Позакласний захід інтелектуальна гра " У світі цікавого" розрахована на учнів 7-9 класів. Глядачами та вболівальниками можуть бути учні 5 та 6 класів. Гра складається з 6 геймів та триває 45 хвилин. Найцікавішим є гейм "Домашнє завдання" - демонстрація фізичних фокусів.
Мета: набуття учнями навичок розмірковувати , аналізувати, робити висновки, формулювати власну думку, розвивати творчі здібності учнів, виховувати інтерес до навчання, колективізм, відчуття відповідальності за загальну справу.
Обладнання: презентація, знаряддя для фізичних експериментів, роздруковані завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Постановка мети заходу. Налаштування учнів на роботу.
Учень 1: Хімія – дивна наука.
В ній таємна прихована суть.
Простягає вона свої руки
У найглибші глибини, щоб буть,
Чарувати сучасну людину,
Дарувати їй блага земні.
З нею людство ніколи не згине,
Якщо вивчить закони її.
Учень 2:
Фізика — слово дзвінке і разюче:
В нім хмаринка і сонце палюче,
Все, що літає, дзвенить і блищить,
Плаває в водах, холоне, кипить.
На всі боки озирнись
І уважно подивись,
Ти побачиш тоді враз
Фізику навколо нас!
Поєднаємо ми, звісно,
І цікаве, і корисне!
Вчитель: - Добрий день, любі діти. Завершився тиждень фізики та хімії. Ви розгадували кросворди, ребуси, працювали над рефератами та повідомленнями, готували для демонстрації фізичні фокуси. Сподіваюсь, цей тиждень був для вас цікавим та пізнавальним. Сьогодні ми підведемо підсумки тижня та ще раз переконаємося, що для людини освіченої навколишній світ стає зрозумілішим та ще кращим. А допоможуть мені в цьому дві команди, які ми з вами сформуємо з вас - учнів.
А перш за все нам треба поставити мету нашого з вами заходу. Я хочу, щоб в процесі гри ви стали ще розумнішими, вихованими та допитливими. А чого чекаєте ви, якою є ваша мета? (Відповідь учнів). Я бажаю вам успіхів та натхнення!
-Отже – починаємо!
.
Правильна відповідь є вашим квитком у гру!
Запасні питання:
Вчитель: Команди сформовано. Привітаємо їх дружніми оплесками. Назви наші команди матимуть такі. (На столах лежать таблички з назвами команд) Команда «Генії» у складі _______ та «Нащадки Архімеда», склад команди ______________
Побажаємо командам успіху! Нехай переможе сильніший!
Вчитель: Запитання звучить для кожної команди по черзі, на розмірковування дається одна хвилина. Якщо відповідь є неправильною або неповною можливість відповісти надається команді суперника. Нагадую, що відповіді мають містити в собі фізичні та хімічні поняття та явища.
Увага! Перше запитання:
ІІІ гейм. «Приказки і прислів’я.»
Вчитель: Вся мудрість українського народу, його досвід об’єдналися в прислів’ях та приказках. З дитинства ми їх чуємо, знаємо, використовуємо у спілкуванні. А чи задумувались ви, що прислів’я та приказки можна поділити за фізичними явищами які вони описують. Ось наприклад, «Коси коса, поки роса, роса спаде-робота пропаде» Це прислів’я описує фізичне явище тертя, коли роса, то сила тертя менша, отже косити легше. Або «Куй залізо поки гаряче». У цьому прислів’ї описується теплове явище, якщо температура метала висока, то деформувати його набагато легше.
А зараз наші гравці спробують проаналізувати явища, описані в прислів’ях з точки зору фізики.
(команди та глядачі одержують записки з прислів’ями та розподіляють їх)
“Тертя”
1. Йде як по маслу.
2. Не змастиш – не поїдеш.
3. Слизький як в’юн.
4.Вислизне як риба з рук.
5. Коси коса, поки роса, роса спаде-робота пропаде.
6.Стоїть на слизькій дорозі.
7.Камінь зрушиш – легше стане.
“Тиск”
1. Ходить по лезу ножа.
“Теплові явища”
1. Гвіздком моря не зігрієш.
2. Куй залізо поки гаряче.
„Прості механізми”
1. Клин клином вибивають.
2. Щоб води напитись, журавель згодиться.
„Звукові явища”
1. Повна бочка мовчить, а порожня гучить.
„Природні сили”
1. Під лежачий камінь вода не тече.
2. Гуртом і слона можна подолати.
3. Сплетені нитки – сильніші однієї.
Поки наші команди працюють, у мене є завдання для глядачів. Перед вами слова з переставленими буквами. Вам потрібно правильно їх скласти.
іфзаки – фізика
мертсанит - сантиметр
інеряці– інерція
ннякоприсре – прискорення
ваодниж – довжина
вшитідксь – швидкість
стадівнь – відстань
ачс - час
скит – тиск
жоніпусть – потужність
таробо – робота
агва - вага
ІV гейм. «Вірші люблять всі!»
Вчитель: Запитання у віршованій формі звучить для обох команд, хто перший піднімає руку, той і відповідає.
Про передачу тиску рідиною
Все відомо нам з тобою,
О, дивився вчений вдаль,
Прізвище його (Паскаль)
Скажіть, хто може здогадатись,
Що, коли вгору підійматись,
То тиск буде ...(опускатись).
Підіймаючись нагору,
Стає важче нам вдихати.
То скажіть, який є прилад,
Щоб тиск виміряти? (Барометр).
Струму добрий провідник
В світі третій мандрівник
У відсотках третє місце на землі
З букви «А» я починаюсь
Срібно-білий я й згинаюсь
А іще зовусь «крилатим»
Спробуй мене відгадати
(алюміній)
Я газ найлегший і безбарвний
Неотруйний я і дуже гарний
Як сполучуся з киснем я
Водичку дам я для життя
( водень)
Гарний маю я талант
Бо відмінний консервант
Свіжі овочі та фрукти
І всілякі ще продукти
Зберегти допоможу
Бо з консервами дружу
(оцтова кислота)
V гейм. Конкурс «Артисти».
За допомогою міміки, жестів, звуків команді «Генії» треба зобразити ось такий список предметів або явищ. Відгадувати будуть всі – глядачі та команда суперника – хто першим підніме руку!
1.будильник,
2. хаотичний рух молекул,
3. Ейфелеву вежу,
Команді «Нащадки Архімеда»
1. чайник що закипає,
2. людину, у якої з’явилась ідея;
3.Єгипетські піраміди.
А поки команди готуються – гра з глядачами. Нагадую вам, що бонуси зароблені у грі ви зможете використати на уроках фізики та хімії.
Учень 3: Завдання з теми «Фізика і школа»
1.Тіло, кинуте під кутом до горизонту, розбило вікно і приземлилося в учительській. До чийого кабінету здійснить переміщення юний футболіст?(До кабінету директора.)
2. На уроці фізики поки Петя відповідав на запитання вчителя, Коля відсунув стілець. Під дією якої сили Петя впав на підлогу?(Сили тяжіння.)
3. Вася приніс на урок фізики сніжку і поставив її Іванкові в кишеню. В якому агрегатному стані буде речовина, з якої зроблена сніжка до кінця уроку? ( Рідкому.)
Нагадую вам, що відгадувати та оцінювати конкурс «Артисти»
будуть глядачі. Максимальна кількість балів – 3.
VІ гейм « Вирішальний гейм – домашнє завдання»
Вчитель: До цього конкурсу наші учасники наполегливо готувалися, щоб здивувати глядачів та команди. Отже оцінювати конкурс будуть також глядачі. Фізичний фокус оцінюється максимум 5 балів. А глядачі можуть заробити бали для команди за яку уболівають, якщо розгадають фізичний смисл фокусу.
Підведення підсумків та нагородження переможців.
Вчитель: Я вітаю наших переможців і запевняю вас що переможених у нас немає!
Ми переконалися, що фізика та хімія – неймовірні, цікаві науки. Вони показують нам, який великий і водночас близький до людини світ, в якому ми живемо. Бережімо його!
Дякую вам за увагу! На все добре!