Патріотичний урок на перше вересня. Допоможе розширити та уточнити знання учнів про Україну як незалежну суверенну і єдину державу, державні і народні символи, обереги України, знання Конституції України; розкрити суть поняття «патріот», «патріотизм»; формувати почуття патріотизму та національної гідності і самосвідомості; розвити пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю; виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини – України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, гордості за свій народ, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
1
Урок-вікторина «Я – Патріот!»
Мета: розширювати та уточнювати знання учнів про Україну як незалежну суверенну і єдину державу, державні і народні символи, обереги України, знання Конституції України; розкрити суть поняття «патріот», «патріотизм»; формувати почуття патріотизму та національної гідності і самосвідомості; розвивати пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю; виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини – України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, гордості за свій народ, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
Обладнання: карта України, вишитий рушник, портрети історичних діячів, , вірші українських поетів, картки для роботи в групах, кольорові олівці, таблички з назвами, ручки, малюнки з квітами, аркуші паперу, прислів’я, ребуси, кросворд, медалі.
Девіз уроку:
Може, десь земля є краща й вища,
а над нею – небо золоте,
та мені найкраща та, де вишня,
та, де вишня мамина цвіте.
Богдан Радиш
Хід уроку
І. Організація класу
Сьогодні свято завітало в школу,
Бо Перше вересня, і пролунав дзвінок.
Змужнілі, сонцем зласкані улітку
Ми розпочнем найперший наш урок.
Вправа «Обійми». Створення доброзичливої атмосфери.
Рада вас всіх бачити здоровими, веселими, щасливими. Хочу кожного з вас обійняти, бо дуже скучила. (Обійми)
ІІ. Актуалізація знань
1. Вступне слово вчителя.
Швидко промайнуло тепле літечко і ось вже першовересень покликав вас до школи.
За літо ви набралися сил, подорослішали. Нас чекає цікава і напружена робота в 4 класі, пізнавальні уроки читання, математики, української та англійської мов, а на завершення ДПА. А на нашому найпершому уроці ми поговоримо про ті найважливіші речі, без яких не може існувати кожна людина. Як ви думаєте, про що буде йти мова сьогодні на уроці?
2.Вправа «Асоціативний кущ»
Учні записують на листочку найважливіші для людини речі ( про маму, рідну землю, здоров’я і т. д.) зачитують і прикріплюють на дерево.
3. Оголошення теми та мети уроку.
Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею, завжди хоче розповісти про неї найкраще.
Ми щасливі, що народилися на чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій Україні. Тут жили наші діди й прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського. Де б ми не були, ми завжди будемо згадувати і рідну домівку, де ми народилися, і мамині очі, і вірних друзів, з якими ділили і радощі, і горе, і ще багато-багато речей, які ми пам’ятаємо і любимо ще з дитинства.
Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, яка чудова, багата та унікальна рідна земля, перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про нашу Батьківщину.
Учень: Я не бував за дальніми морями,
Чужих доріг ніколи не топтав —
В своїм краю під буйними вітрами
Щасливим я і вільним виростав.
Мене ліси здоров'ям напували,
Коли бродив у їхній гущині,
Мені поля задумливо шептали
Свої ніким не співані пісні.
Коли не вмів ще й букваря читати,
Ходив, як кажуть, пішки під столом,
Любить людей мене навчила мати
І рідну землю, що б там не було.
Чужих країв ніколи я не бачив,
Принад не знаю їхніх і окрас,
Та вірю серцем щирим і гарячим:
Нема землі такої, як у нас.
Василь Симоненко
ІІІ. Усвідомлення
1. Робота з кросвордом.
Людину творить країна, де вона народилася. Але й країну створюють люди, які в ній живуть. Дайте відповіді на питання кросворда і у виділених клітинках ви прочитаєте, як називають людей, які люблять свою Батьківщину.
1 |
|
|
|
|
||||||
2 |
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|||||||
1) Ім’я бога грому у древніх слов’ян. (Перун)
2) Рослина – символ України. (Калина)
3) Начальник козацького війська. (Гетьман)
4) Найбільша річка України. (Дніпро)
5) Ім’я сестри засновника Києва. (Либідь)
6) Автор казки «Лис Микита». (Франко)
7) Одна з 12 обов’язкових страв на Святий вечір, яку готують із пшениці і заправляють маком, горіхами, медом та узваром. (Кутя)
- Яке слово вийшло у виділених клітинках? (Патріот)
2. Пояснення слова «патріот», «патріотизм»
Патріот – це людина, яка любить свою Батьківщину, йде на подвиг за неї, віддана своєму народові.
Патріотизм – це почуття любові до рідної землі, прагнення зберегти її мову, культуру, готовність діяти в інтересах своєї країни та захищати її від ворогів.
3.Вправа « Починаємо квест».
А тепер пропоную вам продемонструвати свої знання та кмітливість у цікавій вікторині присвяченій Україні, її оберегам, символам, видатним діячам.
Мабуть ви звернули увагу, що парти сьогодні розміщені не так як завжди. А утворені 3 секторами. Кожен сектор – це команда. Переверніть табличку з назвою своєї команди («Козачата», «Калина», «Барвінчата»).
Давайте привітаємо наших учасників.
Що ж розпочинаймо! Наша гра буде складатися з семи геймів. За розв’язання кожного з них, ви будете отримувать прапорець. В кінці гри ми підрахуємо прапорці і дізнаємось, яка команда була кмітливішою. Готові?
Гейм №1 «Мова – душа народу»
Завдання. Із розрізнених слів складіть приказки та прислів’я про рідну землю
Рідна і в мила. земля жмені (Рідна земля і в жмені мила.)
За віддай . рідний життя край (За рідний край життя віддай.)
Людина соловей без без Батьківщини як пісні. (Людина без Батьківщини як соловей без пісні.)
За тепліше та морем миліше. дома (За морем тепліше, та дома миліше)
Рідна мачуха земля мати чужа. а (Рідна земля мати,а чужа – мачуха.)
землі за рідної золото. Грудка дорожча (Грудка рідної землі дорожча за золото.)
Гейм №2 «Ми – патріоти!»
Завдання. Кожен патріот добре знає історію та традиції свого народу. Спробуємо свої сили та дамо відповіді на запитання вікторини.
Гейм №3 «Квітка мрії»
(Командам демонструються зображення квітів, що вплітають в український віночок.)
Завдання. Подивіться, будь ласка, на ці квіти, які зображені на цих малюнках. Командам потрібно визначити та назвати рослини.
(Любисток, мальва, мак, безсмертник, ромашка, деревій, яблуня, троянда, волошки)
(Перегляд квітів, які вплітають у віночок)
Гейм №4 «Славні сини та дочки України»
Завдання. 1) Підпиши портрети відомих українців.
( Іван Франко, Тарас Шевченко, Леся Українка, Богдан Хмельницький, Ліна Костенко, Ярослав Мудрий )
2) Вгадай історичну особу за описом.
37 років залишався Великим князем. У цей період Київська Русь перебувала на вершині могутності. Саме завдяки йому в Києві будувалися школи, було укладено перший літопис, засновано першу на Русі бібліотеку. ( Ярослав Мудрий )
Відомий український політичний і державний діяч, полководець, гетьман України, засновник Української козацької держави. ( Богдан Хмельницький)
Гейм № 5 Вправа «Обереги рідної землі»
Завдання. З’єднайте опис предмета із його назвою.
Гейм №6 «Чомучка»
Завдання. Відгадування ребусів.
1.Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (Писанка)
2.Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)
3.Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (Калина)
4.Чим прикрашають голову українські дівчата. (Вінок)
5.Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)
Гейм №7 «Далі, далі, далі»
Завдання. Команди по черзі дають відповіді на запитанн. Неправильна відповідь надає можливість відповідати суперникам.
7. Як звали сестру Кия, Щека, Хорива? (Лебідь)
8. Які кольори державного прапора України? (Синій, жовтий)
9. Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці? (Гімн)
10. Назва великого зібрання творів Т.Г. Шевченко? («Кобзар»)
11. Назвіть композитора, який поклав вірші Чубинського на музику, що став гімном? (Вербицький)
12. Що означає слово «козак»? (Вільна, незалежна людина)
ІV. Підсумок уроку
Це був останній гейм нашої гри-вікторини. Тож давйте дізнаємось яка команда виявилась спритнішою та розумнішою. Підрахуйте свої прапроці.
Оплески переможцям. Нагородження медалями «Я – Патріот!»
Але ж у нас сьогодні свято і я не можу відпустити переможену команду додому і тому приготувала для вас також медалі за активну участь «Активний учасник».
Фото на пам'ять.
Обереги рідної землі
Завдання. З’єднайте опис предмета із його назвою.
Вишита сорочка |
писанка |
Квіти, листя сплетені в коло, яким найчастіше прикрашають голову |
лелека |
Розмальоване куряче або декоративне. Звичайне дерев’яне яйце, призначене для Великодніх свят |
рушник |
Довгастий шматок тканини для витирання обличчя, тіла, посуду і т.п. , а також вишитий шматок тканини для оздоблення житла в українських оселях |
вінок |
Великий перелітний птах із довгими ногами та довгим прямим дзьобом |
вишиванка |
Кущова рослина з білими невеликими квіточками та гіркими чи кисло-солодкими ягодами, зібраними в кетяги |
верба |
Дерево або кущ із гнучким гіллям, вузенькими листочками. Найчастіше росте по берегах річок, понад ставками, поблизу копанок |
калина |
3 «Квітка мрії»
(Командам демонструються зображення квітів, що вплітають в український віночок.)
Завдання. Подивіться, будь ласка, на ці квіти, які зображені на цих малюнках. Командам потрібно визначити та назвати рослини.
(Любисток, мальва, мак, безсмертник, ромашка, деревій, яблуня, троянда, волошки)
(Перегляд квітів, які вплітають у віночок)
Рідна і в мила. земля жмені
За віддай . рідний життя край
Людина соловей без без Батьківщини як пісні.
За тепліше та морем миліше. дома
Рідна мачуха земля мати чужа. а
землі за рідної золото. Грудка дорожча