Перший урок на тему: «ЩОБ У СЕРЦІ ЖИЛА УКРАЇНА» 10-11 КЛАС
Мета уроку: ознайомити учнів з основними історичними етапами становлення державності України; формувати ціннісне ставлення до держави, суспільства; виховувати патріотизм, почуття гордості за приналежність до української нації та особистої відповідальності за долю своєї держави й народу, власного внеску в процеси державотворення.
Перший урок на тему:
«ЩОБ У СЕРЦІ
ЖИЛА УКРАЇНА»
(усний журнал для учнів 10-11 класів)
Класний керівник 11 класу
Красноріченської ЗОШ
Любар Ольга Василівна
Перший урок на тему: «ЩОБ У СЕРЦІ ЖИЛА УКРАЇНА»
Мета уроку: ознайомити учнів з основними історичними етапами становлення державності України; формувати ціннісне ставлення до держави, суспільства; виховувати патріотизм, почуття гордості за приналежність до української нації та особистої відповідальності за долю своєї держави й народу, власного внеску в процеси державотворення.
Обладнання: плакати із зображенням Державного прапора України, Державного Герба України, Державного Гімна України, мультимедійний комплекс, презентація, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,– оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно, чисто, незрадливо, усе як є – дорога, явори, усе моє, все зветься – Україна.
Ліна Костенко
І. Організаційний момент.
Оголошення теми. Вступне слово вчителя
Учитель. – Слова української поетеси Л. Костенко, якими розпочато наш урок, знайшли шлях до людських сердець та об’єднують наш народ у своїй любові до Батьківщини.
– Особливо актуально ці слова звучать у рік відзначення 25-ї річниці від дня проголошення Незалежності України та змушують кожного задуматися про нелегкий шлях до суверенності та державотворення.
– Що означає Україна для кожного з нас?
– Дізнаємося про це, перегорнувши сторінки усного журналу.
ІІ. Основна частина уроку
Сторінка перша – «Інформаційна» .
Повідомлення від групи «Експерти» на тему «Загальні положення».
Держава – це особлива форма організації суспільства за допомогою спеціального апарату управління, який захищає інтереси населення певної
території, регулює відносини між членами суспільства, зокрема за допомогою примусу.
Країна – це територія із визначеними кордонами й населенням, що являє собою єдине ціле з погляду історії, культури, нації та в політико-географічному відношенні може бути незалежною або залежною. Країна не завжди є державою, наприклад Україна в 1900 р. була країною українців, але поділеною між Російською та Австро-Угорською імперіями.
Проблемне питання
То чи є ознаки державності в Україні? Держава це чи недодержава? Підкажіть, що робить країну державою?
Учнівські відповіді учитель узагальнює
Ознаки держави – це суверенітет, державна влада, закони, судова система, збройні сили, податкова система, грошова одиниця, державна мова, державні символи, територія з визначеними кордонами, поділ населення за територіальним принципом.
Повідомлення від групи «Історики» на тему «Основні етапи розвитку української державності».
(Довідкові матеріали для повідомлення розміщені у презентації. Після повідомлення – перегляд та обговорення відеоролика «Проголошення незалежності України»; режим доступу – https://www.youtube.com/watch? v=j_Hiqd56HT4)
Наступним етапом розвитку української державності були буремні роки другого десятиріччя XX ст. Одразу після Лютневої революції і повалення царської влади в Росії в березні 1917 р. В Україні було утворено Центральну раду, 9 (22) січня 1918 р. IV Універсалом Центральної ради Українську Народну Республіку було проголошено незалежною державою.
У 20-х роках XX ст. відбулося становлення радянської влади в Україні. Уперше проголосивши про своє існування 30 грудня 1917 p.. Українська Радянська Республіка (назва з часом змінювалася) у 1922 р. ввійшла до складу Радянського Союзу, у якому існувала до серпня 1991 р.
Повідомлення від групи «Правознавці» на тему «Закріплення суверенітету України в політико-правових актах».
(Довідкові матеріали для повідомлення розміщені у презентації. Після повідомлення – перегляд та обговорення відеоролика «Прийняття Конституції України»; режим доступу – https://www.youtube.com/watch? v=rtytGfo-EJU)
Однак новоутворена незалежна держава продовжувала жити за конституцією, яка була прийнята ще в 1978 р. Протягом 1991-1996 pp.
Сторінка друга – «Інтерактивна»
Учні об’єднуються у групи. Проводиться інтерактивна вправа на встановлення відповідності:
Перегляд відеоролику «25 кроків Незалежності»
Проводиться інтерактивна вправа на встановлення відповідності:
1991 рік;1996 рік.).
Учитель. Хочу запропонувати вам перевірити свої знання про Україну та її історію, відповівши на запитання вікторини.
Запитання:
1. Коли вперше в історії з'явилась згадка про Україну? (Слово «Україна» вперше зустрічається у Київському літописі, 1187 рік)
2. Великий князь, який побудував Золоті ворота та Софійський собор у Києві? (Ярослав Мудрий)
3. Автор слів Гімну України? (П. Чубинський)
4. Хто був першим президентом України? Коли? (М.Грушевський, 1918 р.)
5. Коли утворилася незалежна держава Україна? (24 серпня 1991 р.)
6. Коли було прийнято чинну Конституцію України? (28 червня 1996 р.)
7. Хто автор першої у світі Конституції? (Пилип Орлик)
8. Про що йде мова у такому вислові: «Кордони можна відновити. А якщо втратити…, то це навічно». Що втрачається навічно? (Мова народу)
9. Яка обов'язкова вимога була до того, хто вступав до козацького війська? (Знання української мови)
10. Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко)
11. Найкоротша центральна вулиця Європи. Її довжина усього 1225 м. (Хрещатик)
12. Перший космонавт України – це … (Леонід Каденюк).
Учитель: А зараз ви зможете спробувати і свої сили в віршованому змаганні. Завдання: скласти рими до поданих слів.
Варіанти: -Наша ненька Україна (… ти у нас одна єдина)
- Ліси, річки, сади, поля… ( це наша батьківська земля)
- В полі жито колоситься…. ( у Дніпрі вода іскриться)
- Україна- рідний дім (….щасливо живемо в нім)
Сторінка третя «Дискусійна»
Проведення міні-дискусії. Орієнтовні запитання для дискусії:
Сторінка четверта «Проектна»
Обговорення проекту, присвяченого 20-річчю Незалежності України, – «20 кроків до мрії». У 2011 році проект визнано кращим на Всеукраїнському фестивалі телевізійних і радіопрограм «Калинові острови».
Проект «20 кроків до мрії» – це цикл міжпрограмних роликів, присвячених важливим історичним фактам, подіям, процесам становлення української держави, починаючи від перших спроб українського народу здобути Незалежність. Темою роликів стали історичні факти, битви, події, учасниками яких були українці, котрі боролися проти поневолювачів, загарбників, відстоювали вільну і незалежну Україну.
(Перегляд відеоролику «Крок 20. Сучасна Україна» (Режим доступу – https://www.youtube.com/watch?v=HRI9RalSrA4)
Учитель. – Ви переглянули відеоролики, які розкривають історію України, демонструють її шлях до Незалежності, шлях, на якому кожна подія
– це крок до розвитку нашої країни.
– Давайте спробуємо продовжити проект та допрацювати наступні п’ять кроків до 25-ї річниці Незалежності України.
Учні об’єднуються у п’ять груп, кожна з яких виконуватиме міні-проект, що відповідає умовним Крокам 21-25.
Орієнтовна тематика:
Крок 21. Проведення «Євро - 2012»
Крок 22. «Євроінтеграція України: Євромайдан» «Демократичні засади державотворення: Революція Гідності».
Крок 23. «Зона АТО: захист територіальної цілісності України».
Крок 24. Перемога Джамали на Евробаченні
Крок 25. «Досягнення сучасних видатних спортсменів на олімпіаді Ріо-2016: Анна Різатдінова, Олег Вєрняєв та ін…».
Сторінка п’ята «Флешмоб “Україна”»
Учні стають півколом біля дошки, продовжуючи речення «Україна – це…», по черзі прикріплюють на дошку сердечка, викладаючи слово УКРАЇНА.
Список використаних джерел:
1. Наровлянський О.Д. Правознавство 10 клас: [підручник] / О.Д. Наровлянський. – Київ: Грамота, 2010. – 232 с.
2. Методичні рекомендації для проведення Першого уроку в 2015/2016
навчальному |
році: [методичні |
рекомендації] / |
Ю.В. Міцай, С.М. Пляка, |
О.П. Третяк, |
Л.А. Гайда. – |
Кіровоград: КЗ |
«КОІППО імені Василя |
Сухомлинського», 2015. – 40 с. |
|
|
3. Євромайдан, Революція Гідності [Електронний ресурс] // Вікіпедія. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Євромайдан.