З 1 класом був проведений проект на тему"Українські народні ігри, дражнилки, лвчилки, забавлянки", в результаті якого була складена презентація. Учням було дуже цікаво одягнути українські народні костюми та пограти у ігри, які грали до на дуже давно.
Мета: навчитися гратися у різноманітні народні дитячі ігри, розучити дражнилки та лічилки. Завдання:- знайомство із використанням ігор в навколишньому житті,розвивати вміння гратися у колективі класу;- формувати початкові уявлення про роль ігор у повсякденному житті;- розвитку інтересу до вивчення ходу гри, дражнилок, лічилок, розвиток творчих здібностей. Тема даної проектної роботи практично значима і доступна. Тривалість виконання проекту– навчальний рік.
Етапи реалізації проекту:1. Знайомство з проектом. Формулювання питань, які будуть вирішуватися у проекті.2. Робота з пошуку матеріалів до проекту.3. Виконання дидактичних завдань до проекту4. Захист учнівських робіт, формулювання відповідей на проблемні і основоположні питання.5. Оформлення результатів роботи : Розучити і пограти у різні ігри; навчитися використовувати лічилки та дражнилки.підготовка презентації «Українські народні дитячі ігри»7. Підведення підсумків, нагородження учасників.
1 етап. Знайомство з проектом:«Гра, як засіб формування ключових компетенцій учнів»Гра - є дія, що протікає в певних межах місця, часу, змісту в осяжному порядку і за добровільно прийнятими правилами, поза сферою матеріальної користі і необхідності; супроводжується настроєм і почуттями підйому і напруги, відчуженості і захоплення (Ї. Хейзанга)
Питання про роль гри, ігрових прийомів, як діяльності і методу навчання, розкриті у роботах багатьох педагогів: «Гра - це могутній виховний засіб, який виробило людство і тому в ній істотна потреба людської природи» К. Д. Ушинський«У дитини є жага гри, і потрібно її задовольняти. Необхідно не тільки дати їй час пограти, а й заповнити цією грою все життя дитини. Все її життя – це гра». А. С. Макаренко .«Гра – це іскра, яка запалює вогник допитливості, цікавості» В. О. Сухомлинський .
Класифікація ігор : Творчі ігри: Режисерські, сюжетно-рольові (сімейні, побутові, суспільні), будівельно-конструкційні, ігри на теми літературних творів (драматизації, інсценування).Ігри за правилами: рухливі (великої, середньої, малої рухливості; сюжетні, ігри з предметами; з переважанням основного руху: бігу, стрибків тощо; ігри-естафети) та дидактичні ігри (словесні, з іграшками, настільно-друковані). Народні ігри: (забави, рухливі, дидактичні, обрядові)
Видатний український педагог В. О. Сухомлинський порівнював гру з “величезним світлим вікном, крізь яке в духовний світ дитини вливається живлющий потік уявлень, понять про навколишній світ”. За словами іншого метра педагогіки К. Д. Ушинського, у змісті народної гри є всі доступні форми навчання. Саме у процесі гри діти пізнають грамоту, вчаться рахувати, різнити кольори, виконувати повсякденні дії, набувають навичок самообслуговування та спілкування. У грі дитина відображає те, що бачить в своїй сім’ї, віддзеркалює навколишній світ. Народні ігри несуть у собі джерело пізнання та виховання загальнолюдських цінностей.
Серед скарбів народної гри є забавлянки, хороводи, танці, віршовані історії, що не мають кінця, рухливі ігри. Забавлянки, або утішки, потішки, чукалки - коротесенькі пісеньки чи віршики гумористично-жартівливого змісту, що супроводжуються відповідними рухами, активізують єдність слова та моторики дитини, розвивають її мовлення. Незважаючи на свою простоту, забавлянки сприяють жвавому спілкуванню з довкіллям, формують відчуття прекрасного.
3абавлянки умовно можна поділити на ігри: з голівкою, пальчиками, ніжками, пiдкидання.3абавлянки навчають праці. Пригадайте гру "Сорока-бiлобока". В забавлянці перед дитиною вимальовується ланцюг рiзноманiтних трудових дій, пов‘язаних з домашнім господарством: рубання дров, носіння води, розпалювання печі, приготування каші. Народна система виховання змалечку спрямовувала дитину до працелюбності.
Народні ігри: Подоляночка. Десь тут була Подоляночка,Десь тут була молодесенька,Тут вона сіла, тут вона впала, до землі припала,Ciм літ не вмивалась, бо води не мала... Устань, устань Подоляночко,Умий личко, як ту скляночку,Візьмися у боки та поскачи трохи... Попливи до Дунаю, бери дівку з краю.
ОТЖЕ, Що слід зробити разом з вашою дитиною, щоб щасливі спогади дитинства залишилися на все життя:1. Пускати сонячні зайчики.2. Спостерігати як проростають насіння.3. Разом скотитися з високої крижаної гори.4. Принести з морозу і поставити у воду гілку.5. Вирізати щелепи з апельсинових кірок.6. Дивитися на зірки.7. Заштриховувати монетки і листя, заховані під папером.8. Трясти олівець, щоб здавалося, що він став гнучким.9. Дірявити крижинки під струменем води.10. Приготувати палений цукор в ложці.11. Вирізати гірлянди паперових чоловічків.12. Показувати театр тіней.