Тема. Наша Батьківщина-Україна.
Мета. Поглибити знання учнів про нашу державу- Україну, продовжити ознайомлення учнів з національними і державними символами, формувати національну свідомість; розвивати пізнавальний інтерес; сприяти вихованню почуття любові до рідного краю.
Обладнання. Карта України, кросворд, картки для роботи в групах, державні символи, ілюстрації національних символів.
Хід уроку.
1.Орг.момент.
Учитель. Вітаю вас діти з початком нового навчального року! Школа радісно зустріла вас чистенькими й затишними приміщеннями , світлими віконцями ,спортивними залами і готова турбуватися про вас , відкрити секрети наук,
Збагатити міцними знаннями ,які необхідні в житті кожної людини.
Учень. Знову школа дітей стрічає,
Перше вересня в нас в дворі.
Срібно-срібно дзвоник лунає ,
Ясне сонечко угорі .
Учениця. Позбігались до школи діти ,
Бо ж до знань усі стежки ведуть .
Сміх і радість повсюди , квіти …
Світлі класи давно вас ждуть.
Учень. Знов уроки ,нові предмети ,
Добрі друзі ,пісні і сміх.
І відкриються знань секрети ,
Що їх школа дає для всіх.
Учитель. Діти ,яке сьогодні свято ?(Відповіді дітей.)
Сьогодні ми з вами поговоримо про державу, але про яку саме вам підкаже загадка.
У всіх людей одна святиня ,
Куди не глянь ,де не спитай ,
Рідніша їм своя пустиня ,
Аніж земний в чужині край .
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини ,
А нас , людей, без Батьківщини.
- Про яку святиню говориться у вірші ?(Про Україну)
- Як ми можемо назвати цей вірш ?
-Чим цікаві акровірші?
- Яке слово утворилося?
-Тож про що йтиме мова на нашому уроці?
3.Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогоднішній урок пропоную провести незвичайно,у вигляді усного журналу.Гортаючи сторінки журналу ми закріпимо свої знання про рідну державу , дізнаємось багато нового.
4.Робота з усним журналом..
- Кожна людина найбільше любить той край де живе. Кожен пишається своєю рідною землею і завжди говорить про неї тільки найкраще.Пропоную відкрити першу сторінку нашого журналу «Наукову».На якій почуєте наукові відомості про Україну.
Сторінка «Наукова».
Сторінка «Державні символи».
(Символ-це умовне позначення якогось предмета , поняття чи явища.)
-Україна також має свої символи.І щоб перегорнути сторінку журналу потрібно розгадати кросворд.
Робота в групах .
Сторінка «Народна скарбничка»
1.Розповіді дітей.
-Майже у всіх народів ,окрім державних є ще й народні символи.
- Які народні символи українців ви знаєте?
- Рушник –своєрідний символ життєвого шляху ,важливий оберіг родинного гніздечка .Чистий,бажано новий ,рушник використовується під час церковних свят і всіх урочистих подій у житті людини.За старих часів кожна господиня намагалася вишити рушник якнайкраще ,прикрасити його різноманітними візерунками ,найчастіше червоного та чорного кольорів.Кожен колір – певний символ :білий –священний ,червоний – колір влади ,сили, кохання ;чорний – колір смутку .
-Вінок за народними уявленнями ,сплетений із живих квітів, оберігає від злих сил .Він завжди був символом краси і чистоти і носили його незаміжні дівчата.
-Здавна українськими символами вважаються такі рослини: верба, тополя, барвінок, калина та інші.
Верба-символ краси,неперервного плину життя .Освячені у церкві вербові гілки мають майже магічні лікувальні властивості.
Тополя- символ сильної туги ,невимовного смутку
Калина – «дівоча» рослина ,символізує чистоту ,кохання та красу.
Барвінок – символ вічності .Ця рослина має надзвичайні цілющі властивості .
2.Робота в парах .
- З’єднайте частини народних прислів’їв.
Батьківщина - мати , умій за неї постояти .
Людина без Вітчизни , як соловей без пісні.
Всюди добре , а вдома найкраще.
Кожному мила , рідна сторона.
За рідний край, життя віддай.
- Перегорнемо наступну сторінку нашого журналу.
Сторінка «Розумників»
Щоб дістатися слідуючої сторінки потрібно дати відповіді на запитання для юних ерудитів.
Сторінка «Здорові діти для країни»
Фізкультхвилинка «Веселі малята»
Дружно разом піднялись,(Встати із-за парт)
Вліво,вправо подивились.(Нахили голови вліво,вправо)
Потім хутко повернулись,(Руки на поясі ,зробити поворот)
Всім навколо посміхнулись (Посміхаються один одному)
Поплескали в долоні(Плескають в долоні )
І побігали як поні (Біг на місці)
Хай лунає всюди сміх:
Ми - малята кращі всіх!(Хором)
Сторінка «Міста нашої держави»
А ця сторінка пропонує гру «Хто краще знає міста України»
Сторінка «Літературна»
Перш ніж опрацювати цю сторінку,пропоную послухати оповідання В.Сухомлинського «Без Батьківщини життя-не життя». Журавлик народився на березі великого озера. Підріс,полюбив рідну землю. Але наближалася зима.Журавлик пристав до зграї інших журавлів і полетів далеко на південь.Там вічне літо ,яскраве сонце .У лісах зелені , сині, голубі папуги співають.
А наш журавлик прилетів роздивився й засумував. Ніщо його не радує – ні пташині пісні ,ні привітне сонце.
Ось одного разу підлетів до журавлика голубий папуга і запитав :
Мовчить журавлик, нічого не відповідає, тільки на північ поглядає.
Раптом насторожився ,прислухаючись до чогось. Здалеку долинув журавлиний клич :
Змахнув журавлик крилами .
Сказав те журавлик і полетів доганяти своїх товаришів.
Учитель.
Не лише В.Сухомлинського хвилювала і надихала рідна Батьківщина ,а й багатьох поетів , які прекрасно описали свою любов до рідної землі .
Діти читають вірші про Україну.
Сторінка «Цікавинки про Україну»
Гривна-жіноча прикраса у вигляді нашийного обруча із дорогоцінного металу або знак гідності вождя для чоловіків .
Гривня - монета із срібла вагою 205 грамів ,яка використовувалася у Київській Русі з 11 століття. Нині – назва грошової одиниці України.
Сторінка «Підсумкова»
Ось і прогорнули ми останню сторінку нашого журналу. Чи сподобалось вам ? Що нового дізналися ?Що найбільше запам’яталося? Підведемо підсумок грою «Так чи ні»
Любіть Україну , як сонце любіть ,
Як вітер і трави ,і води
В годину щасливу і в радості мить.
Любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву ,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову ,
І мову її солов’їну.