1
![]()
з ЯДС та
Мета виявити та з
«Я CBiT» (ЯДС) та «Математика», розроблених за програмами (ТОП), для формування
мислення та введення початкових
понять в початковоТ школи.
1. Обгрунтування akTYMbHocTi теми.
Це
дослдження важливе:
його 3MiCTY е прямим шляхом до оц1нки можливостей навчального процесу.
2.
Формулювання об'екта, предмета, завдань i
Об'€кт процес формування на уроках ЯДС та Математики. 7
Предмет
3MiCT та методичний апарат
з ЯДС та
Математики 1-4 kJIaciB, розроблених за ТОП Р. Б. Шияна та ТОП 9. Я. Савченко, з точки Тх
для введення початкових
понять.
Завдання![]()

Визначити
(наприклад: потреби, ресурси (гривня), покупець, продавець, державний), праця,
2
з ЯДС та Математики для 1 - 4 kJ1aciB ![]()
МОН для кожно} з програм.
та повнота розкриття ключових
понять.
контекст введення понять (a6cTpakTHi та
ситуацй).
Види завдань, спрямованих на формування мислення
Виявити переваги та (кожно: ТОП) у k0HTekcTi постауленоТ мети.
Сформулювати
за
cBiT”
та подача тем, пов'язаних i3
грошима, господарством, потребами, товарами та послугами.
Джерело:
версй
на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/l klas/
Група 1: ТОП IIill
Р. Б. Шияна
cBiT”
З
|
Авто та |
ik видання |
|||
|
критерй та показники |
Воронцова Т.В. (2024) ч.1,2 |
Т.Ф. (2024) |
|
|
|
Професй 4 |
е. ч. 1.CBiT с. 20-21: Хто що робить. с.22: Що для кого. с.2З: Хто працюе в
минулого i майбутнього. с.25: професй. с.?б: Головна с.27: Створюемо Акценту |
е. Знайомство з
родини. Акцент: Приклад:ч. 1, с 44- 46. |
|
|
|
потреби, товари/послуги, витрати |
Що таке потреби. с. 89: Товари та послуги. с.90: У CBiTi грошей. с. 91: Заощаджуемо опи. |
|
|
|
|
Види
|
описи, спостереження,
|
|
|
|
|
Загальний висновок |
просунутий п аця-ви ати. |
класичний з акцентом на природу, безпеку та Ek0H0MikI•i немае. |
|
|
4
Група 2: ТОП
О. Я. Савченко
cBiT”
|
Авто та ik видання |
|||
|
критерй та показники |
ГТь6ерг Т.В. (2024) ч. 1, 2 |
Грущинська I.B. (2024) ч.1, 2 |
н.м. (2024, 2018) |
|
Професй 4 |
е. Подаються в k0HTekcTi: ”Я i моя громада” Приклад: ч.2, с.84-87: (Де працюють
|
е. Подаються в k0HTekcTi: ”Yci
Тринадцятий тиждень . Приклад: ч. 1, с.79-83 (Урок Хто працюе в ким працюють
|
е. 2024,: ч.1, с.зо ”Хто що робить?”(люди
Хто працюе? (хто працюе в Приклад:ч.2, с.3233. (Куди ми ходимо за покупками?; Хто працюе в ньому?
Приклад: ч. 1, с.зо-зз як 2024). ч.2, с.32 |
|
потреби, товари/послуги, витрати |
Прямих згадок про пок ки, |
контекст |
2024р. ч.2, с.32-зз. ”Ус е ма keTi”- |

ТОП Р. Б. Шияна (автор Воронцова Т.В.) демонструе прогресивний та
до введення основ мислення вже в kJIaci. системний блок (”Як стати
який розкрива€ поняття: потреби
товари та послуги заощадження.
ТОП О. Я. Савченко (автори Грущинська, дотримуеться класичного Акцент робиться на c01liqJIbHiii адаптацй, розвитку та з оточуючихг cBiT0M без явного включення контексту. Понятгя грошей,лотреб та витрат або або подаються фрагментарно та
2. 3MicTy:
У ТОП Р. Б. Шияна 3MicT е прямим, очевидним структурованим. BiH у 0kpeMi теми з конкретними назвами.
У О. Я. Савченко 3MicT Грущинська) або опосередкований i непрямий з'являючись лише в k0HTekcTi знайомства з супермаркетом та без глибшого розкриття.
З. Глибина розкриття понять:
Воронцово1 (ТОП Савченко) е единим, де не лише наводяться поняття, але й закладаеться основа
мислення через гдею заощадження та![]()
6
з Математики
(1 клас) для формування
мислення
kpIITepii та характер задач з
3MicT0M
покупки,
Джерело:
версй
на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/l klas/
Група 1: ТОП
Р. Б. Шияна
з Математики
|
|
Авто та lk видання |
|||
|
Критерй та показник |
Затка А.М. (2025) |
о.м. (2025) ч. 1,2 |
Логачевська Т.П. 2025 ч.1,2 |
|
|
та характер задач |
е. Знайомство з грошима, сум. с. 83: купюри покласти в
с. 102:в грн. було, витратили, залишилося. с. 103:назви групи в порядку
залишилось як що витратили. с. 118: це коп. Яка сума менша. с. 131: BapTicTb монети. Де паперових грошей? |
монеток мае жабеня? А порося? А «скальки це гривень?;
якому найменше грошей? |
завдання з монетами. с. 53: Якими монетами можна заплатити за прикраси? по 2 BapiaHTa с. 69: У кого грошей? с. кожного товару? с.91 : У кого грошей с.96 Утворення
грошей до поданих сум? с. 101 Гривня, ОДИНИЦЯ, BapTicTb. |
|
|
Реальний контекст |
A6cTpakTHi операцй з ошима. на |
Наочне знайомство з |
контекст. € понятгя |
|
|
a6cTpakTHi числа |
рахунок, використовуються як об'€кт для |
купюрами. Завдання носять ознайомчий характер,
на розрахунки з по ками. |
Акцент на
(якими монетами заплатити . |
|
|
Розвиток лопчного мислення
|
Розвиваються логжо-математичт навички:
порядок чисел.
|
Розвиток уваги та навичок
що вимагають прийняття |
Розвивае k0M6iHaTopHe та
мислення. Сильний акцент на YTBopeHHi чисел та |
|
|
Загальний висновок |
Фор знай
|
Ознайомлення з грошима на piBHi зображення. Не формуе практичних
|
практичний
Шияна. Закладае основи |
|
Група 2: ТОП 
|
|
Авто та |
ж видання |
|
|
Критерй та показники |
Богданович Л.В. (2025) |
1стер Я.С. (2025) |
С р ва С.О. 2025 |
|
та характер задач |
€. Системний с. 21,22: вкинь в скарбничку 5грн.
с.48:Визнач BapTicTb монет у порядку спадання . |
€. Практичний с. 116: У Олеся € Taki монети як на малюнку. Чи вистачить хлопчику цих грошей, як на малюн |
Концентрований с. 141:3найди BapTicTb кожноТ покупки. с. 143: Якими купюрами можна оз ах атись. |
|
4 |
С.54: монети в CYMi дають 10 грн, запропонуй с.61: У € Taki монети, як BiH може розрахуватися за булочку? с. 70: Склади i запиши вирази за малюнком монет, обчисли. с. 72: Якими монетами можна отримати решти 6 грн на kaci. Склади i апиши 4 вирази. 9.73: Було, купила, отримала решту. с.75: Будо грн., витратили„ решти отримали? с. 18 Поняття розв 'язання задач”(Назви монету BapTocTi. Обери найдешевшу решту. грошей у кожному ряду, обчисли. С. 142:3а покупку грн. е Taki купюри.., чи вистачить? |
Поняття чек Витратив З грн, дали 10 грн, стало 16 грн, було? с. 143: Скласти задачу за малюнком про товари. с. 145:В YkpaTHi € металет та
(як використовують, монет). Задача е.. , чи можна купити? с. 146: Пакет кошту€, а коробка дорожча на, скальки коштуе коробка. С.А54: Задача С. 1 |
залишилось?
|
|
Реальний контекст a6cTpakTHi числа |
Переважають ситуацй: розрахунок за булочку, отримання
|
сценарй: покупки в |
HaHcoBi операцй: BapTicTb покупки, розрахунок купюрами, залишок |
|
Розвиток
мислення |
Високий piBeHb. вимагають вибору оз мшня шансових |
Розвивае прикладне мислення. на коштлв, |
Практично-
Формуе навички розрахунку ва тост1 та |

ТОП Р.Б. Шияна формальне знайомство з грошима. е iHcTpyMeHT0M для тренування арифметики, а не елементом життевих
ТОП О. Я. Савченко opi€HT0BaH&Ha знайомство з грошима ж з математичним об'ектом. Завдання на монет, використовуе поняття (чек,
Найвищий для формування мислення мають
Богданович Л.В. (завдяки та Тстер Я.С. (завдяки введенню реальних iHcTpYMeHTiiBekiB).
ТОП Савченко не лише навчають ари але й безпосередньо формують вчать приймати
в доступних для першокласника ситуащях.
2 клас 
cBiT”
(2 клас) для формування
мислення
Мета виявити та з ЯДС для 2 класу, розроблених за Типовими програмами (ТОП), для подальшого формування мислення та розширення![]()
понять в![]()
та показники для проводитиметься за п'ятьма основними прогрес у з 1 класу: 1. Розширення та поглиблення ПОНЯТЬ; 2. CkJMilHicTb З. Практична та види 4. зв'язки (з математикою); Виховний аспект та формування
Джерело:
версй на https://shkola.in.ua/pidruchnykynklas/ (посилання виправлено на для 2 класу)

Група 1: ТОП Р. Б. Шияна
cBiT”
|
Авто та ik видання |
|||
|
Критерй та показники |
Тищенко Т.Ф. (2024) ч. 13 |
Большакова 2024 |
|
|
1. Розширення та поглиблення економнних понять |
Поглиблення старих понять:дкцент на
багатства, результат З'являетьсщ поняття ”товар” ”послуга” (ч.2, с. 1 13). HOBi поняття: явю визначення ” доходу”, ”бюджету”. |
введення нових понять. • С.З4: ”товар”, ”споживач” , ”послуга” . • С.З5: ”доходи” , арплатня” , ”пенси” .
Поглиблення: понятгя споживач” (ч. 1 с.93•, ч.2, с.зз |
|
|
|
Сильний акцент на B3a€M03ue>kHocTi. • ч.2, с. 12-13: что показаний ланцюжок ”праця -> створення товару/послуги” та зв'язок MiCTa i села (”Село MiCTY - а MicT0 селу”). • Розглядае для професй. |
Введення в
ланцюжок. • ч.2, с.зз: простежу€ться шлях продукту виробника до споживача (ферма > молокозавод -> магазин). • ч.2, с.35: встановлюе зв'язок |
|
|
|
|
”праця -> (зарплатня) задоволення потреб одини” . |
|
|
З. Практична
та види
4 |
рефлексивна спрямовантсть. • Ч.2, с. 14: ”Не 'Не • Завдання на |
Практикоopi€HT0BaHi завдання. • Ч.2, с.З2: (спостереження за виробництвом). • Ч.2, с.ЗЗ-З4: реального ланцюжка споживання, роль споживача. • Завдання на обговорення |
|
|
4.
зв'язки (з математикою) |
загальнопвнавальному контекст1. |
для
|
|
|
5. Виховний аспект та формування цшностеЙ |
Формування
• Виховання поваги до
навчання та саморозвитку як основи майбутнього |
Формування
• Ключове поняття
споживач” . • |
|

З ”Я ![]()
|
|
Авто та ik видання |
|
|
|
Критерй та показники |
|
Жаркова 2024 |
024, 2025 |
|
I . Розширення та поглиблення
понять |
Поглиблення понятгя • види грошей, товару. • HOBi понятгя: ”споживач” , ”реклама” (ч.2, с.8, 11). Вводиться |
поняття
компонент не едставлений. |
Системне розширення. • Поглиблено ланцюжок ”виробництвоспоживання” зерна до молока до сиру). • HOBi поняття: ”cBiT0Be |
|
|
|
|
господарство” , ”ринок” , ”експорт” (ч. 1, с. 104). Показуе ek0H0MikY В глобальному k0HTekcTi. |
|
2. сощально-
|
Введення в СПОЖИВЧ1 зв'язки. • Ч.2, с.8: роль споживача товару, TepMiH
• Ч.2, с. 11: вплив реклами на поживача. Зв'язок недлибокий, описовий.
|
Зв'язки не розглядаються. |
Комплексний аналв зв'язюв. • Прослщковуе повний ланцюжок створення щнност1 (сировина продукт магазин). • Показуе ek0H0MitIHi зв'язки МПК |
|
З. Практична
та види
|
• Обговорення
(сортування). |
|
• Завдання на T0BapiB у магазию, вивчення Тх походження. • Пропонуеться УкраТни у товари експо ються . |
|
ЗВ'ЯЗКИ (з математикою) |
i. |
|
|
|
|
|
|
математики (розрахунок BapTocTi, бюджет |
|
5. Виховний аспект та формування
|
Формування
споживача. • Виховання обережного ставлення до грошей, критичного сприйняття реклами, секолопчноТ
со т вання . |
Виховний аспект не пов'язаний з
(здоров'я, безпека,
|
Виховання громадянина- • Форму€ уявлення про
УкраТни, повагу
у ланцюжку в обництва. |
|
Загальний висновок |
критичне мисдення та 4 СВ1ДОМIСТЬ в контекст1 повсякденного споживання.
|
компонент
|
просунутий
мислення. Дае системне уявлення про локалью та
економтчк-п процеси, розвивае |
з Математики (2 клас) для мислення
Мета виявити та з Математики для
2 класу для подальшого формування мислення через складжсть та рвноматттсть задач з економтчним змтстом.
та показники для проводитиметься за п'ятьма основними демонструють ускладнення з 1 класом. 1. обчислювальних в k0HTekcTi•, 2. Розширення
З. ЛотАка та умов; 4. та практична контексту; 5. зв'язки (з ЯДС та iH.).
Джерело: версй на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2klas/ з Математики (2 клас)
Р. Б. Шияна
|
Авто та ik видання |
|||
|
Критерй та показники |
ватка А.м. (2025) |
о.м. 2025 |
Логачевська т.п. 2025 |
|
обчислювальни
k0HTekcTi |
Операцй
• Введення множення для розрахунку BapTocTi (с.91). • k0M6iHaTopmca купюр (с. 116). |
заощадження
наявноТ ёуми та
о мислення с.38-39 |
Робота з
способами оплати.
дорожче”). k0M6iHaTopVIka (набрати суму
способами). еретворення их задач н с адет (с. ) — високий iBeHb. |
|
2. Розширення
|
• Розрахунок BapTocTi, решти. Обсяг |
Значно Планування: заощадження на конкретну
|
[нтерактивне моделювання. • С. 72: рольова гра ” У
(покупець, касир,
консультант). Це введення в |
|
|
|
• можливостей: ”чи вистачить грошей?” з
• Прийняпя |
основи
а та cepBicy. • Вигадана грошова одиниця — креативний |
|
|
|
можливостей • Завдання вимагають
товару, наявна с ма . |
Явний акцент на • Завдання на перетворення задач з лопчноТ точки зору. • Рольова гра вимагае потреб ”покупця” та умов ”продавця” |
|
4. |
A6cTpakTHi ситуацй. • ”Лялька коштуе. . Контекст загальнии, не |
Високий piBeHb
|
Креативний та практичний • Рольова гра — це практичне застосування знань. • Вигадана валюта може мотивувати, але
|
|
5.
зв'язки (з ЯДС та iH.) |
|
для
|
Явний
зв'язок. • Рольова гра ”крамниця” безпосередньо пов'язана з темами T0BapiB, пос |
О. Я. Савченко
|
Авто та ik видання |
|||
|
Критерй та показники |
Богданович Л.В. 2025 |
Я.С. (2025) |
Скворцова С.О. 2025 |
|
1. обчислюваль них
у k0HTekcTi |
Обмежене використання.
я (с.75). • Робота з даними: можливостей покупки на задану суму (100 грн). Недојйк: всього
контекстом. |
Широке використання Додавання/вђду\ман
скальки pa3iB” (с.ЗЗ, сл 13, с. 137).
у складених задачах. |
Акцент на структуру • Перетворення простих задач
даними у складених задачах (с.64). • Складання за малюнками к пю с. 107 |
|
2. Розширення тишв |
Елементи планування. • вибо това |
Значне розширення. • Планування: ”чи залишиться на
|
|
|
|
межах обмежено1 суми (100 грн) просте бюджетне планування. |
залишку • Послуги: розрахунок BapTocTi ксерокопй (с. 107). • (с. 19). |
• Ситуацй з
покупками та
величинами (с.64). • Акцент на
cTpykTypi
|
|
|
Елементи даних. • Завдання вимагае T0BapiB та прийняття рпцення про покупку в межах бюджету . |
Високий piBeHb
вимагають глибшого непрямими питаннями (”чи залишиться
|
математичноТ структури. • Завдання на перетворення задач з точки зору, вимагають
|
|
4. та практична
ь контексту |
Висока
вибору
й на певну суму дуже близька дитини. |
Використовуе
приклади (покупка
навчального
|
A6cTpakTHicTb. • Контекст 'грошей” використовуеть ся як умова для
моделювання реального
|
|
5.
Hi ЗВ'ЯЗКИ (З ЯДС та iH.) |
Тема вибору T0BapiB може перегукуватися з темами споживання в ядс. |
контексту (напр., хто такиЙ
|
завдання е
|
cBiT”
CBiT» для мислення
Група 1: ТОП IIi)! Р. Б. Шияна
cBiT”
|
|
Авто та |
видання |
|
|
критерй та показники |
[щенко Т.Ф. ч. 1, 2 2025 |
Волощенко 2025 ч. 1,2 |
|
|
|
Сильна сторона. Системний |
Акцент на |
|
|
знань i введення нових 4 |
ч. 1 с.52: Глибоке введення виробника, споживача та краТни. Практична робота з ч.2 с.100: формування системного данцюжка робота арплата — витрати. ЈЈонятгя |
С.5З: Введення понятгя варисть, розрахунок загальноТ суми покупки (6 чашок по 16 грн). Зв'язок товару з його виробництва
С.5З-56:
с.56, 61 |
|
|
Розвиток |
виражений через проектну
Ч. 1 с.52: Проектне завдання ”Вигадай товар та прорекламуй його” розвивае креативюсть та практичне застосування знань. ч.2 с.102: Пряме навчання етапам створення
— формуе проекткй компетентносп. |
Розвива€ться через завдання та роздуми. ск5З• Задача на
розрахунок BapTocTi
розвивае практичне аналтичне мислення. с.64, 66: Завдання на прогнозування (”Як мот дй впливають на майбутне”) та причин — розвивають критичне i |
|
|
Розширення
економшного контексту 4 |
на MarcpopiBeHb. ч. I с.52: Пряме питання про роль реклами для розвитку кратни — формуе уявлення про ek0H0MikY в
ч.2 с. 100: Контекст ciM'i як основно? економтчноТ
|
контекст особистого майбутнього, громади та екологй. С.5З: Зв'язок i3 конкретним укра1нським
складову (чому зникають тварини, як ресурси) тема благ. Тема подорожей УкраТною розширюе контекст до к аю. |
|
|
|
Пряма ч. 1 с.52: Розгляд та реклами — прямий зв'язок громадянською
ч.2 с. 102: Формування цифровоТ
|
громадянську
С.56, 6k Теми про збереження природи та культурних пам'яток — елементи громадянськоТ |
|
|
PiBeHb a6cTpakIlii та
мислення |
Високий. Завдання opi€HT0BaHi на
|
Високий, з акцентом С.64, 66: Завдання вимагають глибокого осмислення власних Д1й 1 житгевих щлей. С.5З: |
|
|
|
Ч.2 с. 100: Завдання на переосмислення та 3MiHY запропонованот схеми витрат. |
власних iHTepeciB i |
|
|
Загальний висновок 4 |
Јщенко Т.Ф. мае та систематизовану
|
поняття подаються |
|
—
|
|
Авто |
та ж видашш |
|
|
Критерй та показники |
|
Жаркова 2()25 |
2025 |
|
Систематиз економшни х знань i введештя нових катего |
видџлена тема
добробут” (с.58) з структурованим викладом понять: |
Систематизовани х
компонент едставлений |
|
|
|
бюджет ciM'T, доходи (зарплата, пенсш, |
лише опосередковано через тему ощадливого використання pecypciB (с.4З) та господарськоТ
|
банкноти, монети,
бюджет, доходи/витрати, ek0H0MHicTb,
енциклопедично . |
|
|
Розвиток о та проектного мисления |
Сильний акцент на та 1ЯЛЬНОСТ1. Завдання на аналђз та планування:
батьки видали вам на тиждень 300 грн...” (с.58 ”як досягги мети!' (с.61). Розвивае |
Проектне мислення розвиваеться через ”скласти пам'ятку ощадливого використання води/електроенер (с.43). компонент слабко виражений.
|
(с.36), ”Проект
край”. Завдання на |
|
|
Розширення
економшно го контексту |
Контекст розширюеться ртвня сшльноти та ciM"i до поняття добробуту. Акцент на
аспектах:
що е основою для
взаемин. |
контекст представлений через господарську
|
Контекст широкий: особистого та до господарсько\
крако (с.Л06). Зв'язок у SkPITTi” (с.84) розкривае
мотиващю. |
|
|
|
Висока
Г омадянська |
Громадянська ocBiTa присутня Ук атна-де жава, |
Сильна громадянська складова (символи, адицй, п ава . |
|
|
кот та цифрово; осмти |
ocBiTa: права, обов'язки, сшльнота. Цифрова ocBiTa: ”Як не заблукати в
|
свята). Цифрова ocBiTa
|
Цифрова складова представлена в 2
|
|
|
|
Високий piBeHb. Завдання на
споџукщоть до
|
завдань opi€HT0BaHi на засвоення та
|
Високий piBeHb. Завдання
кишенькових грошей розвивають самоспйюсть. |
|
|
Систематиз
х знань i введення нових
|
знань з розвитком
громадянський контекст. е збалансованим i спрямованим на формування практичних навичок. |
Мае обмежений для безпосереднього формування
мисленну. Ek0H0Mi'IHi аспекти подаються фрагментарно та опосередковано, переважно в k0HTekcTi Основним
базових економмних понять бюджет . |
2025 року, де з'явилися теми. BiH сильний у
контексту та розвитку самоспйного мислення, але
|
|
висновки: Таким чином, для
формування мислення З класу ефективними е
авторами яких е Т. та Н. (2025), оскальки вони забезпечують комплексний що поедну€ знання, та
контекст.
з Математики (З клас) для мислення
Мета виявити та з Математики для
З класу для подальшого формування мислення через складтсть та рвноматтшсть задач з економтчним змтстом.

kpIITepii та показники для та частота задач З 3MicT0M; 2. Pi3H0MaHiTHicTb 3 .PiBeHb та практично; темами курсу математики; 5.
Джерелб: EIIekTpoHHi версй
на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2-
klas/
С2г
рупа 1: ТОП Р. Б. Шияна
|
Авто та lk видання |
|||
|
kpYITepiT та показники |
Затка „М. (2025) |
О.М. (2025) |
Логачевська т.п. 2025 |
|
частота задач з економшним 3MicT0M |
регулярно. Наприклад: Ч. 1 : с.46 квитка), с.68 сотнями), с. 86 (переведення одиниць BapTocTi, на покупку), с.89, с.99, с. 136
задач з купюрами). Ч.2: на cTopiHkax 5, 12, 18, 25, 34, 43, 56, 67, 78, 89, 99, 112. |
Дуже висока.
контекст е одним з основних. Наприклад: Ч. : с.6Т Дпокупка в с.85 наявних купюр), сл BapTocTi,
величини). Ч.2: с. 18 BapTocTi), с.27 (akIliT), с.210-225 уроки на тему ”BapTicTb”,
6i3HecMeHiB” |
Висока,
контекст. Наприклад: Ч. : с.9 (оплата послуг), с.1 1 (складання
(розрахунок
BapTocTi ч.2: с.98-102
|
|
Pi3H0MaHiTHicTb
4 |
Широкий спектр. на (квитки, бутерброди), розрахунок купюрами номшалв. |
Найширший спектр. 0kPiM стандартних на: (с.27),
планування туристичних витрат (c.215), здавання тари
|
Широкий спектр побутових
на оплату комунальних послуг, проТзду, покупки в розрахунок кишенькових витрат, оплату
максимально
|
|
|
PiBeHb складностт та практичноТ
|
задач вимагають 2-3 мислення (с.46 136). € задачг 4 що стосуються
(найменша |
Найвищий piBeHb
мислення. |
Практико-
Переважають що моделюють k0HkpeTHi сценарй, з якими дитина стикаеться регулярно.
зростае поступово, |
|
|
з
|
використовуються
таблиць
нумерщй чисел у межах 1000, усних та письмових обчислень. |
контекст використовуеться для вивчення та
практично BCix тем: величини, частини опо щйН1 |
Грошовий контекст € основним для формування вмшь складати та розв'язувати вирази, цювати з |
|
|
|
|
|
величинами.
поняття безпосередньо впроваджуються через |
|
|
умов задач
|
Висока. (20 грн за квиток, 50 грн кишенькових) Ситуацй до театру, покупка
|
Висока. Використовуються поняття (акцй, 6i3Hec, оренда). хоча в деяких задачах можуть бути умовними. |
Дуже висока. Умови задач максимально повсякденного учня 3 класу: оплата домофона, проТзд у
|
|
|
Загальний висновок |
Мае хороший
задач. BiH ефективно використовуе
контекст для
математичних навичок, але дещо поступаеться двом
опрацювання власне
концепщй та в
спрямованосп на |
Мае найвищий мислення як системи. BiH не лише Вчить обчислень, але й знайомить •тей з базовими явищами (бюдж 6i3Hec,
розвивають
|
Демонструе високий практико-
сила — в
математики в реальне життя дитини. BiH найкращим чином формуе навички повсякденного
мислення, не перевантажуючи учня абстрактними поняттями. |
|
Висновок: Для формування
мислення
З класу:
Найкращим вибором для розвитку
та
О.М.![]()
Для формування праюгичних навичок повсякденного
мислення Т.П. ЛогачевськоТ.
BapiaHT0M для системного![]()
переваги, а
може залежати
конкретних навчальних щлей та акценттв вчителя.
О. Я. Савченко
|
|
Авто та ik видання |
||
|
Критерй та показники |
Богданович Л.В. 025 А.1,2 |
Я.С. (2025) ч. 1,2 |
Скворцова С.О. 2025 ч.1,2 |
|
змтстом |
Дуже висока.
Вони майжд на кожному (ч.1: с.5, 7, 20, 22, 2830, 38-39, 42, 45, 55, 69, 82-84, 89, 91, 9596, 98, 101, 109, 111, 133, 149, 151; ч.2: с.22, 56, 68, 73, 91, 93, 101-102, 109, 120-124, 150 . |
Висока. з економшним 3MicT0M
регулярно (ч. 1 : c.1 1, 14-15, 22, 24, 26, 30, 34, 38, 44, 56, 60-61, 81, 105106), Акцент на взаемопов'язаних величин |
Системна та
теоретична база. 0kpeMi уроки з теорй (ч.1: с.116, 119, 122) та багато практичних задач (ч. 1: с. 18, 25, 63-64, 118, 130-131; ч.2: с.11-12, 18, 25, 44, 46, 48, 51 |
|
Pi3H0MaHiTHicTb
|
Найширший спектр.
покупки, акцй та знижки (с. 121, 124), |
Переважно
Основний акцент на класичних
продажу (продукти,
Вводиться поняття оптимального |
Системний OkPiM класичних задач, вводиться моделъ ”виробничих” величин
(с. 119) та пе етво ення |
|
|
(с.73) |
|
(с. 122), що розширюе контекст до
|
|
PiBeHb 4 |
Високий. Багато багатокрокових задач, задач на планування та (с. 109, 133, 150). акцент на понятого зв'язку (с.82-8З). Включае
|
Переважають на I -2 дй. Сильною стороною е
обернених задач та розв'язання двома способами (с. 15), що розвивае |
Високий, з теоретичним обгрунтуванням.
часто вимагають структури
(с. 122),
вибору методу розв'язання с.51 |
|
|
використову€ться вивчення BCix тем: табличне
|
багатоцифровими числамй[ |
концептуальна.
модем (”добуток” як узагальнення) е основою для
(с. 1 19). зв'язок ek0H0Mik010. |
|
умов задач |
Висока. Використовуються поняття (акцй, онлайнпланування). в задачах десятки гривень)
|
|
Висока. Умови реальним можливостям та |
|
|
|
|
|
|
Загальний висновок
|
охоплення житт€вих
сучасний та практикоopi€HT0BaHI4ii безпосередньо впроваджуючи елементи (бюджет, знижки, витрат) через та pi3H0MaHiTHi
|
Цей демонструе хороший збалансований
поняття в рамках класичних тем, з акцентом на розвиток та обчислювальних навичок через розв'язання обернених задач i
способами.
|
Пйручник 2025 року мае найвищий теоретичний piBeHb. BiH не дае задач, але й формуе в системне
моделей 1
виробничих закладае абстрактно -
мислення. На жаль
року
”виробничих” величин
BI•tp06iT0k)
|
Висновок: Для максимальноТ та розвитку сучасноТ ![]()
найкращим вибором е Л.В. Богданович.
Для глибокого, системного моделей i закладання основ
мислення оптимальним е С.О. Скворцова.
Я.С. Тстер е класичним BapiaHT0M для базових навичок в k0HTekcTi побутовоТ ek0H0MikWI.
Yci три
мають переваги, а
може залежати
конкретних навчальних щлей та акценттв вчителя.
cBiT”
(4 клас) для формування
Мета : з'ясуватй та «Я
|
|
Авто та ik видання |
||
|
kpYITepiT та показники |
1щенко Т.Ф. ч. 1, 2 2025 |
Волощенко 2025 ч.1,2 |
|
CBiT» для 4 класу (за ТОП) у системному мислення шляхом виявлення ускладнення 3MicTY, розвитку та знань у контекст, з урахуванням розвитку щодо програм 3 класу.
kpIITepii та показники для проводитиметься за основних 1. Прогрес у понять та
2. Розвиток прогностичного та мислення; З. Розширення громадянського контексту;4. з цифровою та сучасними
5 .PiBeHb рефлексй та проектноТ Врахування розвитку щодо З класу, демонструють ускладнення з З класом.
Джерело:
версй на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2klas/ (посилання виправлено на для 2 класу)
Група 1: ТОП Р. Б. Шияна
cBiT”
|
Прогрес у
економшних понять та
4 |
Високий piBeHb. введення та розкриття ключових категортй: бюджет, витрати, заощадження, банк, вклад, кредит, прибуток, криптовалюта,
волонтерство, меценатство. Поняття подаються системно та мають практичне застос вання. |
Фрагментарний piBeHb. (заощадження, ресурси, BapTicTb,
вводяться епводично в k0HTekcTi ТНШИХ тем.
|
|
|
Розвиток прогностичного та |
• Довгострокового планування та прийнятгя с. 7475 - миттеви задоволенням та майбутньою метою) • Проектування та розрахунку бюджету (с.86 - бюджет походу в юно |
Елементарний розвиток. Переважають завдання на обчислення BapTocTi (с.58, 77). Мислення розвиваеться опосередковано через теми про ресурси та планування (с. 96, 30). завдання на
планування.
|
|
|
Розширення
|
Широкий контекст. Охоплюе:
• Роботу 6aHkiBcbk0i системи
вщповщальтсть
волонтерство)
|
Обмежений контекст. контекст звужений до: • Окремих • Питань
та ресурсозбереження (с.96) • Планування особистого часу с.во |
|
|
|
• Громадянську
|
|
|
|
4 |
криптовалюта, картки). Використання цифрових iHcTpyMeHTiB для реклами |
Опосередкована
Згадуеться роль p060TiB у
обговорення цифрових
iHcTpyMeHTiB. |
|
|
|
Високий piBeHb. • Сильна проектна складова ярмарку з розрахунками) • Завдання на
|
|
|
|
Врахування
розвитку щодо 3 класу |
проглядаегься. поглиблення тем бюджету, З'ЯВЛЯЮТЬСЯ HOBi
споживання на заощадження та
|
важко. Через
компонента важко динамй<У розвитку. Теми не утворюють един системи з
|
|
|
Загальний висновок |
мае високий системний для формування мислення. BiH пропонуе модель aM0THocTi, ЩО |
демонструе обмежений
формування
|
|
|
4 |
та
планування та прийняття обгрунтованих |
мислення.
|
|
мислення в 4
BiH забезпечуе сучасним вимогам до
О. Я. Савченко
|
Автор та pik видання |
|||
|
критерй та показники |
|
Жаркова 202U |
2021 ч. |
|
Прогрес у
понять та
|
piBeHb. Введення понять:
використання,
майбутнього. Поняття подаються фрагментарно, без системного поглиблення |
Базовий piBeHb. Розкриваються поняття: доходи, витрати, бюджет, гривня.
ускладнення
класом. Понятгя носять ознайомчий характер. |
Системний piBeHb. Йовне розкриття
доходи/витрати,
3 класу. |
|
|
|
|
|
|
Розвиток
прогностичн ого та
мислення 4 |
Елементарний розвиток.
ярмарок) та завдань на
(”Моя дорога
завдання на
|
Обмежений розвиток. Завдання мають переважно морально-етичний характер. завдання з розрахунку бюджету чи витрат. |
характеру. |
|
Розширення
економшного та громадянсько го контексту |
Широкий контекс Охоплю€ питання екологЙ, ресурсозбереже ння,
майбутнього. Акцент на сощальюй
1. |
Вузький контекст. Контекст обмежений особистими цшностями та культурою
|
Комплексний контекст. Поеднуе
господарську
працевлаштування. Формуе бачення ek0H0Mik1•i. |
|
|
Часткова
Згадуеться використання iHTepHeTY для реклами
ярмарку.
обговорення сучасних iHC MeHTiB. |
не розглядаються. |
питання цифрових платежв чи онлайнбезпеки.
|
|
PiBeHb
рефлексй та проектноТ дшльностт |
Високий piBeHb. Сильна проектно-
складова
ярмарок, ”Моя дорога до
Сприяе саморефлексй та пла ванню. |
проекти з економтчним
|
Високий piBeHb.
проекти (”Господарська
|
|
Врахування розвитку щодо 3 класу |
Часткове врахування.
отримують розвитокд, але складова н поглиблю€тьс системно. Важливе зауваження: 2021 року для 4 класу мае значний перетин з
2025 року для З класу, що
|
Слабке врахування.
компонент не отримуе значного розвитку
|
Системне врахування.
чика логжа розвитку Для уникнення дублювання
використовувати
2024 року в З kJ1aci, |
|
Загальний висновок |
Мае
та еколопчного мислення. Його сила в акцентт |
Мае обмежений |
Демонструе найвищий системний
мислення. BiH |

розвитку щодо 3 класу.
Джерело: EJIekTpoHHi версй
на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2klas/
Група 1: ТОП
Р. Б. Шияна
з Математики (4 клас)
|
Авто та |
ik видання |
|||
|
Критерй та показники |
Затка А.М. (2021) |
о.м. (2025) |
Логачевська Т.П. 2021 |
|
|
Ускладнення
3MiCTY та математичного апарату 4 |
• с.8 3.24:
купюр за
• с.20: Розрахунок BapiaHTiB оплати фотоапарата (870 грн) • с.25: Розрахунок решти з 1000 грн • с.19 3.83: BapTocTi 2 авто (457 €325 грн) та 5 (170 595 грн |
Високий piBeHb. • c.31 3.70-72: Розрахунок знижок (”60 грн лише третина попередньоТ
операцй (долари, евро, • с.127 3.330: Розрахунок економй юд
|
Високий piBeHb. • с. 14 3.10:
платеж (розрахунок суми)
Розрахунок знижок на авто • с. 19: Робота з дробами (1/4, 1/8 суми) на |
|
|
Розвиток
|
Базовий piBeHb. • с.20: оптимальних варанпв оплати • с.55: Задача на (40 грн i 60 грн за
|
ВисокиЙ piBeHb. • с. 78: валютних (”Чи можна купити 30
здали 30 евро?”) •
• c.163 3.434:
|
комунальних paxyHkiB • с.49 3.8: еколопчного проекту (36ip батарейок) • с. 108-109: Проект YkpaiHcbki • с. 74: на витрат |
|
|
Розширення контексту
|
Обмежений спектр. • Покупки в
|
Широкий спектр. • |
спектр . пос и с. 14 |
|
|
|
• Розрахунок BapTocTi T0BapiB • Оплата послуг |
• (c.127-128) • Акцй та знижки
операцй
|
• Автосалони
проекти (с.49)
c.108 |
|
|
|
Добра • Письмове
• Робота з багатоцифровими числами
|
• Дроби та
• Складання
|
теми • Менш системний • с. 105: Робота з менованими числами |
|
|
Практична
|
можливост1 для
|
Високий piBeHb. • с.56: Творча робота над задачами
• прийняття ппень |
• с.108-1О9: Проектна
• с. 15: Завдання на варитивюсть • Переважно
|
|
|
Врахування
розвитку щодо З класу |
Обмежене врахування. • Незначне ускладнешш
класом • • с. 19: Робота з
числами |
врахування. • Значне ускладнення понять • Новий контекст (валюта,
модејп • ;kPITT€Bi сит ацй |
Часткове врахування. • Деяке ускладнештя • HOBi теми (проектна
• Недостатне послдовне ускладнення |
|
|
Загальний висновок.
|
Мае обмежений
потребуе значного доповнення сучасними економ1чними контекстами та завданнями, що розвивають
мислення.
|
Демонструе найвищий
мислення. BiH визначаеться сучасним
широким спектром життевих
глибокою
математичних тем та акцентом на практичну
навички: |
Пропонуе
елементами шноващй (проектна
Охоплюе pi3Hi сфери
|
|
Група 2: ТОП
О. Я. Савченко
з Математики (4 клас)
|
|
Авто та ik видання |
||
|
Критерй та показники |
Богданович л.в. (2015, 2007) |
1стер Я.С. (2021) |
Скворцова С.О. (2021). |
|
Ускладнення
3MiCTY та математичного апарату |
Виданий в 2015 та 2007 роках. На
MOBi. Ново: |
Високий piBeHb. Поступове ускладнення простих обчислень до багатокрокових задач i3 |
Дуже високий piBeHb. Високий piBeHb
нестанда THi |
|
4 |
версй не мае.
|
застосуванням та роботи з великими числами.
66, 69 (ч.1)•, 8, 9, 16, 20, 22, 28, 29, 47, 51, 58 (ч.2). Приклад з коментарем: • с.62, задача 8:
Витрати сестри на iHTepHeT складають одну п'яту витрат мами. На продукти родина витрачае 4000 грн на транспорт половина витрат на продукти. .јјорахуй першочерговг витрати родини на коментар: Комплексна багатокрокова задача, що вимага€
застосування арифметичних та роботи з дробами В k0HTekcTi планування |
умови та перетворення задач.
(ч.1)•, 11, 13, 14, 19, 30, 40, 123, 130, 132 (ч.2). Приклад з коментарем: • с. 13: ”У театральну залу, яка 12 по 25 у кожному було продано BCi квитки. квитки були за 300 грн i 400 грн, а ix загальна варпсть становила 100000 грн.
|
|
Розвиток
|
|
Високий piBeHb. акцент на базових понять aM0THocTi та |
Високий piBeHb. Акцент на розвитку
мислення, |
|
4 |
|
структури витрат.
29, 51, 62. Приклад з коментарем: . с.20:
Коментар: Безпосередньо знайомить з важливиЙ економшни поняттям, розвива аналтичне мислення через
населення. |
30, 40, 132. Приклад з коментарем: • с.28 (у [стера — аналог у СкворцовоТ на с.40): час розпродажу BCix T0BapiB мае бути зменшена на половину. коштуватиме куртка?...” коментар: Формуе поняття знижки, розвивае навичку перерахунку новот та вигоди покупки, що е елементом
|
|
Розширення контексту економщних
|
|
CTopiHkIT: 5, 7, 28, 29, 46, 62, 69. Приклад з коментарем: |
Дуже високий piBeHb. Широкий спектр
громадських та культурних контексттв.
40, 132. Приклад з коментарем: |
|
4 |
|
• с.28: ”Пакет коштуе 35 грн. У купуючи З пакети, четвертий отриму€ш безкоштовно. грошей треба витратити в щоб придбати 12
розширюегься за рахунок введення поняття маркетингово\ акцй, що розвивае практичну |
• с. 132: вирушила до музею. 3' ясуй за родина... ще З про продовження ТхньоТ Коментар: задача-квест, що охоплюе контексти культури (музей), транспорту (трамвай) та розваг (kiH0), моделюючи комплексне планування витрат у Micbk0MY |
|
|
|
природно вписаний
(дроби), 54, 56 (знаходження нетдомого за
(дроби). Приклад з коментарем: • с.54: ”Купили 5
однаковою цшою. За зошити у клтинку заплатили |
Високий piBeHb.
(iMeH0BaHi числа). Приклад з коментарем:
однакова, BapTicTb разом 240 грн...” |
|
4 |
|
контекстом для
математичноТ теми. |
Коментар:
(покупка T0BapiB з
використана для глибокого засво€ння та
|
|
Практична спрямоваюсть та piBeHb
|
|
Високий piBeHb. зв'язок з реальним життям, наявюсть проектних завдань. CTopiHkII: 16 (проект), 28 51 (заощадження), 62 (бюджет). Приклад коментарем• • с. 16 (ч.2).т Родина мае тшсячншТ бюджет 24000 гр Проектна як можна розпорядитися рештою грошей бюджету родини. Подай своТ
Коментар: Прямо спонука€ учня до
прийняття
та планування, що € найвищим piBHeM практичноТ спрямованосп. |
Дуже високий piBeHb. презентацй
127 (проект про фейки), 132 (комплексна задачаквест). Приклад з коментарем: • с. 127: математика вчить
|
|
|
|
|
рекламних
вимагае високоТ
|
|
Врахування
розвитку щодо З класу 4 |
|
понять. Приклад з коментарем: • с.29 (заощадження) та с.51 (накопичення): переходять простого витрат ДО ek0H0MiT ТД довгострокового планування накопичень, що е складненням |
завдань та Приклад з коментарем: • с. 132 (комплексна задача): Об'еднуе навички розрахунку BapTocTi,
|
|
Загальний висновок. |
Виданий у 2015 та 2007 роках.
мовою. |
е потужним iHcTpyMeHT0M ДЛЯ системного формування основ
p03paxyHkiB до аналву
ключових математичних тем. Иого сильна |
миелення в
|
|
|
|
сторона —
побутова
|
критично важливим для формування гнучкого мислення. |
ЗАГАЛЬШ ВИСНОВКИ
системноТ теоретичноТ бази з ЯДС а практичних розрахункових

1 клас:
ЯДС: Воронцова Т.В. (ТОП Шияна) або Н.М. (ТОП Савченко)
Математика: Богданович Л.В. або ICTep Я.С. (ТОП Савченко) 2 клас:
ЯДС: Большакова (ТОП Шияна) або (ТОП Савченко)
Математика: О.М. (ТОП Шияна)
З клас:
ЯДС: Т.Ф. (ТОП Шина) або ГТь6ерг (ТОП Савченко)
Математика: О.М. (ТОП Шияна) або Богданович Л.В. (ТОП Савченко)
4 клас:
ЯДС: Т.Ф. (ТОП Шияна) або (ТОП Савченко)
Математика: О.М. (ТОП Шияна) або Тстер Я.С./Скворцова С.О. (ТОП Савченко)
Для комплексного розвитку об'еднуйте
ВоронцовоТ/БольшаковоТЛщенко (ЯДС, ТОП Шияна) з
(математика, ТОПУияна) - це забезпечить i практичну
Для розвитку мислення використовуйте
Скворцово\ (математика, ТОП Савченко) з (ЯДС, ТОП Савченко).
Для потребують оптимальним буде поеднання БогдановичЛстер (математика) з (ЯДС) у ТОП Савченко.
Уникайте з обмеженим компонентом: Жаркова (ЯДС), ЗаТка (математика), Богданович (2007/ 015 р.в.).
![]()
![]()
поради:
Активно використовуйте проектну знань з обох
Створюйте
ситуацй для практичного застосування знань.
Розвивайте критичне мислення через споживчоТ поведщки
ргшень.
для