Дружба – велика сила
За мотивами творів В.Сухомлинського « Бабусин борщ», « Хлопчик приголубив сніжинку» та казки Г. К. Андерсена « Снігова королева».
Мета. Вчити дітей ввічливо спілкуватись з ровесниками та дорослими; показати перевагу доброти, чуйності над байдужістю; розширити і закріпити вміння вживати слова ввічливості; формувати манери культурної поведінки, навички і звички «хорошого тону»; виховування в учнів ввічливість, чемність, доброзичливість.
(Звучить вальс)
Учитель. У всіх казках, це кожен знає,
Не зло, а що перемагає? ( Добро)
Та боротьба Добра зі Злом
Триває діти вже давно.
Той хто казок багато знає,
Про це чудово пам’ятає.
Отож запрошую до зали вас,
Бо й нашу казку починати час.
(З’являється два хлопчики)
Чорний хлопчик. Вже прийшла до нас зима -
Веселішої нема!
Нумо, дорогі малята,
Перевіримо санчата,
А ще й лижі, ковзани –
Чи годяться ще вони?
Лід міцненький на ріці!
Білий хлопчик. … Знову гулі і синці!
Чорний хлопчик . А як сніг впаде біленький,
Всі ми будемо швиденько
Бабу снігову ліпити..
Білий хлопчик. Потім тижнів два хворіти,
Пити ліки несмачні…
Чорний хлопчик. Та й набрид же ти мені!
Ти чого прийшов сюди?
Білий хлопчик. Хочу всіх застерегти,
Щоб боялися біди,
Бо зима бува лихою!
Чорний хлопчик. Ой і нудно ж із тобою!
Ходімо краще погуляти, 1
Надворі у сніжки пограти!
( Гурт дітей грає у сніжки , сиплеться сніг)
Бабуся. Гей Каю, Гердо, мерщій ходіть до хати!
Метелиця вже почала кружляти.
( Діти сідають на стільчики Кай і Герда підходять до бабусі)
Кай. Бабусенько, та ми ж не немовлята,
Невже сніжок нас може налякати?
Бабуся. Ви все ж малі, і ще вам не до тями,
А так буває, що може з’явиться прегарна біла пані.
Зі снігом у танку вона кружляє
І до людей у вікна заглядає.
Герда. Як звуть її ?
Кай. І хто вона ?
Бабуся. То королева Снігова.
Герда ( до Кая) Мені здається, що пороша ця
Вже дуже почала мести.
Чи може королева без запрошення,
Без дозволу до нас сюди прийти?
( Силует Снігової Королеви.)
Кай. Хай спробує лишень,
Я посаджу її на пічку,
Й на тому місці з’являється водичка
Ой! ( хапається за серце)
Герда. Та що там сталося з тобою?
Кай. Мене кольнуло щось у серце…
Який нестерпний біль це!
Бабуся. А ну бо, Гердо, Каю,
Вечеря вже готова.
До столу вас чекаю –
Я борщика зварила.
Та от не пам’ятаю,
Чи я його солила?
Кай. А чому так хліба мало?
І чому нема сметани?
Ще й солоний борщ до того…
Не подякую за нього! 2
Герда. Бабусю, ти не слухай Кая!
Що з ним сталося не знаю.
Давай тобі допоможу.
Кай. Я, Гердо, ось таке скажу:
Вже досить нам у двох водитись,
Піду на двір на сніг дивитись.
(Виходить з хатинки сідає на пеньок. Звучить вальс. З’являється Снігова королева)
Снігова королева.
Ну, здрастуй, Каю! Ти мене чекав?
Я – Королева Снігова. Впізнав?
Живу на Півночі, де так багато снігу,
В палаці, де не чути зовсім сміху.
Ніхто не знає ані слова «літо»,
Ні пахощів живих яскравих квітів.
Та й ваші квіти на вікні –
Поглянь, вони бридкі мені!
Кай. Так, бачу я: ця квітка не красива,
Ось та – крива, а та – стара, все листя погубила!
Снігова королева.
Отож, мій хлопче, ти забудь про квіти,
Їх люблять бабці і маленькі діти.
Тебе запрошую до себе гостювати,
Крижинками й сніжинками там грати.
Кай. Сніжинками колись я милувався,
Із ними на долоньці грався.
А те, що тануть від тепла людського,
Тоді я ще не знав такого!
Снігова королева.
Тепер дрібниці ці тебе не будуть хвилювати,
Є в Королівстві снігу
Чим себе зайняти,
Тебе я буду там чекати.
Герда. Каю, чому ти так поводишся сьогодні? Чому сидиш біля дверей самотньо? Хвилюється бабуся й дивиться в вікно.
Кай. А мені все одно!
(З’являється два чарівники, ховають обличчя)
Чарівники. Та все одно!
Герда. Хто це сказав? Виходьте, покажіться! 3
Перший чарівник. Ми два чарівники.
Що діється усюди – нам байдуже,
Й про що там плачуть люди,
Нам все одно!
Другий чарівник. І тих дітей ми любим дуже,
Яким у світі все байдуже.
Герда. То ви є злі чарівники!
О ні, ми з Каєм не такі!
Перший чарівник. Та це вже значення не має.
Другий чарівник. Бо ми прийшли забрати Кая.
( Чарівники беруть за руки і ведуть із собою)
Герда. Каю! Що це діється з тобою? Куди ви йдете?
Перший чарівник. У володіння Королеви Снігової.
( Герда сідає і плаче)
Діти. 1.Що це з нашим Каєм сталось?
Невже забув, як разом грались?
Мені здається, що йому у серце
Упало дзеркала лихого скельце.
2. Зробив те дзеркало
Злий і хитрий Король.
А учні дзеркало його розбили
І тим чимало лиха наробили.
3. Як тільки скельце до людини потрапляє –
Вона усе хороше забуває.
А як воно потрапить в серце взимку
Відразу перетворить на крижинку.
4. Нам треба Кая відшукати
І від біди урятувати
З полону серденько звільнити
І дружбою злі чари розтопити.
5. Ми віримо, що дружба і добро
Завжди перемагають!
Здолаєш, Гердо, й ти холодне зло
І звільниш свого Кая. 4
Герда. Ну що ж готова я до бою
З володаркою Сніговою.
О Каю, де ти? Відгукнися
Ти ж, Королево, покажися!
( Королева за руку виводить Кая. Кай складає слова)
Снігова Королева. Так, я чекала зустрічі з тобою!
Ось Кай – мені вже буде він служити
Герда. Каю, любий Каю! Я – Герда!
Невже ти мене не пам’ятаєш?
Невже таким холодним залишися назавжди?
Кай. Ти хто така? Ні, я тебе не знаю.
Не заважай мені. Хіба не бачиш –
Тут слово «вічність» я складаю.
Герда. О Каю, озирнися прошу.
І друзів пригадай своїх хороших.
Ти пам’ятаєш, коли разом грали
І пісеньку про дружбу ми співали.
( Наспівують пісню)
Кай. Гердо? Друзі?
Снігова королева. Невже своєю добротою
Змогли ви серце Кая розтопити?
Ой, що це діється зі мною? Як стало жарко!
Подайте сніжинок мені і крижинок!
( Притуляє руки до грудей)
Діти. Південний вітер просимо тебе, повій!
Холодне серце королеви розігрій!
На крилах принеси їй доброту, любов!
Щоб серце в неї стало теплим, добрим знов!
Снігова королева. Ой! Що це робиться?
Себе не впізнаю.
Тепло в душі моїй…
Я всіх люблю!
Я зрозуміла, і я хочу діти,
Щоб відтепер завжди в усьому світі
Була любов, були добро і ласка,
І щоб усі повірили у казку.
( Пісня « Усмішка») 5
6