Данна презентація містить майстер -клас по використанню новітньої технології "6 капелюхів мислення". Раджу кожному вчителю використати в своїй роботі. Дітям дуже цікаво, повчально.
Едвард де Борно (1933рік народження) – популярний психолог, викладач Кембриджського Університету, автор 45 книг, засновник техніки „мислення про мислення”. Його методики широко використовуються як у дитячих закладах, школах, так і в діяльності міжнародних організацій і найбільших корпорацій. Його вправи тренують і розвивають процес мислення і можуть застосовуватись на уроках як окремі інтерактивні методи.
Коли ми маємо справу з практичним мисленням, виникають три фундаментальні труднощі: Емоції. Часто ми схильні не думати взагалі, а спиратися в наших діях на чуття, емоції і забобони. Безпорадність. Нашою реакцією може бути почуття неадекватності: “Я не знаю, як про це думати. Я не знаю, що робити далі". Плутанина. Ми намагаємося утримати в своєму розумі все відразу, і в результаті виходить мішанина. Метод шести капелюхів — це простий і практичний спосіб подолати подібні труднощі за допомогою поділу процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений капелюхом свого кольору.
Чому цей метод має назву Шести Капелюхів Мислення? Відомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді і характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір – капелюх. Капелюх – це частина туалету, що легко надягти і зняти, змінити, а разом з ним й перемінитися. Цей головний убір блискуче вправляється з роллю знаку, символу певної соціальної групи.
Білий Капелюх-це інформація. Учень, одягнувши його, задає питання такого роду: -Яка інформація у мене є? -Якої інформації мені не вистачає? -Як мені одержати відсутню інформацію? Тобто, міркуючи з білим капелюхом на голові, пригадує особисті знання і вміння, пробує визначити якої інформації недостатньо, які прогалини в знаннях, окреслює джерела, де можна знайти цю інформацію, користуючись словниками, енциклопедіями, таблицями, картками і т.д.
Червоний Капелюх – це емоції. Наводить на думку вогонь і тепло, зв′язаний із почуттям,інтуіцією, емоціями. В учня з червоним капелюхом з′являється можливість відкрито виразити чи описати свої емоції, почуття, інтуіцію. Отже, червоний капелюх – це формування свого ставлення до подій і їх учасників.
Жовтий Капелюх – це позитив. Жовтий колір наводить на думку про сонце і оптимізм. Мета- довести здійснення ідеї. Учень робить пряме зусилля знайти переваги пропозиції “Що в цьому гарного?”, “Які переваги”, якщо ідея, навіть, нікому не подобається. Жовтий капелюх знаходить гарні сторони. Отже, жовтий капелюх – це простеження позитивних сторін явища, переваг, досягнень.
Чорний Капелюх - це критика. Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого? Або що піде не так? Обережність: дозволяє дати волю критичним оцінкам, побоюванням і обережності. Вона захищає Вас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумлінна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
Синій Капелюх – це узагальнення. З синім кольором згадується небо, море. Синій колір символізує знання, розум – це контроль, підбиття підсумків, висловлення спостережень та коментарів. Із синім капелюхом на голові учень упорядковує послідовність застосованих капелюхів і підсумовує досягнуте.
Зим-о+оньк+о , гов-в+лум-м+бонь+ко Він-ін б+іли-и+ім ком-м+жур-р+шу-у+ку, Люм-м+бор-ор+имо мис-с біж-ж+гар-р+ти Пар-ар+о твоя-я+їм сніг-г+жкум-м. Всіма-а рум′а-а+яник-к+ш ли+ченьро-ро+ка Тут-ут+и ом-м цом-ом+ій пар-ар+ор+і Ік-к ладно-о+аї-ї+єшь кова-а+зар-р+нки Ву-у нам-м+шорі-рі+му двір-ір+ор+і.