ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО
ЗАПОБІГАННЯ ШКІЛЬНІЙ
ДЕЗАДАПТАЦІЇ. РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГА ЩОДО РОБОТИ З ПЕРШОКЛАСНИКАМИ.
ДИТЯЧІ ЗАПОВІДІ ДЛЯ МАМ, ТАТ, БАБУСЬ ТА ДІДУСІВ
1. Дорогі батьки, пам'ятайте, що Ви самі запросили мене у свою
родину. Колись я залишу батьківську оселю, але до того часу
навчіть мене, будь ласка, мистецтва стати і бути людиною.
2. У моїх очах світ виглядає інакше, ніж у ваших. Прошу вас,
поясніть мені, що, коли, чому кожен із нас у ньому має робити.
3. Мої ручки ще маленькі — не очікуйте від мене досконалості, коли
я стелю ліжко, малюю, пишу або кидаю м'яча.
4. Мої почуття ще недозрілі — прошу, будьте чутливими до моїх
потреб. Не нарікайте на мене цілий день.
5. Щоб розвиватися, мені потрібне ваше заохочення, а не тиск.
Лагідно критикуйте й оцінюйте, але не мене, а лише мої вчинки.
6. Дайте мені трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб
я на помилках вчився. Тоді я зможу самостійно приймати
рішення у дорослому житті.
7. Прошу, не робіть усього за мене, бо я виросту пе -
реконаним у своїй неспроможності виконувати завдання згідно з
Вашим очікуванням.
8. Я вчуся у вас усього: слів, інтонацій голосу, манери рухатися.
Ваші слова, почуття і вчинки повертатимуться до вас через мене.
Так справедливо влаштувала природа зв'язок між поколіннями.
Тому навчіть мене, будь ласка, кращого.
Пам'ятайте, що ми разом не випадково:
ми маємо допомагати один одному
в цьому безмежному світі.
9. Я хочу відчувати вашу любов, хочу, щоб ви частіше брали
мене на руки, пригортали, цілували. Але будьте уважні, щоб ваша
любов не перетворилася на милиці, які заважатимуть мені робити
самостійні кроки.
ЛЮБІ МОЇ, Я ВАС ДУЖЕ-ДУЖЕ ЛЮБЛЮ!!!
ПОКАЖІТЬ МЕНІ, ЩО ВИ ЛЮБИТЕ МЕНЕ ТАКОЖ.
Ваша донька Настуся
ПАМ'ЯТКА БАТЬКАМ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
"Від п'ятилітньої дитини до мене
тільки крок,
від новонародженого до п'ятилітнього —
страшна відстань".
Л. Толстой
1. Любіть дитину. Не забувайте про тілесний контакт з
дитиною. Знаходьте радість у спілкуванні з дітьми. Дайте
дитині місце в сім'ї.
2. Хай не буде жодного дня без прочитаної книжки.
3. Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мову. Цікавтеся
справами і проблемами дитини.
4. Дозвольте дитині малювати, розфарбовувати, вирізати,
наклеювати, ліпити.
5. Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.
6. Надайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не
розкішному одягу.
7. Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп'ютері до 30
хвилин.
8. Привчайте дітей до самообслуговування і формуйте
трудові навички і любов до праці.
9. Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде
рівноправним членом сім'ї зі своїми правилами і
обов'язками.
10. Пам'ятайте, що діти — не прості продовжувачі наших
особистих умінь і здібностей. Кожна дитина має право на
власний вияв своїх потенційних можливостей і на свою
власну долю.
ПАМ'ЯТКИ ДЛЯ БАТЬКІВ
ПІДГОТОВКА ДИТИНИ ДО ШКОЛИ
1. Частіше розмовляйте у присутності дитини про школу,
шкільне життя. Спрямовуйте дитину на серйозне
ставлення
до навчання.
2. Не приховуйте труднощів, які чекають малюка у школі, але
формуйте у нього впевненість у їх подоланні.
3. Частіше звертайте увагу дитини на зовнішній вигляд,
хороші вчинки школярів.
4. Навчіть сина чи доньку найпростіших навичок
самообслуговування (вмиватися, чистити зуби, одягатися,
доглядати одяг, акуратно їсти).
5. Привчіть дитину лягати спати та вставати у певний час
(лягати спати не пізніше 9-ої години вечора, вставати о 7-й
годині ранку).
6. Заохочуйте малюка до малювання кольоровими олівцями,
письма ручкою (написання паличок, кружечків,
трикутників, квадратиків).
7. Прищеплюйте дитині дбайливе ставлення до книжок,
олівців, зошитів, фломастерів. Навчіть їх правильно
гортати сторінки.
8. Не стримуйте інтерес до навчання, заохочуйте малюка до
набуття знань, обміну враженнями від почутого, по-
баченого.
9. У будь-якій конфліктній ситуації не принижуйте гідності
дитини, прагніть заохотити її до самовдосконалення.
10. Завжди прагніть підтримувати вихователя, вчителя, не
критикуйте його в присутності дитини.
АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ ДО ШКОЛИ
1. Поступове вироблення у дитини звички дотримуватися
певного режиму дня.
2. Формування навичок самообслуговування (вміння
самостійно готувати і прибрати робоче місце, складати
навчальне приладдя).
3. Розвиток навчальних навичок, навичок спілкування.
4. Організація позитивного емоційного спілкування дитини з
учителем, вихователем.
5. Забезпечення міжособистісного спілкування дітей як однієї
з найефективніших умов успішної адаптації до навчання у
школі.
6. Забезпечення змістовної діяльності першокласників з
урахуванням індивідуальних інтересів кожної дитини.
7. Психолого-педагогічна просвіта серед батьків з питань
полегшення адаптації до школи (індивідуальні бесіди,
консультації).
8.Проведення спеціальних ігор, спрямованих на розширення
кола спілкування, вироблення впевненості, зняття
тривожності та стресів.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
1. Вранці будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним
словом. Не згадуйте вчорашні прорахунки, особливо
мізерні, не вживайте образливих слів.
2. Не підганяйте дитину, бо розрахувати час — це ваш
обов'язок.
3. Не відправляйте дитину до школи без сніданку: у школі
вона багато працює та витрачає сили.
4. Збираючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть
кілька лагідних слів, без зауважень: «Дивись, поводься
гарно», «Щоб не було поганих оцінок!».
5. Забудьте вислів: «Яку оцінку ти сьогодні отримав?».
Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запи-
тань, дайте їй розслабитися (згадайте, як вам важко після
робочого дня). Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось
поділитися, вислухайте її.
6. Якщо дитина замкнулась, щось її турбує, не наполягайте на
поясненні її стану, нехай заспокоїться, тоді вона все сама
розповість.
7. Зауваження вчителя вислухайте не в присутності дитини.
Вислухавши, не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть
з дитиною спокійно.
8. Після школи дитина не повинна одразу сідати за виконання
завдань, а 2—3 години має відпочити. Найкращий час для
виконання домашніх завдань з 15 до 17 години.
9. Не можна виконувати завдання без перерви. Через кожні
15—20 хв треба відпочивати 10-15 хв.
10. Під час виконання завдань не стійте над дитиною, давайте
їй можливість самостійно працювати. А якщо вже потрібна
допомога — без крику, спокійно, з похвалою та
підтримкою, вживаючи слова: «не хвилюйся», «ти все
вмієш», «спробуймо поміркувати разом», «згадай, як
пояснював вчитель».
11. У спілкуванні з дитиною не вживайте умовностей:
« Якщо ти добре вчитимешся, то...». Часом ставлять
заважкі умови, і тоді ви можете опинитися у складній
ситуації.
12. Протягом дня знайдіть (спробуйте знайти) півгодини для
спілкування з дитиною. В цей час головними мають бути
справи дитини, її біль, радощі.
13. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з
дитиною. Всі питання щодо виховання дитини вирішуйте
без неї.
14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли її
щось турбує. Найчастіше — це об'єктивні показники втоми
чи перевантаження.
15. Пам'ятайте, що навіть діти 7—8 років люблять казки,
особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не
лінуйтесь зробити це для них. Це їх заспокоїть, зніме
денне напруження, допоможе спокійно заснути й
відпочити. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі.
Завтра новий робочий день, і дитина повинна бути готовою до нього. Ваша доброзичливість допоможе їй у цьому.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГА ЩОДО РОБОТИ З ПЕРШОКЛАСНИКАМИ
• Використовувати у роботі з дітьми вправи на розкладання
об'єкта на частини, порівняння предметів, виявлення
закономірностей, формування умовисновків.
• Розвивати навички концентрації та стійкості уваги за
допомогою вправ на пошук ходів у лабіринтах, складання
простих візерунків, ігри «Графічний диктант», «Заплутані
доріжки».
• Формувати елементи конструкторських навичок і творчої
уяви за допомогою гри на перевтілення, простої мозаїки,
завдань пошукового характеру.
• Розвивати слухову, зорову й тактильну пам'ять за
допомогою вправ на запам'ятовування різних предметів,
ігор «Неуважний художник», «Знайди відмінності»,
«Сніговий шар», Зоровий диктант».
• Підвищувати навчальну мотивацію, знімати тривожність та
інші невротичні комплекси, пов'язані з періодом адаптації,
за допомогою вправ на перевтілення, малюнків «Моя
проблема», «Мій жах».
• Розвивати почуття впевненості, навички колективної
діяльності, формувати почуття відповідальності за
прийняття рішень.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО
ЗАПОБІГАННЯ ШКІЛЬНІЙ
ДЕЗАДАПТАЦІЇ
— формуйте позитивне ставлення до школи;
— виявляйте інтерес до шкільних справ та успіхів дитини;
— формуйте адекватну самооцінку;
— не перевантажуйте дитину надмірними заняттями, чергуйте їх з грою;
— навчайте етичних норм спілкування з однолітками та дорослими;
— привчайте самостійно долати труднощі, які під силу подолати 6-річній дитині;
— частіше хваліть, а не докоряйте;
— пам'ятайте, що кожна людина мас право на помилку;
Рекомендації щодо виховання
1. Виявляйте свою любов до дитини, дайте їй зрозуміти, що ви любитимете її завжди, за будь-яких обставин. Але слідкуйте за тим, щоб ваша любов не перетворилася на вседозволеність, встановіть чіткі межі дозволеного і завжди неухильно дотримуйтеся встановлених заборон і дозволів.
2. Повірте у неповторність та оригінальність вашої дитини, у те, що вона унікальна, єдина така у світі. Вона не може бути чиєюсь копією, зокрема вашою. Тому не варто вимагати від дитини повторення ваших досягнень, наслідування ваших здібностей і талантів. Дайте право своїй дитині прожити власне життя і досягти своїх результатів, своєї мети.
3, Приймайте дитину такою, якою вона є, зі всіма своїніи вадами та чеснотами. Підкреслюйте її сильні сторони, але її вчинки оцінюйте об'єктивно. Оцінюйте не саму дитину, а тільки її вчинок. Частіше хваліть дитину за ЇЇ досягнення, порівнюйте їх з попередніми досягненнями самої дитини, але ні в якому разі не з досягненнями інших дітей.
4. Дайте вашій дитині більше самостійності, не забирайте у неї право на помилку, адже, виправляючи свої помилки, дитина вчиться. Краще порадьте ЇЙ, як вчинити правильно, і обов'язково аргументуйте свої думки, розкрийте дитині наслідки її майбутнього вчинку і потім надайте право вибору.
5. Ніколи не погрожуйте дитині, просто розкажіть їй, що ви змушені будете зробити в тому разі, якщо вона обере небажаний для неї і для оточення спосіб поведінки. Завжди дотримуйтесь цього рішення, якщо вже ви його прийняли. Каяття дитини прийміть з радістю, з полегшенням, але покарання не варто відміняти, адже вчинок уже зроблено, і покарання теж буде заслуженим. Покажіть і розкажіть дитині, як важко вам тепер це робити, і радійте разом з дитиною з того, що більше вам ніколи не доведеться її карати, бо вона зрозуміла свою неправоту.
6. Дотримуйтесь єдності вимог у сім'ї, інакше дитина навчиться пристосовуватись і обманювати.
7. Ніколи не з'ясовуйте стосунків у присутності дитини. Виникнення дитячих неврозів має тісний зв'язок із негативною дією сварок між батьками у присутності дітей. Не маніпулюйте дитиною у власних інтересах, особливо коли вона це бачить і чує.
8. Чітко встановіть права та обов'язки дитини у сім'ї (відповідно до її віку та можливостей), покажіть їй, що вона рівноправний член родини і також має право брати участь у сімейній раді.
9. Не соромтеся визнати перед дитиною свою помилку чи неправоту, попросити у неї вибачення. Покажіть їй, що ідеальних людей не існує і ви теж можете помилятися.
10. У спілкуванні уникайте наказових форм дієслів.
11. У конфліктній ситуації уникайте «ти-висловлювань», замінюючи їх «я-висловлюваннями»:
Ти завжди кричиш на мене! — Я дуже хочу, щоб на мене не кричали, бо я тоді погано розумію, чого від мене вимагають.
Ти знову розкидав іграшки! — Я так втомилась на роботі, невже мені доведеться ще й іграшки складати ? Здається, це твій обов'язок.
Ти не любиш мене! — Я знаю, що ти мене любиш, просто зараз трохи сердишся на мене, давай вибачимо один одному і помиримося.
Ти знову погано їси! — Невже я зовсім не вмію готувати ? Як шкода, що моя їжа несмачна...
12. Уникайте абстрактних висловів, що не описують конкретної ситуації:
— Скільки разів тобі казати!
— Ти знову...
— Коли ж ти навчишся?
— Ти все робиш не так!
13. Ніколи не займайтесь цілеспрямованим словесним вихованням. Краще покажіть дитині гідний приклад. Адже дитина на підсвідомому рівні засвоює і копіює ваші правила поведінки та моральні норми. Дитина - ваше дзеркало.
14. Демонструйте оптимізм. Виражайте впевненість у хорошому результаті, у можливостях дитини—цим ви укріплюєте віру дитини в себе, сприяєте її позитивному ставленню до світу і оточення, зміцнюючи її психічне здоров'я.