життя тримається... Почула це лисиця та й каже:
— Щира правда. Життя на їжі тримається, на харчах. Курятинці, тетерев'ятинці, зайчатинці... Хто що полюбляє, те і їсть. Заєць кору гризе. Білка шишки лущить...
— Ха! — перебив лисицю вовк, що пробігав мимо. —
Не тільки на їжі життя тримається. Спробуй-но про жити без лігва..
— Чи без нори! — додав кріт
дятел ствердив:
— Без житла й сита тварина гине.
Прояснилося в голові у ведмедя. Зрозумів він, що без їжі та без житла погано будь-якому звіру, однак вирішив людей попитати.
Був у нього знайомий селянин.
Розповів ведмідь селянинові все, що йому звірі сказали, й запитав:
— Чи це так?
— Так, — відповів селянин. — Тільки людині цього
замало.
— А що їй ще потрібно? — питає клишоногий.
А селянин на те:
— Ти сам, Потаповичу, зметикуй.
Каже і на кожух показує. Зрозумів ведмідь та й собі відказав:
— У мене кожух готовий. На мені росте. А в тебе
такого немає.
— Ото ж бо воно й є, — надоумлює селянин ведмедя.
Тільки й кожуха мало людині. Сорочка та інший одяг теж потрібні. А босій як людині жити? Хоча б личаки треба сплести.
Допізна думали-гадали селянин з ведмедем про це та про багато чого іншого.
У ведмедя навіть голова пухнути почала.
— Годі! — ревнув він. — Не потрібна мені в лісі ця грамота. Я й без неї проживу.
— Так-так, — погодився селянин, — ти проживеш
без неї. Тобі, звірові, навіщо багато знати, а людям
треба. Бо життя не тільки на їжі, житлі та одязі тримається, — воно й ученням міцне.
Є. Пермяк
VI. Підсумок уроку.
1. Допоможи Гному Економу прочитати необхідні слова.
Речі бувають:
2. З’єднай відповідні частини речень
Всі бажання людини задовільнити… |
…доводиться вибирати |
Для того, щоб вибрати найкращий варіант, слід розглянути… |
…речами першої необхідності |
Оскільки людина не може задовольнити усі свої бажання, ти … |
…неможливо |
Необхідні речі називають… |
…всі можливі варіанти |
3. Потреба у житті у різних народів задовольняється по-різному. Знайди дорогу, якою кожен з них дістанеться до свого будинку.
|
|
|
науковець |
фермер |
індіанець |
4. Вибери у крамниці одяг для родини, яка проживає в Криму.
Сандалі, шорти, шапка-вушанка, солом’яний капелюшок, валянки, літня сукня,футболка, сонцезахисні окуляри, теплі рукавиці.
ДОДАТОК 1
Усний журнал
«Економ»
Доповни речення
2. Потреба – це …
3. Ринок – це …
4. Послуга – це..
5. Гроші – це …
2. – це необхідність в чомусь, бажання мати щось.
3. – це дія яку виконують люди для інших людей.
4. – це те, що люди згодні приймати, як оплату за товари та послуги.
5. – це продукт праці, призначений для продажу та обміну на ринку
Обідаємо у бабусі Федори
Що потрібно для борщу?
Це корисно знати…
з історії грошей
Як грошово-лічильна одиниця гривня виникла ще за часів Київської Русі, орієнтовно в XI столітті. Сама ж назва "гривня" походить від назви прикраси з золота або срібла у вигляді обруча, який носили на шиї (тобто - на "загривку"), і звали гривна. Частіше за все це були м'яко закруглені обручі, з кінцями у вигляді голівок левів, прикрашені кольоровою емаллю. Коштовні гривни створювалися цілком із золота.
Слово «гривна» у значенні певної кількості монет вперше зустрічається в «Повісті минулих літ». Літопис оповідає: князь Олег, прийшовши з Півночі, став владарювати у Києві і «встановив варягам давати від Новгорода гривен триста на рік, заради миру». Тобто вже у VІІІ-ІХ ст. при здійсненні торгових операцій, сплаті данини гривна використовувалась як міра ваги і лічби.
Поміркуй коли так кажуть
Бджола мала, а й та працює.
Без труда нема плода.
Маленька праця краща за велике безділля.
Ранні пташки росу п'ють, а пізні — слізки ллють.
Хто рано підводиться, за тим і діло водиться.
Щоб рибу їсти, треба в воду лізти.
Розфарбуй товари