Виховний захід "Мова як виразник мого "Я"
Мета:
- формувати у дітей уявлення про культуру мовлення та мистецтво спілкування, навички культурної поведінки, дружні відносини між учнями класу;
- розширити словниковий запас учнів словами ввічливості;
- виховувати в дітей увагу до слова, до однолітків та старших за віком людей.
Тема. Мова як виразник мого « Я».
Мета:
- формувати у дітей уявлення про культуру мовлення та мистецтво спілкування, навички культурної поведінки, дружні відносини між учнями класу;
- розширити словниковий запас учнів словами ввічливості;
- виховувати в дітей увагу до слова, до однолітків та старших за віком людей.
Тип уроку: урок - подорож.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Повідомлення теми уроку.
- Діти, сьогодні на вас чекає подорож до Країни Ввічливості та Доброти міста Казкове. Перш ніж вирушити у мандрівку, що ми повинні зробити? (Привітатися).
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Казка про місто Казкове.
За чистим-чистим полем, за дрімучим-дрімучим лісом, за далекою-далекою дорогою є місто Казкове. Якби ви, діти, раптом опинились в ньому! Ви б здивувалися. Будинки там зроблені з шоколаду. Дахи – з льодяників.
У кожному будинку віконниці з кренделів. І живе там у високій башті, під розмовляючим годинником, у маленькій кімнаті за різноколірним віконцем найосвіченіша на білому світі фея. Вона із шоколадною медаллю закінчила Академію Всіх Чарівних Наук. Звуть її фея Добридень. А разом з нею там живе професор Будь ласка. Жити-проживати у цьому місті велика втіха. Усі жителі тут казково ввічливі… Навіть собаки соромляться тут голосно гавкати. А цуценята простягають лапу всім, хто приходить, щоб привітатися. Горобці не сміють тут битися… Це найввічливіше місто з усіх казкових міст на білому світі, й говорять тут найввічливішими словами. Є слова дуже важливі, вагомі – Батьківщина, мир. Є рідні – мама, тато, дідусь, бабуся, брат, сестра. Ще є ввічливі слова, які називаються чарівними. «Доброго ранку!» – кажете ви мамі чи татові, прокинувшись, або вчителеві, коли він заходить до класу. «До побачення», - кажете, ідучи зі школи додому. «Дякую, спасибі», - щиро говорити, коли заходите до класу. «До побачення», - промовляєте, ідучи зі школи додому. «Дякую», «Спасибі», - щиро дякуєте за зроблену вам послугу. І всім від тих слів стає приємно й хороше.
- Поміркуйте, чому від цих слів всім стає приємно й хороше?
2. Зачитування листа від феї Добридень.
- Ми отримали листа від феї Добридень та професора Будь ласка. Чи бажаєте помандрувати до цієї Країни? Як же туди дістатися? Про це ми дізнаємося із листа.
«Любі діти! Шлях у нашу країну буде нелегким, та його потрібно подолати, а для цього підтримати один одного. Сподіваюсь, ви зможете отримати ключ від Країни Ввічливості та Доброти міста Казкове. Зупиняючись на кожній станції, ви здобуватимете частину ключа, а в кінці подорожі зможете скласти з цих частин ключ від Країни Ввічливості та Доброти міста Казкове».
3. Робота з мовним матеріалом.
3.1. Станція «Скринька народної мудрості».
- Завдання на цій станції - пояснити значення прислів’їв.
Від теплого слова й лід розмерзає.
Добре слово краще за цукор і мед.
Гостре словечко коле сердечко.
- Не лише дітям, а й багатьом дорослим хочеться, щоб усі їхні друзі, і всі сусіди, і навіть перехожі завжди ставилися до них уважно, по-доброму. Весь секрет ввічливості у тому, що тільки до ввічливої, вихованої і доброї людини сторонні люди завжди ставляться по-доброму. Тільки таку людину всі люблять, поважають і у неї є вірні та надійні друзі.
3.2. Зупинка «Словник чемної дитини»
- Давайте пограємо у гру, яка називається «Хто знає більше ввічливих слів». Правила її дуже прості – я задаю вам запитання, а ви на них відповідаєте.
- Які слова потрібно говорити, коли вітаєшся? (Доброго ранку, доброго дня, доброго вечора, доброго здоров’я, привіт, світлої днини, здраствуйте, здоровенькі були, дай Боже щастя).
- Які слова потрібно говорити, коли звертаєтесь до когось з проханням? (Прошу, будьте ласкаві, будь ласка, дозвольте).
- Які слова ми говоримо, коли вибачаємося перед кимсь? (Вибачте, прошу вибачення, даруйте, пробачте будь ласка).
- Які слова ми говоримо, прощаючись? (Прощавайте, на все добре, до побачення, до зустрічі, на добраніч, бувай, щасливої дороги).
3.3. Зупинка «Містечко вихованих людей».
- Ось прибули до містечка вихованих дітей. Тут пограємося у гру, яка називається «Будь ласка». Ви на моє прохання повинні виконувати те, що я скажу, наприклад, присісти, встати, нахилитись, підняти руки, але тільки тоді, коли звучать слова «будь ласка», «будьте ласкаві».
3.4. Робота з малюнками.
( Складання речень за малюнками, використовуючи слова ввічливості)
3.5. Творча зупинка.
(Пояснити учням, як слід себе вести у запропонованих ситуаціях).
Ти прийшов до товариша в гості, на порозі тебе зустріла його мама. (Ввічливо привітатися).
Тебе запросили до кімнати. (Потрібно зняти верхній одяг, повісити його на вішак; витерти ноги, якщо зайшов з дівчинкою, то пропустити її вперед).
Ти зайшов до кімнати, там знаходяться дорослі та діти. (Привітатися відразу з усіма, а не підходити до кожного окремо).
До тебе прийшли гості. (Ти повинен бути привітним, веселим, зустрічати гостей, подякувати за подарунки, до приходу гостей допомогти батькам у прибиранні квартири, прибрати свій куточок, розставити іграшки).
- Ввічлива людина завжди турбується про близьких і друзів, готова допомогти їм. І це дуже правильно. Всі люди на білому світі допомагають одне одному, трудяться і для вас.Будівельники збудували для вас школу. Водії возять вас по місту. Лікарі лікують від хвороб… Чому ж нам не бути уважними, ввічливими і добрими один до одного? Адже це не так важко! Неважко вітатися при зустрічі й говорити «до побачення», «на все добре» під час прощання. Неважко бути охайним, причесаним, вимитим, щоб людям було приємно з вами спілкуватися.
4. Фізкультхвилинка
- Ви вже, напевно, стомились, давайте трішки відпочинемо, а для цього вам потрібно встати і виконувати те, що я промовляю.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
А тепер ми зупинились
І за парти тихо сіли.
5. Гра «Хто так може говорити».
- Я буду вам зачитувати ситуації, а ви скажете мені, хто так може говорити.
«Доброго ранку, моє сонечко! Вставай швидше! Час до школи!» (Матуся);
«Здраствуйте дідусю! Як давно я вас не бачив!» (Дитина, внук чи внучка);
«Привіт, Сергійку! Я поспішаю до школи. Зустрінемось пізніше!» (Друзі).
- Які слова вітання ви чули в розмові? (Доброго ранку, здрастуйте, привіт).
- Який вираз обличчя має бути у цих дітей? (Веселим, лагідним, добрим).
- Чи можна вимовляти ці слова з похмурим обличчям? (Ні).
IV. Підсумок уроку.
- Давайте підведемо підсумки нашого уроку. Про що ми сьогодні говорили?
- Як ви думаєте, чи потрібно бути ввічливою, люб’язною людиною? Для чого?
- Як потрібно поводитися з іншими?
- А як слід звертатися до старших? А до однолітків?
- Своє прохання до когось підкріпити якими словами?
- Діти, подивіться, чи повністю ми склали ключ. Так, тепер ми маємо ключ від Країни Ввічливості та Доброти і можемо відкрити її для себе.
V. Домашнє завдання.
Написати казку про подорож до країни Доброти, використовуючи ввічливі слова.