Опис досвіду класного керівника

Про матеріал

У цьому матеріалі викладено мій опис досвіду класного керівника. Цей опис та подальші розробки виховних годин допомогли мені зайняти третє місце у міському конкурсі "Класний керівник року". Сподіваюсь, і вам стане у нагоді))

Перегляд файлу

На мою думку, діяльність класного керівника дуже цікава, багатогранна, трудомістка. Вона пов’язана з непередбаченими труднощами, невдачами, навіть розчаруваннями, а іноді – з безсонними ночами, сльозами… Але коли бачиш, як на твоїх очах  виростає справжня Людина, як збагачується її духовний світ, як дитина починає усвідомлювати своє місце в житті, а у вирішенні проблем шукає підтримки в тебе і вдячна за це, забуваєш про прикрощі і безсонні ночі, а душу наповнює почуття глибокого задоволення. Сподіваюсь, що моя любов зігріє їх серця та торкнеться дитячих душ.

Зазначу, що класний керівник – це в першу чергу керівник учнівського колективу дітей, що разом навчаються. Серед вчителів - предметників тільки класний керівник безпосередньо займається вихованням учнів. Тому ця робота насправді є однією з найважливіших в результатах роботи школи як державного інституту. Кожен педагог - предметник, педагогічний колектив школи в цілому докладають рук до цієї справи, але повсякденно з учнями – класний керівник.

Моя діяльність як класного керівника заснована на виконанні  Базового плану, до якого входять вимоги держави, суспільства до змісту, обсягу і рівня загальноосвітньої підготовки громадян України, що визначені державним стандартом  загальної середньої освіти.

На мій погляд, вивчити власну виховну діяльність – значить перед усім розкласти її на складові частини, зрозуміти з чого вона складається.  Це не просте завдання, потрібно все проаналізувати, оцінити найдрібніші деталі своєї роботи.

Як класний керівник вже 6 класу, з яким працюю 2 роки, відносини з дітьми будую на принципах співробітництва, співтворчості і пам’ятаю, що вчитель може допомогти дітям розвивати почуття прекрасного, пробудити творчі сили. я усвідомлюю, що класний керівник є для підростаючого покоління духовним посередником між суспільством і дитиною, прагну створити сприятливі умови для формування особистості, внести необхідні корективи у процес виховання, скоординувати зусилля педагогів, сім’ї , соціуму.

У своїй роботі керуюсь принципом:  допомогти дитині знайти свій ключ до успіху, створити умови, у яких вона розкриватиме свої здібності, творитиме своє життя, зростатиме духовно, творчо, інтелектуально. та любитиме свою Батьківщину.

Я вважаю, що класний керівник — стрижень виховного процесу. Це нитка, яка зв'язує в одне ціле дитину, вчителя - предметника, батьків, громадськість.

На мою думку, класний керівник — універсальна особистість. Це і вихователь, і психолог, і соціальний педагог, і педагог-організатор.
Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька. Адже для учня в школі немає ближчої людини, ніж класний керівник. Кому ж ще можна розповісти про негаразди з предмета, про сварку з товаришем чи про щасливу подію в сім'ї?
Від класного керівника залежить ступінь сформованості дитячого колективу.

 Вміння згуртувати навколо себе дітей — великий дар і велика робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ — неоціненний скарб справжнього педагога. Захоплення вчителя стає захопленням учнів. І хочемо ми того чи ні, але, оскільки діти зовні схожі на своїх батьків, риси характеру класного керівника переходять у характер вихованців. Адже байдужість породжує байдужість. І лише вогонь породжує вогонь!

У виховній роботі зі своїми учнями я керуються Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного виховання, Національною програмою “Діти України”, Законом України “Про повну середню освіту”, нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного управління та районного відділу освіти.

Як класний керівник я організовую:

- роботу по формуванню колективу класу;
- життя колективу класу відповідно до вікових особливостей, інтересів учнів і вимог суспільства;
- пропаганду здорового способу життя; проводить фізкультурно-масові, спортивні та інші заходи, які сприяють зміцненню здоров’я учнів у класі;
- створення сприятливих умов для індивідуального розвитку і формування особистості учнів;
- чергування учнів класу по школі та у шкільній їдальні згідно графіка;
- допомогу учням у навчальній діяльності, з’ясовує причини неуспішності, забезпечує їх усунення;
- харчування учнів у шкільній їдальні;
- умови для розвитку обдарованих дітей, вивчає особистість кожного учня в класі, його нахили, інтереси.
Особливо намагаюся сприяти:
- здобуттю додаткової освіти учнями через систему гуртків, клубів, секцій, об’єднань, які організовуються в школі, закладах позашкільної освіти за місцем проживання;
- самовихованню і саморозвитку особистості учня, вносить необхідні корективи в систему його виховання;
- створенню сприятливих мікросередовища і морально-психологічного клімату для кожного в класі;
- покращенню умов здійснення навчального процесу,
- оформленню класного куточка, веденню ітопису класу, роботі учнів у шкільних дитячих організаціях;
- організації екскурсій до шкільних музеїв, оботу по збору матеріалів для їх поповнення.

розвитку в учнів навичок спілкування, допомагає учням вирішувати проблеми, які виникають у спілкуванні з товаришами, вчителями, батьками
Обов’язково здійснюю:

- планування виховної роботи в класі;
- ведення у встановленому порядку документації класу, контролює заповнення учнями щоденників і виставлення в них оцінок, заповнення та контроль ведення вчителями - предметниками класного журналу, систематичне ведення особових справ учнів;
- роботу по профілактиці правопорушень серед учнів класу;
- допомогу вчителям - предметникам у навчанні і вихованні учнів класу;
- систематичний контроль за відвідуванням та зовнішнім виглядом учнів;
- анкетування учнів з метою вивчення їх інтересів, здібностей, побажань;
- інструктажі учнів з безпеки життєдіяльності під час виховних заходів;
- постійний контракт з батьками учнів (особами, які їх замінюють);
- проведення батьківських зборів, лекторіїв для батьків згідно плану роботи школи та виховної роботи класу.

Розуміючи важливість виховної діяльності класного керівника, відповідально виконую свої обов’язки, докладаю всіх зусиль, щоб виховання підлітків відбувалось в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, доброзичливості та толерантності. У своїй діяльності використовую різноманітні традиційні та інноваційні форми виховної діяльності - головне, щоб вони давали бажаний результат. Серед них:

  •         ділові ігри;
  •         тренінги;
  •         робота учнів у мобільних творчих групах;
  •         музично-історичні екскурси;
  •         усні журнали;
  •         літературні вітальні;
  •         концертно-розважальні виступи
  •         заочні та очні експедиції.

Калейдоскоп шкільного життя класу різноманітний: 82% учнів охоплені гуртковою роботою займаються в шкільних гуртках та поза школою. Успішно діє учнівське врядування. За моніторинговими дослідженнями в класі досить високий рівень розвитку врядування (71%), відповідальність членів колективу за шкільні справи 72%. (див. Додатки 1 – 2 ).

На мій погляд, особливо вагоме місце у вихованні справжнього громадянина посідає  діяльність класного керівника, адже від того, як  він може використати у власній роботі набуті методи і прийоми, залежить ефективність виховного процесу.

Поряд з традиційними формами роботи використовую інноваційні колективні й індивідуальні форми співпраці з батьками: батьківські збори з фрагментами пед. навчання, класні дискусії, презентації, батьківські тренінги.

 Залучаю батьків до проведення виховних годин, екскурсійних подорожей, загальношкільних заходів та конкурсів. До батьківських зборів готуюся ретельно та заздалегідь. Усім батькам на зборах завжди готую план проведення зборів, поради батькам в друкованому вигляді.

Щорічно беру активну участь у проведенні тижневика майстерності класного керівника, під час якого обмінююсь досвідом з колегами в рамках «Панорами інноваційних ідей». Це фрагменти класних виховних годин:

  •         «Хто забуде свій народ, тому той корінь всохне»;
  •         «Нащадки козацької слави»;
  •         «Добро завжди у серці твоєму»;
  •         «Захистимось від стресу» та інші.

Окрім того, часто проводжу з класом психологічні тренінги, анкетування, діагностування, порівняльні анкетування. Наприкінці навчального року на урочистій виховній годині відзначаються досягнення кожного, відбувається нагородження.

Прагну працювати творчо, а тому завжди пам’ятаю слова В.Сухомлинського: «Якою талановитою не була б людина, але якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». Прагну самокритично оцінювати свою діяльність, її результати, намагаюся швидко адаптуватися в умовах соціальних змін.

Одне те, що потрібно відійти хоч на крок і подивитись на себе й своїх учнів, їх батьків зі сторони, узагальнити по можливості всі аспекти своєї роботи – принесе певну користь як для мене – педагога і класного керівника, - так і моїм дітям.

Мене турбує питання: як же виховати дитину, щоб оцінка за цю справу була відмінною? Це питання я поставила перед собою , коли прийшла працювати до школи.

 Оскільки сучасна педагогічна система побудована на  концепції національного виховання (від 30.06.1994 року) зазначається що провідною метою виховання є ідеал всебічно гармонійного розвитку особистості, що йде з глибини віків.

Зазначу, що на сучасному етапі мета виховання це: передача молодому поколінню соціального досвіту, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду, формування особистісних рис громадянина Української держави. З цієї мети слідують мої основні завдання як класного керівника:

1) формування наукового світогляду школярів,

 2) розвиток різної активності і культури розумової праці

3) патріотичне виховання

 4) виховання моралі

5) формування екологічної культури

6) розвиток національної свідомості і самосвідомості

7) вироблення свідомого ставлення до праці

 8) фізичне вдосконалення

9) статеве виховання – підготовка до сімейного життя

Саме тут в цих стінах зростають ті, кому жити та створювати майбутнє. Я думаю, що мої вихованці стануть новою українською елітою – моральною, духовною, високоосвіченою, інтелектуальною, культурною, національно свідомою. Мрію виховати людину добрих помислів, почуттів і дій, яка існує в гармонії із світом, із власним серцем.

Починаючи працювати з колективом я поставила перед собою такі виховні задачі:

  •                  утвердження принципів загальнолюдської моралі, формування морально-етичних якостей;
  •                  формування високої художньо-естетичної освіченості особистості, формування у підростаючого покоління інформаційної культури, погляду на книгу та інші види інформації як на важливий засіб розвитку й самореалізації особистості;
  •                  виховання духовної культури особистості, створення умов для вільного вибору своєї світоглядної позиції;
  •                  формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою як могутнім чинником становлення громадянина України;
  •                  розвиток індивідуальних здібностей і талантів, забезпечення умов їх самореалізації;
  •                  виховання поваги до Конституції, законів України, національної символіки;
  •                  формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати для розквіту держави, готовності її захищати;
  •                  формування творчої, працелюбної особистості;
  •                  забезпечення духовного взаємозв’язку поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії рідного народу;
  •                  забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей, охорони та зміцнення їхнього здоров’я;
  •                  формування сімейно-етичної культури.

      Безумовно, серцевиною виховного процесу є особистість дитини, і вихователь повинен поважати почуття власної гідності кожного учня, його індивідуальну життєву мету, запити, нахили, інтереси, характер, створити сприятливі умови для його самовизначення, самореалізації та розвитку.

      Роздуми, постійний пошук, розуміння відповідальності та важливості роботи з колективом, намагання зробити її цікавою і для дітей, і для себе допомогли мені визначити пріоритет одних проблем над іншими, знайти шляхи їх вирішення, прогнозувати та діагностувати підсумки.

Для мене під час планування роботи з учнівським колективом головним є ідея особистої спрямованості виховного процесу. У центрі стоять не програми чи заходи, а саме учень. Саме його індивідуальні нахили, інтереси й здібності. Спільно з психологічною службою школи проводжу моніторинг психічного розвитку особистості.

Мої золоті правила  класного керівника 6 А класу:

  •         Бути особистістю, до якої діти тягнутимуться.
  •         Учитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе. А це можливо, коли він сам любить, поважає та піклується про кожну дитину, й у стосунках з нею чесний і відвертий.
  •         У вчителя не має бути „любимчиків”, тоді дитина прислухатиметься до порад такого вчителя, виконуватиме його прохання, ділитиметься з ним найсокровеннішим.
  •         Учитель має бути веселим, жартами підтримувати і заохочувати позитивне. Це наближає його до дітей і зберігає його серце та нерви у порядку.
  •         Учитель повинен правильно використовувати свій час, щоб поповнювати запас енергії завдяки природі, мистецтву.
  •         Учителю слід завжди бути доброзичливим. Немає в дитині нічого такого, що вимагало б жорстокості. Зло перемагають добром, любов’ю.
  •         Учитель повинен бажати дитині лише добра, виховувати в неї добро своїми власними вчинками, і вона відповість тим самим.
  •         Учителю варто читати більше наукової літератури. З такою людиною  дітям завжди цікаво.

 На основі індивідуального значення кожної дитини складаю психолого-педагогічну картку. Отримані результати стають предметом обговорення організації будь-якого заходу.

На мій погляд, проблема взаємодії учасників виховного процесу є досить гострою для сучасної школи, оскільки саме від уміння педагога правильно організувати взаємодію з учнями в різних видах навчально-виховної діяльності залежить реалізація гуманних і демократичних ідей педагогіки.

Зазначу, що я намагаюсь встановити індивідуальний контакт з кожною родиною. А далі – постійний телефонний контакт, зустрічі, бесіди в школі, спілкування через учнівський щоденник. Так ми – вчителі – зрозуміліші батькам, а батьки нам. Налагоджується взаємодія, взаєморозуміння. Хоча зауважу, не дивлячись на те, що батьки – авторитети, вони і спонсори, вони і найбільш зацікавлені в навчанні й вихованні дітей. Вони на жаль, інколи і “не бажане” з точки зору педагога за впливом “зовнішнє середовище”.

Педагогічний досвід допоміг зробити однозначний висновок: основний рушійний фактор у вихованні дитини – сім’я. І як би школа ефективно не будувала свою роботу, необхідних результатів вона не отримає, коли не буде справжнього виховання  родині, сім’ї. Твердо переконана, народна педагогіка – оптимальний варіант співдружності школи і сім’ї.

А тому ж з перших днів навчання розпочинаю роботу з учнями і Ії батьками на спільних зборах. Саме сім’я, родина допомагає проводити такі уроки, як-от: “Мій тато”, “Що в імені моїм”, “Яка сім’я, такий і я”, “Я і моя сім’я” та інші.

Пропоную батькам заповнити анкети, відповіді яких допомагають мені краще організувати заняття, дати потрібні педагогічні рекомендації щодо виховання дітей у сім’ї.

На мою думку, важливу роль у школі відіграє творче виховання, в основу якого я поклала використання різних засобів, підходів до дитини, орієнтованих на досягнення оригінального результату, розв’язання творчих задач.

Для реалізації моєї проблеми я використовую  активні форми роботи, такі як “Наша країна - наймиліша (країнознавчий марафон) ”, “Память  нащадків ”. Для виховання прагнення і здатності правильно оцінювати свої вчинки, почуття проводжу ділову гру (робота в групах) “Прийми рішення”. З великим задоволенням діти беруть участь у шкільних позакласних заходах, присвячених Новому року, Міжнародному жіночому святу “8 Березня”, “Осінньому балу”, святу “Останнього дзвоника”.

Певну роль у формуванні правильної думки про негативні якості і вчинки, у профілактиці серед учнів відіграють тематичні виховні години, при проведенні яких намагаюсь залучати учнів до активного обговорення цієї теми. З пропагандою здорового способу життя було проведено серію виховних годин, таких як-от: урок – шоу “Здоров’я – це життя, рух та красота”,  “ Бережи здоров’я змалку ”, метою яких було викоренити негативний вплив алкоголю, наркотиків та нікотину на здоров’я.

Велика увага приділяється правилам здорового собору життя. Було проведено виховні заходи, бесіди, конкурси  “ Твоє здоров’я – твій скарб”, “Юний автомобіліст”, конкурс агітаційних плакатів, що підкреслюють негативний вплив наркотиків, тютюну та алкогольних напоїв на здоров’я людини, та конкурс пісні про здоров’я. Під час аналізу змагання підкреслюю прогалини в знаннях учнів і намагаюсь  їх   ліквідувати.

Зазначу, що останнім часом дедалі зазнавали щерблення вищі моральні цінності, чесності людини: людяність, чуйність, люб’язність, ввічливість, шанобливість, елегантність, вишуканість, доброзичливість, толерантність.

Слушність року духовності неоцінена. Тому в моїм класі були проведені такі позакласні виховні години, як “Життя людини – найвища цінність”, “Знання – це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього”, та масовий позакласний захід “ Люди добрі, згляньтесь!”                                                                                                                                               

Після проведення таких позакласних заходів я помітила, що дівчата та хлопці стають м’якішими, добрішими, людянішими. Зникає розв’язаність, грубість.

Учні мого 6 – А класу із задоволенням беруть участь у конкурсах, вікторинах, у діяльності, що сприяє формуванню екологічної культури, моральної активності особистості, вихованню таких загальнолюдських цінностей як чуйність, чесність, правдивість, працелюбність, справедливість, гідність, милосердя, толерантність, совість, доброзичливість, готовність допомогти іншим, обов'язковість, добросовісність, ввічливість, делікатність, тактовність.

Як і кожен класний керівник я знаходжуся у постійному пошуку інноваційних концептуальних підходів до здійснення взаємодії з учнями з метою виховання свідомого громадянина своєї держави.


 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Котик Ірина Тарасівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
6263
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку