Тема: «Моя Україна – єдина та незламна». Мета: формувати в учнів розуміння єдності та цілісності України, виховувати любов до рідного краю, національну свідомість, почуття гордості за свій народ, за свою країну,розширити поняття про єдність, незалежність та суверенність нашої держави. ( Звучить пісня Наталії Бучинської «Моя Україна». Муз. Ніколо Петраша, сл. Юрія Рибчинського). Обладнання: карта України, назви станцій, проектор, на партах вирізані сердечка.
Хід уроку I Вступне слово вчителя
Буває часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,- оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно, чисто, незрадливо, усе як є – дорога, явори, усе моє, все зветься – Україна. Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори. ( Ліна Костенко) Україна – це наша Вітчизна, земля, де ми народилися, уперше побачили світ, почули мамину колискову, рідну мову. Батьківщина для кожної людини одна. Сьогодні ми будемо говорити про нашу Україну, про свою любов до неї. Ми хочемо, щоб наша волелюбна держава стала сильною, процвітаючою, завжди була вільною й незалежною. Рідну землю треба вчитися любити змалку, вивчати її історію, мову, знати й шанувати звичаї й традиції. Ви – майбутнє країни, а тому потрібно вчитись сумлінно, щоб розумно керувати державою, дбати про її розквіт. Ви сьогодні будете мандрувати від станції до станції й таким чином більше пізнавати нашу країну. II Робота по темі уроку ( На дошці – карта України з позначеними станціями). Перша зупинка на станції « Літературна». Свою любов до Батьківщини людина виражає по – різному: хтось відображає це на картинах, хтось – в музиці, поети оспівують у віршах.( Діти читають вірші).
Учень 1. Рідна хата Різні в світі є країни, Різні люди є у світі, Різні гори, полонини, Різні трави, різні квіти. Є з усіх одна країна, Найрідніша нам усім, То – прекрасна Україна, Нашого народу дім. Там шумлять степи безкраї, Наче вміють говорити, Там ясніше сонце сяє, Там солодше пахнуть квіти. Різні в світі є країни, Гарні є і є багаті, Та найкраще в Україні, Бо найкраще в рідній хаті. (Записано за Р. Кабальчинською) Учень 2. З тобою Послухай, як струмок дзвенить, Як гомонить ліщина. З тобою всюди, кожну мить Говорить Україна. Послухай, як трава росте, Напоєна дощами, І як веде розмову степ З тобою колосками. Послухай, як вода шумить - Дніпро до моря лине, - З тобою всюди, кожну мить Говорить Україна. ( Петро Осадчук) Учень 3. Я дитина українська Я дитина українська, Вкраїнського роду, Українці – то є назва Славного народу. Україна – то край славний Аж по Чорне море, Україна – то лан пишний І степи, і гори. ( Юрій Шкрумеляк) Учень 4. Мати – Україно Перше наше слово з нами повсякчас, Мати – Україно, ти одна у нас! Ниви і діброви, і садів окрас - Рідна мати Батьківщино, Ти ж одна у нас! Хай же мир і дружба поєднають всіх, І дзвенить дитячий безтурботний сміх. Нам зоріє доля світла і ясна. Рідна мати Батьківщино, Ти ж у нас одна! ( Микола Сингаївський) Вчитель. Ви добре справилися із завданням, а тому ми вирушаємо далі. Наступна станція «Історична». Протягом багатьох століть українці мріяли про незалежну державу. У середині 1980 р. знову розпочалася боротьба українського народу за незалежність. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла Акт проголошення незалежності України. Цей документ припинив існування Української Радянської Соціалістичної Республіки і проголосив створення незалежної держави – України. День прийняття цього Акту є національним святом. З того часу на території України мають чинність виключно Конституція і закони України. Щоб упевнитись у підтримці населення, Верховна Рада України закликала всіх громадян підтвердити своє рішення голосуванням - 1 грудня 1991 р. під час референдуму за незалежність України. Проголошення незалежності України відкрило нову сторінку в її історії. А через п’ять років 28 червня 1996р. Верховна Рада України утвердила Конституцію України. В 2021 р., український народ святкував 30 річницю незалежності України. За вікову історію української народності наша земля не один раз закликала своїх синів стати на її захист. У боротьбі за краще європейське майбутнє наш народ зустрівся з агресією Росії. Вона анексувала Крим, з 2014 р. вела неоголошену війну на сході нашої Батьківщини, а з 24 лютого 2022р. розпочала широкомасштабне військове вторгнення в Україну. На захист своєї Вітчизни встали сини і доньки нашої України. Народ України продемонстрував світові приклад мужності, стійкості, сміливості. У цій війні Україна захищає свій європейський вибір, свою ідентичність і свої цінності. Вшануймо всіх, хто воював, усіх військових та цивільних, дорослих та дітей. Усіх, хто міг би ще жити й радіти життю. Вічна пам'ять кожному, хто загинув за Україну! (Хвилина мовчання). Не діліть, не крайте, - ця мине година, Бо вона ж одна в нас, бо вона – єдина! Ми живем для неї, ми її голубим, Всі, як рідну матір, споконвічно любим! Подолаєм скруту, заросте руїна, Буде мир і воля – буде Україна! - Наша подорож продовжується. І наступна станція « Мудра скарбничка». Наш народ має дуже глибоке коріння, багато звичаїв і традицій.Це і сприяло розвитку усної народної творчості. Саме прислів’я, які теж належать до усної народної творчості, часто в своєму повсякденному житті використовують українці. Робота в парах. Скласти прислів’я з окремих слів і пояснити їх значення. Будь – кому мила своя країна. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні. За морем тепліше, а вдома миліше.Рідна земля – мати, а чужа – мачуха. Та земля мила, де мати родила. Всяка пташка своє гніздо знає. Усюди добре, а вдома найкраще. В чужий край не залітай, щоб крилечка мати. Без кореня і полин не росте. Рідний край – серцю рай. Батьківщину-мати вчися захищати. –Завдання виконано, і ви можете рухатися далі до станції «Розумники». На мої запитання ви повинні відповідати швидко і чітко. – Назва держави, в якій ми живемо. – Найбільша річка України. – Як називається Основний Закон держави? - Назвіть державні символи. – Місто – столиця України. – Хто заснував Київ? - Коли українці святкують День незалежності? - Які моря омивають Україну? - Які гори є на території України? - Назвіть кущ, оспіваний в піснях, символ дівочої краси. – Чим прикрашали голову українські дівчата? - Яке дерево оспівують у піснях? Його гілочки освячують за тиждень до Великодня. – Назвіть символ України. Ним обмінюються на Великдень. – Назвіть область, в якій ми проживаємо. – Яке місто – наш обласний центр? - На якій річці розкинувся Чернігів? - В якому місті ми проживаємо? - Яка річка протікає в нашому місті? - Як називається центральна вулиця нашого міста? - Як називається центральний парк в місті? - Ми наближаємося до наступної станції «Краєзнавчої» і пройдемо стежинками рідного міста. Діти, впізнайте знайомі місця. Що ви про них знаєте?(Перегляд презентації).
III Підсумок уроку
Діти, ми наближаємося до останньої станції. Це станція «Мрії». Пам’ятайте, що ви – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями прославляйте нашу Вітчизну, збережіть волю й незалежність. Шануйте себе й свою гідність. Пишайтеся, що ви українці. Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води… В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди. Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну. – У вас на партах лежать сердечка. Напишіть на них своє ставлення до України, своє побажання нашій країні, зачитайте й прикріпіть на карту. ( Звучить пісня Наталії Бучинської «Моя Україна». Муз. Ніколо Петраша, сл. Ю. Рибчинського)