ВИХОВНА ГОДИНА
Тема. Хліб – усьому голова.
Мета. Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу; закріпити назви професій людей, які вирощують хліб; познайомити з народними прикметами, звичаями, прислів’ями, приказками, загадками про хліб; виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
Обладнання: паляниця на вишитому рушнику, вироби з тіста, колоски з пшениці, плакати з висловами про хліб.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І.Вступ. Привітання гостям.
Всі веселі і здорові? (так.)
До заняття всі готові?
Тож часу мерщій не гаймо
І заняття починаймо.
Дітки у нас сьогодні гості і як добрі господарі давайте скажемо слово їм.
(Говорять діти) Доброго дня? Мовим за звичаєм.
Доброго дня? Всім ми зичимо.
Щастя й здоров’я Вам кожної днини.
Миру і злагоди Вашій родині.
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Дітки тему сьогоднішнього виховного заняття ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
В полі ріс я, колосився
На стеблині уродився.
А тепер мене ви ріжте,
На здоров’я смачно їжте. (Хліб)
Отже, на сьогоднішньому занятті ми будемо говорити про хліб, як він до нас приходить і як правильно з ним поводитися.
ІІІ. Основна частина
1. Розповідь про хліб
«Хліб» – яке це коротке слово. Але скільки в ньому тепла. З хлібом пов’язано так само багато у нашому житті. Цей продукт харчування став символом праці і миру. З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб. Адже, хліб – це достаток. У всі часи слово «хліб» люди вимовляли з пошаною, він — основа нашого життя. Як правило, до всіх страв подають хліб, бо «без хліба немає обіду».
Ось які прислів'я склав народ про цінність хліба.
2. Робота над прислів’ями
Діти, які прислів’я чи приказки ви знаєте про хліб?
3. Розповідь з елементами бесіди
А зараз поговоримо про те, як хліб попадає до нас на стіл.
Отже, діти, щоб хліб прийшов до нас на стіл потрібно прикласти до цього багато зусиль. Спочатку землю потрібно зорати, потім посіяти зерно. Пшеницю сіють два рази на рік: восени – озиму, навесні – яру. Ще сіють жито, ячмінь. Потім коли ці культури дозріють, їх косять. Починаються жнива.
Хто скаже в яку пору року починаються жнива? (влітку)
Чим косять пшеницю? (комбайном)
Отже, люди яких професій працюють в полі? (трактористи, комбайнери, шофера)
Потім зерно везуть у зерносховище, де воно лежить до весни. А частину зерна везуть до млина, де мелють із нього муку.
А хто мені скаже, як називається людина яка меле муку? (Мельник)
Потім борошно завозять у пекарню. Там пекарі печуть хліб. Пізніше його везуть у магазин, де ми його з вами купляємо. Дехто пече хліб вдома. (Показую ілюстрації)
Давайте на хвилинку уявимо собі, що ми з вами пекарі. Які інгредієнти ми будемо додавати, щоб вийшов у нас смачний і запашний хліб?
Склад: борошно, сіль, цукор, вода, яйце, олій дріжджі все перемішуємо і виходить у нас тісто. Кладемо у форму і випікаємо у печі.
А чи знаєте ви, від чого залежить колір хліба? (Від зерна. Із пшениці – білий хліб, із жита – житній(чорний).
4. Читання віршів учнів
Зерна в полі чистім,
Хай над ними світить
Сонце променисте.
Зерна обважніли на міцнім стеблі.
Колоски схилились це вони вклонились
За тепло і соки матері – землі.
Зашумить колосся,
Стане долотою
Урожайна осінь.
Річкою поллється,
А люди помелють –
Борошном назветься.
Хліб спече з любов’ю,
Скаже: „Любі діти,
Їжте на здоров’я.
5. Робота над казкою «Колосок»
- Діти , а ви знаєте казочку «Колосок»?
- Про що в ній розповідається? (діти переказують казку або вчитель розповідає)
- Хто знайшов колосок?
- Куди він його приніс?
- Як вели себе мишенята?
- Що робив півник з колоском, що на столі з’явилися пироги?
(діти послідовно називають дії півника)
- Чому півник вигнав із столу мишенят?
- Що б ви порадили мишенятам?
6. Фізкультхвилинка
А ми зерно сіяли, сіяли(сіємо)
У земельку чорную, свіжую.(нахиляємося до землі і присісти)
І з'явились перші листочки,
А з них повні, гарні колосочки. (Потихеньку підійматися і підняти руки вгору)
До сонечка повернулись. (повернулись до вікна)
І сонечку усміхнулись.
Вітер колоски гойдає,
До землі їх нахиляє.
Вони з нею розмовляють,
А діти тихенько за парти сідають.
7. Гра «Збери малюнок».
Робота в парах
(Малюнок із зображенням хліба розрізаний на 6 частин. Хто з дітей швидше складе малюнок)
А крім хліба, які вироби з борошна ви знаєте? (Відповіді дітей)
А зараз ми перевіримо чи зможете ви відгадати загадки про вироби з борошна.
8. Відгадування загадок.
Мене ріжуть, мене б'ють,
Мучать і порох труть;
Безперестанку гублять.
І всі мене щиро люблять. (Хліб)
Ми в окропі кипіли, велику муку терпіли,
За те нас усі хвалять та не всі варять. (Вареники)
Сидить у ложці,
Звісивши по ножці. (Локшина)
Місили, місили,
Ліпили, ліпили,
А тоді– хіп, та в окріп!
А вже наостанку –
В масло та сметанку.
Хто зуміє відгадати,
Того будем частувати. (Вареники)
Довгі вуса маю,
Але їх не підстригаю,
бо на сонці дозріваю,
Коли прийде час
Всім збирати урожай –
Буде з мене добрий коровай. (Колосок)
Народився із землі,
Зарум’янивсь на вогні
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
Як навколо об’їси –
Серединки не проси.
Ми такі гостинці:
Дірка в серединці. (Бублики)
До дітей на кожне свято
Просять в гості завітати,
Бо солодкий і смачний.
Здогадались, хто такий? (Торт)
Виріс у полі, на добрій землі,
Місце найкраще знайшов на столі. (Хліб)
9. Хвилинка – цікавинка
З хлібом пов’язано дуже багато народних звичаїв і традицій.
Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті: в горі і в радості.
10. Розповідь з елементами бесіди
Великий голдод 1932-1933 років в Україні забрав життя багатьох людей. Це були страшні часи в Україні, коли у людей не було чого їсти. Хліб людям тільки снився. Це був страшний рік, коли такі хлопчики і дівчатка, як ви не бачили хліба в очі. Вмирали від голоду малі й старі, вмирали сім’ями, вмирали селами.
Від тоді люди почали добре ставитися до хліба, його шанують, коли він паде зі столу, його піднімають і цілують, щоб хліб не образився.
11. Декламування віршів.
Вже пахло в світі хлібом
І перший древній хлібодар
Ним снідав і обідав.
Хліб на столі – це свято.
Скажіть, святіме щось за хліб
Чи будемо ми мати.
Кидаємо під ноги?
Лежить він скривджений такий
На всіх шляхах-дорогах.
Під партою, під килимом,
Здобутий нелегким трудом,
Политий щедро потом.
Безжалісно, бездушно?
А десь голодне дитинча
Чекає хліб насущний.
Про хліб нужденні мріють
І руки вмілих трударів
Зерно у землю сіють.
Налитий сонцем й небом,
Щоб ми вклонилися йому
І багатіли хлібом.
Дай, Боже, Хліб насущний,
Щоб ми могли у мирі жить,
Щоб не були бездушні.
Хліб – як сонце, кажуть,
Хліб – це спокій, мир, життя,
Хліб – це справжня радість.
Хай хліб спасінням буде,
Бо не черствіє хліб святий,
Черствіють тільки люди.
12. Читання вчителем оповідання І. Сенченко «Хліб святий».
Принесла баба хліб з магазину. Катруся не голодна була. Покуштувала і аж ніс зморщила:
— Фе, який поганий!
Бабуся розсердилася і почала навчати внучку:
— Так ніколи не можна говорити на хліб. Коли він чомусь не подобається, кажуть: «Хліб так негарно випечений...»
— А Юрчик теж не шанує хліба,— насупилася Катруся.— Не доїв надворі кусочка і кинув на землю. Потім із Сергієм почали його футболити...
— Ай, як негарно!—розгнівалася бабуся. І сказала внучці: — І сама ніколи так не роби, і Юрчикові не дозволяй. Не доїла — однеси у хлібницю поклади, пізніше доїси. А коли хтось кине на землю — накажи підібрати. Топтати хліб не можна. Хліб дає людям життя. Без хліба ж—голод, смерть. Скільки на світі людей перемерло без хліба! Хліб святий.
— Катруся задумалася. Потім притулилася до баби: — Я більш ніколи не буду погано казати про хліб і не розкидатиму. І Юрчикові не дозволю. Тільки не треба сердитися на мене. Приголуб мене...
Бабуся поклала руку на голову внучці і пригорнула її до себе.
- Що Катруся сказала про хліб? Чому вона так сказала?
- А як Юрко поводиться із хлібом?
- Чому бабуся навчала внучку?
- Чи зрозуміла дівчинка свою помилку? З яких слів це видно?
- Чому оповідання носить таку назву?
- Діти, як ми повинні ставитися до хліба? (…)
13. Складання правил поводження з хлібом.
ПАМ’ЯТКА
14. Розучування скоромовки.
Я печу, печу, печу,
Дітям всім по калачу.
Зверху маком потрушу,
В піч гарячу посаджу.
ІІІ. Заключна частина
- Діти, люди яких професій задіяні в тому, щоб хліб потрапив до нас на стіл? (трактористи, комбайнери, водій, мельник, пекар)
- Які традиції і звичаї ви запам’ятали? (…)
- Як правильно поводитися із хлібом? (…)
Сьогодні, дорогі діти, ви розповідали віршики про хліб, відгадували загадки, пригадували прислів'я і звичаї. Тож шануйте хліб, як найдорожчий у світі скарб. Бережіть хліб. Нехай така бережливість стане законом кожної сім'ї, кожного із нас. І пам’ятайте: хліб – усьому голова.
1