Опис методичної моделі національно-патріотичне виховання на заняттях гуртка образотворчого мистецтва « Чарівний пензлик»

Про матеріал
Для забезпечення успішного формування ціннісних орієнтирів, національно-патріотичної свідомості, потреби в творчій самореалізації  дітей  у гуртковій роботі з образотворчого мистецтва необхідно забезпечити сукупність умов: - формування  комунікативних,  проектних, творчих типів діяльності; - формуванням навичок роботи з різноманітними ресурсами: довідковою літературою,  інформаційними  мережами,  репродукціями   творів мистецтва тощо; - опанування знань, умінь та навичок в образотворчій діяльності різного рівня складності. ....
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Опис методичної моделі національно-патріотичне виховання на заняттях гуртка образотворчого мистецтва « Чарівний пензлик»КЗ “ Матвіївська загальноосвітня санаторна школа – інтернат І –ІІІ ступенів” ЗОРКерівник гуртка: Ельвіра Філіпенко

Номер слайду 2

В історії людства кожен народ від покоління до покоління, із віку в вік передає свою  любов  до  рідного  краю,  повагу  до  його історичного минулого  й  збереження  традицій,  свій  життєвий  досвід,  пізнання  секретів  майстерності  ,  розуміння  краси. Саме так створюється історія матеріальної та духовної культури нації, народу, формується його самосвідомість і патріотизм. Об’єкт обговорення – процес патріотичного виховання дітей у гуртковій роботі з образотворчого мистецтва. Враховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні, обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції.

Номер слайду 3

Головним завданням патріотичного виховання є формування патріотизму, а на сучасному етапі становлення української державності ця проблема набуває особливого значення. Для забезпечення успішного формування ціннісних орієнтирів, національно-патріотичної свідомості, потреби в творчій самореалізації  дітей  у гуртковій роботі з образотворчого мистецтва необхідно забезпечити сукупність таких умов:-поєднання методів національно-патріотичного виховання з оптимальними прийомами  і засобами різних форм навчання;-формування  позитивного та раціонального типу відносин між вихованцями у колективі;-створення розвиваючого середовища на заняттях образотворчого мистецтва шляхом збагачення їх змісту характерними для вихованців видами діяльності;- інтеграція знань  з образотворчого мистецтва у специфічно дитячі види діяльності та життєдіяльність в цілому;- формування  комунікативних,  проектних, творчих типів діяльності;- формуванням навичок роботи з різноманітними ресурсами: довідковою літературою,  інформаційними  мережами,  репродукціями   творів мистецтва тощо;- опанування знань, умінь та навичок в образотворчій діяльності різного рівня складності.

Номер слайду 4

1. Етап раннього етнічно-територіального самоусвідомлення є основою, фундаментом патріотичного виховання і здійснюється переважно в батьківській родині та в школі. Він припадає на дошкільний і молодший шкільний вік. На цьому етапі формується почуття патріотизму.2. Етап національно-політичного самоусвідомлення, припадає на підлітковий вік, коли дитина з лона сім’ї та школи переходить у громадське середовище. На цьому етапі відбувається приєднання юнацтва до різноманітних дитячих й молодіжних громадських, політичних організацій і об єднань, які в змозі допомогти виховати сьогоднішнього школяра, завтрашнього громадянина України.3. Етап державницько-патріотичного самоусвідомлення, коли поняття «національного» виходить за межі етнічності та сягає рівня державності. Характерними рисами даного етапу є вияв любові, поваги до своєї держави як головної мети нації. Виділяють три етапи розвитку патріотичної свідомості дитини та людини взагалі:

Номер слайду 5

1. Природні (усі натуральні об'єкти, що існують у незмінному природному стані).2. Текстові (поезія, казки, прислів’я, історичні довідки, що не тільки несуть додаткову інформацію, а й стимулюють пізнавальний інтерес до культури та мистецтва).3. Ілюстративні (художні, графічні, схематичні, фотографічні способи фіксації).4. Технічні (мультимедійна дошка, аудіо- та відеозаписи, комп'ютерні програми). Які  засоби допомагають втілити  ідеї національно – патріотичного виховання на заняттях гуртка з образотворче мистецтва ?

Номер слайду 6

Сучасна нова українська школа потребує нових підходів до виховання, зокрема до патріотичного. Починати його потрібно з дошкільного та молодшого шкільного віку. Діти цього віку найкраще піддаються вихованню, оскільки в цей час закладаються основи особистості, її майбутнього характеру. Надається спрямованість її розумового, морального та естетичного розвитку. Знання та вміння, накопичені дитиною, пізніше стають основою для формування стійких моральних звичок і переконань, високих життєвих ідеалів. У роботі з вихованцями потрібно звертати увагу на їхні вікові особливості. Ці діти не мають сталих інтересів, власну ініціативу проявляють слабо, їхня увага нестійка. Вони потребують постійної допомоги та порад керівника гуртка в організації творчої діяльності. Мислення в дітей конкретно-образне, для них ще не властиві узагальнення та абстрагування. Їх захоплює все яскраве, цікаве, тому що вони мислять відчуттями, звуками, барвами. Це все необхідно враховувати. Тому заходи громадянсько-патріотичного змісту повинні логічно продовжувати заняття, мати певну систему, враховуючи принципи послідовності, наступності, зв’язку з життям, а також вікові та індивідуальні особливості вихованців, їхні інтереси. Досвід засвідчує, що формування патріотичних почуттів у дитини починається від батька та матері, близьких людей, учителя, друзів, суспільства. Головними факторами виховання є природа, гра, слово, праця, спілкування, традиції, мистецтво, релігія, позитивний приклад – ідеал тощо.

Номер слайду 7

Таким чином, патріотичні почуття входять до групи вищих почуттів. Через них виявляється емоційне ставлення молодшого школяра до самого себе, до навколишнього світу, до людей, до Батьківщини, до національних цінностей. Образотворче мистецтво відображає дійсність у наочних образах, відтворює об'єктивно наявні властивості реального світу: об'єм, колір, просторовість, матеріальну форму предмета, світло,повітряне середовище тощо, зображує не тільки те, що доступне безпосередньому зоровому сприйняттю, але й передає розвиток подій у часі, певний вступ, розгорнуту оповідь, розкриває духовний склад людини, її психологію. Ознайомлення з спадщиною минулого дозволяє учням глибше зрозуміти духовний, естетичний світ тих, хто жив і творив до нас, конкретно уявити спосіб життя, думки людей, систему цінностей попередніх епох; пізнати та відчути взаємозв’язок між культурою, історією та змістом патріотичних відчуттів. 

Номер слайду 8

Заняття з образотворчого мистецтва сприяють усвідомленню єдності власної долі з долею рідного краю, Батьківщини, розвивають відчуття потреби у збереженні духовного багатства українського народу завдяки художній  творчості, народним  ремеслам як яскравим перлинам національної культури. Заняття з образотворчого мистецтва мають стати у ряд тих шкільних предметів, які духовно збагачують особистість учня і формують її свідомість на національному ґрунті. Кожне заняття стає для учнів відкриттям, новою сторінкою на шляху пізнання світу прекрасного, нового, незбагненного. Образне, кольорове сприйняття світу, яке відкривається вихованцям гуртка змушує працювати фантазію, уяву, розвиває просторове мислення, розумові та пізнавальні здібності, словом – формує особистість.

Номер слайду 9

На своїх заняттях я намагаюсь виховувати у дітей естетичні смаки та погляди на принципах народної естетики та на кращих надбаннях цивілізації, що дозволяє примножувати культурно-мистецькі надбання народу. Я переконана, що краса і добро завжди поряд, тому намагаюсь викликати в учнів почуття радості, здивування, привчаю бачити естетичні деталі через малюнок, намагаюсь закладати духовні основи у процесі роботи над композиціями з різних тем. Для досягнення цієї мети я використовую різні методи та прийоми роботи, поєдную такі види мистецтва як музика та література, адже завдання вчителя – розбудити в кожній дитині прекрасне, добре, гарне різноманітними засобами.

Номер слайду 10

Музичний супровід створює особливий художній світ – світ високих почутті, високого емоційного напруження, допомагає створити творчу атмосферу під час малювання. Наприклад, на заняттях «Малювання українського національного вбрання» можна запропонувати дітям прослухати українські народні мелодії, а коли учні працюють над темою «Історичний жанр», звучить пісня у виконанні О. Білозір «Україночка» або «Пісня Роксолани», зміст яких розкриває сутність українського народу, його історичне минуле, менталітет.( Додаток 1)

Номер слайду 11

Розповідаючи про кольори та спектр, я пропоную вихованцям ознайомитися із творчістю видатних українських художників; наприклад, коли демонструються картини І. Айвазовського , коли розповідаю про художника, доцільно використовувати фон спокійної музики, де чути шум моря, вітру; в якості завдання дається творча робота: змішати різні фарби і отримати нові кольори. На прикладах картин П. Лещенка, М. Глущенка, А. Куінджі розкривається тема «Тепла гама», «Осінні дерева», а робота учнів супроводжується музикою українського композитора Золтана Алмаші «Пори року». ( Додаток 2.)

Номер слайду 12

Розповідаючи дітям про народний розпис, я знайомлю їх з творчістю народних майстринь, зокрема з творчістю Катерини Білокур, її біографією, демонструю репродукції картин. Над роботою з теми «Декоративно-прикладне мистецтво» варто звернути особливу увагу на естетичну сторону творів народного мистецтва, прищеплювати любов до народної творчості, вивчати з учнями історичні, національні корені мистецтва свого народу, його культурну спадщину , тим самим здійснювати формування художньої етнокультури школяра.( Додаток 3.) Я впевнена, що формування художньої етнокультури є складовою частиною сучасної концепції розвитку національної культури, в тому числі традиційної народної художньої творчості, а тому має важливе педагогічне та суспільне значення.

Номер слайду 13

Одним із завдань для всіх вихованців було створити малюнки та листівки для захисників та захисниць ЗСУ. Діти з великою відповідальністю поставились до завдання. Ситуація, яка склалася у нашій країні на сучасному етапі розвитку держави, змінює світогляд школярів.( Додаток 4.) Діти приймать участь і в різноманітних конкурсах: «Україна – єдина країна», «Новорічний віночок», «Український сувенір», « Знай і люби свій рідний край» , « Берегиня роду українського», « Шляхами мужності славетних козаків » тощо.. (Додаток 5.)

Номер слайду 14

Під час цієї роботи формується почуття патріотизму, любові до свого народу, уміння аналізувати зовнішні та внутрішньополітичні умови та уміння самостійно адекватно оцінювати події, що відбуваються у державі і світі. Виховується почуття гордості, глибокої поваги до символів держави, іншої загальнодержавної та регіональної символіки та історичних святинь. Отже, образотворче мистецтво – один із засобів творчого розвитку дітей . Досвід показує, що учні виявляють великий інтерес до творів народного мистецтва і створюють свої неповторні роботи Таким чином , треба використовувати всі засоби, всі сили і можливості, всі знання, щоб надихнути дитину на творчість, дати повірити в свої сили, зацікавити та навчити творити «з душею», продовжуючи традиції нашого народу, виховуючи громадянина України, патріота – ось завдання справжнього педагога.

Номер слайду 15

Додаток 1

Номер слайду 16

Додаток 2

Номер слайду 17

Додаток 3

Номер слайду 18

Додаток 4

Номер слайду 19

Додаток 5

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Список використаних джерел. Книга методиста: Довідково-методичне видання / Упоряд. Г. М. Литвиненко, О. М. Вернидуб. – Харків: Торсінг плюс, 2006. 672 с. Бака М. М. Фізичне і військово-патріотичне виховання молоді: навч.- метод.посібн. / М. М. Бака, В. П. Корж. – К. : Книга пам’яті України, 2004. – 460 с. Батурина Г. І. Кузіна Т. Ф. Народна педагогіка в сучасному навчальновиховному процесі (дошкільнята та молодші школярі): Посібник для вихователів і вчителів / Серія Бібліотека журналу «Виховання школярів». - М .: Шкільна преса, 2003. Ващенко Г. Загальні методи навчання. – Підручник для педагогів.: Українська видавнича спілка, 1997. – 441с. Гарнійчук В.// Управління освітою (Шкіл. світ). – 2009. – № 20. – С. 22 Жаровська О. П. Національна свідомість як складова патріотичного виховання студентів педагогічних університетів / Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб.наук.праць. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – Вип. 18, кн. 1. – С. 233 – 242. Зайченко І. В. Педагогічна концепція Софії Русової. – Чернігів: РВК «Деснянська правда», 2006, - 264с. 7 Закон Українивід 18.01.2001 № 2235-ІІІ «Про громадянство. України» Закон Українивід 6.03.2003 № 602-IV «Про Державний. Гімн. України»Указ Президента Українивід 13.11.2014 № 872 «Про День Гідності та Свободи»Указ Президента Українивід 18 травня 2019 року № 286/2019 "Про Стратегіюнаціонально-патріотичноговиховання"Електронні ресурсиhttps://vogue.ua/article/culture/persona/10-vislovlyuvan-grigoriya-skovorodi-pro-batkivshchinu-pravdu-ta-zhittya-48532.html https://don.kyivcity.gov.ua/done_img/f/patriotvih.pdfhttps://urokok.com.ua/methodical-cabinet/2582-nacionalno-patriotichne-vihovannya-ditey-doshkilnogo-viku.html

pptx
Додано
30 грудня 2024
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку