Підсумковий урок з теми «Фізика – королева Природи»
Мета: повторити й узагальнити знання учнів з вивчених тем; розвивати вміння виділяти головне, порівнювати, аналізувати, самостійно робити висновки; виховувати спостережливість, кмітливість, естетичний смак.
Хід уроку
Учитель. Добрий день. У нас сьогодні незвичайний урок. А почнемо ми цей урок з легенди. Слухайте уважно. Колись дуже давно у тридев'ятому царстві жили-були собі люди. Називалося те царство Природа, а королевою в царстві Природа була, незважаючи на свій поважний вік, горда, мудра красуня Фізика. Із століття в століття вчилася вона правити у своїх володіннях, керувати ними. Не одразу люди визнали владу королеви. Був час, коли люди боялися природу, а страх ще ніколи не був ні добрим другом, ні порадником -житті. Спалахували блискавки, гуркотів грім, сковував землю мороз. Бушували бурі і шторми, а люди не знали, чому все це відбувається і пасто гинули. І це дуже засмучувало королеву. Тоді вона почала збирати своє військо з найдопитливіших, найтерплячіших людей і радила їм помічати повторюваність явищ, взаємозв'язок між ними, не боятися вітру блискавки, а намагатися використовувати їх на користь собі. Армія королеви все збільшувалася, в ній з'явилися свої сержанти і полководці, а також генерали-учені, які зробили найбільший внесок у скарбницю знань королеви. Імена деяких із них вам уже відомі: Архімед, Леонардо да Вінчі, Ньютон, Ейнштейн. На цьому можна було б закінчувати легенду, але царстві Природи є багато нерозгаданих таємниць. І хто знає, можливо комусь із вас випаде честь їх розкрити. Як молоді воїни, збагнувши аз військової науки, складають присягу, так і ви, ознайомившись із перши поняттями, законами, термінами фізики, сьогодні повинні довести можете стати вірними солдатами армії королеви Фізики.
Отже, тема нашого уроку «Фізика - королева Природи». Перевіримо ваші знання з вивчених тем. Щоб урок проходив цікавіше поділитеся на дві команди, які повинні були обрати собі назви, скласти девізи, обрати командирів.
Завдання 1. Фізичний диктант.
Виконують усі учні. Правильна відповідь на кожне запитання оцінюється в 1 бал.
1. Якими літерами позначаються фізичні величини:
а) площа;
6) маса;
в) об’єм.
2. Назвіть одиниці вимірювання фізичних величин:
а) об'єму;
б) швидкість;
в) часу.
3. Якими приладами можна вимірювати:
а) масу тіла;
6) довжину;
в) об’єм.
Завдання 2. «Хто перший?»
А зараз перевіримо розуміння вами фізичних явищ. Запитання ставляться всій команді. У разі неправильної відповіді право відповідати переходить до іншої команди. Оцінювання за 12-бальною системою: враховується повнота відповіді, активність усіх членів команди, дотримання дисципліни під час обговорення відповіді, доброзичливе ставлення до команди-суперниці.
Завдання 3. Експериментатори
Завдання 4. Будова речовини
З пластиліну виготовити моделі атомів Нітрогену, Оксигену, Карбону і скласти якомога більшу кількість молекул, назвати їх.
Завдання 5. Прилади
Визначити ціну поділки мензурки та знайти об’єм тіла
Визначити ціну поділки лінійки та знайти довжину олівця
Завдання 6. Помилка
Команда1
Затемнення сонця - це звукове явище? (Світлове)
Цеглина - це речовина? (Тіло)
Час вимірюється термометром? (Годинник)
Команда 2
Звучання пісні - це світлове явище? (Звукове)
Крапля води - це речовина? (Тіло)
Температуру вимірюють мензуркою? (Термометром)
Завдання 7 Спостереження
Гравцеві з команди дають по три слова, які він має показати мімікою своїй команді за 1 хвилину, а ті їх відгадують.
Команда 1
1. Дифузія
2. Об'єм
3. Учитель фізики
Команда 2
1. Молекула
2. швидкість
3. Сонце
Завдання 8. Конкурс капітанів
Капітан № 1 Виберіть і підкресліть правильну відповідь. Шоколадні цукерки, заховані Лілею ввечері під подушку, розтанули і перетворилися на рідкий шоколад.
1) Як ви вважаєте, як змінилися при цьому розміри молекула складаються цукерки
а) Збільшилися;
б) зменшилися;
в) не змінилися.
2) Як змінилися проміжки між молекулами, з яких складають цукерки
а) Зменшилися;
б) збільшилися;
в) не змінилися.
Капітан № 2 Виберіть і підкресліть правильну відповідь. Виправляючи форму деформованої кульки для настільного тенісу, Ігор опустив її в склянку з гарячою водою.
1) Як ви вважаєте, як змінилася відстань між молекулами поз що міститься в кульці?
а) Збільшилася;
б) зменшилася;
в) не змінилась
2)Як змінилася швидкість молекул повітря
а) Збільшилася;
б) зменшилась
в) не змінилася.
Завдання 9 Третій лишній
Команда 1
а)конденсація, плавлення, Сонце
б) молекула, бактерія, собака
в)об’єм, температура, дифузія
Команда 2
а)випаровування, злива, м’яч
б) людина, собака, молекула
в)швидкість, час, планета
Підсумок:
Під час уроку працювало журі, яке підбиває підсумок конкурсів і оголошує переможців.