Виховний захід розрахований для проведення профорієнтаційної роботи серед учнів 9 класів . Зокрема, дасть можливість познайомити випускників із широким світом професій, сформувати навички правильного вибору майбутнього фаху.
Пономаренко В. О., кл. керівник ЗОШ №6 м. Покровська
Донецької обл..
ТЕМА. Усвідомлений вибір професії – запорука життєвого успіху і процвітаючої держави.
МЕТА розкрити значення правильного вибору професії, підвищити рівень поінформованості учнів про особливості тієї чи іншої діяльності, надати можливість підліткам інтегрувати уявлення про свій майбутній фах, його особливості; розкрити й обґрунтувати зміст найважливішої моральної вимоги – обов’язку працювати в ім’я себе і держави, розкрити значення праці для розвитку особистості, процвітання рідного краю;
сприяти прийняттю самостійного, відповідального рішення, пов’язаного з життєвим вибором майбутньої професії; розвивати почуття відповідальності;
виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до праці і людей праці.
Обладнання: вислови про працю, проектор, інформаційно-довідкова виставка, фотоколаж «Світ професій», «Дзеркала настрою», музичні записи .
Хід уроку
І.Вступ (Лунає пісня про професії)
1. Учениця читає вірш Романа Сефа
Странное дело,а может быть, нет:
Жил-был на свете корда-то сапожник,
Был он сапожником 45 лет,
Но про него говорили «Художник».
Странное дело,а может быть, нет:
Жил-был на свете когда-то художник,
Был он художником 70 лет,
Но про него говорили «Сапожник!
Странное дело,а может бать, нет.
ІІ. Мотивація навчання
1.Бесіда:
-У якому розумінні подані слова «художник», «чоботар»?
-Кого з героїв вірша можна назвати справжнім професіоналом? Хто заслуговує на повагу?
-Чи бажаєте ви стати «художниками по життю», майстрами своєї справи?
2.Передбачення
-Яка буде тема уроку?
- Які питання будуть у нашому полі зору?
-Чого ви очікуєте від заняття?
-Чого нового прагнете дізнатися, чому навчитися?
3. Слайд-мета
ІІІ. Сприйняття матеріалу
.1. Слово вчителя.
«Ким бути?» - одне з найважливіших питань у житті. Іноді людина витрачає багато років, перш ніж знайде себе у професії. Для того, щоб не марнувати час і не покладатися на щасливий випадок у обранні майбутнього, необхідно зважити власні інтереси, нахили, риси характеру. Доцільно порадитися з батьками, вчителями, друзями. Адже відповідальний вибір професії – запорука вашого успішного майбутнього! Сьогодні ми зустрілися з вами, щоб ознайомитися із широким світом професій та навчитися правильно обирати майбутній фах
. Ще Сенека казав; «Якщо людина не знає, до якого порту вона пливе, жоден вітер не буде їй попутним».
2.Проблемне питання
-Як ви думаєте, чи давно виникли професії?( у давнину. Коли стали стали розділяти рід занять: мисливство…)
3. Асоціативний кущ
-Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово професія?(уміння, труд. Рід занять, знання. Робота, існування)
4.Учитель: Професія - це певний вид праці. У кожної професії є свої різновиди праці, які називаються спеціальностями. Наприклад, немає професії «учитель узагалі», а є - учитель початкових класів, учитель географії, інженер може бути інженером - електриком, інженером-програмістом.
5. Робота творчих груп
І тв. гр.: На основі асоціацій, що виникли у вашій уяві і запропонованих слів дати визначення поняття «професія»
Довідка: рід занять, ремесло. Труд, трудова діяльність. Джерело існування. Спосіб існування. , знання, навички, дисципліна, мораль)
Професія- рід занять, трудової діяльності, що вимагає певних знань і навичок та є для кого-небудь джерелом існування. Тлумачний словник української мови).
ІІ тв. гр.: На основі асоціацій, що виникли у вашій уяві і запропонованих слів дати визначення поняття «спеціальність»
Довідка: рід занять, ремесло. трудова діяльність, знання, навички, дисципліна, мораль, галузь науки, техніки, мистецтва, сфера діяльності. Кваліфікація, фах)
Спеціальність -окрема галузь науки, техніки, мистецтва і т. ін.; сфера чиєїсь діяльності або вивчення чого-небудь. || Основна кваліфікація; професія, фах).
ІІІтв. гр.: — З ряду слів виберіть слова, що позначають професію: інженер, директор , токар , художник- модельєр, перукар , лікар-терапевт, лікар, учитель, філолог.
6. Проблемне питання
Як ви гадаєте, які кроки треба зробити, щоб правильно обрати свій трудовий шлях, свою професію? Визначтеся з цим питанням у творчих групах
Робота творчих груп
Відповідь
Перегляд слайду
-ознайомтесь з інформацією про світ професій та оберіть сферу діяльності, яка вас найбільше цікавить;
-складіть реальні уявлення про свої інтереси, здібності, нахили;
-з’ясуйте, чи відповідає стан вашого здоров’я вимогам обраної професії;
-довідайтесь, де можна здобути професію відповідної кваліфікації;
-проаналізуйте інформацію щодо попиту обраної вами професії на ринку праці.
7.Учитель:
Світ професій дуже великий. їх налічується близько 6000. Професії умовно поділяються на п ять групам: «Людина-Людина», «Людина-Природа», «Людина-Техніка», «Людина-Художній образ», «Людина-Знакова система».
8.Слово учням про типи професій.
«Людина-природа» – це жива природа, орієнтуватись у якій допомагають біологічні навчальні предмети, науки, зокрема, ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, загальна біологія. Це професії, праця в яких спрямована на рослинні, тваринні організми та мікроорганізми. Але це не означає, що спеціалісти цього типу професій не пов’язані з технікою, для них вона виступає засобом, а не основним предметом праці: мікробіолог, ветеринарний фельдшер, тракторист-механізатор, оператор інкубатора на птахофабриці, технік лісогосподарства, технік-гідроміліоратор, садівник, агроном-агрохімік, агроном із захисту рослин, агроном, зоотехнік, лаборант-мікробіолог, ветеринарний лікар, лісник, інженер лісогосподарства, біолог, інженер-технолог мікробіологічного виробництва тощо. Тому тобі важливо врахувати наступне, що особливість біологічних об’єктів праці полягає в тому, що вони складні, мінливі, нестандартні. Вони змінюються за своїми внутрішніми законами. І рослини, і тварини, і мікроорганізми живуть, ростуть і розвиваються (а також хворіють, гинуть) без всіляких вихідних. Спеціалісту потрібно не просто багато “тримати в голові”, але і подумки передбачити можливі зміни в об’єктах праці. Від спеціалісті вимагається ініціатива і самостійність у вирішенні конкретних трудових завдань. Важливі також дбайливість і далекоглядність, тому що багато які зміни в тваринних і рослинних організмах можуть бути безповоротними (рослини можуть зів’янути, загинути від шкідників, можуть масово гинути домашні тварини тощо). Змінні умови праці вимагають від спеціаліста творчих вирішень завдань, які виникли.
«Людина-техніка» – це професії, праця яких спрямована на технічні об’єкти (машини, механізми, матеріали, види енергії). Орієнтуватись у професіях цього типу допоможуть навчальні предмети такі, як фізика, хімія, математика, креслення. Слід зауважити, що галузі технічних об’єктів стосуються не лише механізми, але і тканини, пластмаса, харчова сировина, напівфабрикати. Тобто всі професії, які пов’язані з обслуговуванням техніки, ремонтом, встановленням та налагодженням, керуванням підйомних і транспортних засобів, також професії виробництва й обробки металів, їх механічного складання та монтажу, а ще професії пов’язані з монтажем, ремонтом різних споруд, конструкцій тощо: електрослюсар, слюсар-ремонтник, інженер-електрик, токар, фрезерувальник, шахтар, металург, водій транспортних засобів, електрозварювальник, машиніст крану, повар, кіномеханік, швачка-мотористка, верстатник деревообробних верстатів, інженер-технолог, технік-технолог, інженер-механік, архітектор, будівельник, технік-сантехнік тощо. Технічних об’єкти можуть бути точно виміряні, точно визначені за багатьма ознаками і при їх обробці, перетворені, переміщені чи оцінці очікується та вимагається від спеціаліста точність, визначеність дій. Оскільки технічні об’єкти часто від початку до кінця створені, створюються самою людиною і оскільки в світи техніки мало моральних обмежень, то є широкі можливості для новаторства, винахідництва, технічної творчості. У зв’язку з цим технічна фантазія, здатність з’єднати і роз’єднати технічні об’єкти та їх частини – важливі умови успіху в цій галузі. Поряд із творчим підходом до справи в галузі техніки очікується і вимагається від спеціаліста виконавча дисципліна.
«Людина-людина» – це професії пов’язані з навчанням, вихованням, побутовим, торговим, медичним обслуговуванням, інформуванням людей, а також із управлінням та керівництвом людей чи колективів. Тобі в цьому допоможуть орієнтуватись такі навчальні предмети як історія, література та ті, які пов’язані з вивченням людей, суспільства. Це професії: учитель, екскурсовод, продавець, офіціант, перукар, юрист, вихователь, лікар, сестра медична, акушерка тощо. Визначитись із твоїми нахилами, інтересами до даної галузі праці допоможе твій досвід суспільно-організаторської, шефської роботи серед молодших, досвід організатора колективних, групових заходів. Найперша особливість професій цього типу полягає у взаємодії між людьми. Якщо не буде ладитись взаємодія, то і робота ладитись не буде. Друга особливість – це кожна із професій вимагає якби подвійної підготовки: потрібно навчитись і вміти встановлювати та підтримувати контакти з людьми, розуміти їх, розумітись на їх особливостях; потрібно бути підготовленим у тій чи іншій галузі виробництва, науки, техніки, мистецтва тощо. Очікується і вимагається від спеціаліста залишатись спокійним у будь-якій ситуації та вміти знайти вихід з неї, бути привітним, тактовним, уважним, здатним ставити себе на місце іншої людини, добре пам’ятати, тримати в пам’яті знання про особисті якості багатьох і різних людей, а також знаходити спільну мову з різними людьми.
«Людина-знакова система» – професії, об’єктом праці яких є різні знаки: усна та писемна мови, цифри, хімічні та фізичні символи, ноти, схеми, карти, графіки, малюнки, дорожні знаки, формули тощо. Це професії: коректор, економіст, бухгалтер, оператор, кресляр, друкарка, бібліограф, перекладач, історик, топограф, картограф, програміст, контролер-касир, фінансист, документознавець, літературний редактор тощо. Пробою сил для тебе, саме із цього типу професій може бути виконання письмових робіт з різних предметів, ведення записів, переклад з однієї мови на іншу, виконання обрахувань, підрахунків, креслень, схем. В умовах сучасної культури велику роль відіграють знаки, які не мають винахідницької схожості з предметом, який означають (слова не схожі на предмети, про які йде мова, ноти не схожі на музику, гроші не схожі на товар, математичні формули, які описують та дозволяють визначити курс літака, не схожі на літак, ні на траєкторію його руху тощо). Тому, щоб успішно тобі працювати за якоюсь із професії цього типу, потрібні особливі здібності занурюватись у світ сухих позначень, відволікатись від зовнішнього світу і сконцентруватись на тих відомостях, які несуть за собою ті чи інші знаки. Під час роботи зі знаками, як і при роботі з іншими реальностями, виникають завдання контролю, перевірки, звітності, обробки відомостей, а також завдання винаходження нових знаків та знакових систем, тобто тут також є своєрідна можливість для творчості.
«Людина-художній образ» – це професії, праця яких пов’язана із художніми об’єктами чи умовами їх створення, тобто з винахідницькою, музикальною, літературно-художньою й акторською діяльністю: художник, реставратор, дизайнер, художник-декоратор, модельєр-конструктор, артист, актор, композитор, журналіст, фотограф, концертмейстер тощо. Одна із особливостей цього типу професій полягає в тому, що значна частина трудових витрат спеціаліста залишається прихованою від стороннього спостерігача. Обираючи професії цього типу, тобі слід подумати про цю приховану сторону праці, яка може бути непосильною платою за успіх (наприклад, виступ артиста може тривати декілька хвилин, але можливо це лише тому, що щоденно і багато годин поспіль працюю над удосконаленням та підтримує на належному рівні свою майстерність тощо). Дані професії вимагають від спеціалістів художнього смаку, емоційності.
Учитель. Ми зробили спробу протестуватися, яка із цих знакових систем найбільше підходить вам, але я думаю, що ця спроба була не зовсім довершеною, тому пропоную вдома разом із батьками в мережі інтернет знайти тест на визначення схильності до зазначених груп професій Клімова і протестуватися за нею.
9. Звіт творчих груп-домашнє завдання.
-Діти, вам пропонувалося скласти невеликі презентації «Професія моїх батьків» , «Моя майбутня діяльність» чи розповісти про професію. Можна було й написати невеликі реферати чи повідомлення.
10. Презентація професій учнями.
IУ. Постановка проблемного питання.
— Чому, обираючи професію, ми говоримо про три «кити»: Хочу, Можу, Треба?
Зробити вірний вибір означає знайти професію, яка:
-Вам подобається;
-Відповідає вашим здібностям, знанням, стану здоров’я;
-Має попит на ринку праці та буде актуальною в майбутньому.
Завдання. Спробуйте зайнятися життєвою геометрією й намалюйте подібний трикутник . Якщо сторони виходять занадто нерівнозначними, значить вас явно занесло не туди.
Як ви вже здогадалися, людина буде задоволена лише у випадку, якщо їй удасться поєднати всі 3 сторони у струнку геометричну конструкцію. Причому, бажано, щоб сторони були дійсно рівні одна одній.
Щоб скорегувати ваш професійний вибір, можна використовувати такі способи психодіагностики, як тести, анкети, опитувальники. Про один з них ми говорили.. Вони дозволять ваам визначити, до якого типу особистості ви належите, які якості є вирішальними для тієї чи ін.. галузі діяльності.
Ведучий. Трудова діяльність є декількох видів:
-фізична праця (пов*язана з навантаженням на м*язи та опорно-руховий апарат людини) – легка, середня, важка;
-розумова праця (пов*язана з нервово-емоційним навантаженням) – мало напружена, помірно напружена, напружена;
-механізована праця 9вимагає менших витрат енергії та м*язових навантажень, ніж ручна, проте характеризується великою швидкістю і монотонністю рухів людини, що призводить до швидкої втомленості та зниження уваги.
Ведучий 2. Праця на конвеєрі характеризується ще більшою швидкістю та одноманітністю рухів. Людина працює тут у ланцюжку людей, які виконують інші операції, тому час виконання операцій суворо регламентований, а це вимагає великого нервового напруження і призводить до швидкого нервового виснаження та втоми.
Ведучий 1. Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров*я. Так, небажано обирати будівельні професії, якщо організм схильний до застудних захворювань і реакцій алергійного характеру;
Тим, хто має дефекти зору, не рекомендуються професії водія та електронника, кравчині та закрійника, в*язальниці і гаптувальниці;
Тим, хто має слабкий вестибулярний апарат,обирати професії, пов*язані змореплавством та керуванням літака.
Ведучий 2. Крім стану здоров*я, важливо враховувати темперамент людини. Людині з темпераментом холерика протипоказана робота, пов*язана з посидючістю, монотонністю(бухгалтера, оператора, референта…) і тривалою нервовою напругою
Флегматику і меланхоліку не можна обирати професії водія чи шахтаря
Ведучий 1. Має значення здатність людини до адаптації для професій геолога, шахтаря, підводника, водолазааа…)
Ведучий 2. Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про існуючі професії, яку можна одержати в центрі зайнятості населення, під час проведення Днів відкритих дверей у навчальних закладах, ярмарок професій у довідковій літературі тощо.
Ведучий 1. Так на кого ж учитися?
Як стверджують дослідники Джорджтаунського університету,майбутнє. У першу чергу, за інженерами й математиками. Вони будуть затребувані в б.-я. сфері, де затребувані високваліфіковані технічні фахівці.
На другому місці – медичні працівники, причому не лише лікарі й медсестри, ай консультанти з придбання медичної страховки
На третьому місці – професія викладача. Також збільшиться попит на висококваліфікованих офісних співробітників.
Очевидно. Що вивчитись на інженера нелегко. Але після закінчення ун-ту працевлаштування за фахом буде гарантоване. У той час, деякі ін. випускники будуть змушені нові знання та навички.необхідні для працевлаштування. (відеоролик).
2. Інтерв*ю по колу
- До нас завітали гості. Давайте запросимо їх оплесками.
- Я ведуча програми «Ким я хочу стати?» … оператор…. Ми хочемо спитати, ким мріють стати випускники.(Діти розповідають кореспондентам про свої мрії)
У. Рефлексія
1.Укласти алгоритм професійного самовизначення (пам*ятка старшокласникам)
1. Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є прагнення, існують принципові можливості успішного їхнього освоєння і працевлаштування.
2. Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомитися з людьми, які їх представляють.
3. Вислухати думки батьків. учителів, друзів, проаналізувати їх.
4. Скласти список істотних можливостей професії (наприклад, можливість спілкування з багатьма людьми, поїздки за кордон, висока зарплата й т. п.) і проаналізувати його щодо своєї мети, очікувань.
5. Визначити фізичні й психологічні риси, необхідні для кожної з професій.
6. Прислухатися до своїх почуттів, інтуїції.
7." Приміряти" кожну із професій. Зрівняти, зважити всі "плюси" і "мінуси".
8. Звернутися до психолога з проханням визначити 9дослідити) інтереси, здібності, темперамент. Особливості пам*яті, уяви тощо.
9. Зробити вибір.
10. Визначитися з майбутньою професією ще з 8-9 класу, бо, якщо ви й продовжите начання в 10 класі, вам потрібно буде обрати профіль начання. А надалі серйозно готуватися до здачі ЗНО.
11. Упевнено йти до мети.
2. Бліц -турнір
1.Організовує транспортні перевезення та складування вантажів (Логістик).
2.Займається обслуговуванням клієнтів на підприємствах громадського харчування - ресторанах, кафе, пабах, нічних клубах (Кельнер. Офіціант).
3.Шпаклює і фарбує внутрішні і зовнішні поверхні будівель (Маляр).
4.Будівельний робітник, який встановлює, обслуговує і ремонтує дахи різних форм (Покрівельник).
5.Веде бухгалтерію підприємств та фінансову документацію, пов’язану із обліком видатків та прибутків (Бухгалтер).
6.Перевіряє технічний стан причепів та автомобілів, визначає необхідность їх ремонту та техобслуговування (Автослюсар).
7.Працює в засобах масової інформації, видавництвах, рекламних фірмах і друкарнях. Він оформлює друковані видання (Дизайнер комп. оформлення).
8.Людина, яка проводить догляд за пальцями рук, чищення і полірування, нарощування і дизайн нігтів (Манікюрниця).
9.Придумує, вишукує і удосконалює рецепти різних страв (Шеф-кухар).
10.Він є фахівцем з товарів, займається оцінкою якості продукції (Товарознавець).
Заключна частина
XII. Створення формули успіху.
Уі. Рефлексія
- Чим допоміг?
- Доведіть, що успіх держави залежатиме від успіху кожного з вас.
Кожному із присутніх хочу побажати завжди бути:
Усміхненими
Спокійними
Послідовними
Ініціативними
Хоробрими.