Опис досвіду класного керівника з теми «Формування активної і громадянської позиції засобами національно-патріотичного виховання»

Про матеріал

Виховною метою проведення різноманітних позакласних заходів є виховання в учнів патріотичних почуттів, любові до рідної землі, свого народу, готовності до праці в ім'я України, виховання поваги до культури та історії рідного народу, поваги до батьків, прищеплення шанобливого ставлення до звичаїв, сімейних традицій та традицій нашого народу. Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні та інноваційні форми та методи роботи: рольова гра, групове дослідження, відродження звичаїв та обрядів, народження актора

Перегляд файлу

Формування активної  і громадянської позиції

засобами національно-патріотичного виховання

Національне виховання – не сумісне з шовінізмом, це виховання в дусі своєї рідної мови, на українських переказах, віруваннях, звичаях історії свого народу, своїй культурі, фольклорній творчості народу.

С. Русова

І. Наявність власної виховної системи

Класний керівник — центр виховного процесу. Це нитка, яка зв'язує в одне ціле дитину, вчителя-предметника, батьків, громадськість. На мою думку, класний керів­ник — універсальна особистість: і вихователь, і пси­холог, і соціальний педагог, і педагог-організатор.

Діяльність класного керівника дуже цікава, багатогранна, трудомістка. Вона пов’язана з непередбаченими труднощами, невдачами, навіть розчаруваннями, а іноді – з безсонними ночами… Все це так. Але коли бачиш, як на твоїх очах  виростає людина, як збагачується її духовний світ, як дитина починає усвідомлювати своє місце в житті, а у вирішенні проблем шукає підтримки в тебе і вдячна за це, забуваєш про прикрощі і безсонні ночі, а душу наповнює почуття глибокого задоволення. Сподіваюсь, що моя любов зігріє їх серця та торкнеться дитячих душ.

Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері та строгість батька. Адже дуже  часто  трапляється, що всі  спогади  про  школу  так  чи  інакше  пов’язані  з  іменем  класного  керівника. Якщо  ця людина  поєднує  в  собі  якості  педагога, вихователя, психотерапевта, то  саме  до  нього  звертаються  учні  зі  своїми  радощами  і  смутками, саме  він  допомагає  розв’язати  конфлікти  з  батьками  і  педагогами, його  посвячують  в  дитячі  таємниці.

 

 

 

 

ІІ. Пріоритетні напрямки виховання, рівень їх актуальності

Починаючи працювати з колективом,  я поставила перед собою виховні цілі  та завдання, спрямовані на  формування активної громадянської позиції засобами національно-патріотичного виховання. У своїй роботі спираюся на закони виховання за В.Сухомлинським ( див. додаток 1).

Вирішити поставлені  завдання  може лише насичене життя класу цікавими справами. Для реалізації виховних завдань був розроблений план роботи з учнями класу, який охоплює всі напрямки виховання (див. додаток 2). Він містить календарні, традиційні шкільні свята, заходи, конкурси. У виховній системі класу діє програма, яка складається з 5-ти  проектів ( див. додаток  3).

На початку роботи з дітьми я визначила соціометричний вимір динаміки колективу. Був складений психологічний портрет та характеристика не лише кожного учня, але і всього класу (див. додаток 4). Проведено моніторинг стану вихованості учнів (див. додаток 5).  Діагностика показала, що першою найважливішою проблемою стало створення дружнього колективу. А це процес важкий і тривалий, який вимагає  не лише терпіння, але і вигадки.

Поставленої мети я досягаю через стимулювання духовного розвитку учнів, залучаючи їх до вивчення національних традицій і звичаїв.

Пріоритетним напрямком виховання дітей в національній системі освіти є патріотичне виховання. Національну спрямованість виховної роботи в класі реалізую завдяки  позакласній діяльності. Виховною метою проведення різноманітних позакласних заходів є виховання в учнів патріотичних почуттів, любові до рідної землі, свого народу, готовності до праці в ім'я України, виховання поваги до культури та історії рідного народу, поваги до батьків, прищеплення шанобливого ставлення до звичаїв, сімейних традицій та тра­дицій нашого народу.

ІІІ. Впровадження інтерактивних методів, інноваційних технологій.

         Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні  та інноваційні форми та методи роботи: рольова гра, групове дослідження, відродження звичаїв та обрядів, народження актора (див. додаток 6).

          Застосування цих методів вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів. 

ІV. Співпраця з органами учнівського самоврядування.

Велику увагу приділяємо організаційній діяльності та роботі з органами учнівського самоврядування. Саме учнівське самоврядування має особливе значення в організації та згуртованості колективу, у вихованні в учнів ініціативності. Починаючи з 5 класу, вибори  активу класу, розподіл доручень проводяться на демократичних засадах . Спочатку (5-6 класи ) президент класу обирався таємним голосуванням, а види доручень пропонувалися класним керівником. Умови цьогорічних виборів були ускладнені. Кожному претенденту на посаду президента потрібно було скласти програму життя класу, набрати команду. Відповідно обраний актив класу (президент і його команда) формулюють групи, а учні самі вибирають доручення( додаток 7).

      Принцип учнівського самоврядування – «Самі вирішили, самі зробили, самі відповідаємо» є одним із найважливіших у роботі.

В основі класного самоврядування:

  • демократизація та гуманізація виховного процесу;
  • зв'язок виховання з реальним життям;
  • виховання особистості в колективі в ході спільної діяльності;
  • єдність вимог і повага до особистості;
  • послідовність, систематичність і єдність виховних впливів;
  • відповідність віковим та індивідуальним особливостям учня;
  • свідомість, активність та самодіяльність учнів.

 Діяльність дітей – творча. Творчість передбачає створення нового, оригінального. Важливо, щоб дитина відкрила сама, а не взяла готове – тільки так розвиваються творчі здібності.

       Розвиток дитини, її творчого потенціалу забезпечується через активну діяльність. Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Цьому сприяє активна участь класу в загальношкільних заходах. Розробила рейтингову систему участі кожного учня в суспільно-корисному житті класу, школи, яка є досить ефективною. У кінці навчального року відзначаються досягнення кожного, відбувається нагородження ( див. додаток 8).

         Виховна система класу відображає суть виховання не як спеціально придуманої певної кількості заходів, а як спосіб життя колективу за певними законами, традиціями, з чітко визначеною структурою прав і обов'язків. Включення особистості в таку систему сприяє її розвиткові й вихованню у неї високих, моральних якостей. Цінність організації учнівського самоврядування в класі полягає в тому, що учні глибоко і всебічно проникають у сутність своїх прав і обов’язків.

V. Організація роботи з батьками, громадськістю

     Особливу  роль  у  формуванні  творчої  особистості  дитини  я  надаю  сім’ї. Успіхів у вихованні дітей можна досягти лише і тісній співпраці з сім’єю. У своїй роботі з батьками намагаюсь організувати їх у дружній, цілеспрямований батьківський колектив на основі спільних інтересів – виховання наших дітей. Батьки є активними учасниками виховання та формування класного колективу. Вони цікавляться навчальним процесом учнів, приймають активну участь в загальношкільних заходах, прислухаються до моїх порад, побажань та охоче діляться своїм досвідом виховання… Переконана, що саме така тісна творча співпраця батьків, учнів та класного керівника принесе найвищі результати у вихованні класного колективу. А в дітях сформує такі якості, як людяність, повага, милосердя, доброзичливість та патріотизм.  У роботі з батьками використовую наступні форми та методи роботи (див. додаток 9 ).


 

Батьківський комі­тет  активно допомагає мені в організації класних та позакласних заходів: екскурсій та походів, толоки  „ Батьки та діти ”  (див. додаток 10). Під час проведення батьківського університету психолого-педагогічних знань знайомлю батьків з новинками педагогічної літератури   з проблем родинної та батьківської педагогіки, моделюю педагогічні ситуації, які допомогли б батькам розв'я­зувати родинні конфлікти, розробляю пам’ятки для батьків (див. додаток  11).

VІ. Авторські методичні розробки

     У класі проведені такі позакласні виховні заходи:  «14 жовтня - свято Покрови і День українського козацтва» (див. додаток 12), «Миколая зустрічаймо…» (див. додаток 13),  родинне свято «Тещині вечірки на Масляну» (див. додаток 14),  вистава «Великодня казка» (див. додаток 15), зустрічі з видатними людьми -виховна година до 80-річчя  Дніпропетровщини (див. додаток 16), калейдоскоп творчості «Таланти юні маємо» (див. додаток 17).

        Після проведення позакласних заходів я помітила, що дівчата та хлопці стають м’якішими, добрішими, людянішими. Зникає розв’язаність, грубість. Виховні години-презентації сприяють глибшому вивченню творчих здібностей та задатків учнів, допомагають віднайти точки перетину інтересів.
 

 

VІІ. Результативність досвіду.

Як і кожен класний керівник, я знаходжуся у постійному пошуку інноваційних концептуальних підходів до здійснення взаємодії з учнями з метою виховання свідомого громадянина своєї держави.

Я вважаю, що діяльність  класного  керівника  в  сучасній  школі  необхідно  оцінювати  саме  з  такої  позиції. Кожного дня я слідую словам В.О. Сухомлинського: «Через  казку, фантазію, гру, через  неповторну  дитячу  творчість -  вірна  дорога  до  серця  дитини».   Адже мені так хочеться , щоб  всі  учні мого класу стали  людьми  з великої літери…

Тому позаурочна та позашкільна виховна робота  є органічним продовженням освітньої діяльності основної школи і передбачати широке використання різноманітних форм та методів творчої діяльності, що спрямовані на розвиток творчої особистості, формування її життєвих компетентностей та мобілізацію творчої активності.

 Отже, виховний процес побудований за принципами наступності і послідовності, які визначають перспективність роботи над темою «Формування активної   і громадянської позиції засобами національно-патріотичного виховання»  та спрямований на розвиток творчих здібностей дітей, виховання патріотичних почуттів, формування вмінь і навичок толерантного спілкування, стимулювання пізнавального інтересу до мови, історії, звичаїв, традицій, культури українського народу.

 

Результати своєї  роботи визначаю за  наступними критеріями:


  • Задоволення і радість дітей.
  • Інтелектуальний та емоційний розвиток.

 

  • Позитивний вплив на навчання.
  • Активність в роботі.

Мені хочеться закінчити словами Гете: «Вчаться у тих, кого люблять, щоб змінити інших їх треба любити».


 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

Додаток  2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  3

 

 

Програма «ЗДОРОВ'Я»

 

urodstvoЗавдання:Формування позитивного і діяльного ставлення      до проблеми збереження і захисту свого здоров'я для подальшого життєвого і професійного становлення підлітків.

Акценти:

1. Активна пропаганда ЗСЖ.

2. Вивчення фізичного і психічного здоров'я школярів.

3.Проведення профілактичної роботи з попередження

нещасних випадків, з розвитку умінь і навичок

поведінки в екстремальних ситуаціях.

                  4. Організація активних форм розвитку і

збереження фізичного здоров'я.

 

 

Програма «НАВЧАННЯ»

Завдання: Розвиток здатності діяти доцільно, мислити раціонально та ефективно,  виявляти себе в навчальному процесі     для просування в інтелектуальному розвитку, успішного закінчення школи та професійного    самовизначення.

Акценти:

1.Співпраця з учителями предметниками з вивчення індивідуальних можливостей інтелектуальної діяльності      кожного школяра.

2. Формування культури самоосвіти підлітка.

3. Організаціятапроведення позакласних дійств,

які позитивно впливають наінтелектуальний розвиток

учнів.

4. Формування навичок науководослідницької роботи

 в позаурочній діяльності.

 Моніторинг. Якісна успішність школярів.

 

Програма «СПІЛКУВАННЯ»

 

Завдання: Формування комунікативних навичок підлітків для розуміння співіснування різних культурних і світоглядних установок.

Акценти:

1.Вивчення динаміки розвитку особистості кожного школяра. 

2. Навчанняучніввирішеннюконфліктнихситуаційурізнихсферахдіяльності.

3. Формування аналітичних і рефлексивних умінь спілкуватися.

4.Вивчення історичного досвіду організації спілкування людей, людських спільнотах, їх ролі та наслідків для наступних поколінь.

Моніторинг

Рівень вихованості школярів .

Рівень згуртованості класного колективу .

 

 

Програма «ВЗАЄМОДІЯ ІЗ СІМ`ЄЮ»

 

Завдання:Максимальне зближення інтересів усіх суб'єктів освітнього процесу: підлітків,батьків і педагогів щодо формування особистості громадянина з активною життєвою позицією.

Акценти:

1. Вивчення традицій сімей учнів класу.

2.Організація психолого-педагогічного просвітництва батьків через систему батьківськихзборів, тематичних та індивідуальних консультацій, співбесід.

3.Організація і проведення спільного дозвілля з батьками.

4.Залучення батьків до організаціїі проведення

загальношкільних і класних дійств.

Моніторинг

Різноманітність і кількість форм з педагогічної просвіти батьків.

Кількість сімей, які беруть активну участь у житті класу, школи.

 

Програма «ДОЗВІЛЛЯ»

 

D:\Школа ДОК\MC900217096.WMFЗавдання:Створення умов у класному колективі для формування потреби активної життєвої  позиції через ініціативу, самостійність, відповідальність в організації та проведенні творчих позаурочних справ.

   Акценти:

1. Використання нових інтерактивних форм позакласної

 роботи.

2. Отримання додаткової освіти через систему  гуртків,

 клубів, секцій, об'єднань, художніх майстерень, що

організовуються в школі, за місцем проживання.

3. Вивчення звичаїв, традицій свого народу, своєї сім'ї через

«Занурення в історію, культуру, мистецтво »

4. Формування проектної культури підлітків у позаурочній

діяльності.

 

Додаток 4

Морально-психологічний клімат класу та

види розвиваючих відносин

Характеристики згуртованих груп  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 Психолого-педагогічна характеристика класу

(на допомогу класному керівнику)

 

  1.                             Загальні відомості про клас

Кількість учнів (хлопців,  дівчат), їх характеристика за віком та місцем проживання, соціальний склад сімей, діти-сироти і напівсироти, їх опікуни

  1.                             Згуртованість класу

Дисциплінованість і культура поведінки учнів. Взаємини між ними, наявність груп у класі. Чи люблять учні разом проводити час, працювати або розважатись у школі чи поза школою? Прояви дружби між хлопцями і дівчатами. Наявність у класі кругової поруки і як вона проявляється, чи відчувають учні потребу в зустрічах з однокласниками поза уроками

3. Організованість класу

  Здатність учнів самим організовуватись на виконання колективних справ, уміння
розподіляти між. собою обов'язки. Чи вміють учні уважно вислухати один одного(на зборах, перерві, під час виконання доручень)? Уміння прислухатися до рішень органів учнівського самоврядування і розпоряджень його уповноважених

4.Громадська думка в класі

    Національна та громадська свідомість учнів, їх інтерес до громадського життя і участь в ньому. Які вчинки своїх товаришів учні схвалюють, а які засуджують? Наявність чи відсутність розходжень між словами і вчинками учнів

5. Характеристика взаємин у класі

   Що лежить в основі взаємин між: однокласниками: місце проживання, спільне навчання, інтереси, місце за партою, увага один до одного, взаємодопомога? Вимогливість до себе й своїх товаришів, уміння пробачати друзям недоліки, толерантність у взаєминах. Ставлення класу до активу, відмінників, лідерів, невстигаючих, дезоргаіизаторів, учнів з фізичними вадами. Типові випадки порушення дисципліни, їх причини та заходи впливу на порушників з боку класу

                    6. Актив класу

Склад активу, його авторитет. Ставлення активістів до учнів. Виконання розпоряджень активу    однокласників.     Чи    є    у    класі    неформальні    лідери?   їх    характеристика

7. Зв'язок класу з іншими класами

Зацікавленість учнів класу життям школи та інших класів. Виконання класом загальношкільних доручень (постійно, епізодично). Зв'язок класу з іншими класами (шефство, спільні справи). Участь класу у загально-шкільних заходах

8. Висновки і пропозиції.

Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                         Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6 

 

Інтерактивні методи виховання

 

C:\Users\Дом\Desktop\teacher_day_small.jpgC:\Users\Дом\Desktop\teacher_day_small.jpgC:\Users\Дом\Desktop\teacher_day_small.jpgC:\Users\Дом\Desktop\teacher_day_small.jpg 

 

 

 

 

 

Метод групового дослідження

Дітям дається завдання щодо вивчення традицій рідного краю, наприклад, збір предметів народного побуту, Діти, ділячись на групи, збирають матеріал, а потым обмінюються досвідом.

 

Метод відродження звичаїв та

обрядів

Обряд свята розучуємо  і показуємо, що народні свята вічні. Діти ознайомлюються зі сценарієм свята і вибирають собі роль за бажанням. Головне - провести свято, обряд на практиці, в житті.

 

Метод народження актора

Діти дуже люблять грати якусь роль. Тому я роздаю "зірки театру" - звичайні паперові символи - та слова ролей учням. Ті розбирають їх з великим бажанням, і самостійно вдома проводять репетиції , а потім виконують свою роль.

 

Метод

рольової

гри

 

У рольовій грі з розподіленими ролями учасники отримують інструкції з виконання своєї ролі або «сценарій» гри. У грі, що не пов'язана з розподілом ролей, учасники грають самі себе та демонструють свої власні реакції на певні ситуації.

 

 

 

 

Додаток 7

Важливий принцип учнівського самоврядування –

«Самі вирішили, самі зробили, самі відповідаємо».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            Додаток 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОДЕКС ЧЕСТІ НАШОГО КЛАСУ

 

  •     Пам’ятай, що ти особистість, що твій товариш – особистість теж.
  •     Поважай себе, якщо хочеш, щоб тебе поважали інші.
  •     Вмій пишатися успіхами інших і щиро за них радіти.
  •     Взаєморозуміння – прямий шлях до успіху в роботі.
  •     Пам’ятай, від тебе залежить успіх загальної праці.
  •     Ти маєш право виражати своє відношення до того, що і як ми вивчаємо.
  •     Допомагати один одному у труднощах та невдачах.
  •     Пам’ятай, що існує компроміс.
  •     Не забувай подякувати тим, хто тобі допоміг.

Твій успіх – частинка спільного успіху

 

 

 

 

 

 

 

«Анкета для учнів «Ти і твоя родина»

 

C:\Users\Динисенко\Pictures\ти і твоя родина.png

 

  1. Із ким у родині ти найбільш дружний?
  2. Кому з рідних довіряєш свої таємниці?
  3. Чи все про тебе знають батьки?
  4. Чи розуміють тебе батько та мама?
  5. Чи завжди батьки поводяться з тобою Справедливо?
  6. Якщо тобі погано, кому ти довіриш свої почуття?
  7. До кого звернешся, якщо потрапиш у біду?

Анкета для учнів «Моя думка про себе»

 

 

 

 

  1.   Чи подобається тобі власне ім'я?
  2.   Чи вважаєш ти себе привабливим?
  3.   Чи відчуваєш ти труднощі при спілкуванні з одноліт­ками?
  4.   Які емоції ти переживаєш найчастіше?
  5.   Чи задовольняють тебе твої стосунки з батьками?
  6.   Чи хотів би ти щось змінити у своїх стосунках з бать­ками?
  7.   Що саме?

 

 

                                                                                                            Додаток 10

Походи, екскурсії, толоки

«Батьки та діти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                        Додаток 11

                Батьківський університет

психолого-педагогічних знань

PC061672PC061658 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PC061665 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PC061670K:\Фото правового виховання\PC061655.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 12

Свято Покрови і День українського козацтва

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток 13

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\Свято МИКОЛАЯ\PC170686.JPGОписание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\Свято МИКОЛАЯ\PC170685.JPGСвято «Миколая зустрічаймо в цей святий вечірній час…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\Свято МИКОЛАЯ\IMG_8410.JPG 

 

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\Свято МИКОЛАЯ\IMG_8425.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\Свято МИКОЛАЯ\IMG_8434.JPG 

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\Свято МИКОЛАЯ\IMG_8454.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                       Додаток 14

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\масляна\IMG_4259.jpgВечорниці «Тещині вечірки на Масляну»

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\масляна\IMG_4352.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\масляна\IMG_4284.jpgОписание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\масляна\IMG_4347.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\масляна\IMG_4307.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: D:\разное\народознавство\ПЕДЯРМАРКА 2011\масляна\IMG_4342.jpg 

 

 

 

 

 

 

 Масляна, Масляна,

яка ти мала, -

якби ж тебе сім неділь,

а посту одна…

 

 

                                                                                                        Додаток 15

Вистава «Хай завжди буде Великодня казка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  16

Зуcтріч з відомими людьми

Виховна година до80-річчя Дніпропетровщини

 

 

Зустріч чемпіонкою світу з парашутного спорту

Лідією Іванівною

Олефіровою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 17

Калейдоскоп творчості «Таланти юні»

 

1

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку