ПЕРШИЙ УРОК "ЩОБ У СЕРЦІ ЖИЛА УКРАЇНА"

Про матеріал

Перший урок на тему: «ЩОБ У СЕРЦІ ЖИЛА УКРАЇНА» 10-11 КЛАС

Мета уроку: ознайомити учнів з основними історичними етапами становлення державності України; формувати ціннісне ставлення до держави, суспільства; виховувати патріотизм, почуття гордості за приналежність до української нації та особистої відповідальності за долю своєї держави й народу, власного внеску в процеси державотворення.

Перегляд файлу

http://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gifhttp://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gif 

 

 

http://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gifhttp://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gif 

 

Перший урок на тему:

«ЩОБ У СЕРЦІ

ЖИЛА УКРАЇНА»

(усний журнал для учнів 10-11 класів)

 

 

 

http://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gifhttp://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gif 

 

Класний керівник 11 класу

Красноріченської ЗОШ

Любар Ольга Василівна

 

 

 

 

 

 

 

http://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gifhttp://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gif 

 

 

 

http://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gifhttp://vyshyvanka.ucoz.ru/_fr/1/3855772.gif 

Перший урок на тему: «ЩОБ У СЕРЦІ ЖИЛА УКРАЇНА»

 

Мета уроку: ознайомити учнів з основними історичними етапами становлення державності України; формувати ціннісне ставлення до держави, суспільства; виховувати патріотизм, почуття гордості за приналежність до української нації та особистої відповідальності за долю своєї держави й народу, власного внеску в процеси державотворення.

 

Обладнання: плакати із зображенням Державного прапора України, Державного Герба України, Державного Гімна України, мультимедійний комплекс, презентація, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

 

Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,– оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно, чисто, незрадливо, усе як є – дорога, явори, усе моє, все зветься – Україна.

Ліна Костенко

 

І. Організаційний момент.

Оголошення теми. Вступне слово вчителя

 

Учитель. – Слова української поетеси Л. Костенко, якими розпочато наш урок, знайшли шлях до людських сердець та об’єднують наш народ у своїй любові до Батьківщини.

Особливо актуально ці слова звучать у рік відзначення 25-ї річниці від дня проголошення Незалежності України та змушують кожного задуматися про нелегкий шлях до суверенності та державотворення.

  Що означає Україна для кожного з нас?

  Дізнаємося про це, перегорнувши сторінки усного журналу.

 

ІІ. Основна частина уроку

Сторінка перша – «Інформаційна» .

Повідомлення від групи «Експерти» на тему «Загальні положення».

Держава – це особлива форма організації суспільства за допомогою спеціального апарату управління, який захищає інтереси населення певної

території, регулює відносини між членами суспільства, зокрема за допомогою примусу.

Країна – це територія із визначеними кордонами й населенням, що являє собою єдине ціле з погляду історії, культури, нації та в політико-географічному відношенні може бути незалежною або залежною. Країна не завжди є державою, наприклад Україна в 1900 р. була країною українців, але поділеною між Російською та Австро-Угорською імперіями.

 

Проблемне питання

То чи є ознаки державності в Україні? Держава це чи недодержава? Підкажіть, що робить країну державою?

Учнівські відповіді учитель узагальнює

Ознаки держави – це суверенітет, державна влада, закони, судова система, збройні сили, податкова система, грошова одиниця, державна мова, державні символи, територія з визначеними кордонами, поділ населення за територіальним принципом.

 

Повідомлення від групи «Історики» на тему «Основні етапи розвитку української державності».

 (Довідкові матеріали для повідомлення розміщені у презентації. Після повідомлення – перегляд та обговорення відеоролика «Проголошення незалежності України»; режим доступу – https://www.youtube.com/watch? v=j_Hiqd56HT4)

  1.                 Найдавнішими державними утвореннями на території України були держави кімерійців (X—VIІ ст. до н. є.), скіфів (VII ст. до н. е. — І ст. н. е.), сарматів (III ст. до н. е. — III ст. н. е.). У VII ст. до н. е. на території України з’явилися поселення греків-колоністів — міста- держави — грецькі колонії, найвідомішими з яких були Ольвія, Пантікапей, Херсонес, Тіра тощо. Жителі цих міст будували свій устрій за зразком рабовласницької демократії Стародавньої Греції. На землях Причорномор'я існувало Боспорське царство.

 

  1.                 У IX ст. виникає одне з наймогутніших державних утворень середньовіччя - слов'янська держава Київська Русь, яка поєднувала особливості феодальної монархії й елементи народної демократії (зокрема, народне віче). До цього періоду належить і найдавніша відома нам вітчизняна писемна пам’ятка прана — збірка законів «Руська правда», яка з’явилася в XI ст.

 

  1.                 Історичний розвиток спричинив розпад Київської Русі її фео­дальну роздробленість. Монголо-татарська навала XIII ст. та її наслідки призвели до занепаду могутньої держави. Найдовше збе­рігала свою незалежність Галицька земля на заході України, але іі вона не встояла перед натиском кочовиків. Протягом XIV-XV ст. українські землі ввійшли до складу нової — Литовсько-Руської — держави. Виявивши мудрість, литовські князі, які очолювали цю спільноту, узяли найкраще в народів, що населяли їхню державу. Основою правової системи Литовської держави в XV ст. була «Руська правда». Лише в XVI ст. Україна ввійшла до складу новоутвореної держави - Речі Посполитої.

 

  1.                 У боротьбі за волю, за краще життя в Україні поступово сформувалася принципово нова верства населення — козацтво з його військово-політичною організацією Запорозькою Січчю. Демокра­тичні процедури обрання керівників Січі, жорсткий контроль за обранцями з боку козаків, демократизм процедури ухвалених рі­шень — усе це особливості козацької республіки. Саме Запорозька Січ була зародком політичної організації Гетьманщини — устрою України в складі Російської держави.

 

  1.                 Однією з найцікавіших пам'яток правової думки України є «Конституція прав і свобод Запорозького Війська». Це перший відомий нам вітчизняний документ, у назві якого використано термін «конституція». Його розробив у 1710 р. гетьман України у вигнанні Пилип Орлик. Шістнадцять статей до­кумента визначали демократичні заса­ди української державності.

Наступним етапом розвитку україн­ської державності були буремні роки другого десятиріччя XX ст. Одразу піс­ля Лютневої революції і повалення царської влади в Росії в березні 1917 р. В Україні було утворено Центральну раду, 9 (22) січня 1918 р. IV Універсалом Центральної ради Українську Народну Республіку було проголо­шено незалежною державою.

  1.                 До 1920 р. в Україні змінилося кілька урядів і політичних устроїв (Українська держава — Гетьманат Павла Скоропадського. Україн­ська Народна Республіка, очолювана Директорією).

У 20-х роках XX ст. відбулося становлення радянської влади в Україні. Уперше проголосивши про своє існування 30 грудня 1917 p.. Українська Радянська Республіка (назва з часом змінювалася) у 1922 р. ввійшла до складу Радянського Союзу, у якому існувала до серпня 1991 р.

 

Повідомлення від групи «Правознавці» на тему «Закріплення суверенітету України в політико-правових актах».

(Довідкові матеріали для повідомлення розміщені у презентації. Після повідомлення – перегляд та обговорення відеоролика «Прийняття Конституції України»; режим доступу – https://www.youtube.com/watch? v=rtytGfo-EJU)

 

  1.                 Наприкінці 80-х років XX ст. в Радянському Союзі, до складу якого в той час входила Україна, розпочався період революційних змін у політичному й економічному житті. Важливі події відбулися і в Україні. 16 липня 1990 р. Верховна Рада УРСР прийняла Декларацію про державний суверенітет України. Цей документ можна вважати першим кроком на шляху до побудови нової незалежної України, у якій ми тепер живемо. Водночас до­кумент передбачав продовження існування України в складі СРСР.

 

  1.                 24 серпня 1991 р. - Верховна Рада УРСР прийняла Акт проголошення незалежності України. Саме тому 24 серпня щороку в Украї­ні відзначається як державне свято – День незалежності України. У цьому Акті було проголошено створення нової незалежної держа­ви, що отримала назву Україна, підтверджено єдність і недоторкан­ність її території. Визначено, що на території нової країни діють лише конституція та закони України.

 

  1.                 1 грудня 1991 р. відбувся Всеукраїнський референдум, на якому було порушено питання про підтвердження Акта. Майже 90% громадян, які взяли участь у референдумі, його підтримали.

Однак новоутворена незалежна держава продовжувала жити за конституцією, яка була прийнята ще в 1978 р. Протягом 1991-1996 pp.

 

  1.                  27 червня Верховна Рада України відновила роботу з розгляду конституції, і вранці 28 червня 1996 р. після безперервної протягом майже доби роботи Верховна Рада України прийняла Конституцію України. Прийняття Конституції України закріпило правові основи незалежної України. її суверенітет і територіальну цілісність. За цією Конституцією України наша держава живе й нині.

 

Сторінка друга – «Інтерактивна»

Учні об’єднуються у групи. Проводиться інтерактивна вправа на встановлення відповідності:

 

  • поняття та його визначення (державний суверенітет, народний суверенітет, національний суверенітет);

 

  • політичного діяча-державотворця та його портрета (Іван Мазепа, Володимир Великий, Михайло Грушевський, Леонід Кравчук, Богдан Хмельницький, Ярослав Мудрий, Гетьман Павло Скоропадський);

 

Перегляд відеоролику «25 кроків Незалежності»

Проводиться інтерактивна вправа на встановлення відповідності:

  • - події та дати (978-1054 ;1648-1657;1710 рік;1845 рік;1918 рік;1919 рік

1991 рік;1996 рік.).

 

Учитель. Хочу запропонувати вам перевірити свої знання про Україну та її історію, відповівши на запитання вікторини.

Запитання:

1. Коли вперше в історії з'явилась згадка про Україну? (Слово «Україна» вперше зустрічається у Київському літописі, 1187 рік)

2. Великий князь, який побудував Золоті ворота та Софійський собор у Києві? (Ярослав Мудрий)

3. Автор слів Гімну України? (П. Чубинський)

4. Хто був першим президентом України? Коли? (М.Грушевський, 1918 р.)

5. Коли утворилася незалежна держава Україна? (24 серпня 1991 р.)

6. Коли було прийнято чинну Конституцію України? (28 червня 1996 р.)

7. Хто автор першої у світі Конституції? (Пилип Орлик)

8. Про що йде мова у такому вислові: «Кордони можна відновити. А якщо втратити…, то це навічно». Що втрачається навічно? (Мова народу)

9. Яка обов'язкова вимога була до того, хто вступав до козацького війська? (Знання української мови)

10. Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко)

11. Найкоротша центральна вулиця Європи. Її довжина усього 1225 м. (Хрещатик)

12. Перший космонавт України – це … (Леонід Каденюк).

Учитель: А зараз ви зможете спробувати і свої сили в віршованому змаганні. Завдання: скласти рими до поданих слів.

Варіанти:  -Наша ненька Україна (… ти у нас одна єдина)

- Ліси, річки, сади, поля… ( це наша батьківська земля)

- В полі жито колоситься…. ( у Дніпрі вода іскриться)

- Україна- рідний дім (….щасливо живемо в нім)

 

Сторінка третя «Дискусійна»

Проведення міні-дискусії. Орієнтовні запитання для дискусії:

  1. Ви є патріотом держави чи країни? Обґрунтуйте та поясніть, як ви розумієте різницю?
  2. В умовах нинішньої політичної ситуації, проведення АТО, що, на вашу думку, може об’єднати українців? Поясність свою думку.
  3. Як ви розумієте слова Ліни Костенко: «Держава – держить. Бо вона держава. У неї скипетр влади у руці»?
  4. Прокоментуйте слова М. Грушевського: «Біда України у тому, що нею керують ті, кому вона не потрібна». У чому він має рацію?
  5. «В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина» (Л. Костенко). Прокоментуйте висловлювання, спираючись на власний досвід.

 

Сторінка четверта «Проектна»

 

Обговорення проекту, присвяченого 20-річчю Незалежності України, – «20 кроків до мрії». У 2011 році проект визнано кращим на Всеукраїнському фестивалі телевізійних і радіопрограм «Калинові острови».

 

Проект «20 кроків до мрії» – це цикл міжпрограмних роликів, присвячених важливим історичним фактам, подіям, процесам становлення української держави, починаючи від перших спроб українського народу здобути Незалежність. Темою роликів стали історичні факти, битви, події, учасниками яких були українці, котрі боролися проти поневолювачів, загарбників, відстоювали вільну і незалежну Україну.

 

(Перегляд відеоролику «Крок 20. Сучасна Україна» (Режим доступу – https://www.youtube.com/watch?v=HRI9RalSrA4)

 

Учитель. – Ви переглянули відеоролики, які розкривають історію України, демонструють її шлях до Незалежності, шлях, на якому кожна подія

– це крок до розвитку нашої країни.

 

– Давайте спробуємо продовжити проект та допрацювати наступні п’ять кроків до 25-ї річниці Незалежності України.

Учні об’єднуються у п’ять груп, кожна з яких виконуватиме міні-проект, що відповідає умовним Крокам 21-25.

 

Орієнтовна тематика:

Крок 21. Проведення «Євро - 2012»

Крок 22. «Євроінтеграція України: Євромайдан» «Демократичні засади державотворення: Революція Гідності».

Крок 23. «Зона АТО: захист територіальної цілісності України».

Крок 24. Перемога Джамали на Евробаченні

Крок 25. «Досягнення сучасних видатних спортсменів на олімпіаді Ріо-2016: Анна Різатдінова, Олег Вєрняєв та ін…».

 

Сторінка п’ята «Флешмоб “Україна”»

Учні стають півколом біля дошки, продовжуючи речення «Україна – це…», по черзі прикріплюють на дошку сердечка, викладаючи слово УКРАЇНА.

 

Список використаних джерел:

 

1. Наровлянський О.Д. Правознавство 10 клас: [підручник] / О.Д. Наровлянський. – Київ: Грамота, 2010. – 232 с.

 

2. Методичні рекомендації для проведення Першого уроку в 2015/2016

навчальному

році:  [методичні

рекомендації]  /

Ю.В. Міцай,  С.М. Пляка,

О.П. Третяк,

Л.А. Гайда. 

Кіровоград:  КЗ

«КОІППО  імені  Василя

Сухомлинського», 2015. – 40 с.

 

 

3. Євромайдан, Революція Гідності [Електронний ресурс] // Вікіпедія. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Євромайдан.

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку