З березня минулого року школярі, студенти та викладачі відчули на собі усі переваги і недоліки дистанційного навчання ПІД ЧАС ВОЄЄННОГО СТАНУ.. Для когось це стало ефективною економією часу, а інші дуже втратили у знаннях. Така система освіти спричинила дискусію щодо прав та обов’язків учнів, батьків та вчителів під час дистанційного навчання.
“Ми розуміємо, що дистанційна освіта не може замінити справжнього очного навчання. Діти мають соціалізуватися, особливо в початковій школі. Через пандемію коронавірусу ,а тепер через військову агресію російської федерації, вимушені шукати альтернативні шляхи для економічного та соціального життя. І галузь освіти – не виняток, адже для нас важливо, щоб освітній процес тривав та був якісним і безпечним.«…ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА НЕ МОЖЕ ЗАМІНИТИ ОЧНОГО НАВЧАННЯ»
ПРОБЛЕМА В ТОМУ, ЩО МИ НЕ ПРИВЧИЛИ НАШИХ ДІТЕЙ ДО САМОСТІЙНОГО НАВЧАННЯ. Ми всі виявилися не готові: діти, які звикли до того, що до школи просто потрібно ходити; батьки, перекладаючи всю відповідальність на школу; сама школа, коли напрацьовані роками матеріали доводиться переробляти у інший формат, а вчителі опановують різні навчальні платформи для взаємодії з учнями
1. ПЛАНУВАННЯпередбачає необхідність складання розкладу (обов’язково разом з дитиною, при цьому дитині на кожному етапі бажано запропонувати кілька варіантів на вибір), прибрати зайві предмети й фактори, запланувати у розкладі достатній час на відпочинок, забезпечити якісний інтернет (за відсутності високої якості продумати альтернативні варіанти).
Модель сім‘ї вже передбачає, що батьки є найпершими і найголовнішими учителями для дітей. Будьте другом, допомагайте, дивіться разом навчальні відео, обговорюйте їх тощо. Відійдіть від тотального контролю, постійних нагадувань, перфекціонізму і прагнення зробити з дитини найуспішнішу людину століття.
Труднощі дистанційного навчання. Проблеми з дистанційною освітою зачепили навіть розвинені країни світу. Дослідження Центру демографічних наук Оксфордського університету серед учнів нідерландських шкіл показало, що за вісім тижнів такого навчання діти з високими успіхами недовчили п'яту частину матеріалу, а решта учнів не засвоїли й половини з усього, що їм викладали.
В Україні ситуація не краща, якщо приватні школи ще проводять повноцінні заняття, то багато державних шкіл нехтують тривалістю та якістю дистанційних уроків. Так само не налагоджена система перевірки уроків, кожен вчитель пропонує своє, а діти губляться між посиланнями, поштою та логікою викладання кожного предмету.
Учитель своєю чергою також став заручником ситуації. Спершу вони шукали собі техніку, потім вчилися працювати з нею, а далі було найважче ‒ переробити методику викладання. Занотовані конспекти не підходять для дистанційної освіти, тож вчителі почали писати презентації та шукати додаткові підходи, щоб зацікавити дітей.
Що заборонено під час дистанційного навчання. За відсутність учня не можна ставити двійку ‒ у клітинці журналу має бути «н». Відповідно до постанови уряду учень зобов’язаний пояснювати свою відсутність на уроці та підкріплювати ці слова відповідною довідкою. У постанові йдеться, що причинами можуть бути: хвороба, сімейні обставини, візит до лікаря, лікування в санаторії, візит до військкомату чи інших органів державної влади або самоврядування. Що заборонено під час дистанційного навчання. За відсутність учня не можна ставити двійку ‒ у клітинці журналу має бути «н». Відповідно до постанови уряду учень зобов’язаний пояснювати свою відсутність на уроці та підкріплювати ці слова відповідною довідкою. У постанові йдеться, що причинами можуть бути: хвороба, сімейні обставини, візит до лікаря, лікування в санаторії, візит до військкомату чи інших органів державної влади або самоврядування.
Обов’язки батьків під час дистанційного навчання. Згідно із українським законодавством, батьки також відповідають за освіту дітей і повинні докладати зусилля, аби дитина отримала доступ до освіти. А згідно з інструкціями МОН, якщо дитина не вчилася без поважної причини понад десять днів, то про це мають бути поінформовані відповідні служби у справах дітей.
Таким чином в Єдиному державному реєстрі судових рішень з’явилися справи, де батьків звинувачували у тому, що вони не змогли організувати для дитини дистанційне навчання. Часто такі справи закривали або давали батькам усне попередження. Наприклад, Новгород-Сіверський районний суд Чернігівської області розглядав справу, де матір звинувачували в тому, що вона не приділяла належної уваги своєму сину на дистанційному навчанні. Жінка провину визнала, вказавши, що під час карантину її син перебував у бабусі, де не було змоги підключитися до інтернету, хоча всі домашні завдання дитина робила і надсилала вчителям через телефон. Зважаючи на це, суд також обмежився усним зауваженням
Хто має забезпечити учнів та вчителів технікою. У Міністерстві освіти і науки визнають, навіть попри виклики пандемії система ще не здатна повністю забезпечити школи інтернетом і технікою. З 14 800 шкіл, які працюють в країні, 43 навчальних заклади досі без інтернету, а 2,5 тис. шкіл мають дуже слабке з’єднання. Відповідає за матеріально-технічне забезпечення шкіл місцева влада. Крім того, у 2021 році з державного бюджету заплановано 1 млрд грн субвенції місцевим бюджетам для облаштування робочого місця вчителя комп'ютерним обладнанням. А поки що батьки вимушені самостійно купувати дітям всю необхідну техніку.