Презентація до уроку: "Елементарна розумова діяльність"

Про матеріал
Тема уроку: Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. Мета уроку: формувати уявлення про елементарну розумову діяльність, еволюцію поведінки тварин та її пристосувальне значення; розвивати увагу, критичне мислення, вміння порівнювати, аналізувати та робити висновки; виховувати любов до природи
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення

Номер слайду 2

Таксиси — це впорядковані вільні переміщення твариноподібних організмів, викликані зовнішніми стимулами (подразниками). Якщо рух відбувається у напрямку джерела подразнення (світло, температура, волога тощо), то це позитивний таксис, якщо від джерела — негативний. Завдяки таксисам твариноподібні організми уникають несприятливих умов та знаходять корм. Хемотаксис інфузорій Реакція амеб на світло

Номер слайду 3

Безумовні рефлекси (видові рефлекси) – це відносно сталі, стереотипні реакції організму на внутрішні та зовнішні подразники (стимули). Такі рефлекси є пристосуванням до стабільних умов навколишнього середовища і є життєво важливими, без яких організм гине у перші ж хвилини після народження. Безумовні рефлекси властиві тваринам, у яких з’являється нервова система. Вперше вона виникла у кишковопорожнинних. Реакція гідри (безумовний рефлекс) на подразнення

Номер слайду 4

Інстинкти – це сукупність складних спадково обумовлених актів поведінки, характерних для особин даного виду за певних умов. Така поведінка базується на спадково обумовленій програмі і не вимагає для свого розвитку спеціального научіння. Інстинкти є сукупністю пов’язаних між собою безумовних рефлексів, які характерні для особин даного виду у певних умовах (вроджена поведінка). Для запуску цієї форми поведінки необхідні особливі пускові механізми (тривалість світлового дня, зміна забарвлення, запахи тощо). Інстинкти – це одна із форм пристосування тварин до умов життя, виживання, відтворення виду. Материнський інстинкт  

Номер слайду 5

Цікавий випадок трапився в Англії на початку XX століття. Англійські молочники рано-вранці розвозили молоко й залишали його біля дверей будинків. Пляшки з молоком вони накривали фольгою. Якась синиця навчилася відкривати ці кришки й пити молоко з пляшки. Через деякий час те саме вміли робити вже багато синиць у різних містах Англії. Учені називають цей досвід синиць передачею досвіду від одного покоління до іншого. Це і є спосіб поведінки – навчення.

Номер слайду 6

Навчення — це зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду, тобто взаємодії тварини з навколишнім світом. Така поведінка формується поступово, по мірі накопичення індивідуального досвіду і базується на вроджених формах поведінки. Проте є більш досконалою, так як дає можливість діяти у випадках, коли ці умови несподівано змінюються. Спосіб, яким бджоли передають інформацію, – це одне з найбільш вражаючих чудес природи! Бджолина мова – це мова запахів і танців. 

Номер слайду 7

Отже, життя бджіл можливе лише сім’ями.   Коли робоча бджола знаходить квітку з нектаром, як вона повідомляє про це іншим? Як вона передає їм, що це за квітка, як далеко він знаходиться і в якому напрямку?  Спосіб, яким бджоли передають цю інформацію, – це одне з найбільш вражаючих чудес природи! Для початку скажемо, що мова бджіл – це інстинкт. Вони не вчаться йому, а просто, досягнувши певного віку, автома-тично володіють ним.  Бджолина мова – це мова запахів і танців. Коли бджола виявляє нектар або пилок, вона повертається додому і починає танцювати, описуючи одну за одною правильні кола. Танець привертає увагу інших бджіл і розповідає їм, де був знайдений нектар або пилок. Інші бджоли по запаху повернулася можуть дізнатися, що та знайшла.

Номер слайду 8

Імпринтинг. або запам’ятовування - в етології та психології, специфічна форма навчення; фіксація в пам'яті ознак об'єктів при формуванні або корекції вроджених поведінкових актів. Як тільки новонароджений побачив і почув голос своєї матері, він намагається наблизитись до неї, і починає імітувати її рухи. Завдяки такій взаємодії, батькам пташенят або звірів, вдається показати їм ареал їхнього існування та пристосувати до умов життя. Запам'ятовування, або імпринтинг у тварин

Номер слайду 9

Елементарна розумова діяльність тварин – це здатність тварини встановлювати зв'язки між предметами та явищами зовнішнього світу й використовувати їх у новій для неї ситуації для побудови пристосувального поведінкового акту. Розумова діяльність — це вища форма пристосування (адаптації) до умов середовища. Завдяки їй організм не тільки пристосовується до нестабільних умов, а й може передбачати ці зміни та враховувати їх у своїй поведінці. Наприклад, щоб дістати підвішені банани, шимпанзе будує вишку з ящиків. І це вже умовним рефлексом назвати не можна. Це — випадок утворення знання, вловлювання зв’язку між предметами та явищами.

Номер слайду 10

Хочеш їсти – думай!

Номер слайду 11

Використання тваринами знарядь праціВосьминіг - розумна тварина. Своє житло-башту, складене з каменів, він закриває великим каменем. Тут він не тільки ховається від ворогів, але й виглядає з-під кришки у пошуках здобичі. Восьминоги, до речі, жахливі чистюлі: вони «підмітають» своє житло струменем води, виносять сміття з хати і складають в купку осторонь.

Номер слайду 12

Використання тваринами знарядь праціНевеликі поодинокі оси з родів Сфекс і Амофіла використовують камінці, будуючи нірки для своїх нащадків у сипучому піску. Щоб зробити цей пісок більш щільним, вони його утрамбовують камінцями. Оса - сфекс Оса - амофіла

Номер слайду 13

Використання тваринами знарядь праціМурашки-листорізи під час будівництва гнізд із листків використовують свої личинки як ткацькі човники . Личинки виробляють павутиння, яким зшивають краї листків.

Номер слайду 14

Використання тваринами знарядь праціКористуються різними знаряддями і слони. Старші представниці суспільства вчать своїх малюків, як користуватися палицями для того, щоб відганяти від свого тіла мух, а також використовувати частини рослинності для почухування свого тіла. Була виявлена також здатність слонів зривати листя з маленьких гілок і робити з них мухобійки. Це використання інструментів є таким же відлагодженим, як і у великих приматів.

Номер слайду 15

Використання тваринами знарядь праціПтахи альтанники не лише будують дивовижні гнізда у вигляді альтанок, а й використовують палички замість пензлика, щоб зафарбувати різноманітні предмети, які вони принесли в гніздо.

Номер слайду 16

Оригінально побудовані висячі гнізда маленької пташки ремеза. Її гніздо, підвішене над водою, має вигляд мішечка, до якого прироблений трубоподібний вхід. Гніздо будують спільно самець і самка з пуху рослин – верби, тополі, осики, рогозу. Зовні гніздо вкрите берестом або лусочками і летючками насіння в’яза та інших рослин. Ремез підвішує гніздо за допомогою міцних волокон кропиви, конопель або тонкої плівки вербового лубу, шерсті тварин. Про міцність житла, збудованого ремезом, наочно свідчить той факт, що воно зберігається протягом декількох років. Використання тваринами знарядь праці

Номер слайду 17

Використання тваринами знарядь праціСсавців головним претендентом на друге місце після людини з використання знарядь праці є шимпанзе . Шимпанзе виготовляють і використовують досить багато знарядь. Це, наприклад, камені, за допомогою яких вони лущать горіхи; палички з обідраною корою для ловіння мурах і термітів; палиці для різних життєвих ситуацій (приміром, щоб дістати плід з тонкої гілки).

Номер слайду 18

1. У представників яких класів тварин виражена здатність до використання знарядь праці? 2. У якому з випадків птахи будуть використовувати знаряддя праці: а) гриф кидає яйце страуса з висоти на каміння; б) гриф кидає камінь на яйце страуса?3. Чому здатність слона малювати за допомогою хоботу не можна вважати розумною поведінкою?Поміркуйте…

Номер слайду 19

Ще одним прикладом може бути поведінка мисливських собак. Колективний висновок. Логічна схема еволюції поведінки тварин: таксиси → безумовні рефлекси → інстинкти → навчання → елементарна розумова діяльність. Отже, поведінка тварин – це складне поєднання як вроджених, так і набутих форм пристосувальної діяльності.

Номер слайду 20

Дякую за увагу!!!Успіхів!!!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 14
Оцінки та відгуки
  1. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Потапова Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гальчук Олександр Васильович
    Дякую!!!!!!!!!!!!!!!!! За прекрасну розробку, за чудову комплектацію слайдів і наповненість інформацією. Також в даній презентації все подано чітко, доступно, і зрозуміло для учнів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кокар Наталія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Бєлая Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Крименко Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Корнелюк Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Луференко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Гайдай Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Товстолес Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Прядко Віра Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Юрчак Лілія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 11 відгуків
pptx
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
31678
Оцінка розробки
5.0 (14 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку