Урок №3
Тема: Наукові методи вивчення природи. Фізичні величини, їх вимірювання. Похибки й оцінювання точності вимірювань.
Мета: сприяти усвідомленню учнями сутності наукових методів вивчення природи; розглянути основні етапи фізичних досліджень та створення фізичної моделі. Ввести поняття «вимірювання», «фізичні величини», «одиниці фізичних величин», ознайомити учнів зі структурою Міжнародної системи одиниць (СІ), з причинами виникнення та методами обчислення похибок; сприяти розвитку дослідницьких вмінь, спонукати учнів до спостереження та вивчення навколишнього світу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, кросворд, схема, прилади для вимірювання фізичних величин, відепрезентація.
Перебіг уроку
Епіграф уроку
Саме логічне мислення не може
дати жодних знань про світ фактів.
Пізнання реального світу виходить
із дослідів і закінчується ними.
А. Ейнштейн
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Угорський кросворд
(у полі кросворду знайдіть і дайте визначення термінам)
Ф |
У |
З |
О |
М |
И |
И |
М |
І |
Л |
О |
Н |
Д |
А |
Я |
Е |
Л |
О |
Й |
Т |
Е |
К |
І |
Р |
О |
Н |
Р |
У |
Т |
Т |
О |
Т |
І |
Л |
Е |
К |
М |
А |
Я |
А |
Л |
Е |
Терміни: атом, електрони, молекула, йон, дифузія, матерія. тіло.
ІІІ. Налаштування учнів на навчально – пізнавальну діяльність
Вправа «Коло думок»
Ноосферний аспект (схема на дошці)
Всесвіт жива і нежива природа дослідження закономірності закони буття…
Вчитель: Уявіть початок листопаду (падолист). Уявіть себе листочком, який летить з дерева у повітрі. Уявили? Бачили ви таку картину? А тепер давайте подумаємо: чому листочки опадають? (версії відповідей учнів).
Ваші гіпотези ляжуть в основу нашого спільного проекту «Чому опадає листя?»
ІV. Засвоєння нового матеріалу
Вчитель: Ви переконалися, що ваші спостереження (падіння осіннього листочка), висунуті ваші гіпотези про причини цього падіння, подальший експеримент, перевірки гіпотез, дослідження об’єкта допоможуть здобути нові знання.
Протягом цього року вам майже ніколи вчитися і я це доведу.
У році 365 днів, з них – 52 неділі і 10 державних свят – вихідних. Виходить, що ви разом з близькими відпочиваєте 62 дні. Канікули зимові та літні тривають не менше 100 днів. Отже, вже відпочиваєте 162 дні, вночі не вчаться. Усі ночі – це ще півроку. Отже, 182 дні відпадають. Залишилося 20 днів, але заняття продовжуються не весь день. А не більше чверті дня. Тому ще 15 днів випадають. Залишилося лише 5 днів напруженої праці, коли можна одержати глибокі знання. Я гадаю, що вам це не під силу.
Отже, сьогодні на уроці ми познайомимось з такими фізичними величинами як час, довжина, маса, об’єм, швидкість.
Запитання учням:
Вчитель: Зараз у більшості країн світу діє запроваджена в 1960 році Міжнародна система одиниць, яку називають Система Інтернаціональна (СІ).
За системою СІ одиницями довжини є метр , одиницею часу – секунда, одиницею маси – кілограм. Еталони вимірювання цих величин знаходяться у Міжнародному інституті у м.Серві поблизу Парижу (Франція). Ми з вами користуємося копіями цих еталонів.
Для зручного запису великих і малих значень фізичних величин використовуються кратні та частинні одиниці.
Робота в зошитах (виконання вправи 4.1 та 4.4. ст.. 30)
Вчитель: Для того, щоб знайти значення фізичної величини, треба володіти методами вимірювань. Для проведення вимірювань використовують різноманітні прилади та інструменти. Проводять прямі і непрямі вимірювання.
Метод «Критичне читання тексту» (робота з підручником на ст.. 27)
Фізкультхвилинка
Призначення приладів (кожній групі вчитель пропонує прилад, знайомить їх з його будовою, механізмом вимірювання, ціною і похибкою вимірювань)
Завдання: учні проводять за допомогою своїх приладів вимірювання і презентують підсумки своїх робіт.
V. Закріплення вивченого матеріалу
VІ. Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання
§ 3,4, вправа 4.7, експериментальні завдання 1 – 3 – 1 за вибором.