Поради для розвитку комунікативних
навичок дітей з ООП
Працюючи в початковій школі в інклюзивному класі з дітьми з особливими потребами, я для себе виявила, що у багатьох учнів є проблеми зі встановленням комунікативних відносин. Тому на уроках ми з вчителями працюємо над формуванням комунікативних навичок у дітей з ООП.
Актуальність цього питання:
1)формування і розвиток інтелектуальної, творчої та ініціативної особистості;
2)самореалізація і самоактивізація особистості;
3)сучасні тенденції в освіті;
4)формування людини, здатної творчо мислити, мати свою позицію, адаптуватися до умов життя.
Для формування комунікативних компетентностей в учнів, а особливо у дітей з особливими потребами, потрібно створювати такі умови, де у дітей з’являлось би бажання та потреба щось сказати, виявити почуття (наприклад: з ранку на першому уроці обговорювати стан погоди сьогодні, який настрій, сон бачив чи ні і т.д.). Під час уроків завжди намагатись створювати сприятливий психологічний клімат. Навчання завжди починати з емоційного настрою на позитив ( це може бути усмішка, яку ми даруємо один одному, повітряний поцілунок, емодзі або слово-комплімент). Дітям це дуже подобається. Адже формування гарного настрою з самого ранку, сприяє кращому налаштуванню на навчальний процес.
Формування комунікативних навичок в учнів відбувається під час спілкування та взаємодії дитини з учителями й учнями. Тому асистенту вчителя та вчителям у класі потрібно дотримуватись таких правил, які допомагають робити уроки яскравими і творчими:
-вчити учнів, тому, що це задоволення;
-робити все невимушено, радісно і з ентузіазмом;
-навчати цілеспрямовано й організовано;
-довіряти учням і давати їм зрозуміти своє ставлення;
-використовувати більше наочного матеріалу;
Асистент вчителя у своїй роботі здійснюю такі функції:
-спостерігає за розвитком дитини;
-приймає участь у розробці ІПР;
-залучає дітей до різних видів навчальної діяльності;
-співпрацює з вчителями;
-допомагає у соціалізації дитині;
-допомагає у засвоєнні шкільного матеріалу;
-веде портфоліо учня;
-займається самоосвітою;
-приймає участь у засіданні команди супроводу;
-співпрацює з працівникми інклюзивного центру;
-веде журнал спостережень за дитиною з ООП;
-виготовляє дидактичний та наочний матеріал;
-сприяє у дітей саморегуляції та самоконтролю;
-співпрацює з батьками;(адже без тісного та систематичного зв’язку з родиною неможливо досягти успішного результату).
Під час проведення уроків будь-яка методика і технологія повинна розглядатись в контексті можливостей дітей з особливими потребами, віддаючи перевагу груповим та індивідуальним методам навчання. Спільно з вчителем використовувати такі форми та прийоми роботи:
-орієнтація навчального процесу на сильні сторони дитини;
- мотивація навчання;
- позитивна підтримка учнів;
- використання комп’ютерних технологій;
- конкретні і чіткі вказівки;
- Зміни видів діяльності;
- поступовість та покроковість у подачі навчального матеріалу;
- систематичне повторення попередньго матеріалу;
- створення ситуації успіху;
- виокремлення найважливішого;
Для розвитку комунікативних компетентностей разом з вчителем треба готувати і проводити інтерактивні уроки. Бо враховуючи особливості дітей, потрібно створювати різні ситуації успіху. А саме такі види уроків сприяють зацікавленості, роблять навчання більш ефективним, залучають учнів до активного розуміння та використання навчального матеріалу. Також вони допомагають розвивати критичне мислення, розв’язання проблем, творчість та співпрацю. Це такі уроки, як:
-урок-екскурсія;
-урок-вікторина;
- урок-гра або квест;
-урок-мандрівка;
- урок-презентація;
- урок-казка.
У тісній співпраці з вчителем необхідно домовлятись про матеріали на наступний урок. Дітям з особливими потребами засвоїти матеріал допомагає наочний та дидактичний матеріал. Для цього використовувати схеми, таблиці, ілюстрації, піктограми, мнемо-таблиці та ін..
У роботі з дітьми з особливими потребами треба використовувати різноманітні ІКТ (інформаційно-комунікативні технології). Наприклад: інтерактивна віртуальна дошка Jamboard . Вона дозволяє демонструвати ключову інформацію під час уроку, взаємодіяти з учнями під час виконання індивідуальних завдань.
Наступна платформа Genially. З її допомогою можна створювати цікаві інтерактивні плакати, вони гарно допомагають учням засвоїти та вдосконалити новий матеріал.
З допомогою Learning Apps виконують інтерактивні вправи та завдання з різних предметів (це тести, встанови відповідність, заповнення відсутніх слів, кросворди, онлайн-ігри тощо).
Та вебсервіс LiveWorksheets - це конструктор робочих зошитів. З ним також можна створювати різні індивідуальні завдання для дітей.
Під час уроку завжди необхідно робити невеличку перерву. В цьому можуть допомогти різні вправи на рух, вправи для очей, дихальні та кінезіологічні вправи.
Допомога асистента вчителя є важливою складовою в організації інклюзивного навчання. Планування та проведення виховних заходів з дітьми, а також допомога в освітньому процесі-все це є важливими функціями асистента вчителя. Необхідно активно залучати дітей з ООП до участі і співпраці в цих заходах.
Для розвитку творчих здібностей дитини з особливими потребами необхідно тісно взаємодіяти з батьками, разом обговорювати творчі ідеї. Та залучати до участі у конкурсах.
Хочу ще наголосити на тому, що моніторинг успішності учня з ООП здійснюється шляхом відстеження результатів навчальних програм. Основним напрямком є створення портфоліо дитини. Застосовувати його на засіданні команди супроводу, щоб відстежити результати навчання дитини.