Мозковий штурм в науковій діяльності сьогодення

Про матеріал
Презентація охоплює метод мозкового штурму, правила його проведення та ефективні техніки для генерування ідей.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Мозковий штурм» в науковій діяльності сьогодення

Номер слайду 2

Мозковий штурм. Мозковий штурм, або брейнстормінг — це методика колективного генерування ідей, яка активно використовується в сучасній науковій діяльності для пошуку нових рішень, розробки інноваційних концепцій та вирішення складних проблем. Цей підхід був вперше запропонований Алексом Осборном у 1948 році, і з того часу він зазнав значних модифікацій та адаптацій для використання в різних сферах, включаючи науку, техніку, освіту та бізнес.

Номер слайду 3

Історія появи мозкового штурму. Попри те, що зараз спосіб здається очевидним, ще 100 років тому мозкового штурму не існувало. Метод вільного та неупередженого генерування ідей придумав підприємець та креативник Алекс Осборн у 40-х роках минулого століття. Працюючи у рекламній агенції BBDO (він був одним з її співзасновників та партнерів), підприємець помітив, що багатьом співробітникам важко придумувати ідеї наодинці, а от групове обговорення часто давало кращі результати.

Номер слайду 4

Актуальність мозкового штурму в умовах сьогодення. У світі, де інновації стають основою конкурентоспроможності, мозковий штурм залишається важливим інструментом наукової діяльності. Університети, дослідницькі інститути та технологічні компанії активно використовують цю методику для підвищення ефективності своєї роботи. Прикладом є сфера розробки відновлюваних джерел енергії мозковий штурм сприяє швидшому створенню нових типів сонячних панелей або вітрових турбін.

Номер слайду 5

Переваги методу. Швидке генерування ідей — методика дозволяє за короткий час отримати значну кількість концепцій. Колективний підхід — об'єднання різних поглядів сприяє створенню інновацій. Адаптивність — мозковий штурм може бути адаптований під конкретні цілі чи обмеження. Міждисциплінарність — метод сприяє об'єднанню знань із різних галузей для вирішення складних проблем.

Номер слайду 6

Недоліки методу. Домінування окремих учасників. У групах із сильними лідерами інші учасники можуть почуватися пригніченими, що обмежує їхню участь. Схильність до групового мислення. Учасники можуть уникати радикальних ідей, аби не відхилятися від думки більшості. Необхідність модератора. Для ефективного проведення мозкового штурму потрібна кваліфікована особа, яка зможе керувати процесом. Обмеження часу. У багатьох випадках необхідність швидко завершити процес обговорення може обмежити глибину аналізу ідей.

Номер слайду 7

Мозковий штурм базується на кількох ключових принципах: Відсутність критики — учасники можуть висловлювати будь-які ідеї, незалежно від їх реалістичності чи практичності, без побоювань бути засудженими. Кількість важливіша за якість — на початкових етапах акцент робиться на кількості ідей, а не на їхній досконалості. Комбінування ідей — учасники заохочуються поєднувати, розвивати або модифікувати ідеї інших. Різноманітність учасників — залучення осіб із різним досвідом і знаннями сприяє виникненню нестандартних рішень.

Номер слайду 8

Використання мозкового штурму в науціУ науковій діяльності мозковий штурм використовується для: Формулювання дослідницьких питань. Під час створення нових проектів у міждисциплінарних наукових групах мозковий штурм допомагає визначити найактуальніші напрями дослідження. Наприклад, у біології та медицині використання мозкового штурму сприяє генерації гіпотез щодо молекулярних механізмів хвороб або пошуку нових терапевтичних підходів. У фізиці цей метод допомагає обговорювати можливі шляхи розв'язання складних теоретичних задач, наприклад, у дослідженнях квантових явищ. Пошуку альтернативних рішень. Коли традиційні підходи вичерпують себе, мозковий штурм дозволяє знаходити інноваційні ідеї, які змінюють підхід до проблеми. Наприклад, у галузі екології цей метод використовується для розробки стратегій зменшення викидів парникових газів або пошуку способів очищення забруднених водойм. У хімії мозковий штурм допомагає виявляти альтернативні каталізатори, які підвищують ефективність реакцій.

Номер слайду 9

Оптимізації процесів. У лабораторіях, де здійснюється складне обладнання або багатоступеневі процеси, мозковий штурм використовується для вдосконалення технік і підвищення продуктивності. Наприклад, у фармацевтичних дослідженнях мозковий штурм допомагає знайти нові підходи до синтезу ліків з використанням меншої кількості хімічних реагентів або за скорочення часу реакції. Розробки міждисциплінарних підходів. Мозковий штурм є особливо цінним у проектах, які поєднують кілька галузей науки, таких як біоінженерія, нейронаука чи штучний інтелект. Наприклад, у дослідженнях штучного інтелекту та його застосування в медицині мозковий штурм допомагає визначити, як краще інтегрувати алгоритми машинного навчання у діагностику захворювань.

Номер слайду 10

Аналізу даних. У сучасній науці, яка все більше залежить від великих даних, мозковий штурм допомагає визначити ефективні методи аналізу, вибрати підходящі алгоритми та визначити, які результати є найважливішими для подальшого вивчення. Вирішення етичних дилем. Наприклад, у генній інженерії мозковий штурм використовується для обговорення етичних аспектів застосування CRISPR/Cas9 для модифікації людських ембріонів. У сфері штучного інтелекту цей метод допомагає обговорювати питання конфіденційності даних і потенційної дискримінації.

Номер слайду 11

Як проводити мозковий штурм?Основна мета цього методу - отримати якомога більше ідей, не оцінюючи їх реалізованості на даному етапі. Ось кілька кроків, які допоможуть вам провести ефективний мозковий штурм: Чітко сформулюйте поставлену проблему або завдання, яке потребує розв'язання. Визначте склад учасників штурму та ролі, які вони виконуватимуть. Забезпечте невимушену атмосферу та сприяйте вільному обговоренню ідей. Запропонуйте учасникам генерувати якомога більше ідей без обмежень. Не критикуйте ідеї на даному етапі, заохочуйте навіть незвичайні та абсурдні погляди.

Номер слайду 12

Етапи проведення мозкового штурму. Будь-яка техніка проведення мозкового штурму передбачає декілька основних етапів. 1. Підготовка. Тут ви визначаєте тему або проблему, яку будете «штурмувати», учасників обговорення та модератора. Тему обговорення озвучуйте заздалегідь, аби всі могли її обдумати та почали «накидувати» ідеї одразу після старту брейнсторму.2. Генерація ідей. Це основний етап — учасники мають створити якомога більше ідей за визначений проміжок часу. Техніку можна обрати будь-яку, а керуватися варто тими ж правилами, які сформулював Осборн — відсутність критики, можливість будувати одні ідеї на основі інших, заохочення шалених пропозицій.

Номер слайду 13

3. Обробка ідей. Ось на цьому етапі пропозиції вже можна оцінити — наскільки вони актуальні, значущі, нові, можливі для реалізації своїми силами тощо. Згрупуйте їх за категоріями — це допоможе побачити перспективні ідеї та далі працювати саме над ними.4. Розробка ідей. На цьому етапі група зосереджується на роботі з найбільш перспективними ідеями. Вона може полягати у визначенні наступних кроків, створенні детального плану, пошуку додаткової інформації тощо.

Номер слайду 14

Часті помилки під час проведення мозкового штурму. Пасивність команди: Якщо учасники неактивні, втрачаються цінні ідеї. Створіть атмосферу для вільного висловлювання. Вплив модератора: Модератор має стимулювати ідеї, а не оцінювати чи критикувати. Недостатній час: Поспіх знижує якість ідей. Виділіть достатньо часу для обговорення. Рання критика: Критика на початку пригнічує творчість. Залиште її на пізніший етап. Вплив групової думки: Популярні ідеї не мають витісняти інші. Давайте висловитися кожному.

Номер слайду 15

Популярні техніки мозкового штурму. Процедура Шаретт: Використовується для швидкого вирішення складних питань. Групи й теми: Учасників ділять на команди з лідерами, кожна працює над темою. Запис ідей: Один з членів команди фіксує ідеї, які потім передаються іншій групі. Раунди: Нові команди доповнюють і розвивають ідеї попередніх. Підсумок: Модератор аналізує записи та обирає найкращі рішення.

Номер слайду 16

Техніка риб’ячої кістки (або діаграма Ісікави)Інструмент для структурування можливих причин ситуації. Визначення проблеми: Її записують з правого боку горизонтальної лінії.Ідентифікація причин: Від основної лінії проводять діагональні, що представляють основні причини. Виявлення можливих причин: Від основних категорій малюють гілки з можливими причинами. Аналіз і впровадження рішень: Команда аналізує причини й знаходить рішення.

Номер слайду 17

Сходова техніка. Допомагає покращити якість прийнятих рішень і забезпечити рівномірне залучення учасників. Основні етапи: Формулювання проблеми. Ведучий оголошує всім завдання, яке потрібно вирішити. Початкове обговорення. Два гравці залишаються в кімнаті та починають генерувати ідеї. Поступове введення учасників. До обговорення додають третього учасника, який пропонує свої рішення. Процес повторюється, доки всі члени не долучаться до обговорення. Групове обговорення. Група обмірковує та аналізує зібрані ідеї та приймає остаточне рішення.

Номер слайду 18

Метод Уолта Діснея. Це своєрідна рольова гра, яку використовують для генерації, оцінки та критики ідей. Метод передбачає розгляд ситуації з трьох різних перспектив, які представлені такими особистостями: Мрійник. Генерує ідеї без будь-яких обмежень. Реаліст. Перетворює ідеї на конкретні плани. Критик. Виявляє недоліки, потенційні проблеми та перешкоди. Після того, як всі учасники команди висловилися, обирають найкращі ідеї та визначають терміни та відповідальних.

Номер слайду 19

Зворотний мозковий штурм. Спрямований на виявлення та аналіз можливих причин проблем. Визначення проблеми: Виберіть конкретне завдання, яке потрібно вирішити. Формулювання зворотного питання: Поставте зворотне питання, як погіршити проблему. Генерація негативних ідей: Згенеруйте ідеї щодо створення перешкод.Ідентифікація основних перешкод: Визначте причини, що ускладнюють проблему. Знаходження позитивних рішень: Розробіть стратегії для подолання виявлених проблем.

Номер слайду 20

Метод 6-5-3 Спрямований на швидке генерування великої кількості ідей: 6 учасників, 5 хвилин на раунд, 3 ідеї від кожного. Підготовка: Визначте проблему та сформуйте групу з 6 осіб. Перший раунд: Учасники записують по три ідеї за 5 хвилин. Передача аркушів: Передайте ідеї наступному учаснику. Наступні раунди: Додавайте або розширюйте ідеї, поки аркуші не повернуться до авторів. Аналіз ідей: Проаналізуйте результати й виберіть найкращі рішення.

Номер слайду 21

Round Robin. Round Robin — алгоритм планування, що забезпечує рівний розподіл часу між завданнями. Визначте завдання та час для кожного процесу. Призначте кожному завданню фіксований часовий інтервал для виконання. Після завершення кожного інтервалу переміщуйте завдання в кінець черги, якщо воно не завершилось. Повторюйте цикл, поки всі завдання не будуть завершені. Завдання вирішуються циклічно до їх завершення. Переваги: Справедливий розподіл часу серед усіх процесів. Простота впровадження та контролю. Обмеження: Не підходить для довготривалих завдань. Витрати часу на переключення контексту.

Номер слайду 22

Метод ДельфіМетод “Дельфі” — збір інформації про об’єкт прогнозування через опитування експертів та узагальнення даних. Етапи: Сформуйте групу (експертів або інших осіб), які не спілкуються між собою. Анонімно збирайте пропозиції від учасників щодо проблеми. Надайте звіт про пропозиції всім учасникам. Повторюйте цикли збору думок, поки звіт не стабілізується. Переваги: Анонімність учасників. Використання попередніх результатів. Статистичний підхід до групової відповіді.

Номер слайду 23

Висновок. Мозковий штурм є ефективним методом колективного генерування ідей, що сприяє вирішенню складних проблем та прийняттю обґрунтованих рішень. Використання різноманітних технік мозкового штурму, дозволяє максимально задіяти творчий потенціал учасників та стимулювати інноваційний підхід до вирішення завдань. Важливими аспектами успішної реалізації цього методу є забезпечення рівності участі всіх членів групи та відсутність передчасної критики ідей. Застосування мозкового штурму в умовах командної роботи сприяє не лише виробленню нових ідей, але й покращенню комунікації та взаємодії серед учасників, що є важливим для ефективного вирішення складних завдань у наукових та практичних сферах.

Номер слайду 24

Дякую за увагу!

pptx
Додано
9 січня
Переглядів
8
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку