Прагнемо миру!
(година спілкування для учнів 9-Б класу)
Класний керівник
Ворохта Марина Василівна
Тема. Прагнемо миру!
Мета: довести учням необхідність збереження миру в усьому світі, показати масштаб небезпеки війни й можливості в її запобіганні; підвести учнів до усвідомлення зовнішньої політики української держави в зміцненні миру на планеті; розкрити взаємозв’язок участі у відстоюванні миру й готовності до захисту рідної землі; розвивати вміння аналізувати події, факти, історичні явища; формувати в учнів відчуття приналежності до України – мирної нації, усвідомлення вартості людського життя; виховувати почуття патріотизму, ціннісного ставлення до всіх держав, особистої відповідальності за мир у всьому світі.
Обладнання: паперові фігурки голубів, ручки, книга «Хрестоматія миру», ватмани, олівці, вирізані з паперу зірочки, відео та аудіофайли, мультимедійна презентація.
Хід уроку
Епіграф: У кожного, ким би він не був, чим би він не займався,
є один борг, який потребує самовідданого й вірного
служіння: захищати мир.
Микола Тихонов
І. Організаційний момент
Добрий день, усім присутнім
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Наша зустріч присвячена тому, щоб учитися приймати один одного такими, які
ми є, вчитися розуміти один одного й жити мирно. Мир на планеті – надзвичайно актуальна тема в усі часи. І це не дивно. Адже будь-яка людина, що загляне всередину себе, у свою душу, у свій розум, підтвердить, що зберегти мир іноді нелегко навіть у собі, що вже казати про стосунки між людьми (навіть близькими), а тим більше між країнами. Однак повинна ж бути в цього поняття якась основа, опорна точка, зміцнивши яку, цілком реально досягти стану миру всередині себе, а отже, привнести його у своє оточення. Спробуємо це з'ясувати.
Сьогодні ми доведемо необхідність збереження миру в усьому світі, покажемо масштаб небезпеки війни й можливості в її запобіганні; визначимо позицію України в цьому питанні, пригадаємо історію воєн і миру, проаналізуємо події й факти, спробуємо з’ясувати, хто має нести відповідальність за мир у всьому світі.
ІІІ. Емоційне налаштування. «Я – зірка».
(Звучить тихо легка музика).
Сядьте зручніше й заплющіть очі. Зробіть два глибоких вдихи й видихи. Уявіть, що над вами висить золота зірка. Це – ваша зірка. Вона піклується, щоб ви були щасливими. Відчуйте її тепло. Уявіть, що ви теж випускаєте промінці ясного світла й це світло йде до всіх дітей у класі. Тепер надішліть своє світло людям, яких немає в цій кімнаті: батькам, знайомим, друзям. Попрощайтеся з зіркою та розплющіть очі.
ІV. Основний зміст роботи.
Епіграфом нашого уроку будуть слова Миколи Тихонова: «У кожного, ким би він не був, чим би він не займався, є один борг, який потребує самовідданого й вірного служіння: захищати мир».
Вправа «Учимося креативно мислити»
Що б не сталося, які проблеми б не виникли, усе можна вирішити мирним шляхом. Слід пам’ятати, що завжди є вихід. Іноді він може бути зовсім несподіваним. Слід виробляти вміння шукати нестандартні рішення. Потренуємо свою креативність, спробувавши дібрати закінчення до висловів відомих людей. Як ви вже здогадалися, вони мають бути зовсім не банальними. Наприкінці нашої зустрічі ми заслухаємо ваші відповіді й порівняємо з авторськими. Можливо, хтось змінить думку, а хтось щось додасть до написаного.
(На партах перед учнями лежать картки з початком речення, вони його продовжують. По закінченні роботи відкладають картки на край столу до кінця заходу.)
Нас, покоління ХХI століття, хвилює майбутнє планети. Ми прагнемо миру та мріємо, щоб не було вбивств, щоб не гриміли постріли, не лилася кров.
Аби розібратися в проблемах миру та війни, звернімося до глосарія
Хвилина вільних думок
Як ви розумієте прислів’я
Нам не треба війни.
Нам не треба війни, не треба –
Ми за спокій і мир на Землі,
Щоб не коршаки в чистому небі,
А космічні пливли кораблі,
Щоб щасливо зростали діти
І не бачили жаху війни,
Щоб зловісний воєнний вітер
Був розвіяний вітром весни.
Вітром правди і сили людської –
Силу ту не здолати в віках –
Нас даремно лякають війною,
Міць народу – в народних руках!
Нам не треба війни, не треба –
Ми за спокій і мир на Землі,
Щоб не коршаки в чистому небі,
А космічні пливли кораблі.
Постери Миру. Сьогодні ми почнемо робити постери Миру. У вас на партах є ескізи голубів, ваше завдання написати на них, як ви розумієте, що таке мир?
Бесіда «Діалог із майбутнім»
А тепер перенесімося на декілька років у майбутнє. Уявіть, що ви закінчили школу й стали висококваліфікованими фахівцями, маєте свою сім’ю. Як ви поясните
своїм дітям – школярам, чому збереження миру є основним завданням для всіх
поколінь. (Відповіді учнів)
Мир! Це слово звучить по-різному на всіх континентах Землі. Але скрізь воно означає прості й одвічні істини.
Мир – це життя, щастя, радість, чисте небо над головою.
Мир – це впевненість у завтрашньому дні, у своєму майбутньому.
Мир – це можливість спокійно вчитися, працювати, любити й поважати одне одного.
Мир – це свято усіх людей, свято всіх дітей. Без миру немає дитинства, немає майбутнього.
Мир на землі
Мир на землі — це затишок і тиша,
Це сміх дитячий і душі політ,
Коли поет чарівні вірші пише
Про незвичайний, дивовижний світ.
Мир на землі — це росяні світанки,
Краса і творчість, пісня у гаях.
Мир на землі — це вечори і ранки
Із радістю і щастям у серцях.
Мир на землі — це дім, і мама, й тато,
Й любові стільки — просто через край!
Це та земля, де щастя є багато
І в кожній хаті — хліба коровай.
Це та земля, де сміх і пісня лине,
А діти йдуть до школи знов і знов.
Й ніколи у боях ніхто не гине,
Бо там господар — щастя і любов.
- Чи знаєте ви, коли святкують День Миру?
- Яка, на вашу думку, мета проведення такого дня?
- А хто з вас знає офіційну назву цього Дня? («День глобального припинення вогню й відмови від насильства»)
Голуба з оливковою гілкою в дзьобі стали використовувати в ролі символу після того, як Пабло Пікассо 1949 року намалював картину «Голуб миру». За Біблією, Ной випустив голуба, щоб дізнатися, чи зійшла вода з землі. Птах повернувся з оливковою гілочкою в дзьобі. Це був знак приходу миру й оновлення життя.
Ще одним символом миру є паперовий журавель. З’явився він завдяки маленькій дівчинці. 6 серпня 1945 року за наказом президента США Трумена було скинуто ядерну бомбу на японське місто Хіросіму. Цим Америка продемонструвала світові нову зброю. Та ніхто не подумав про наслідки її застосування. Неподалік Хіросіми жила дворічна дівчинка Сасаки Садако. Через 10 років вона захворіла на лейкемію. Це було наслідком ядерного вибуху. Щоб додати дівчинці сили для одужання, лікар сказав, що вона має зробити тисячу білих паперових журавлів і тоді хвороба відступить, бо цей птах священний і живе дуже довго. Сасаки повірила. І в її палаті почали з’являтися білі фігурки. Хвороба прогресувала, тому однокласники вирішили їй допомогти. Вони самі виготовляли журавликів і залучали до цього своїх друзів. Незабаром звістка про них розійшлася по всьому світу. У Японію звідусіль летіли білі журавлики. Усі хотіли допомогти дівчинці. Журавлина зграя давно переросла тисячу, але, на жаль, не змогла перемогти страшну хворобу. Сасаки Садако померла. Японські школярі та їх батьки в пам’ять про загиблих від ядерної зброї зібрали кошти й створили Парк Миру. Там встановили статую Садако, яка тримає журавлика в руках. Вона є символом неприйняття ядерної війни, протесту проти неї.
V. Підсумки уроку.
Повернімося до висловів, які ви дописували на початку уроку. Пропоную переглянути їх і за необхідності дописати. Зачитаємо ваші варіанти й послухаємо авторські.
(Єврейське прислів’я).
Погодьтеся, деякі авторські продовження були зовсім несподіваними для вас, але не менш слушними. Трапляється, що з зовсім, здавалося б, безвиході є нестандартний вихід, необхідно лише його розгледіти. І коли ми цього навчимося, буде легше досягати миру.
Рефлексія. «Незакінчені речення».
- Сьогодні я дізнався (дізналася)…
- Я б хотів (хотіла)…
- Мені варто подумати…
Ви молоді жителі нашої планети. І від вас залежить майбутнє. Нехай усі ми навчимося розуміти й поважати одне одного, нехай почнеться на Землі нова історія – історія Людства, яке не знає війни. Ми прагнемо миру!
Очікування
Закінчити сьогоднішній урок я хочу такими словами:
Я голосую за мир, за щастя у кожному домі,
Я голосую за мир, за мир на землі колисковій.
Я голосую за мир, хай буде завжди він і всюди,
Я голосую за мир, хай будуть щасливими люди.
Хай діти здорові ростуть у мирній щасливій країні,
Хай буде в них світле життя, бо мир треба кожній дитині.
Я голосую за мир, за мир на моїй Батьківщині.
Я голосую за мир на рідній моїй Україні.
Хай в світі не буде незгод, ні бід, ні печалі, ні смутку,
Хай мир людям буде завжди, до миру єднаймося, люди!
Єднаймось до миру усі, учімось любити й прощати,
Хай кожен наш прожитий день буде схожий на маленьке свято.
Я голосую за мир, хай буде завжди він і всюди,
Бо як буде мир на землі, то будуть щасливими люди.
Звучить пісня Марти Шпак «Ми за Волю, ми за Мир»
Домашнє завдання- підгот. до наст виховної на тему
«Слава вам герої-партизани»