Миколаївська гімназія № 25
Миколаївської міської ради
Нова українська школа – простір освітніх можливостей
(досвід роботи)
Підготувала:
Тополюк Тетяна Олегівна,
вчитель початкових класів
2022/2023 н.р.
(Слайд 2) Новий вік, нові технології, нові виклики, нові покоління! Все це вимагає нових підходів в освіті, нових форм, методів роботи, доповнення, а інколи і заміну традиційних технологій і підходів в сучасній освіті. Нова українська школа – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут враховують думку кожного, вчать критично мислити.
(Слайд 3) Головна ідея Нової української школи – компетентнісне навчання.
Це означає, що учні не просто набуватимуть знань, а вчитимуться використовувати їх на практиці й опановуватимуть навички. (Слайд 4) Педагог перестав бути єдиним джерелом знань, він перетворився на помічника, який дає учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті.
(Слайд 5) Під час навчально-виховного процесу намагаюсь робити усе можливе, щоб освітнє середовище сприяло заохоченню самовизначення дітей у класі та розвитку їхніх можливостей, оскільки відомо, що люди, які контролюють те, що відбувається з ними, краще адаптовані до життя.
(Слайд 6) Нова українська школа впроваджує формувальне оцінювання як визначальну траєкторію розвитку дитини. Це оцінювання, яке допомагає учню «навчитися вчитися». Одним із елементів в оцінюванні є портфоліо, яке є найбагатшим джерелом інформації про зростання і розвиток дитини.
(Слайд 7) Кожен навчальний день розпочинаю із ранкової зустрічі, де учні діляться своїми враженнями, настроєм, щоденними новинами. Для цього використовую різноманітні прийоми (кубики Блума, картки – запитання, сигнальні картки тощо).
(Слайд 8) Ранкові зустрічі сприяють створенню взаємин між дітьми і дорослими у класі, які формують відчуття спільноти в кожного з її членів. Під час проведення ранкової зустрічі відбувається розвиток важливих навичок дітей, серед яких:
* навички спілкування (висловлювати свої думки так, щоб вони були зрозумілими іншим; уважно слухати, коли говорять інші; ділитися своїми думками та ідеями з іншими),
* академічні (розширення словникового запасу, уміння досліджувати, аналізувати навчальний матеріал, уміння відповідати на запитання, уміння використовувати нову інформацію)
* соціальні навички (краще ставлення до школи й навчання; більша довіра та повага до вчителя, вищий рівень мотивації до навчання, відповідні соціальні стосунки та поведінка).
Практика ранкових зустрічей сприяє створенню у класі позитивного настрою та позитивній поведінці.
(Слайд 9) Щоденні вітання, групова робота, ігри та завдання розвивального характеру, диференційований підхід до кожного учня допомагають мені згуртувати класний дитячі колектив, сприяють розвитку навичок спілкування, логічного мислення молодших школярів, їхньої творчої уяви, самостійності.
Однією з провідних тенденцій розвитку сучасної освіти є інтеграція її змісту.
(Слайд 10) У Державному стандарті початкової освіти інтегрований підхід та власне інтегрована компетентність учня визначені як можливість і здатність учня застосовувати знання, уміння, навички та способи діяльності для вирішення найширшого кола проблем. Вважаю, що саме інтеграція у вивченні навчальних дисциплін,найбільше сприятиме ефективності освіти в початковій школі.
(Слайд 11) Інтегровані уроки забезпечують розвиток у дітей творчого мислення, формують науковий світогляд, розвивають пізнавальний інтерес, бажання до самостійного здобуття знань. (Слайд 12) Учні на таких уроках активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь у розв’язанні нових для себе пізнавальних і практичних задач, легше сприймають нові знання та закріплюють попередні.
З досвіду роботи знаю, що у дітей молодшого шкільного віку, особливо першокласників, переважає образне мислення. Рання інтеграція сприяє розвитку абстрактного мислення і в подальшому запобігає перевантаженню учнів.
(Слайд 13) Уважаю, що доцільно інтегрувати такі навчальні предмети, як :
(Слайд 14) Так, наприклад, плануючи інтегрований урок, я використовую конструктивно-творчі завдання, орієнтовані на розвиток словесної творчості, типу «доповни», «пошир», «відредагуй», «склади за графічною моделлю», «напиши стислий, докладний чи вибірковий переказ», а також «вільний диктант».
(Слайд 15) У сучасній школі міжпредметна інтеграція здійснюється різними шляхами:
- проведення тематичних днів і тижнів,
- проведення інтегрованих уроків,
- проведення уроків з міжпредметними зв’язками.
(Слайд 16) Вже з першого класу мені вдається вдало поєднувати уроки Я досліджую світ та математики. Діти дуже люблять розв’язувати задачі природничого змісту, які сама їм складаю.
Навчання в НУШ побудоване на дослідженнях: дитина самостійно шукатиме відповіді на запитання, осмислюватиме вивчене, а вчитель допоможе їй в цьому.
(Слайд 17) На багатьох уроках, я використовую відеоролики із відео-каналу YouTube , QR коди, які можна знайти на сторінках підручника. У цих відеороліках та посиланнях дуже багато цікавої інформації, яка допомагає посилити пізнавальну активність учнів, роблять навчання цікавішим і, водночас, результативнішим.
Під час навчальної діяльності 1-4 класах, у своїй роботі, активно використовую цеглинки LEGO, бо це не просто яскрава іграшка, а це чудовий та універсальний інструмент для розвитку пам’яті, організації групової роботи та моделювання різних життєвих ситуацій, завдяки яким діти не лише засвоюють знання, а й вчаться їх використовувати.
(Слайд 18) Працюючи за програмою Нової української школи, я активно використовую технології інтерактивного навчання, починаючи з найпростіших прийомів та форм роботи, таких, як «Мозковий штурм», «Мікрофон», складання «Асоціативного куща», метод «Кубування» робота в парах і малих групах, упровадження технології ігрового та проблемного навчання.
(Слайд 19) Учні початкових класів дуже люблять гратися, адже гра робить працю привабливішою і цікавішою, стає бажаним те, що дитині дається важко. Готуючись до уроків, я добираю такі ігри, які розвивають творчі здібності, мислення, пам’ять, увагу, мовлення дітей. Саме завдяки ігровим формам вдається залучити пасивних учнів до процесу навчання. Ігри дають змогу дитині повірити в свої сили.
Використовувати ігри починаю з 1 класу. Застосовую розвиваючі ігри та на всіх предметах і це роблю на різних етапах уроку.
(Слайд 20) Розвиваючі ігри та нестандартні уроки (урок-гра, урок-подорож, урок-мандрівка, урок з використанням ІКТ, та ін.) роблять навчання легким, доступним, простим, цікавим. Нестандартні уроки починаю з цікавого фрагменту. Наприклад, це може бути карта подорожі, план, макет квітучої галявини, острів скарбів… .
(Слайд 21) Такі уроки та ігри сприяють всебічному гармонійному розвитку дітей, розвивають творчу особистість, сприяють розвитку пізнавальних інтересів, розумових процесів і позитивної мотивації до навчання дітей. Звідси випливає, що використання розвиваючих ігор та вправ на уроках є невід’ємною частиною навчального процесу.
У цьому навчальному році, під час дистанційного навчання у 1 класі активно використовую майже усі вищезгадані методи та прийоми навчання, адаптував їх під дистанційний формат. Проблема з якою я зіткнулась - це несистематичність підключення деяких учнів до онлайн – уроків. Учні, які не долучаються до онлайн – уроків мають об’єктивні причини, а саме відсутність технічного обладнання, навчання у школі за кордоном, довготривала відсутність електроенергії та зв’язку через енергетичну ситуацію у країні.
(Слайд 22) На своїх онлайн - уроках у сервісі Zoom на постійній основі використовую демонстрацію екрану. Першокласники приймають активну участь в усіх видах діяльності на кожному етапі уроку.
(Слайд 23) Уроки з навчання грамоти починаю з емоційної настанови, гімнастики для очей, пальчикової гімнастики, потім використовую різноманітні мовні ігри: «Поїзд голосних», «Проколотий м’яч», «Пеньочки», «Впіймай звук», «Бджілка».
(Слайд 24) Особливу цікавість у учнів викликають онлайн-ігри на різних освітніх платформах (Wordwall, LearningApps).
З ІІ семестру планую, поступово, вчити своїх першокласників працювати сесійних кімнатах для групової роботи, а також надавати учням доступ до дистанційного керування екраном.
(Слайд 25) Отже, НУШ – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами.
Саме завдяки новітнім методам та ігровим формам навчання, мені вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили.
Щоб кожен учень був не просто слухачем, а дослідником, фантазером, винахідником і просто жив щасливим життям спілкування.
Пропоную внести в проєкт рішення педради наступне: Педагогам працювати над підвищенням та вдосконаленням професійної майстерності, впроваджувати освітні інновації, сучасні інформаційні технології та хмарні сервіси з метою вдосконалення та розвитку взаємодії з учнями.