Здавалося б, усі знають, що списування – це якщо не зовсім погано, то принаймні абсолютно не корисно та не додає нових знань, проте все одно це періодично трапляється навіть із найсумліннішими учнями. Що ж робити? Точно не ігнорувати, адже це вже про академічну доброчесність: дозволяючи списування, ми фактично виховуємо майбутніх плагіаторів.
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Закон України «Про освіту»
Як сформувати культуру академічної доброчесності у вашому класі?
Розкажіть дітям про академічну доброчесність
Це дорослі вже добре знають, що таке академічна доброчесність та чому не варто її порушувати, а для дітей це нове та не надто зрозуміле поняття. Поясніть його та розкажіть, до чого може призвести на перший погляд невинне списування розв’язання задачі в однокласника. Поясніть, чому академічна доброчесність важлива та які переваги вона може надати.
Розробіть кодекс класу
І дуже важливо зробити це саме разом із учнями. Звісно, ви можете просто сказати, що є певні правила, яких варто дотримуватися, але саме спільна робота над їхньою розробкою допоможе краще пояснити учням сенс академічної доброчесності та зацікавити їх. Тим паче, що ідеї та пропозиції школярів дійсно можуть бути дуже і дуже цікавими! До того ж, правила, які створював ти сам, не так уже і хочеться порушувати.
Ще один важливий нюанс: кодекс академічної доброчесності вашого класу – не просто документ, який можна повісити у класному куточку та забути про нього. І цю думку необхідно чітко донести до дітей. Якщо ми вже створили кодекс, то несемо відповідальність за його дотримання, а також за порушення встановлених правил.
Скажіть учням: «Ми робимо це не тому, що думаємо, що в класі повно “шахраїв”, а тому, що розуміємо, що ми можемо мати різні погляди на доброчесність, тож кожному потрібні більш чіткі вказівки».
Орієнтуйтеся на рівень знань, а не на оцінки
Учні мають знати, що важливо не просто отримати високу оцінку, а здобути знання та навички. Тоді в них буде менше спокуси швиденько списати, аби отримати свій високий бал.
Аби досягти цієї мети, чітко сформулюйте навчальні цілі: школярі мають розуміти, для чого вивчають конкретні теми, виконують завдання та працюють над навчальними проєктами. А ще чудово було б надати дітям певну свободу вибору: вони можуть самостійно визначати теми проєктів та як саме проходитиме оцінювання (письмова чи усна контрольна, оцінка за підсумками роботи над темою тощо). Звісно, такий підхід не варто практикувати постійно, але періодично все ж можна.
Не забувайте нагадувати учням про важливість дотримання академічної доброчесності
Тобто це не має бути формальністю. Якщо ви просто поговорите про академічну доброчесність на початку навчального року і більше ніколи, то хіба діти пам’ятатимуть про неї постійно? Тож важливо періодично нагадувати про це, особливо напередодні контрольних. І обов’язково дотримуйтеся принципів академічної доброчесності самі.
Уважно стежте за успіхами учнів
Не просто оцінюйте їх, а будьте постійно поруч, на зв’язку (особливо важливо в умовах дистанційного навчання), аби в потрібний момент прийти на допомогу. Якщо діти знатимуть, що вчитель завжди поруч, і не сваритиметься, а допоможе, то спокуса використати «додаткові» засоби для того, аби впоратися із завданням, буде значно меншою.
Запитуйте, що їм вдається добре, а що – не дуже. Дізнайтеся, яка саме допомога (та з чим) потрібна тощо.
Бажаєте дізнатися більше про те, чому діти списують, а також про особливості впровадження принципів академічної доброчесності в освітній процес? Тоді неодмінно завітайте на вебінар Ганни Сукачової «Навіщо списувати? Реалізація принципів академічної доброчесності в закладах освіти», який відбудеться 18 вересня о 18:00. Буде цікаво, тож долучайтеся!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.