Заступник директора
з навчальної роботи
___________________________
___________________________
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
«Біологія 7 клас
2,5 години на тиждень, всього 88 годин на навчальний рік
№ з/п |
Дата проведення уроку |
Тема уроку |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати |
Примітка |
|
Вступ |
|
|||||
|
|
Чому біологію вважають наукою ХХІ сторіччя. Модифікація: Що вивчає біологія? |
Робота над проектами (на вибір) Інформаціŭно-пошуковиŭ проєкт: - значення біології в медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо Ігровиŭ проєкт: «Xто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене» Творчий проект: написання есе (твору, розповіді) про роль біології в природі та житті людини; застосування біологічних знань у професії моїх батьків. Модифікація: Ігровиŭ проєкт: «Xто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене»
|
Учень/учениця: опановує терміни: біорізноманіття, екосистема, методи дослідження біорізноманіття (описово- порівняльниŭ, спостереження, експеримент, статистичниŭ аналіз, моделювання). наводить приклади: представників основних груп організмів (бактерії, водорості, рослини, тварини, гриби); основні методи досліджень організмів (описово-порівняльниŭ, спостереження, експеримент, статистичниŭ аналіз, моделювання). розпізнає: -рівні організації живої матерії та біорізноманіття на малюнках, фотографіях; розрізняє: об’єкти живої природи; Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію: здійснюс пошук інформації, виявляс невідомі для себе знання, оцінюс, систематизус її та представляс в різних формах; добирас наукове пояснення явищ природи / фактів / даних, використовус наукові факти для формулювання власних судхень; з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб визначас суперечність у запропонованій ситуації, використовус правила, способи й відповідні засоби для розв'язання навчальної / хиттєвої проблеми, визначас чинники, які сприяли / завадили розв'язанню навчальної / хиттєвої проблеми; складас план власної діяльності для розв'язання навчальної / хиттєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі, оцінюс власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату. Критично оцінює біологічну інформацію, отриману з різних джерел використовує біологічні знання у практичній діяльності (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо). Модифікація: Учень/учениця: опановує терміни: біорізноманіття, екосистема наводить приклади: представників основних груп організмів (бактерії, водорості, рослини, тварини, гриби); розрізняє: об’єкти живої природи. |
§1 |
|
|
|
Яке біорізноманіття нашої планети та рівні його організації . Модифікація: Що таке біорізноманіття? |
Складання та робота над схемою “Класифікації живих організмів”. Модифікація: Робота над схемою “Класифікації живих організмів”.
|
§2 |
||
|
|
Для чого потрібно берегти біорізноманіття нашої планети. Модифікація: Для чого потрібно берегти біорізноманіття нашої планети. |
Розв’язання проблемних питань “Яка залежність між видовим, екосистемним різноманіттям? Яким є твіŭ вплив на біорізноманіття нашої планети? Модифікація: Розв’язання проблемного питання “ Яким є твіŭ вплив на біорізноманіття нашої планети?
|
§3 |
||
Розділ І. КЛІТИНА. ПРОКАРІОТИ. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ ТEМA 1. КЛIТИHA – СТРУКТУРHО-ФУHКЦIОHA ОДИHИЦЯ ОРГAHIЗМIВ. ПРОКAРIОТИ |
|
|||||
|
|
Що таке клітина та як її вивчають. Модифікація: Що таке клітина та як її вивчають. |
Робота з інформацією/ опрацювання джерел інформації (друковані, електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації): про будову та основні властивості клітин; Модифікація: Робота з інформацієюпро будову клітин;
|
Учень/учениця опановує терміни: прокаріоти, евкаріоти, клітина, оптичний (світловий) мікроскоп, оболонка клітини, цитоплазма, органели, включення, інфекційні захворювання, мікробіологія розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах, моделях, фотографіях прокаріотичні та евкаріотичні клітини та їхні складові; наводить приклади:
характеризує та пояснює:
порівнює та аналізує: типи організації клітин: про- та евкаріотичні клітини. установлює зв’язки:
моделює / створює моделі:
описує:
практикує / застосовує:
- виконання науково-дослідницького проскту дотримується правил: виготовлення тимчасових мікропрепаратів; роботи з мікроскопом та іншим лабораторним обладнанням висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок:
про клітину – одиницю будови організмів аргументує: зв’язок органел клітини між собою;
усвідомлює значення застосування: знань про роль прокаріотичних організмів у природі та житті людини, побуті, виробництві тощо. Модифікація: Учень/учениця опановує терміни: прокаріоти, евкаріоти, клітина, мікроскоп, оболонка клітини, цитоплазма, органели, включення, інфекційні захворювання, мікробіологія наводить приклади:
|
§4 |
|
|
|
Які є типи організації клітини . Модифікація: Які є типи організації клітини |
Розв’язання проблемних питань, задач Органели клітини: наскільки будова та функції пов’язані між собою у про- та евкаріотів? Модифікація: Розв’язання проблемних питань Органели клітини
|
§5 |
||
|
|
Які особливості будови клітини евкаріот. Практична робота:“Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє Дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” (виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, м'якоті горобини, шкірки помідора, листка елодеї, епітелію ротової порожнини (на вибір ). Модифікація: Які особливості будови клітини евкаріот. |
Моделювання клітин евкаріот. Модифікація: Моделювання клітин евкаріот |
§6 |
||
|
|
Які особливості будови клітин прокаріотів та їхньої життєдіяльності. Модифікація: Які особливості будови клітин прокаріотів |
Моделювання клітин прокаріот. Модифікація: Моделювання клітин прокаріот. |
§7 |
||
|
|
Яка різноманітність прокаріотів. Яка їх роль в природі. Модифікація: Роль прокаріотів в природі. |
Hауково- дослідницький: “Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока” “Дослідження впливу температури на швидкість розмноження бактерій йогуртової культури”. Модифікація: Hауково- дослідницький:“Як утворюється йогурт״ |
§8 |
||
|
|
Яка роль прокаріотів в житті людини. Модифікація: Яка роль прокаріотів в житті людини. |
Створення буклету (лепбуку) «Дотримання правил гігісни для профілактики бактеріальних захворювань людини» (для шкільної їдальні, подвір’я), Модифікація: Участь у створенняібуклету (лепбуку) «Дотримання правил гігісни для профілактики бактеріальних захворювань людини» |
§9 |
||
|
|
Узагальнення знань з теми. Презентація проектів. Модифікація: Узагальнення знань з теми |
Ігровий (рольовий) проєкт: «Місто-клітина» («Школа-клітина») тощо. Модифікація: Узагальнення знань з теми |
|
||
Тема 2.Одноклітинні евкаріоти - цілісні організми |
|
|||||
|
|
Які особливості організації клітин одноклітинних евкаріот. Модифікація: Які особливості будови клітин евкаріот. |
Розв’язання проблемних питань, задач Які органели одноклітинних евкаріотів забезпечують існування їхніх клітин як самостіŭних організмів? Модифікація: Розв’язання проблемних питань |
Учень/учениця: опановує терміни: протозої, віŭки, джгутики, несправжні ніжки (псевдоподії), паразитарні (інвазіŭні) захворювання, носії збудників захворювань називає: - органели одноклітинних евкаріотів наводить приклади: одноклітинних евкаріотів – мешканців прісних водоŭм і морів, паразитичних одноклітинних розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах, моделях, фотографіях евкаріотичні організми та їхні складові; характеризує та пояснює:
класифікує:
порівнює та аналізує:
установлює зв’язки:
моделює / створює моделі:
процесу живлення одноклітинних евкаріотів прісних водоŭм. розв’язує завдання: про органели одноклітинних евкаріотів, що забезпечують існування їхніх клітин як самостіŭних організмів. практикує / застосовує:
дотримується правил: профілактики захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми»; роботи з лабораторним обладнанням; виготовлення тимчасових мікропрепаратів. висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок:
аргументує:
усвідомлює значення застосування: знань про евкаріотичні одноклітинні організми у природі та житті людини Модифікація: Учень/учениця: називає: - органели одноклітинних евкаріотів дотримується правил: профілактики захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми». |
§10 |
|
|
|
Які одноклітинні евкаріоти мешкають у прісних водоймах і морях. Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”. Модифікація: Одноклітинні еукаріоти |
Дослідницька діяльність. Модифікація: Дослідницька діяльність. |
§11 |
||
|
|
Як співіснують одноклітинні евкаріоти з іншими організмами. Модифікація: Як співіснують одноклітинні евкаріоти з іншими організмами. |
Інформаціŭно-пошукові проскти: “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти; “Морські одноклітинні евкаріоти, їхня роль у житті людини та наукових дослідженнях”. Модифікація: Участь у інформаціŭному проєкти: “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти; |
§12 |
||
|
|
Урок-змагання “Найкращий знавець одноклітинних” . Модифікація: Хто такі одноклітинні організми? |
Конкурсні змагання . Модифікація: Робота з малюнками одноклітирнних. |
|
||
|
|
Діагностична робота №1. Модифікація: Діагностична робота №1. |
Самостійна робота над завданнями . Модифікація: Робота над завданнями |
|
||
РОЗДІЛ ІІ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЕВКАРІОТИЧНИХ ОРГАНІЗМІВ Тема 3. Водорості |
|
|||||
|
|
Які бувають водорості. Зелені водорості. Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростеŭ (на прикладі спірогіри або улотрикса)”. Модифікація: Хто такі водорості? Зелені водорості |
Pобота з інформацісю/опрацювання джерел інформації -про будову та різноманітність водоростеŭ демонстрування відео- та фотоматеріалів водоростеŭ, мешканців прісних водоŭм, морів, грунтів пошук матеріалів про різноманіття водоростеŭ та їхню еволюцію. Hауково-дослідницькиŭ проскт: “Дослідження видового різноманіття одноклітинних у пробі води з акваріума, ставка, річки, іншої водоŭми”. Модифікація: перегляд відео- та фотоматеріалів водоростеŭ, мешканців прісних водоŭм, морів, грунтів
|
Учень/учениця: опановує терміни: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні організми, автотрофне, гетеротрофне та міксотрофне живлення називає: середовища існування водоростеŭ наводить приклади: водоростеŭ (зелені, бурі, червоні, діатомові) розрізняє та розпізнає: на моделях, фотографіях представників різних груп водоростеŭ; характеризує: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні водорості класифікує: різні групи водоростеŭ порівнює та аналізує: будову водоростеŭ та їхнс середовище існування установлює зв’язки: між особливостями будови та поширенням водоростеŭ моделює / створює моделі: процес руху хламідомонади розв’язує: проблемне завдання про роль і місце водоростеŭ у природі та житті людини описує: особливості процесів життсдіяльності водоростей практикує / застосовує: послідовність етапів виконання науково-дослідницького проскту дотримується правил: роботи з мікропрепаратами, мікроскопом та іншим лабораторним обладнанням працює: з оптичним мікроскопом та проводить за його допомогою елементарні дослідження; висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: про визначальну роль водоростей в існуванні життя на нашій планеті (в океані, прісній водоймі, на суходолі) усвідомлює значення застосування: водоростей у продуктах харчування, медицині, промисловості. Модифікація: Учень/учениця: називає: середовища існування водоростеŭ наводить приклади: водоростеŭ (зелені, бурі, червоні, діатомові)
|
§13 |
|
|
|
Які особливості бурих і червоних водоростей. Модифікація: Які особливості бурих і червоних водоростей. |
Практико-оріснтованиŭ проскт виготовлення плакату, буклету: «У яких продуктах, що я споживаю, є водорості?». Модифікація: перегляд відео- та фотоматеріалів бурих і червоних водоростеŭ
|
§14 |
||
|
|
Діатомові водорості. Яка роль водоростей в природних екосистемах та житті людини. Модифікація: Діатомові водорості. |
Робота з таблицею . Модифікація: Робота з таблицею |
§15 |
||
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин |
|
|||||
|
|
Вищі рослини - багатоклітинні організми з тканинами та органами. Модифікація: Хто такі вищі рослини? |
Інформаційно-пошуковий проєкт: “Класифікація життєвих форм вищих рослин різними науковцями”. Модифікація: Робота з малюнками |
Учень/учениця: опановує терміни: транспірація (випаровування води), вегетативні та репродуктивні органи рослини, брунька, пагін, корінь називає: типи тканин; частини пагону; середовища мешкання вищих рослин. наводить приклади: - адаптації вищих рослин до різних умов зростання - статевого і нестатевого розмноження вищих рослин; - рухів рослин розрізняє та розпізнає: на моделях, фотографіях, гербарних зразках вегетативні органи рослин, життсві форми рослин характеризує та пояснює: - вегетативні органи, їхні видозміни та біологічне значення; класифікує: типи тканин порівнює та аналізує: статеве та нестатеве розмноження установлює зв’язки: між будовою вегетативного органа та його функціями між різними органами рослин; між поколіннями в життсвому циклі вищих рослин; моделює / створює моделі: процеси життсдіяльності вищих рослин: транспорту речовин, транспірації, рухи рослин розв’язує проблемне питання: про взасмозв'язок органів рослини між собою описує: особливості будови вегетативних органів рослин та їхніх видозмін; життсві цикли вищих рослин; адаптації вищих рослин до умов зростання. практикує / застосовує: послідовність етапів виконання науково-дослідницького проскту дотримується правил: з лабораторним обладнанням та хімічними речовинами Ціннісний: Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: про основні процеси життсдіяльності вищих рослин (ріст, мінеральне (tрунтове) живлення, фотосинтез, дихання, транспірація, транспорт речовин по рослині, рухи); про основні життсві форми рослин як адаптацію до середовища існування; аргументує: - видозміни органів вищих рослин – пристосування до різних умов зростання; усвідомлює значення застосування: знань про будову та процеси життсдіяльності вищих рослин. Модифікація: Учень/учениця: опановує терміни: органи рослини, брунька, пагін, корінь називає: частини пагону; середовища мешкання вищих рослин.
|
§16 |
|
|
|
Вегетативні органи рослин. Корінь. Лабораторна робота “Дослідження будови кореня та видозмін кореня”. Модифікація: Корінь
|
Дослідницька діяльність. Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури Модифікація: Робота з малюнками
|
§17 |
||
|
|
Пагін та його видозміни. Яка будова та функції стебла. Лабораторна робота “Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин”. Модифікація: Пагін |
Дослідницька діяльність , Розв’язання проблемних питань, задач Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі дерев’янистої рослини? Модифікація: Робота з малюнками
|
§18 |
||
|
|
Яка будова та функції листа. Які є видозмін листка. Модифікація: Листок |
Створення лепбуку “Видозміни листка у рослин різних умов зростання” Модифікація: Участь у створенні лепбуку
|
§19 |
||
|
|
Як взаємодіють між собою різні органи рослини. Рухи рослин . Лабораторне дослідження “Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників”. Модифікація: Рухи рослин |
Дослідницька діяльність Модифікація: Робота з малюнками |
§20 |
||
|
|
Як вищі рослини пристосовуються до умов існування. Модифікація: Як вищі рослини пристосовуються до умов існування. |
Творчий проєкт Hетипові функції вегетативних органів у рослин Модифікація: Робота з малюнками |
§21 |
||
|
|
Розмноження та життєві цикли рослин. Модифікація: Розмноження рослин |
Створення буклету “Способи розмноження рослин” Модифікація: участь у створенні буклету “Способи розмноження рослин” |
§22 |
||
|
|
Узагальнення та систематизація знань з тем “Водорості. Характерні риси та будова вищих рослин”. Модифікація: Узагальнення та систематизація знань з тем “Водорості. Характерні риси та будова вищих рослин”. |
Робота в групах Модифікація: Робота в групах
|
|
||
Тема 5 Різноманітність вищих рослин |
|
|||||
|
|
Вищі спорові рослини. Мохоподібні. Модифікація: Мохоподібні. |
Робота в групах Модифікація: Робота в групах
|
Учень/учениця: опановує терміни: квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід, мохи, папороті, хвощі, плауни, голонасінні, покритонасінні (квіткові). називає: репродуктивні органи рослин; частини квітки;\ частини плоду; ознаки вищих спорових, голонасінних, покритонасінних наводить приклади: вищих спорових рослин; типів суцвіть; типів плодів (сухих та соковитих) голонасінних рослин; покритонасінних рослин (дводольних та однодольних) розрізняє та розпізнає: на моделях, фотографіях, гербарних зразках представників різних груп вищих рослин; характеризує та пояснює: цикли розвитку вищих рослин; процеси запилення та запліднення у насінних рослин; класифікує: вищі спорові та насінні рослини порівнює та аналізує: типи плодів; способи запилення рослин; ознаки спорових рослин ознаки насінних рослин установлює зв’язки: між будовою квітки та способом її запилення; між особливістю будови плоду та способами його поширення моделює / створює моделі: будову квітки та процеси запилення та запліднення розв’язує проблемне питання: про особливості будови репродуктивних органів рослини, пов'язані з адаптацісю до умов існування; описує: особливості розмноження насінних рослин; особливості поширення плодів та насіння практикує / застосовує: послідовність етапів виконання науково-дослідницького проскту дотримується правил: з лабораторним обладнанням; обережного поводження з отруйними рослинами; збору лікарських рослин; поведінки у природі висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: про визначальну роль вищих рослин в існуванні життя на нашій планеті про особливості будови та поширення груп вищих спорових (мохи, папороті, плауни, хвощі) та насінних (голонасінні та покритонасінні (квіткові)) рослин; аргументує твердження : поява квітки – основна умова панування покритонасінних рослин у сучасній флорі усвідомлює значення: рідкісних, лікарських та отруйних рослин свосї місцевості. Модифікація: Учень/учениця: опановує терміни: квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід, мохи, папороті, хвощі, плауни, голонасінні, покритонасінні (квіткові). називає: частини квітки;\ частини плоду; ознаки вищих спорових, голонасінних, покритонасінних
|
§23 |
|
|
|
Плауноподібні та Хвощеподібні. Модифікація: Плауноподібні та Хвощеподібні. |
Робота в групах Модифікація: Робота в групах
|
§24 |
||
|
|
Чим цікаві папоротеподібні . Модифікація: Чим цікаві папоротеподібні . |
Робота в групах Модифікація: Робота в групах
|
§25 |
||
|
|
Практична робота Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин. Модифікація: Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин. |
Дослідницька діяльність. Модифікація: Дослідницька діяльність |
|
||
|
|
Насінні рослини. Будова насінини . Модифікація: Будова насінини . |
Лабораторне дослідження “Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці)” Модифікація: Дослідження будови насінини |
§26 |
||
|
|
Голонасінні. Модифікація: Голонасінні. |
Інформаційно-пошуковий проскт: “ Голонасінні в житті людини”; Модифікація: |
§27 |
||
|
|
Покритонасінні або Квіткові. Модифікація: Покритонасінні або Квіткові. |
Лабораторні дослідження: “Дослідження будови квітки та суцвіття” Модифікація: Дослідження будови квітки |
§28 |
||
|
|
Які особливості процесів запилення та запліднення у квіткових рослини. Модифікація: Які особливості процесів запилення та запліднення у квіткових рослини. |
Ігровий (рольовий) проскт: Квест: «Вгадай рослину за ознаками» Модифікація: Квест: «Вгадай рослину за ознаками»
|
§29 |
||
|
|
Утворення плодів. Різноманітність плодів. Модифікація: Утворення плодів. |
Лабораторні дослідження:
Модифікація: Дослідження різноманітності плодів. |
§30 |
||
|
|
Різноманітність покритонасінних рослин. Однодольні. Модифікація: Однодольні. |
Практико-оріснтований проєкт створення буклету : “Ранньоквітучі рослини мосї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів” Модифікація: Робота з малюнками |
§31 |
||
|
|
Дводольні: Капустяні, Розові, Бобові. Модифікація: Дводольні |
Проектна робота “Pодини квіткових рослин своєї місцевості (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)” Модифікація: Робота з малюнками |
§32 |
||
|
|
Дводольні: Пасльонові, Айстрові. Модифікація: Родини дводольних |
Виготовлення колажу: “Отруйні рослини мосї місцевості”; “Лікарські рослини мосї місцевості” Модифікація: Робота з малюнками |
§33 |
||
|
|
Практична робота “Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)”. Модифікація: Порівняння будови різних представників насінних рослин |
Практична робота Модифікація: Дослідницька діяльність |
|
||
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми “Різноманітність вищих рослин”. Модифікація: Узагальнення та систематизація знань з теми “Різноманітність вищих рослин”. |
Робота в групах . Модифікація: Робота в групах |
|
||
|
|
Діагностична робота №2. Модифікація: Діагностична робота №2. |
Самостійна робота над завданнями . Модифікація: Самостійна робота над завданнями . |
|
||
Тема 6. Характерні риси та будова тварин |
|
|||||
|
|
Які ознаки тварин. Тканини тварин. Модифікація: Які ознаки тварин. |
Робота в групах . Модифікація: Робота в групах |
Учень/учениця: опановує терміни: подразливість, рефлекси безумовні та умовні, інстинкт, запліднення зовнішнє та внутрішнє, розвиток зародковий (ембріональний) та післязародковий (постембріональний): прямий та непрямий), міграції тварин, тварини сапротрофи, рослиноїдні (фітофаги), хихаки, паразити, кровосисні види (гематофаги) називає: способи живлення тварин; тканини тварин; середовища існування тварин наводить приклади: функції різних систем органів; різних форм поведінки тварин; тварин, що мігрують; тварин з різним типом розвитку характеризує та пояснює: ознаки тварин; формування тканин, органів та систем органів у тварин класифікує: тварин за способом добування їжі за типом розвитку порівнює та аналізує: зовнішнс та внутрішнс запліднення у тварин вроджені та набуті форми поведінки установлює зв’язки: між рівнями організації тваринного організму (клітина–тканина–орган– система органів) між нервовою та гуморальною регуляціями функцій у тварин моделює / створює моделі: етапи типів розвитку тварин та регуляції функцій у тварин розв’язує проблемне питання: про значення міграції у житті тварин описує:
практикує / застосовує:
дотримується правил: правил особистої гігісни та поведінки під час спілкування з домашніми тваринами висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: про значення міграції у житті тварин про гетеротрофний тип живлення та його способи про форми поведінки та їх роль у житті тварин про взасмозв'язок органів у організмі тварини про пристосувальне значення поведінки тварин аргументує: відповідність пристосування тварини до середовища існування переваги та недоліки прямого і непрямого типів розвитку необхідність знань про поведінку тварин для збереження власного життя і здоров'я усвідомлює ціннісне ставлення до тварин. Модифікація: Учень/учениця: опановує терміни: подразливість, запліднення зовнішнє та внутрішнє, міграції тварин називає: способи живлення тварин; середовища існування тварин дотримується правил: правил особистої гігісни та поведінки під час спілкування з домашніми тваринами усвідомлює ціннісне ставлення до тварин. |
§34 |
|
|
|
Органи та системи органів. Регуляція життєвих функцій. Модифікація: Органи та системи органів. |
Робота з інформацією/ опрацювання джерел інформації (друковані, електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації)
Модифікація: Робота з малюнками
|
§35 |
||
|
|
Способи розмноження тварин. Модифікація: Способи розмноження тварин. |
Робота з інформацією/ опрацювання джерел інформації про типи розмноження та типи розвитку тварин; Модифікація: Робота з малюнками
|
§36 |
||
|
|
Розвиток тварин. Лабораторне дослідження “Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі ясць свійських птахів)”. Модифікація: Розвиток тварин.
|
Моделювання — Eтапів прямого та непрямого розхвитку тварин. Модифікація: Робота з малюнками
|
§37 |
||
|
|
Якою буває поведінка тварин. Лабораторне дослідження “Спостереження за поведінкою тварин (вид визначас вчитель/вчителька)”. Модифікація: Якою буває поведінка тварин. |
Робота з інформацією/ опрацювання джерел інформації про форми поведінки тварин; Модифікація: Робота з малюнками
|
§38 |
||
|
|
Практична робота “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”. Модифікація: Визначення різних форм поведінки тварин |
Практична робота. Модифікація: Робота з малюнками
|
|
||
|
|
Які є способи комунікації тварин. Міграції. Модифікація: Міграції. |
Розв’язання проблемних питань, задач Чому і для чого тварини мігрують? Модифікація: Розв’язання проблемних питань, задач Чому і для чого тварини мігрують? |
§39 |
||
Переглянуто
Заступник директора
з навчальної роботи
|
|
Узагальнення та сситематизація знань з теми “Характерні риси та будова тварин”. Модифікація: Узагальнення та сситематизація знань з теми “Характерні риси та будова тварин”. |
Практико-орієнтований проєкт: «Мій домашній улюбленець: утримання та догляд» Модифікація: дослідницька діяльність
|
|
|
|
Тема 7. Різноманітність тварин
|
|
|||||
|
|
Різноманітність тварин. Губки. Модифікація: Різноманітність тварин. Губки. |
Робота з інформацією/ опрацювання джерел інформації (друковані, Електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних та хребетних тварин, основні ознаки груп тварин. Модифікація: Робота з малюнками |
Учень/учениця: опановує терміни: тварини безхребетні та хордові, плацента, молочні залози, теплокровність, холоднокровність називає: групи хордових та безхребетних тварин наводить приклади: тварин різних груп розрізняє та розпізнає: на малюнках, фотографіях представників різних груп тварин; характеризує та пояснює: особливості зовнішньої будови тварин у зв'язку з пристосуванням до умов мешкання; характеризус та пояснюс особливості внутрішньої будови тварин; класифікує: тварини за певними ознаками відповідно до групової належності порівнює та аналізує: особливості будови тварин,що мешкають у різних середовищах установлює зв’язки: між особливостями зовнішньої будови тварини та її середовищем існування моделює / створює моделі: фізичні моделі зовнішньої будов тварини розв’язує проблемне питання: щодо відповідності зовнішньої будови тварини умовам мешкання описує:ознаки тварини певної групи; функціональні особливості тварин різних груп; практикує / застосовує: методику проведення спостереження; послідовність виконання науково- дослідницького проскту дотримується правил: поведінки у природі; поведінки зі свійськими та дикими тваринами висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: про місце кожної окремої групи тварин у системі органічного світу про біорізноманіття тварин України, рідного краю аргументує: відповідність будови тварин середовищу існування усвідомлює значення тварин у природі та зв'язок їх з рослинами та грибами основних ознак будови для класифікації тварини. Модифікація: Учень/учениця: опановує терміни: тварини безхребетні та хордові, теплокровність, холоднокровність називає: групи хордових та безхребетних тварин наводить приклади: тварин різних груп розрізняє та розпізнає: на малюнках, фотографіях представників різних груп тварин; дотримується правил: поведінки у природі; поведінки зі свійськими та дикими тваринами.
|
§40 |
|
|
|
Жалкі - двошарові тварини. Модифікація: Жалкі - двошарові тварини. |
Буклет “Значення кишвовопорожнинних”. Модифікація: Робота з малюнками
|
§41 |
||
|
|
Плоскі черви. Модифікація: Плоскі черви. |
Робота з таблицею “Паразитичні черви” . Модифікація: Робота з таблицею “Паразитичні черви” .
|
§42 |
||
|
|
Нематоди. Модифікація: Нематоди. |
§43 |
|||
|
|
Кільчасті черви. Лабораторне дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). Модифікація: Кільчасті черви. |
Дослідницька діяльність . Модифікація: Робота з малюнками
|
§44 |
||
|
|
Молюски. Лабораторне дослідження зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів). Модифікація: Молюски. |
Дослідницька діяльність Модифікація: Робота з малюнками
|
§45 |
||
|
|
Членистоногі - безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Модифікація: Ракоподібні. |
Практико-оріснтований проскт: “Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами” . Модифікація: Робота з малюнками |
§46 |
||
|
|
Комахи. Різноманітність комах. Лабораторне дослідження “Зовнішня будови комах”. Модифікація: Комахи. |
Дослідницька діяльність . Модифікація: Робота з малюнками
|
§47 |
||
|
|
Роль комах в природі та в житті людини. Практична робота:
|
Дослідницька діяльність . Модифікація: Дослідницька діяльність .
|
§48 |
||
|
|
Павукоподібні. Модифікація: Павукоподібні. |
Моделювання — Зовнішньої будови тіла тварини, безхребетної чи хребетної (на вибір вчителя/вчительки)(лего, повітряних кульок, пластиліну, використаних матеріалів). Модифікація: Робота з малюнками |
§49 |
||
|
|
Хордові тварини. Головохордові. Модифікація: Хордові тварини. |
Створення схеми “Будова хордових”. Модифікація: Робота з малюнками
|
§50 |
||
|
|
Риби. Лабораторне дсолідження зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів). Модифікація: Риби. |
Дослідницька діяльність. Модифікація: Робота з малюнками
|
§51 |
||
|
|
Різноманітність риб. Модифікація: Різноманітність риб. |
Створення виставки малюнків. Модифікація: Робота з малюнками
|
§52 |
||
|
|
Амфібії. Модифікація: Амфібії. |
Проектна діяльність “Амфібії рідного краю”. Модифікація: Робота з малюнками |
§53 |
||
|
|
Плазуни. Модифікація: Плазуни. |
Проектна діяльність “Плазуни мого краю”. Модифікація: Робота з малюнками |
§54 |
||
|
|
|
Дослідницька діяльність. Модифікація: Робота з малюнками
|
§55 |
||
|
|
Різноманітність птахів. Кілегруді. Модифікація: Різноманітність птахів. |
Hауково-дослідницький: Дослідження чисельності популяції птахів-синантропів у населеному пункті (на прикладі голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо). Модифікація: Робота з малюнками |
§56 |
||
|
|
Безкільові птахи. Роль птахів в природі та в житті людини. Модифікація: Роль птахів в природі та в житті людини. |
Випуск газети “Птахи в житті людини”. Модифікація: Робота з малюнками |
§57 |
||
|
|
Характерні риси ссавців. Практична робота Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням. Модифікація: Характерні риси ссавців. |
Дослідницька діяльність. Модифікація: Робота з малюнками
|
§58 |
||
|
|
Різноманітність ссавців, Першозвірі. Сумчасті. Комахоїдні. Рукокрилі. Гризуни. Модифікація: Різноманітність ссавців |
Проект Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних або хребетних) природної або штучної екосистеми. Модифікація: Робота з малюнками
|
§59 |
||
|
|
Копитні. Китоподібні. Хижі. Примати. Модифікація: Різноманітність ссавців |
Проектна діяльність Особливості будови зубного апарату ссавців залежно від характеру живлення. Модифікація: Робота з малюнками
|
§60 |
||
|
|
Роль ссавців в природі та в житті людини. Охорона ссавців. Модифікація: Роль ссавців в природі та в житті людини. Охорона ссавців. |
Гра «Вгадай тварину за ознаками». Модифікація: Гра «Вгадай тварину за ознаками».
|
§61 |
||
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми “Різноманітність тварин”. Модифікація: Узагальнення та систематизація знань з теми “Різноманітність тварин”. |
Квест «Дивовижні тварини». Модифікація: Квест «Дивовижні тварини».
|
|
||
Тема 8. Середовища існування тварин |
|
|||||
|
|
Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування. Модифікація: Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування. |
Розв’язання проблемних питань, задач Чому риби не живуть на деревах, а кити – на суші? Модифікація: Перегляд відеоматеріалу
|
Учень/учениця: опановує терміни: ланцюги живлення, трофічн сітка, продуценти, консументи, редуценти називає: трофічні рівні ланцюгів живлення
-тварин-сапротрофів; -тварин-хижаків; -тварин-фітофагів; тварин-паразитів характеризує та пояснює:
роль тварин у біосфері порівнює та аналізує: різні середовища існування тварин та їх ознаки установлює зв’язки: між середовищем існування та пристосуванням до нього тварини моделює / створює моделі: трофічних сіток розв’язує проблемні запитання:
описує:
практикує / застосовує:
дотримується правил:
висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: - про роль тварин у природі та житті людини
аргументує:
усвідомлює: естетичне значення тварин у житті людини; зв'язки людини і тварин; роль тварин у наукових відкриттях, медицині, промисловості тощо роль тварин у біосфері. Модифікація: Учень/учениця: називає: екосистеми України (свосї місцевості) та види тварин, що їх населяють характеризує та пояснює:
порівнює та аналізує: різні середовища існування тварин та їх ознаки дотримується правил:
|
§62 |
|
|
|
Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання організмів в інших істотах. Модифікація: Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища |
Створення діаграми Вена. Модифікація: Перегляд відеоматеріалу
|
§63 |
||
Тема 9. Гриби - гетеротрофні організми |
|
|||||
|
|
Характерні риси грибів. Модифікація: Характерні риси грибів |
Робота з інформацією . Модифікація: Робота з інформацією
|
Учень/учениця: опановує терміни: гриби, лишайники, гіфи, грибниця (міцелій), мікориза, симбіоз називає: різні способи живлення грибів; складові грибниці; складові слані лишайників наводить приклади:
розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото- та відеоматеріалах представників різних груп грибів; характеризує та пояснює: особливості гетеротрофного живлення грибів (симбіотрофне, сапротрофне, паразитичне); особливості життсдіяльності (живлення, розмноження) лишайників класифікує:
порівнює та аналізує:
моделює / створює моделі:
розв’язує проблемне питання: про роль грибів на Землі описує: взасмозв'язки грибів з іншими живими організмами; шкоду, яку можуть завдавати гриби людині та господарству людини практикує / застосовує:
дотримується правил:
висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок:
аргументує:
усвідомлює:
фармакологічних препаратів, вироблених за допомогою грибів
значення використання грибів і лишайників у різних галузях промисловості. Модифікація: Учень/учениця: опановує терміни: гриби, лишайники наводить приклади:
розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото- та відеоматеріалах представників різних груп грибів; дотримується правил:
|
§64 |
|
|
|
Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби. Модифікація: Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби. |
Науково-дослідницький проект “Дослідження швидкості брунькування дріжджів під мікроскопом на різних субстратах”. Модифікація: Робота з інформацією |
§65 |
||
|
|
Шапинкові гриби. Модифікація: Шапинкові гриби. |
Ігровий (рольовий) проскт: “Віртуальна подорож по гриби” . Модифікація: Робота з малюнками
|
§66 |
||
|
|
Які шапинкові гриби їстівні, а які - отруйні. Практична робота Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. Модифікація: Які шапинкові гриби їстівні, а які - отруйні. |
Дослідницька діяльність . Модифікація: Дослідницька діяльність
|
§67 |
||
|
|
Гриби – паразити. Модифікація: Гриби – паразити |
Інформаційно-пошуковий проєкт: “Гриби – паразити рослин” або “Гриби – паразити людини”. Модифікація: Робота з інформацією |
§68 |
||
|
|
Лишайники. Модифікація: Лишайники. |
Інформаційний проект “Лишайники – біоіндикатори чистоти повітря”. Модифікація: Робота з малюнками |
§69 |
||
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми “Гриби -гетеротрофні організми” . Модифікація: Узагальнення та систематизація знань з теми “Гриби -гетеротрофні організми” . |
Створення буклету, лепбуку: Приказки українського народу про гриби. Модифікація: Приказки українського народу про гриби.
|
|
||
|
|
Діагностична робота №3. Модифікація: Діагностична робота №3. |
Самостійна робота над завданнями. Модифікація: Самостійна робота над завданнями.
|
|
||
Узагальнення |
|
|||||
|
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. Модифікація: Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
Створення колажу, буклету: різноманітність рослин рідного краю; різноманітність тварин рідного краю; різноманітність грибів рідного краю. Модифікація: Участь у створенні буклету: різноманітність тварин рідного краю; |
|
§70 |
|
|
|
Повторення теми “Клітина - структурно-функціональна одиниця живих оранізмів. Одноклітинні організми” . Модифікація: Повторення теми “Клітина” |
|
|
|
|
|
|
Повторення теми “Рослини, їх будова та різноманітність”. Модифікація: Повторення теми “Рослини, їх будова та різноманітність”. |
|
|
|
|
|
|
Повторення теми “Гетеротрофні організми. Тварини. Гриби”. Модифікація: Повторення теми “Тварини. Гриби”. |
|
|
|
|