12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Позакласний захід з фізики "Незвичайні історії звичайних речей"

Про матеріал
Позакласний захід з фізики для учнів 8 класу з метою повторення і узагальнення знань з теми :"Електричний струм". Історія виникнення та театральне представлення побутових електропристроїв, використання загадок, цікавих питань допоможуть учням краще зрозуміти тему.
Перегляд файлу

Підсумковий урок з теми «Електричний струм» « Незвичайні історії звичайних речей»

Учениця

Во всем хочу дойти до самой сути

в работе, в поисках пути, в сердечной смуте.

До сущности пришедших дней, до их причины,

до основанья, до корней, до сердцевины.

(Б. Пастернак)

Учень. Сьогодні ми помандруємо з вами знайомими лабіринтами наших кімнат, зустрінемось там із звичайними речами, якими ми щодня користуємося, і дізнаємось про їхні незвичайні історії.

Учениця. Але спочатку вам треба буде вгадати, яка річ лежить у нашому чорному ящику .

(Учень читає загадку)

Называется «патрон»,

Но стрелку не нужен он,

Нет в нем пороху и пули,

Пузырек в него ввернули. 

Висит груша — нельзя скушать. (Учні відгадують загадку і лампу дістають з чорного ящика)

Учениця. Дійсно, така знайома всім річ — електролампочка з патроном. А давайте послухаємо її історію.

Лампочка. Народилася я в XIX столітті. Батьки мої — російський інженер Олександр Лодигін і американський винахідник Томас Едісон. Спочатку я була недовговічною, слабкою, швидко згорала. Але завдяки моїм винахідникам, які довго працювали над моїм удосконаленням, я стала такою, якою ви мене бачите.

Досконала форма скляного балона приваблює погляди бажаючих мене придбати. Тоненькі молібденові ніжки всередині балона тримають сріблясту вольфрамову спіраль -  нитку розжарювання, яка нагріваючись до температури 3 000 °С, випромінює сліпуче світло, з яким зрівняється хіба що саме Сонце.

Всередині балона — благородний газ аргон, який підтримує моє довголіття.

Живлюсь я від джерела струму, ми з ним приятелі, а з’єднує нас патрон. У нього, як і в мене, є гвинтова нарізка і центральний контакт, за допомогою яких ми і з’єднуємось,

І тоді я відчуваю, як по моїх дротах, спіралі тече електричний струм, який живить мене, збуджує, і я палаю, але не згоряю, бо я - електрична лампочка розжарювання. Я даю вам світло.

Учениця. А зараз лампочка хоче дізнатися, чи добре ви її знаєте.

Лампочка ставить запитання учням:

1.Чому спіраль лампи виготовлена з вольфраму?

2.Чому лампа називається електричною лампою розжарювання?

3.Чи можна лампу, розраховану на напругу 127 В, вмикати в мережу з напругою 220 В?

4. Де використовують лампи?

(Учень читає загадку)

                     Елочка-красавица  всем ребятам нравится.

Свечи дивные на ней светят сотнею огней.

 (Учні відгадують загадку і дістають з чорного ящика гірлянду)

      Гірлянда. Такої красуні, як я, вам годі й шукати. Витонченість форми, мигтіння вогників створюють ілюзію чарівної казки. Лампочки в мені маленькі, невибагливі, їм всього і потрібно 3 В, але не бояться вони і з 220 В зустрітись. А все тому, що дуже дружні. Раз -  і поділили велику напругу між собою, кожній невеличка частинка дісталась, тому спокійно можуть світитись, не боячись перегоріти, а приносячи малечі та й дорослим задоволення й казковий настрій у Новорічну ніч.

А зараз я хочу з вами порадитись. Кажуть, цього року в моді короткі спідниці. Може, розрізати цей довгий шлейф лампочок а потім  зшити їх рядочками, щоб вийшло кількаповерхове вбрання.? Так гарно буде... Яка різниця — поспіль ці лампочки включені чи в декілька рядів їх з’єднати? (Пояснення учнів про послідовне і паралельне з’єднання)

Гірлянда. Ну гаразд, не можна — значить не можна. Я й так гарна. Чао! ,

 (Учень читає загадку)

  То назад, то вперед, ходит-бродит пароход.

  Остановишь горе. Продырявит море.

(Учні відгадують загадку і з чорного ящика дістають електропраску)

Електропраска. Так, це я - вірна ваша помічниця. Хто робить вас нарядними, привабливими? Я!

А знаєте, як мені спекотно буває, приводячи до ладу ваш одяг, а особливо хлопчачі брюки. Добре, що зараз всі носять джинси. Прасувати їх не треба, та дехто й прати не поспішає. Мабуть, щоб не зіпсували свій колір. Охо-хо-хо. І працюй, і працюй. Чи думав мій батечко Генрі Сілі, що я з 1882 року невпинно буду прасувати і прасувати? Чого тільки не поміщали люди в мій корпус! То довжелезну ніхромову спіраль, оточену керамічними чашечками, ніби якесь намисто. А то придумали тену якусь, в яку запресували якийсь дивний ізолятор, схожий на пісок, а всередину ізолятора помістили все ту ж ніхромову спіраль. Для надійності, кажуть, щоб струм на мою підошву не потрапив. А ручку, бачте, мені пластмасову зробили, зручну таку, чорненьку, люди із задоволенням за неї тримаються і ковзають мною, і ковзають безупинно.. . Тільки й оживаю, коли повзунок регулятора почеше трохи мою тену та сигнальна лампочка привітно помигає. Дрібниці, а приємно коли тебе розуміють. А оце хотіла вас запитати:

1.З чого зроблено оцей довжелезний хвіст, який завжди холодний?

2.А чого я так розігріваюсь?

3.А чому це я вся залізна, а ручка в мене пластмасова?

4.Я так турбуюсь про свою подружку — сигнальну лампочку. Чи не

згорить вона, бува, від цієї величезної напруги 220 В, вона ж така маленька.

(учні відповідають на питання)

(Учень читає загадку)

  В брюхе - баня,  в  носу - решето, одна рука и та на спине.

(Учні відгадують загадку і з чорного ящика дістають електрочайник)

 Електрочайник. Так, це - я, наше вам з кепочкою. Парую, парую, як паровоз. А все чому? Чайком вас побалувати хочу. Бачте, який я чистий, блискучий. І не тому, що баба Федора мене зачистила, просто я такий охайний від природи, бо дружу не з вогнем, а з електричним струмом. Це він так розігріває мою ніхромову або нікелінову спіраль, заховану й ізольовану в тені, що вода швидко закипає, аж із носика булькає. Я дуже вигідна річ у домі — воду грію швидше, ніж звичайний чайник, завжди чистий, бо не в сажі, ніжки в мене пластмасові— скатерку не зіпсую.

А які в мене родичі! Електрокавоварка, шанована в кожному поважному домі. Елегантна, безшумна, миттєво створить вам приємний настрій з «Нескафе Голд». Ось трішки хочу уточнити у вас: чи знаєте ви правила користування такими примхливими приладами, як я?

1.Чи можна вмикати в електромережу порожній чайник?

2.А ще хочу вас спитати, за який час закипить в чайнику 2 літри  води, якщо його потужність 1 кВт. Вважайте, що початкова температура води 20 °С. (учні розвязують задачу і дають відповідь)

Електрочайн и к. Ну, тоді готуйтесь до чаювання.

(Учень читає загадку)

 Через поле и лесок подается голосок.

Он бежит по проводам -

 Скажешь здесь, а слышно там.

(Учні відгадують загадку і з чорного ящика дістають телефонний апарат)

Т е л е ф о н. Так, це я - надійний друг ваших бабусь. Зараз ви всі маєте мобільні телефони, смартфони, айфони, я вже заплутався, як і що там називається, але ж все колись починалося з мене. Краще телефон ніхто не допоможе побазікати з однокласниками весь вечір, а вже вночі згадати про невивчені уроки. Відтоді ж, як американець Грехем Белл запатентував свій винахід, пройшло майже 130 років. Пристрій цей був незвичайний: невеличка мембрана з барабанної шкіри з пружиною в центрі, а зверху — ріжок. Першим повідомленням, що його передав Белл по телефону, був монолог Гамлета «Бути чи не бути?». Трубка Белла служила для передачі і приймання людської мови на відстані 500 м.

       А в 1883 році на Мюнхенській електротехнічній виставці було продемонстровано телефонний апарат російського електротехніка Голубицького, який передавав електросигнали  на відстань 200 км.

Телефонна трубка стаціонарних телефонних апаратів була створена видатним американським винахідником Едісоном. Саме він з'єднав власне телефон і мікрофон в одній трубці, тому можна вже було і слухати, і говорити одночасно.

У телефоні під дією слабких електричних струмів електромагніт притягує до себе сталеву мембрану, яка, коливаючись, створює звуки. Не забувайте дзвонити по телефону рідним, і знайомим, які так чекають вашого дзвінка                                                                                                                         

            (Учень читає загадку)                                                                                                                             Зачем надевают кольцо золотое               на палец, когда обручаются двое? —                                                                        меня любопытная дева спросила.                                                                                                                                  Не став пред вопросом в тупик, ответил я так собеседнице милой:                                                                                      Владеет любовь электрической силой, а золото — ...(проводник).       (Р. Бернс)                                         Провідник. Так, дуже вже відповідальне у мене завдання — завжди і всюди проводити електричний струм. З мене виготовляють шнури до електроприладів, спіралі електронагрівальних елементів, дроти, якими тече електричний струм. І все це завдяки моїй будові, моїм властивостям. Але про них я хотів би дізнатися від вас:                                                                                                                1.Що називається провідником ?                                                                                                                                                2.Які речовини є провідниками?                                                                                                                             3.Чому метали добре проводять струм?                                                                                                                 4.Що називається опором провідника?                                                                                                                     5.Від чого залежить опір провідника?

            (Учень читає загадку)

По гудящим проводам кто бежит в квартиру к нам?

Зажигает в лампе свет? Свет мы видим. Его — нет.

Електричний струм. Так, ви вгадали, це я  творю всі ці дива: і світло в лампі засвічую, і плитку розігріваю, і ялинку прикрашаю, і телевізор з комп’ютером примушую вас розважати. Я великий маг і чарівник. Я допомагаю людям виконувати будь-яку важку і нудну роботу швидко й цікаво: і прати, і прасувати, і прибирати, і молоти, і точити, і пиляти. А тролейбуси, метро, електрички? Хто їх рухає? Я, електричний струм. Я буваю добрий, коли до мене ставляться з пошаною, і злий, коли мною не вміють користуватись.

А у вас я хотів би поцікавитись:

1.Чи знаєте ви, що Називається електричним струмом?

2.Які умови існування струму?

3.Які фізичні величини є характеристиками електричного струму?

4.Який закон зв’язує ці величини? Сформулюйте цей закон. Напишіть формули закону.

5.Які існують види з’єднання провідників?

6.Накресліть схеми цих з’єднань.

7.Напишіть правила розрахунку цих з’єднань.

8.Де вони використовуються?

Учениця. Дійсно, багато цікавих речей містить наш чарівний чорний ящик. Усі вони створені людьми, які цікавились наукою, технікою, прагнули своїми винаходами принести користь людям. Ми теж ростемо допитливими, хочемо все знати, в чому сьогодні ви могли переконатись.

І ми пропонуємо вам випробувати свій розум, розгадавши такі анаграми.

Велет зорі

Гімн фотона

тон феле 

пан  рагу

корт елен

рота негре

сер тато

віник прод

метр памер

Учень. Ви бачите, як багато потрібних і цікавих речей нас оточує. Варто тільки уважніше придивитись до них, поцікавитись їхньою історією,— і вам відкриється дивовижна країна знань.

docx
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Підбиваємо підсумки розділу 2
Додано
29 квітня
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку