Порівняльно-педагогічне дослідження підручників з ЯДС та Математики для формування економічного мислення в початковій школі (1 – 4 класи)

Про матеріал
Порівняльно-педагогічне дослідження підручників з ЯДС та Математики для формування економічного мислення в початковій школі (1 – 4 класи) Мета дослідження: виявити та порівняти потенціал підручників з предметів «Я досліджую світ» (ЯДС) та «Математика», розроблених за різними Типовими освітніми програмами (ТОП), для формування економічного мислення та введення початкових економічних понять в учнів початкової школи. 1. Обґрунтування актуальності теми. Це дослідження важливе: Вимоги часу: необхідність формування фінансової грамотності та економічного мислення з дитячих років у сучасному суспільстві. Реалізація Державного стандарту: що передбачають інтеграцію економічних компетентностей у предмети початкової школи. Різноманітність програм: наявність ТОП (зокрема, під керівництвом Р. Б. Шияна та О. Я. Савченко) дає можливість вибору, але й потребує аналізу їх ефективності для досягнення конкретних цілей, як-от формування економічного мислення. Ключова роль підручника: підручник є основним інструментом вчителя, тому аналіз його змісту є прямим шляхом до оцінки можливостей навчального процесу. 2. Формулювання об'єкта, предмета, завдань і гіпотези дослідження Об'єкт дослідження: процес формування економічного мислення молодших школярів на уроках ЯДС та Математики. Предмет дослідження: зміст та методичний апарат підручників з ЯДС та Математики 1-4 класів, розроблених за ТОП Р. Б. Шияна та ТОП О. Я. Савченко, з точки їх потенціалу для введення початкових економічних понять. Завдання дослідження: Визначити перелік ключових початкових економічних понять та компонентів економічного мислення, доступних для формування в початковій школі (наприклад: потреби, ресурси (обмеженість), вибір, товар, послуга, гроші (гривня), ціна, покупець, продавець, дохід, витрати, бюджет (сімейний, державний), економія, праця, професія, підприємливість). Проаналізувати підручники з ЯДС та Математики для 1 - 4 класів від різних авторських колективів, що рекомендовані МОН для кожної з програм. Провести аналіз і порівняння підручників за критеріями: Наявність та повнота розкриття ключових економічних понять. Контекст введення понять (абстрактні та реальні життєві ситуації). Види завдань, спрямованих на формування економічного мислення (проблемні, практичні, творчі, проєкти). Міжпредметні зв'язки (як теми з ЯДС і Математики доповнюють одна одну в економічному контексті). Вікові особливості та доступність матеріалу. Виявити переваги та недоліки кожного комплексу підручників (кожної ТОП) у контексті поставленої мети. Сформулювати практичні рекомендації для вчителів щодо використання потенціалу підручників. Гіпотеза дослідження: Можна припустити, що: Підручники, розроблені за різними Типовими освітніми програмами, мають суттєві відмінності в підході до формування економічного мислення. Підручники за програмою Савченко, ймовірно, більше орієнтовані на практико-орієнтовані та дослідницькі завдання, тоді як підручники за програмою Шияна можуть мати більш структуровану та системну теоретичну базу. Обидва підходи можуть бути ефективними, але потребують різних методичних акцентів від вчителя.
Перегляд файлу

1

imageimageз ЯДС та

Мета                       виявити та                                                      з

image«Я CBiT» (ЯДС) та «Математика», розроблених за програмами (ТОП), для формування

мислення та введення початкових imageпонять в         початковоТ школи.

1.    Обгрунтування akTYMbHocTi теми.

Це imageдослдження важливе:

imageйого 3MiCTY е прямим шляхом до оц1нки можливостей навчального процесу.

2.    imageФормулювання об'екта, предмета, завдань i

Об'€кт     процес формування на уроках ЯДС та Математики.        7

Предмет image 3MiCT та методичний апарат imageз ЯДС та

Математики 1-4 kJIaciB, розроблених за ТОП Р. Б. Шияна та ТОП 9. Я. Савченко, з точки Тх imageдля введення початкових imageпонять.

Завданняimage

imageimageВизначити

(наприклад: потреби, ресурси (гривня), покупець, продавець, державний),   праця,

2

imageз ЯДС та Математики для 1 - 4 kJ1aciB image

МОН для кожно} з програм.

imageта повнота розкриття ключових imageпонять.

контекст введення понять (a6cTpakTHi та imageситуацй).

imageВиди завдань, спрямованих на формування                        мислення

Виявити переваги та      (кожно: ТОП) у k0HTekcTi постауленоТ мети.

imageСформулювати

за

cBiT”

та подача тем, пов'язаних i3 imageгрошима, господарством, потребами, товарами та послугами.

Джерело: imageверсй imageна https://shkola.in.ua/pidruchnyky/l klas/

Група 1: ТОП IIill imageР. Б. Шияна image cBiT”

З

Авто та

ik видання

критерй та показники

Воронцова Т.В. (2024)

ч.1,2

Т.Ф. (2024)

 

Професй

4image

е. ч. 1.CBiTimage

с. 20-21: Хто що робить.

с.22: Що для кого.

с.2З: Хто працюе в

image

минулого i майбутнього.

с.25:

професй.

с.?б: Головна

с.27: Створюемо

Акцентуimageimage imageimage  image                 image

е. Знайомство з

image

родини.

Акцент: image

Приклад:ч. 1, с 44- 46.

 

потреби, товари/послуги, витрати

image

image

Що таке потреби.

с. 89: Товари та послуги.

с.90: У CBiTi грошей.

с. 91: Заощаджуемо опи.

image Тем, присвячених imageпоняттям, не знайдено.

image

 

Види

image

описи, спостереження,

image

image

 

Загальний висновок

image

просунутий imageдля формування економшного мислення. Вводиться система понять:

п аця-ви ати.

класичний з акцентом на природу, безпеку та

Ek0H0MikI•i немае.

 

4

Група 2: ТОП image О. Я. Савченко

image cBiT”

Авто та ik видання

критерй та показники

ГТь6ерг Т.В.

(2024) ч. 1, 2

Грущинська I.B.

(2024) ч.1, 2

н.м. (2024,

2018)

Професй

4image

е. Подаються в k0HTekcTi: ”Я i моя громада” Приклад: ч.2,

с.84-87: (Де працюють

imageнайбјльше?). Акцент:image

е. Подаються в k0HTekcTi: ”Yci

image

Тринадцятий тиждень . Приклад: ч. 1,

с.79-83 (Урок Хто працюе в ким працюють

imageimage image Ким працюватимуть люди в майбутньому?.) imageкцент: повага

е. 2024,: ч.1, с.зо ”Хто що робить?”(люди

image

Хто працюе? (хто працюе в

Приклад:ч.2, с.3233. (Куди ми ходимо за покупками?; Хто працюе в

ньому? imageтовари потрапляють у супермаркет? Акцент:

image але е зв'язок i3 грошима.

Приклад: ч. 1,

с.зо-зз як

2024). ч.2, с.32imageяк 2024). С.68 ”Хто що робить?”( професй у твоТй

потреби, товари/послуги, витрати

image

Прямих згадок про пок ки,

image

контекст

imageпроте

2024р.

ч.2, с.32-зз.

”Ус е ма keTi”-


image

ТОП Р. Б. Шияна (автор Воронцова Т.В.) демонструе прогресивний та imageдо введення основ    мислення вже в kJIaci.   системний блок (”Як стати imageякий розкрива€   поняття: потреби imageтовари та послуги       заощадження.

ТОП О. Я. Савченко (автори Грущинська, дотримуеться класичного Акцент робиться на c01liqJIbHiii адаптацй, розвитку та з оточуючихг cBiT0M без явного включення контексту. Понятгя грошей,лотреб та витрат або або подаються фрагментарно та

2.                                                   3MicTy:

У ТОП Р. Б. Шияна 3MicT е прямим, очевидним структурованим. BiH у 0kpeMi теми з конкретними назвами.

У О. Я. Савченко 3MicT Грущинська) або опосередкований i непрямий з'являючись лише в k0HTekcTi знайомства з супермаркетом та без глибшого розкриття.

З. Глибина розкриття                      понять:

imageВоронцово1 (ТОП Савченко) е единим, де не лише наводяться поняття, але й закладаеться основа imageмислення через гдею заощадження таimage

6 imageз Математики

(1 клас) для формування imageмислення

imagekpIITepii     та характер задач з image3MicT0M imageпокупки,

Джерело: imageверсй imageна https://shkola.in.ua/pidruchnyky/l klas/

Група 1: ТОП imageР. Б. Шияна

imageз Математики

 

Авто та lk видання

Критерй та показник

Затка А.М. (2025)

о.м. (2025)

ч. 1,2

Логачевська Т.П.

2025 ч.1,2

image

та характер задач

е. Знайомство з грошима, сум.

с. 83:       купюри покласти в

image

с. 102:в грн. було, витратили, залишилося.

с. 103:назви групи в порядку imageсуми.

imageс. 1 17 Було, на 10 коп.

залишилось як що витратили.

с. 118:        це коп. Яка сума менша.

с. 131: BapTicTb монети. Де паперових грошей?

image

монеток мае жабеня? А порося? А

«скальки це гривень?;

image

якому найменше грошей?

image

завдання з монетами.

с. 53: Якими монетами можна заплатити за прикраси? по 2 BapiaHTa с. 69: У кого грошей?

с.            image image image image image

кожного товару?

с.91 : У кого грошей

с.96 Утворення image першоТ coTHi монетами

image

грошей до поданих сум?

с. 101 Гривня, ОДИНИЦЯ, BapTicTb.

Реальний контекст

A6cTpakTHi операцй з ошима. на

Наочне знайомство з

image

контекст. € понятгя

a6cTpakTHi числа

рахунок, imageсум без контексту реальних покупок.

використовуються як об'€кт для

купюрами. Завдання носять ознайомчий характер,

image

на розрахунки з по    ками.

imageале

Акцент на

image

(якими монетами заплатити .

Розвиток лопчного мислення

image

Розвиваються логжо-математичт навички:

image

порядок чисел.

image

Розвиток уваги та навичок

image

що вимагають прийняття

Розвивае k0M6iHaTopHe та

image

мислення. Сильний акцент на YTBopeHHi чисел та imageза допомогою монет.

Загальний висновок

Фор знай

imageарифметики, а не елементом житгевихimage

Ознайомлення з грошима на piBHi зображення. Не формуе практичних

imageистання

image

практичний

image

Шияна. Закладае основиimage image image image imageномшалв грошей, але не виходить на piBeHb реальних економтчних Д1й.

Група 2: ТОП image

 

Авто та

ж видання

Критерй та показники

Богданович Л.В. (2025)

1стер Я.С. (2025)

С р ва С.О.

2025

image

та характер задач

€. Системний

с. 21,22: вкинь в скарбничку 5грн.

imageвсього гривень на малюнку.

с.48:Визнач BapTicTb монет у порядку спадання .

€. Практичний

с. 116: У Олеся € Taki монети як на малюнку. Чи вистачить хлопчику цих грошей, як на малюн

Концентрований

с. 141:3найди BapTicTb кожноТ покупки.

с. 143: Якими купюрами можна оз ах атись.


 

4

С.54: монети в CYMi дають 10 грн, запропонуй

с.61: У             € Taki

монети, як BiH може розрахуватися за булочку?

с. 70: Склади i запиши

вирази за малюнком монет, обчисли.

с. 72: Якими монетами можна отримати решти

6 грн на kaci. Склади i апиши 4 вирази. 9.73: Було, купила,

отримала решту.

с.75: Будо грн.,

витратили„ решти отримали?

с. 18 Поняття

розв 'язання задач”(Назви монету BapTocTi.

Обери найдешевшу imageПорахуй

решту.

грошей у кожному ряду, обчисли. С. 142:3а покупку imageзаплатити 80

грн. е Taki купюри.., чи вистачить?

Поняття чек

Витратив З грн, дали 10 грн, стало 16 грн, було?

с. 143: Скласти задачу за малюнком про товари.

с. 145:В YkpaTHi € металет та

image

(як

використовують, монет). Задача е.. , чи можна купити?

с. 146: Пакет

кошту€, а коробка

дорожча на, скальки коштуе коробка.

С.А54: Задача

С. 1 image        до крамниц( Хочуть купити. image

залишилось?

image

Реальний

контекст a6cTpakTHi числа

Переважають ситуацй: розрахунок за булочку, отримання

imageдля пок пки.

image

сценарй:

покупки в imageвиди грошей, робота з чеками.

HaHcoBi операцй: BapTicTb покупки, розрахунок купюрами, залишок

Розвиток

image

мислення

Високий piBeHb.

вимагають вибору

оз мшня шансових

Розвивае прикладне мислення. на коштлв,

Практично-

image

Формуе навички розрахунку ва тост1 та

image

ТОП Р.Б. Шияна формальне знайомство з грошима.    е iHcTpyMeHT0M для тренування арифметики, а не елементом життевих

ТОП О. Я. Савченко opi€HT0BaH&Ha знайомство з грошима ж з математичним об'ектом. Завдання на монет, використовуе поняття (чек,

Найвищий                 для формування                        мислення мають

Богданович Л.В. (завдяки       та Тстер Я.С. (завдяки введенню реальних iHcTpYMeHTiiBekiB).

imageТОП Савченко не лише навчають ари але й безпосередньо формують вчать приймати imageв доступних для першокласника ситуащях.

2 клас imageimage cBiT”

(2 клас) для формування imageмислення

Мета виявити та з ЯДС для 2 класу, розроблених за Типовими програмами (ТОП), для подальшого формування мислення та розширенняimage

понять вimage

та показники для проводитиметься за п'ятьма основними прогрес у з        1 класу: 1. Розширення та поглиблення ПОНЯТЬ; 2. CkJMilHicTb    З. Практична        та види 4.       зв'язки (з математикою); Виховний аспект та формування


Джерело: imageверсй      на https://shkola.in.ua/pidruchnykynklas/ (посилання виправлено на     для 2 класу)

imageimage                         Група 1: ТОП                                Р. Б. Шияна

cBiT”

Авто та ik видання

Критерй та показники

Тищенко Т.Ф. (2024)

ч. 13

Большакова 2024

 

1. Розширення та поглиблення економнних понять

Поглиблення старих понять:дкцент на

image

багатства, результат З'являетьсщ поняття ”товар” ”послуга” (ч.2, с. 1 13).

HOBi поняття: явю визначення ” доходу”, ”бюджету”.

введення нових понять. • С.З4: ”товар”, ”споживач” , ”послуга” .

• С.З5: image

”доходи” , арплатня” ,

”пенси” .

image

Поглиблення: понятгя

споживач” (ч. 1

с.93•, ч.2, с.зз

 

image

Сильний акцент на B3a€M03ue>kHocTi. • ч.2, с. 12-13: что показаний ланцюжок ”праця -> створення товару/послуги” та зв'язок MiCTa i села (”Село MiCTY - а MicT0 селу”).

• Розглядае для професй.

Введення в

image

ланцюжок.

• ч.2, с.зз:

простежу€ться шлях продукту виробника до споживача (ферма > молокозавод -> магазин). • ч.2, с.35:

встановлюе зв'язок

 

 

 

 

”праця -> (зарплатня) задоволення потреб одини” .

 

З. Практична

image

та види

image

4image

image

рефлексивна спрямовантсть.

               Ч.2, с. 14: ”Не

'Не imageформування проактивноТ житгевоТ мислення зростання.

               Завдання на imageта ТхньоТ

Практикоopi€HT0BaHi завдання. • Ч.2, с.З2: imageна ферму

(спостереження за виробництвом).

• Ч.2, с.ЗЗ-З4: реального ланцюжка споживання, роль споживача. • Завдання на обговорення imageодини.

 

4.

image

зв'язки (з математикою)

image

загальнопвнавальному контекст1.

для

imageе. Поняття ”розрахунок за товар, послугу” (с.З4) та обговорення створюють основу для imageроботи з imageвчителем математики над

image

 

5. Виховний аспект та формування цшностеЙ

Формуванняimage

image

• Виховання поваги до

image

навчання та саморозвитку як основи майбутнього

Формування imageта споживчоТ

image

                   Ключове поняття

image

споживач” .

                   imageзначення грошей як результату •         зв'язку м1ж власним

 

image

imageЗ ”Я image

 

Авто та ik видання

 

Критерй та показники

image2024 ч.

Жаркова 2024

024, 2025

I . Розширення та поглиблення

image

понять

Поглиблення понятгя

  imageЧ. 1, с.2З:

види грошей, товару.

  HOBi понятгя:

”споживач” ,

”реклама” (ч.2, с.8,

11). Вводиться

image

поняття

image 3MicT зосереджено на

image

компонент не едставлений.

Системне розширення. • Поглиблено ланцюжок ”виробництвоспоживання” зерна до

молока до сиру).

• HOBi поняття:

”cBiT0Be

 

 

image

 

господарство” , ”ринок” ,

”експорт” (ч. 1,

с. 104). Показуе ek0H0MikY В глобальному k0HTekcTi.

2. image

сощально-

image

Введення в

СПОЖИВЧ1 зв'язки.

                  Ч.2, с.8: роль споживача товару, TepMiH

image

                  Ч.2, с. 11: вплив реклами на поживача. Зв'язок недлибокий, описовий.

image

Зв'язки не розглядаються.

Комплексний аналв зв'язюв. • Прослщковуе повний ланцюжок створення щнност1 (сировина продукт магазин). • Показуе ek0H0MitIHi зв'язки МПК imageта краТнами (cBiT0Be господа ство .

З. Практична

image

та види

image

imageimage на критичне мислення споживача. • Завдання на реклами, прийняття при (де купувати, товару).

• Обговорення

image

(сортування).

image

image

  Завдання на

T0BapiB у магазию, вивчення Тх походження.

  Пропонуеться

УкраТни у

товари експо ються .

image

ЗВ'ЯЗКИ (з математикою)

imageдля е (тема товару”), завдання для p03paxyHkiB

i.

image

imageдля зв'язюв високий. Теми ”ринок”, ”товари” створюють imageоснов

 

 

 

image

математики (розрахунок BapTocTi, бюджет

5. Виховний

аспект та формування

image

Формування

image

споживача. • Виховання обережного

ставлення до грошей, критичного сприйняття реклами, секолопчноТ

image

со т вання .

Виховний

аспект не пов'язаний з

image

(здоров'я, безпека,

image

Виховання громадянина-

• Форму€ уявлення про

image

УкраТни, повагу

image

у ланцюжку в обництва.

Загальний

висновок

imageформу€ основи споживчоТ культури. Розвива€

критичне мисдення

та                        4

СВ1ДОМIСТЬ в контекст1 повсякденного споживання.

imageпоняття

image

компонент

imageне вносить

image

image

просунутий

imageдля формування

image

мислення. Дае

системне уявлення про локалью та

image

економтчк-п процеси, розвивае

imageз Математики (2 клас) для мислення

Мета                виявити та                                                       з Математики для

2 класу для подальшого формування мислення через складжсть та рвноматттсть задач з економтчним змтстом.

та показники для проводитиметься за п'ятьма основними демонструють ускладнення з 1 класом. 1. обчислювальних в k0HTekcTi•, 2. Розширення

З. ЛотАка та умов; 4.       та практична контексту; 5.      зв'язки (з ЯДС та iH.).

imageДжерело:    версй          на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2klas/ з Математики (2 клас)

Р. Б. Шияна

Авто та ik видання

Критерй та показники

ватка А.м. (2025)

о.м.

2025

Логачевська

т.п. 2025

image

обчислювальни

image

k0HTekcTi

Операцй

image(с.79).

• Введення множення для розрахунку BapTocTi (с.91). • k0M6iHaTopmca купюр (с. 116).

image

заощадження

image

наявноТ ёуми та

*                6

*                З способи оплати — розвиток

о мислення

с.38-39

Робота з

image

способами оплати.

image

дорожче”).

k0M6iHaTopVIka (набрати суму

image

способами).

еретворення их задач н с адет

(с. ) — високий iBeHb.

2. Розширення

image

image ситуацй покупки.

• Розрахунок BapTocTi, решти. Обсяг image обмежений.

Значно

Планування: заощадження на конкретну

image

[нтерактивне моделювання. • С. 72: рольова гра ” У

image

(покупець, касир,

image

консультант). Це введення в

 

 

 

                 можливостей: ”чи вистачить грошей?” з

image

                 Прийняпя imageпро

основи

image

а та cepBicy.

• Вигадана грошова одиниця — креативний

image

image без непрямих даних. imageпряме застосування арифметичних

image

image

можливостей

• Завдання вимагають

image

товару, наявна с ма .

Явний акцент на

                 Завдання на перетворення задач          з лопчноТ точки зору.

                 Рольова гра вимагае потреб ”покупця” та умов ”продавця”image

4. imageта практична спрямоваюсть контексту

A6cTpakTHi ситуацй. • ”Лялька коштуе. . Контекст загальнии, не

Високий piBeHb

image

Креативний та практичний

• Рольова гра — це практичне застосування знань. • Вигадана валюта може мотивувати, але

image

5.

image

зв'язки (з ЯДС та iH.)

imageзв'язки не

для

image€. Тема заощадження, може перегукуватися з темами з ЯДС про родинний бюджет.

Явний

image

зв'язок.

• Рольова гра ”крамниця” безпосередньо пов'язана з темами T0BapiB, пос

imageО. Я. Савченко

Авто та ik видання

Критерй та показники

Богданович Л.В. 2025

Я.С. (2025)

Скворцова С.О. 2025

1. image

обчислюваль них imageв

image

у k0HTekcTi

Обмежене використання.

image

я (с.75). • Робота з даними:

можливостей покупки на задану суму (100 грн).

Недојйк: всього

image

контекстом.

Широке використання

Додавання/вђду\ман imageня (с.4, с. 107).

image

скальки pa3iB” (с.ЗЗ, сл 13, с. 137).

image

у складених задачах.

Акцент на структуру

                 Перетворення простих задач

image

даними у складених задачах (с.64).

                 Складання за малюнками к пю с. 107image

2.

Розширення тишв

Елементи планування.

• вибо това

Значне розширення.

• Планування: ”чи залишиться на

imageс.95

image

 

image

межах обмежено1 суми (100 грн) просте бюджетне планування.

залишку

                 Послуги:

розрахунок BapTocTi ксерокопй (с. 107).

                 imageзадача про продаж image i TOPTiB

(с. 19).

• Ситуацй з

image

покупками та

image

величинами (с.64). • Акцент на

image

cTpykTypi

image

image

Елементи даних. • Завдання вимагае

T0BapiB та прийняття рпцення про покупку в межах бюджету .

Високий piBeHb

image

вимагають глибшогоimage

непрямими питаннями (”чи залишиться

image

математичноТ структури.

• Завдання на перетворення задач          з точки зору, вимагають

imageзв'язюв МПК величинами.

4. image

та практична

image

ь контексту

Висока

image

вибору

image

й на певну суму дуже близька дитини.

Використовуе

image

приклади (покупка

image

навчального

image

A6cTpakTHicTb.

• Контекст 'грошей” використовуеть ся як умова для

image

моделювання реального

image

5.

image

Hi ЗВ'ЯЗКИ (З

ЯДС та iH.)

Тема вибору T0BapiB може перегукуватися з темами споживання в ядс.

image

контексту (напр., хто такиЙ

image

image

завдання е

image

imagecBiT”

CBiT» для мислення


image                        Група 1: ТОП IIi)!                          Р. Б. Шияна

cBiT”

 

Авто та

видання

критерй та показники

[щенко Т.Ф. ч. 1, 2

2025

Волощенко 2025 ч. 1,2

 

image

Сильна сторона.

Системний

Акцент на imageта

 

 

знань i введення новихimage

4image

ч. 1 с.52: Глибоке введення imageреклама, логотип, гасло, й види imageта

виробника, споживача та краТни. Практична робота з

ч.2 с.100: формування системного данцюжка робота арплата — витрати. ЈЈонятгя imageбюджет, його планування (схеми, списки).

imageрозвитку. поняття штегроваю в контекст житт€вих image

С.5З: Введення понятгя варисть, розрахунок загальноТ суми покупки (6 чашок по 16 грн).

Зв'язок товару з його виробництва

image

С.5З-56: image image imageimage image

imageimage та навичок майбутнього (робота в imageрозв'язання проблем). Поняття збереження pecypciB

с.56, 61

 

Розвиток imageта проектного мислення

виражений через проектну

image

Ч. 1 с.52: Проектне завдання ”Вигадай товар та прорекламуй його” розвивае креативюсть та практичне застосування знань.

ч.2 с.102: Пряме навчання етапам створення

image

imageролей у

— формуе проекткй компетентносп.

Розвива€ться через завдання та роздуми.

ск5З• Задача на

image

розрахунок BapTocTi

image

розвивае практичне аналтичне мислення.

с.64, 66: Завдання на прогнозування (”Як мот         дй впливають на майбутне”) та причин         — розвивають критичне i image     image        image мислення.

 

 

Розширення

image

економшного контексту

4image

на MarcpopiBeHb.

ч. I с.52: Пряме питання про роль реклами для розвитку кратни — формуе уявлення про ek0H0MikY в

image

ч.2 с. 100: Контекст ciM'i як основно? економтчноТ

image

image

контекст особистого майбутнього, громади та екологй. С.5З: Зв'язок i3 конкретним укра1нським

image

складову (чому зникають тварини, як ресурси) тема         благ.

Тема подорожей УкраТною розширюе контекст до к аю.

 

image з основами громадянськоТ та цифровоТ

Прямаimage

ч. 1 с.52: Розгляд та реклами — прямий зв'язок громадянською

image

ч.2 с. 102: Формування цифровоТ imageчерез створення

image

imageпереважно через громадянську та

image

громадянську

image

С.56, 6k Теми про збереження природи та культурних пам'яток — елементи громадянськоТ

 

PiBeHb a6cTpakIlii та

image

мислення

Високий. Завдання opi€HT0BaHi на

image

imageформулювання думок та Ч. 1 с.52: реклами та Ti впливу на бажання, творче завдання ”вигадай това

Високий, з акцентом imageта

С.64, 66: Завдання вимагають глибокого осмислення власних Д1й 1 житгевих щлей.

С.5З:image

 

 

Ч.2 с. 100: Завдання на переосмислення та 3MiHY запропонованот схеми витрат.

власних iHTepeciB i

 

Загальний висновок 4image

Јщенко

Т.Ф. мае та систематизовану

image

imageскладову. BiH прямо вводить економшю категорй (реклама, бюджет) i акцентуе ii6V11poekTHiii

imageВолощенко робить сильний акцент на розвитку

image

поняття подаються imageта природно, як частина життевих imageimage         i imageпро майбутне. е шноващйним, opi€HT0BaHIIM на розвиток ”м'яких навичок” imagesoft skills .

 

image

 

Авто

та ж видашш

Критерй та показники

image2025,

Жаркова 2()25

2025

Систематиз

економшни х знань i введештя нових катего

image

видџлена тема

image

добробут” (с.58) з структурованим викладом понять:

Систематизовани х imageзнань практично

image

компонент едставлений

image

imageприсутня, але менш структурована. Тема планування, бюджет” (с.З 1-33) охоплюе поняття:

 

 

бюджет ciM'T, доходи (зарплата, пенсш, imageвиди витрат. Поняття вводяться та

лише опосередковано через тему ощадливого використання pecypciB (с.4З) та господарськоТ

image (с. 106).

банкноти, монети,

image

бюджет, доходи/витрати, ek0H0MHicTb,

imageпода€ться

енциклопедично .

Розвиток

о та проектного мисления

Сильний акцент на         та

1ЯЛЬНОСТ1. Завдання на аналђз та планування:

image

батьки видали вам на тиждень 300 грн...” (с.58

”як досягги мети!'

(с.61). Розвивае imageпрацювати

Проектне мислення розвиваеться через imageзавдання:

”скласти пам'ятку ощадливого використання води/електроенер (с.43).

компонент слабко виражений.

image

imageimageелементи проектноТ ”Проект як економити

image

(с.36), ”Проект

image

край”. Завдання на imageриси характеру допоможуть досягги мети”) та планування часу.

Розширення

image

економшно го контексту

Контекст розширюеться ртвня сшльноти та ciM"i до поняття добробуту. Акцент на

image

аспектах:

image

що е основою для

image

взаемин.

контекст представлений через господарську

image (с. 106) та охорону природи. Ek0H0Mika розглядаеться переважно як виробництво та споживання ес ciB.

Контекст широкий: особистого та      до господарсько\

image

крако (с.Л06). Зв'язок

у SkPITTi” (с.84) розкривае

image

мотиващю.

imageз основами омадянсь

Висока

image

Г омадянська

Громадянська ocBiTa присутня

Ук атна-де жава,

Сильна громадянська складова (символи, адицй, п ава .

кот та цифрово; осмти

ocBiTa: права, обов'язки, сшльнота.

Цифрова ocBiTa: ”Як не заблукати вimageimage image imageкодування,

image

свята). Цифрова ocBiTa imageв 0kpeMi блоки

image

Цифрова складова представлена в 2

image

imagePiBe абс та

Високий piBeHb.

Завдання на

image(”чи вистачить

image

споџукщоть до

image

imagepiBeHb.

завдань opi€HT0BaHi на засвоення та

image

imageменше — на розвиток критичного мислення.

Високий piBeHb. Завдання

image

кишенькових грошей розвивають самоспйюсть.

Систематиз

image

х знань i введення нових

image

image

знань з розвитком imageта проектного мислення,

image

громадянський контекст.    е збалансованим i спрямованим на формування практичних навичок.

Мае обмежений для безпосереднього формування

image

мисленну. Ek0H0Mi'IHi аспекти подаються фрагментарно та опосередковано, переважно в k0HTekcTi imageта виробництва.

Основним

image

базових економмних понять бюджет .

imageДемонстру€ хороший особливо

2025 року, де з'явилися теми. BiH сильний у

image

контексту та розвитку самоспйного мислення, але imageзнань дещо побтупа€ться

image

висновки: Таким чином, для imageформування мислення     З класу ефективними е imageавторами яких е Т.   та Н. (2025), оскальки вони забезпечують комплексний        що поедну€ знання,       та imageконтекст.

imageз Математики (З клас) для мислення

Мета                                                                      виявити та з Математики для

З класу для подальшого формування мислення через складтсть та рвноматтшсть задач з економтчним змтстом.

imageimagekpIITepii та показники для та частота задач З 3MicT0M; 2. Pi3H0MaHiTHicTb 3 .PiBeHb та практично; темами курсу математики; 5.

Джерелб: EIIekTpoHHi версй imageна https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2-

klas/

      С2гimageрупа 1: ТОП   Р. Б. Шияна

Авто та lk видання

kpYITepiT та

показники

Затка „М. (2025)

О.М. (2025)

Логачевська

т.п. 2025

imageта

частота задач з

економшним

3MicT0M

image4

регулярно. Наприклад: Ч. 1 :

с.46             квитка),

с.68 сотнями), с. 86 (переведення одиниць BapTocTi, на покупку), с.89,

с.99, с. 136

image

задач з купюрами). Ч.2: на cTopiHkax 5, 12,

18, 25, 34, 43, 56,

67, 78, 89, 99, 112.

Дуже висока.

image

контекст е одним з основних. Наприклад: Ч. :

с.6Т Дпокупка в

с.85 наявних купюр), сл image73-175

BapTocTi,

image

image

величини). Ч.2:

с. 18     image

BapTocTi), с.27 (akIliT), с.210-225 уроки на тему ”BapTicTb”,

image

6i3HecMeHiB” image

Висока,

imageв щоденний

контекст.image

Наприклад: Ч. :

с.9 (оплата послуг), с.1 1

(складання

image с. 16

image

(розрахунок

image

BapTocTi

ч.2: с.98-102

image

 

Pi3H0MaHiTHicTb

image

4image

Широкий спектр.

на (квитки, бутерброди), розрахунок

купюрами номшалв.

Найширший спектр. 0kPiM стандартних

на: image

(с.27),

imageта 3ap06iT0k (с.220),

планування туристичних витрат (c.215), здавання тари

image

Широкий спектр побутових

image

на оплату комунальних послуг, проТзду, покупки в

розрахунок кишенькових витрат, оплату

image

максимально

imageдо повсякденного життя дитини.

PiBeHb складностт та практичноТ

image

imageта високий. Багато

задач вимагають

2-3 мислення (с.46 136). € задачг

4

що стосуються

image

(найменша imageкупюр).

Найвищий piBeHb

imageБагато багатокрокових

imageзадач, що реальне планування та

imageЗада•у часто не мають сдиного правильного шляху розв'язання,

imageщо розвива критичне

мислення.

Практико-

image

Переважають

що моделюють k0HkpeTHi сценарй,

з якими дитина стикаеться регулярно.

image

зростае поступово, imageпростих

з

imageтемами курсу математики

image

використовуються

image

таблиць

image

нумерщй чисел у межах 1000, усних

та письмових обчислень.

image

контекст використовуеться для вивчення та

image

практично BCix

тем: величини,

частини опо щйН1

image

Грошовий

контекст € основним для формування

вмшь складати та розв'язувати вирази,

цювати з

 

 

imageвирази

величинами.

image

поняття безпосередньо впроваджуються через imageсит ацй.

image

умов задач

image

Висока. (20 грн за квиток, 50 грн кишенькових)

Ситуацй до театру, покупка

image

Висока.

Використовуються поняття (акцй, 6i3Hec, оренда).

хоча в деяких задачах можуть бути умовними.

Дуже висока. Умови задач максимально imageта

повсякденного учня 3 класу: оплата домофона, проТзд у

image

Загальний висновок

Мае хороший

image

imageпропонуе вели“

задач. BiH ефективно використовуе

image

контекст для

image

математичних навичок, але дещо поступаеться двом

image

опрацювання власне

image

концепщй та в

image

спрямованосп на imageси ацй.

Мае найвищий imageдля формування

мислення як системи. BiH не лише Вчить обчислень, але й знайомить •тей з базовими

явищами (бюдж

6i3Hec,      imageпропонуючи

image

image

розвивають

image

Демонструе високий практико-

imageЙого

сила — в

image

математики в реальне життя дитини. BiH найкращим чином формуе навички повсякденного

image

мислення, не перевантажуючи учня абстрактними поняттями.

Висновок: Для формування imageмислення image З класу:

Найкращим вибором для розвитку imageта

imageО.М.image


imageДля формування праюгичних навичок повсякденного image мислення Т.П. ЛогачевськоТ.

BapiaHT0M для системногоimage

переваги, а imageможе залежати imageконкретних навчальних щлей та акценттв вчителя.

imageО. Я. Савченко

 

Авто та ik видання

Критерй та показники

Богданович Л.В.

025 А.1,2

Я.С. (2025)

ч. 1,2

Скворцова С.О.

2025 ч.1,2

imageта частота задач з

image

змтстом

Дуже висока.

image е системоутворюючим елементом курсу.

Вони майжд на кожному

(ч.1: с.5, 7, 20, 22, 2830, 38-39, 42, 45, 55,

69, 82-84, 89, 91, 9596, 98, 101, 109, 111, 133, 149, 151; ч.2:

с.22, 56, 68, 73, 91, 93, 101-102, 109, 120-124, 150 .

Висока.       з економшним 3MicT0M

image

регулярно (ч. 1 :

c.1 1, 14-15, 22, 24, 26, 30, 34, 38, 44,

56, 60-61, 81, 105106), Акцент на взаемопов'язаних величинimage

Системна та

image

теоретична база.

0kpeMi уроки з теорй (ч.1: с.116, 119, 122) та багато практичних задач (ч. 1: с. 18, 25, 63-64, 118, 130-131; ч.2:

с.11-12, 18, 25, 44, 46, 48, 51

Pi3H0MaHiTHicTb

image

Найширший спектр.

image

покупки, акцй та знижки (с. 121, 124), image витрат родини (с. 124), планування бюджету (с. 123, 150), оренду обладнання (с.93),

Переважно

image

Основний акцент на класичних

image

продажу (продукти,

image

image

Вводиться поняття оптимального

Системний

OkPiM класичних задач, вводиться моделъ

”виробничих” величин

image

(с. 119) та пе етво ення

 

 

image витрати

(с.73)

image

image

(с. 122), що розширюе контекст до

image

PiBeHb imageта практичноТ спрямованосп

4image

Високий. Багато багатокрокових задач, задач на планування та (с. 109, 133,

150). акцент на понятого зв'язку

(с.82-8З). Включае

image

image

Переважають на I -2 дй.

Сильною стороною е

image

обернених задач та розв'язання двома способами

(с. 15), що розвивае imageмислення.

Високий, з теоретичним обгрунтуванням.

image

часто вимагають

структури

image

(с. 122),

image

вибору методу розв'язання

с.51

imageз темами курсу математики

використову€ться вивчення BCix тем: табличне

image

image

багатоцифровими числамй[image

image

концептуальна.

image

модем

(”добуток” як узагальнення) е основою для

imageimageта ”виробничих”

(с. 1 19). зв'язок

ek0H0Mik010.

image

умов задач

Висока.

Використовуються поняття (акцй, онлайнпланування).         в задачах десятки гривень)

image

imageв основному

image

Висока. Умови imageта

реальним можливостям та

 

 

imageдля това iB.

 

 

Загальний

висновок

image

imageе за широтою

охоплення житт€вих

image

сучасний та практикоopi€HT0BaHI4ii безпосередньо впроваджуючи

елементи

(бюджет,

знижки, витрат) через та pi3H0MaHiTHi

imageдля формування прикладногоimage

Цейimage

демонструе хороший збалансований

image

поняття в рамках класичних тем, з акцентом на розвиток    та обчислювальних

навичок через розв'язання обернених задач i

image

способами.

image

Пйручник 2025

року мае найвищий теоретичний piBeHb. BiH не

дае задач, але й формуе в

системне

image

моделей 1

image

imageвиходячи за споживчих до

виробничих

закладае imageоснову для

абстрактно -

image

мислення.

На жаль

image2024

року

imageасичних задач i майже не мае

”виробничих” величин

image

BI•tp06iT0k)

image

Висновок: Для максимальноТ та розвитку сучасноТ imageimageнайкращим вибором е Л.В. Богданович.

Для глибокого, системного моделей i закладання основ imageмислення оптимальним е С.О. Скворцова.

imageЯ.С. Тстер е класичним BapiaHT0M для базових навичок в k0HTekcTi побутовоТ ek0H0MikWI.

Yci три imageмають        переваги, а imageможе залежати imageконкретних навчальних щлей та акценттв вчителя.

cBiT”

image(4 клас) для формування

Мета               : з'ясуватй та                                                      «Я

 

Авто та ik видання

kpYITepiT та показники

1щенко Т.Ф. ч. 1, 2

2025

Волощенко 2025

ч.1,2

 

CBiT» для 4 класу (за    ТОП) у системному мислення          шляхом виявлення ускладнення         3MicTY, розвитку          та      знань у контекст, з урахуванням розвитку щодо програм 3 класу.

kpIITepii та показники для проводитиметься за основних 1. Прогрес у понять та

2. Розвиток   прогностичного та мислення; З. Розширення громадянського контексту;4.   з цифровою          та сучасними

5 .PiBeHb рефлексй та проектноТ Врахування розвитку щодо З класу, демонструють ускладнення з З класом.

Джерело: imageверсй      на https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2klas/ (посилання виправлено на      для 2 класу)


imageГрупа 1: ТОП                                 Р. Б. Шияна

cBiT”

 

Прогрес у

image

економшних понять та

image

4image

Високий piBeHb.

введення та розкриття ключових категортй: бюджет, витрати, заощадження, банк, вклад, кредит, прибуток,

криптовалюта,

image

волонтерство, меценатство. Поняття подаються системно та мають практичне застос вання.

Фрагментарний piBeHb. imageпоняття

(заощадження, ресурси, BapTicTb,

image

вводяться епводично в k0HTekcTi ТНШИХ тем. imageсистемне формування

image

 

Розвиток

прогностичного та imageмислення

imageСильний розвиток.

• Довгострокового планування та прийнятгя с. 7475 -          миттеви задоволенням та майбутньою метою) • Проектування та розрахунку бюджету (с.86 - бюджет походу в юно

Елементарний розвиток. Переважають завдання на обчислення BapTocTi (с.58, 77). Мислення розвиваеться опосередковано через теми про ресурси та планування (с. 96, 30).image

завдання на

image

планування.

image5

 

Розширення

imageта громадянського контексту

Широкий контекст. Охоплюе:

image

• Роботу 6aHkiBcbk0i системи

image

вщповщальтсть

image

волонтерство)

image

Обмежений контекст. контекст звужений до:

                 Окремих

                 Питань

image

та ресурсозбереження (с.96)

                 Планування особистого часу

с.во

 

 

 

• Громадянську

image

 

 

imageз цифровою та сучасними технологтями

4

imageПряма Включае способи оплати

криптовалюта, картки). Використання цифрових iHcTpyMeHTiB для реклами image image image image imageзаходу (eIEkTpoHHi оголошення .

Опосередкована

image

Згадуеться роль p060TiB у

image(с.58).

обговорення цифрових

image

iHcTpyMeHTiB.

 

imagePiBeHb самосттносп, рефлексй та проектноТ

image

Високий piBeHb. • Сильна проектна складова ярмарку з розрахунками)

• Завдання на

image

imagepiBeHb. • Проекти мають переважно imageабо мистецький характер (”Позбудься зайвого”) •          imageзавдання на глибоку

image

 

Врахування

image

розвитку щодо 3 класу

проглядаегься.

поглиблення тем         бюджету,

З'ЯВЛЯЮТЬСЯ HOBi

image

споживання на заощадження та

image

image

важко. Через

image

компонента важко динамй<У розвитку. Теми не утворюють един системи з

imageimage З класу.

 

Загальний висновок

мае високий системний для формування мислення. BiH пропонуе модель aM0THocTi, ЩО

image

демонструе обмежений

image

формування

image

 


4image

та imageоснови втдпоюдальноТ

image

планування та прийняття обгрунтованих imageв актуальному сучасному k0HTekcTi.

мислення.

imageаспекти в теми фрагментарно i виконують imageроль. Основним фокусом е     питання екологй, ресурсозбереження та imageрозвитку, а не формування

image

 

image                                                                                         мислення в           4

BiH забезпечуе сучасним вимогам до

О. Я. Савченко

Автор та pik видання

критерй та показники

image2021 ,

Жаркова 202U

             2021       ч.

Прогрес у

image

понять та

image

image

piBeHb. Введення понять:

image

використання,

image

майбутнього. Поняття подаються фрагментарно, без системного поглиблення

Базовий piBeHb. Розкриваються поняття:

доходи, витрати, бюджет, гривня.

image

ускладнення

image

класом. Понятгя носять ознайомчий характер.

Системний piBeHb. Йовне розкриття

image

доходи/витрати,

imageвалюта, банк, господарська

image

3 класу.

 

 

image З клас .

 

 

Розвиток

image

прогностичн ого та

image

мислення 4image

Елементарний розвиток.

image

ярмарок) та завдань на

image

(”Моя дорога

image

завдання на

image

Обмежений розвиток. Завдання мають переважно морально-етичний характер.

завдання з розрахунку бюджету чи витрат.

imageПрактичний розвиток. Завдання на планування бюджету, витрат, пояснення мг,к ощадлитстю та

image

характеру.

Розширення

image

економшного та громадянсько го контексту

Широкий контекс Охоплю€ питання екологЙ, ресурсозбереже ння,

image

майбутнього. Акцент на сощальюй

image

1.

Вузький контекст. Контекст обмежений особистими цшностями та культурою

image

Комплексний контекст. Поеднуе

image

господарську

image

працевлаштування. Формуе бачення ek0H0Mik1•i.

imageз цифровою та сучасними

image

Часткова

image

Згадуеться використання iHTepHeTY для реклами

image

ярмарку.

image

обговорення сучасних iHC MeHTiB.

image

не розглядаються.

image

питання цифрових платежв чи онлайнбезпеки.

image

 

PiBeHb

image

рефлексй та проектноТ дшльностт

Високий piBeHb. Сильна проектно-

image

складова

image

ярмарок, ”Моя дорога до

image

Сприяе саморефлексй та пла ванню.

imagepiBeHb. Завдання opi€HT0BaHi на обговорення та роздуми.

проекти з економтчним

image

Високий piBeHb.

image

проекти

(”Господарська imageу твоему краТ”), завдання на планування та аналв власних

image

Врахування

розвитку щодо 3 класу

Часткове врахування.

image

отримують розвитокд, але

складова н поглиблю€тьс системно. Важливе зауваження:

2021 року для 4 класу мае значний перетин з

image

2025 року для З класу, що

image

Слабке врахування.

image

компонент не отримуе значного розвиткуimage image image imageз З класом.

image

Системне врахування.

image

чика логжа розвиткуimage imageбазових понять до складних.

Для уникнення дублювання

image

використовувати

image

2024 року в З kJ1aci, imageна оновленого imageдля 4

Загальний висновок

Мае imageдля розвитку сощально-

image

та еколопчного мислення. Його сила в акцентт

Мае обмежений imageдля безпосереднього формування економшного мислення. Основний о С

Демонструе найвищий системний imageдля формування

image

мислення. BiH

image

розвитку щодо 3 класу.

Джерело: EJIekTpoHHi версй imageна https://shkola.in.ua/pidruchnyky/2klas/

Група 1: ТОП imageР. Б. Шияна

imageз Математики (4 клас)

 

Авто та

ik видання

Критерй та показники

Затка А.М. (2021)

о.м. (2025)

Логачевська Т.П. 2021

Ускладнення

image

3MiCTY та математичного апарату 4image

imagepiBeHb.

                 с.8 3.24:

image

купюр за

image

                 с.20: Розрахунок BapiaHTiB оплати фотоапарата (870 грн)

                 с.25: Розрахунок решти з 1000 грн

                 с.19 3.83:

BapTocTi 2 авто

(457 €325 грн) та 5

(170

595 грн

Високий piBeHb.

                 c.31 3.70-72: Розрахунок знижок (”60 грн лише третина попередньоТ

image

операцй (долари, евро, image       image

                 с.127 3.330: Розрахунок економй юд

image(234 грн) image з

Високий piBeHb.

• с. 14 3.10:

image

платеж (розрахунок суми)

image

Розрахунок знижок на авто • с. 19: Робота з дробами (1/4, 1/8 суми)

на imageпокупки

Розвиток

imageта аналттичного мислення

Базовий piBeHb.

  с.20:

оптимальних варанпв оплати

  с.55: Задача на image покупки

(40 грн i 60 грн за imageтовари) • Обмежений аналтичний

image

image

ВисокиЙ piBeHb.

                 с. 78:

валютних

(”Чи можна купити 30 imageякщо

image

здали 30 евро?”)

                 imageс.127-128'. Розрахунок економй вид

image

image

                 c.163 3.434:

imageimage image з купюрами (”чи правильне твердження... ”) • с.56: Творча робота над задачами

image

комунальних paxyHkiB • с.49 3.8: еколопчного проекту (36ip батарейок) • с. 108-109:

Проект

YkpaiHcbki

• с. 74:       на витрат

Розширення контексту

image

Обмежений спектр.

• Покупки в

image

Широкий спектр.

imageоперацй (с. 78)

image

спектр .

пос и с. 14

 

 

  Розрахунок

BapTocTi T0BapiB

  Оплата послуг

image

(c.127-128)

• Акцй та знижки

image

операцй

image

• Автосалони

image

проекти (с.49)

image(с.68) • [сторичний аспект грошей

c.108

image

Добраimage

                 Письмове

image

                 Робота з багатоцифровими числами

image• с. 140: Дроби

image

  Дроби та

image(с.З 1) • Робота з тисячами (с. 84)

  Складання

image(с. 154) та п опо цй

image

теми • Менш системний

• с. 105: Робота з менованими числами

Практична imageта piBeHb

image

image

можливост1 для

image

Високий piBeHb.

                   с.56: Творча робота над задачами

image

                   imageЗавдання на caMocTii1H&

прийняття ппень

imagepiBeHb.

                 с.108-1О9: Проектна

image

                 с. 15: Завдання на варитивюсть

                 Переважно

image

Врахування

image

розвитку щодо З класу

Обмежене врахування.

                 Незначне ускладнешш

image

класом

                 imageтипи задач

                 с. 19: Робота з

image

числами

врахування.

                   Значне ускладнення понять

                   Новий контекст (валюта,

image

модејп

                   ;kPITT€Bi сит ацй

Часткове врахування.

                 Деяке ускладнештя

                 HOBi теми (проектна

image

                 Недостатне послдовне ускладнення

Загальний висновок.

image

Мае обмежений

image

потребуе значного доповнення сучасними економ1чними контекстами та завданнями, що розвивають

image

мислення.

image

Демонструе найвищий imageдля формування

image

мислення. BiH визначаеться сучасним

image

широким спектром життевих

image

глибокою

image

математичних тем та акцентом на практичну

image

навички:

Пропонуе

image

елементами шноващй (проектна

image

Охоплюе pi3Hi сфери

imageале поступаеться в системносп та

image

Група 2: ТОП imageО. Я. Савченко

imageз Математики (4 клас)

 

Авто та ik видання

Критерй та показники

Богданович

л.в. (2015, 2007)

1стер Я.С. (2021)

Скворцова С.О. (2021).

Ускладнення

image

3MiCTY та математичного апарату

Виданий в 2015 та 2007 роках. На

image

MOBi. Ново:

Високий piBeHb. Поступове ускладнення простих обчислень до багатокрокових задач i3

Дуже високий piBeHb.

Високий piBeHb imageз акцентом на

image

нестанда THi

 

4image

версй не мае.

image

застосуванням та роботи з великими числами.

image 5, 7, 16, 29, 46, 54, 56, 62, 64,

66, 69 (ч.1)•, 8, 9, 16, 20, 22, 28, 29, 47, 51, 58 (ч.2). Приклад з коментарем:

• с.62, задача 8:

imageтато витрачае 3000 грн за image послуги, а мама на 2000 грн менше заimage  image         image        imageimage         image

Витрати сестри на iHTepHeT складають одну п'яту витрат мами. На продукти родина витрачае 4000 грн на транспорт половина витрат на продукти. .јјорахуй першочерговг витрати родини на коментар: Комплексна багатокрокова задача, що вимага€

image

застосування арифметичних та роботи з дробами В k0HTekcTi планування image бюдже

умови та перетворення задач.

image 16, 127

(ч.1)•, 11, 13, 14, 19, 30, 40, 123, 130, 132 (ч.2). Приклад з коментарем:

• с. 13: ”У театральну залу, яка    12 по 25      у кожному          було продано BCi квитки. квитки були за

300 грн i 400 грн, а ix загальна варпсть становила 100000 грн.

imageпродано      по 400 грн?” Коментар: Нестандартна задача, що вимагае не

image

imageВиходить шаблону.

image

Розвиток

imageта аналтичного мислення

 

Високий piBeHb.

акцент на базових понять aM0THocTi та

Високий piBeHb. Акцент на розвитку

image

мислення, imageта

 

4image

image

структури витрат.

image 16, 20, 28,

29, 51, 62. Приклад з коментарем:

. с.20:

image”Прожитковий мтсячний мжмум в YkpaTHi з 1 грудня 2020 року для працездатних дорослих становить 2395 грн... Родина складаеться з 4 oci6... Який мае бути щоб BiH сукупному прожитковому MiHiMYMY .

Коментар:

Безпосередньо

знайомить з важливиЙ

економшни поняттям, розвива аналтичне мислення через

image

населення.

imageна ocH0Bi даних.

image 13, 14, 16,

30, 40, 132. Приклад з коментарем: • с.28 (у [стера — аналог у СкворцовоТ на с.40):          час розпродажу          BCix

T0BapiB мае бути зменшена на половину. коштуватиме куртка?...” коментар: Формуе поняття знижки, розвивае навичку перерахунку новот          та вигоди          покупки, що е елементом

image

image

Розширення контексту економщних

image

 

imagepiBeHb. Контексти переважно imageдо повсякденного дитини.

CTopiHkIT: 5, 7, 28,

29, 46, 62, 69. Приклад з коментарем:

Дуже високий piBeHb. Широкий спектр

image

громадських та культурних контексттв.

image 11, 13, 30,

40, 132. Приклад з коментарем:

 

4image

image

• с.28: ”Пакет коштуе 35 грн. У купуючи З пакети, четвертий отриму€ш безкоштовно.

грошей треба витратити в щоб придбати 12

imageКоментар: Типова побутова image(покупка в

розширюегься за рахунок введення поняття маркетингово\ акцй, що розвивае практичну

• с. 132:

вирушила до музею.

3' ясуй за imageякий музе:

родина...

ще З   про продовження ТхньоТ

Коментар:

задача-квест, що охоплюе контексти культури (музей), транспорту (трамвай) та розваг (kiH0), моделюючи комплексне планування витрат у Micbk0MYimage

imageз ключовими темами курсу математики 4 класу

 

imageВисокий piBeHb.

природно вписаний

image

(дроби), 54, 56 (знаходження нетдомого за

image9, 16

(дроби). Приклад з коментарем:

• с.54: ”Купили 5

image

однаковою цшою. За зошити у клтинку заплатили

Високий piBeHb.

imageчерез k0M6iH0BaHi завдання, що вимагають застосування тем одночасно. CyopiHkI1: 1, 13

(iMeH0BaHi числа). Приклад з коментарем:

image

однакова, BapTicTb разом 240 грн...”

 

4

 

imageimageна 54 грн у одного зошита?” Коментар: Класична задача на знаходження за двома де економшний змтст (покупка) е

image

контекстом для

image

математичноТ теми.

Коментар:

image

(покупка T0BapiB з

image

використана для глибокого засво€ння та imageматематичноТ теми ”задачт на

image

Практична спрямоваюсть та piBeHb

image

image

Високий piBeHb.

зв'язок з реальним життям, наявюсть проектних завдань.

CTopiHkII: 16

(проект), 28

51 (заощадження), 62 (бюджет). Приклад коментарем•

• с. 16 (ч.2).т Родина мае тшсячншТ бюджет 24000 гр

Проектна як можна розпорядитися рештою грошей бюджету родини. Подай своТ

image

Коментар: Прямо спонука€ учня до

image

прийняття

image

та планування, що € найвищим piBHeM практичноТ спрямованосп.

Дуже високий piBeHb. imageвимагають

презентацй

image

127 (проект про фейки), 132

(комплексна задачаквест). Приклад з коментарем:

• с. 127: image image image image

математика вчить imageфейки (задум проекту, як проводитьс5!

imageяк презентувати проект). ” Коментар: Хоча безпосередньо не про ek0H0MikY, цей проект формуе критичне мислення,

image

 

 

 

 

рекламних

image

вимагае високоТ

image

Врахування

image

розвитку щодо З класу

4image

image

imageстрибок. з невеликими сумами до imageбюджетами та

image

понять. Приклад з коментарем:

• с.29

(заощадження) та

с.51 (накопичення): переходять простого витрат

ДО   ek0H0MiT ТД довгострокового планування накопичень, що е

складненням

imageстрибок. розв'язання типових задач до виконання комплексних

завдань та Приклад з коментарем:

• с. 132 (комплексна задача): Об'еднуе навички розрахунку

BapTocTi, image        imageданих та планування маршруту в единому практичному

imagepiBHeM для початково1 школи.

Загальний висновок.

Виданий у 2015 та 2007 роках.

image

мовою.

е потужним iHcTpyMeHT0M ДЛЯ системного формування основ

image BiH пропонуе

image

p03paxyHkiB до аналву imageбюджету,

image

ключових математичних тем. Иого сильна

imageна розвиток аналтичного та

миелення в

image

imageконтекстах. BiH менше сконцентрований на побутових але значно розвивае вмшня працювати з нестандартними умовами, imageimageдат та п иймати

 

 

сторона —

image

побутова

image

image

критично важливим для формування гнучкого

мислення.

ЗАГАЛЬШ ВИСНОВКИ

imageсистемноТ теоретичноТ бази з ЯДС а практичних розрахункових

image

1 клас:

ЯДС: Воронцова Т.В. (ТОП Шияна) або          Н.М. (ТОП Савченко)

Математика: Богданович Л.В. або ICTep Я.С. (ТОП Савченко) 2 клас:

ЯДС: Большакова (ТОП Шияна) або          (ТОП Савченко)

Математика:         О.М. (ТОП Шияна)

З клас:

ЯДС:               Т.Ф. (ТОП Шина) або ГТь6ерг (ТОП Савченко)

Математика:            О.М. (ТОП Шияна) або Богданович Л.В. (ТОП Савченко)

4 клас:

ЯДС:              Т.Ф. (ТОП Шияна) або          (ТОП Савченко)

Математика:         О.М. (ТОП Шияна) або Тстер Я.С./Скворцова С.О. (ТОП Савченко)

Для комплексного розвитку об'еднуйте

ВоронцовоТ/БольшаковоТЛщенко (ЯДС, ТОП Шияна) з

(математика, ТОПУияна) - це забезпечить                        i практичну

Для розвитку мислення використовуйте imageСкворцово\ (математика, ТОП Савченко) з (ЯДС, ТОП Савченко).

Для    потребують          оптимальним буде поеднання БогдановичЛстер (математика) з           (ЯДС) у ТОП Савченко.

Уникайте    з обмеженим        компонентом: Жаркова (ЯДС), ЗаТка (математика), Богданович (2007/ 015 р.в.).

imageimageimageпоради:

Активно використовуйте проектну                                         знань з обох

Створюйте imageситуацй для практичного застосування знань.

Розвивайте критичне мислення через           споживчоТ поведщки

imageргшень.

imageдля

pdf
Додано
5 жовтня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку