Презентацію розроблено для використання під час проведення тематичних виховних заходів. При підготовці було використано матеріали: Освітній проєкт «Діалоги про війну», матеріали Українського Інституту національної пам'яті, матеріали Національного інституту стратегічних досліджень, матеріали з сайту Міністерства закордонних справ України та інші.
“Чому Росія прагне захопити Україну?”Мета – ознайомлення учнів із поняттями “стереотипи” й “упередження”, формування вміння розрізняти їх позитивну та негативну роль в житті суспільства, формування розуміння поняття “менталітет” і вміння визначати головні ментальні риси українця, виявляти особливості сприйняття України та українців представниками інших культур і самими українцями, розширення обізнаності про історичну закоріненість сучасної російсько-української війни, розвиток критичного мислення.
Ключові повідомлення Україна – сусідка Росії. Російська Федерація сьогодні – це держава з імперськими комплексами, яка змагається за регіональне і глобальне лідерство, демонструє світові грубу військову силу, використовує економіку як знаряддя тиску та шантажу, прагне встановити політичний, економічний, культурний, військовий контроль над країнами – колишніми республіками СРСР, зокрема Україною, щоб задовольнити власні імперські амбіції. Ми, українці, завжди боролися за волю і за право жити у власній незалежній державі. Прагнення до свободи, почуття гідності, індивідуалізм – риси українського менталітету.
Ключові повідомлення У Росії досі поширені стереотипи, що українці та росіяни – один народ, що українська мова є штучною, а наша держава невідомо, звідки взялася. Тому Росія не погоджується із незалежністю України, проявляє агресію до нашого народу. Сучасна війна не перша спроба підкорити Україну. Росіяни не раз фальсифікували історію, намагаючись присвоїти собі культурну спадщину Давньої Русі, в минулому саме російські правителі зруйнували козацьку державу, а на початку ХХ століття знищили Українську Народну Республіку. Сьогодні наш сусід боїться успіху європейського демократичного розвитку України і знову нападає. В умовах збройної агресії проти нашої держави ми маємо захищатися, відстоювати незалежність, права людини, демократичні цінності, за які ми боролися під час Революції Гідності.
Опис вправи «Гра “Діамант цінностей”»Мета гри полягає в тому, що картки з назвами цінностей повинні знайти своє місце на схемі, в залежності від рівня важливості цінності для всіх учасників команди. Значення місця на схемі: найвищий прямокутник – найважливіша, на думку учасників, цінність. В останньому прямокутнику буде найменш важлива, на думку команди, цінність. Під час роботи в групі учасники можуть по черзі брати одну картку з назвою цінності і класти її на порожнє місце схеми. Якщо обране місце буде зайняте іншою карткою, необхідно провести обговорення в групі щодо рівня цінності, яка має бути на цьому місці. Технологія гри дає змогу упорядкувати дискусію і сприяти формуванню вміння аргументувати свій вибір. Ця вправа допомагає створити ієрархію цінностей, висловити свою думку. Після закінчення вправи варто попросити представників команди ознайомити клас із результатами командної роботи.
Додаток № 1 до гри “Діамант цінностей”Щоб сформувати “Набір цінностей” пропонуємо скористатися Концепцією розвитку громадянської освіти в Україні, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року № 710-р: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#Text
Завдання № 5. «Гра “Ментальний портрет”»1 – оберіть 10 позитивних рис українців2 – оберіть10 негативних рис українців3 – підібрати ментальні риси іншим націям (дописавши продовження речень: американець є..., німець є..., поляк є…, француз є..., росіянин є..., естонець є..., китаєць є…).
Додаток до гри “Ментальний портрет” Картки з переліком рис, які можуть бути притаманні нації.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Імпульсивні Непосидючі Недовірливі Недовірливі Мстиві Незалежні Небагатослівні Небагатослівні Терплячі Агресивні Ощадливі Витривалі Добрі Егоїстичні Схильні до щоденної праці Прямують до успіху З почуттям гумору Прихильники порядку та покарань Не люблять дотримуватися закону. Не люблять навчатися Відгукуються на лихо Прогресивні ЖалісливіЦілеспрямовані Стримані Ділові Скромні Щирі Злі Ввічливі Довірливі Пихаті Непривітні Щедрі Дуже скупі Похмурі Анархічні Дисципліновані Безвідповідальні Байдужі Оптимістичні Прагматичні Жорстокі Повільні Вперті Настирливі Підприємливі Охайні Патріотичні Індивідуалістичні Меркантильні Сильні ЛедачіГовіркі Гостинні Самовпевнені Традиційні Чесні Безтурботні Емоційні Пристосуванці Релігійні Не готові до швидких змін. Уміють вести господарство Пасивні у політичному житті Мають комплекс меншовартості З почуттям власної гідності Мають прив’язаність до своєї землі
Завдання № 6. «Презентація“Ментального портрету”»Чи відомо вам поняття стереотипів?Чому саме ці, а не інші риси ви обрали?Ідеї колективної відповідальності є помилкою, однак залишається проблематизація питання про те, що мовчазна приналежність до спільноти, яка чинить зло теж тягне за собою відповідальність. ті риси, які ви визначили, формують наш менталітет1 та 2 3 Звідки ви знаєте, якими є представники тих націй ?Узагальнення щодо інших націй і є стереотипами. Вони відіграють важливу роль у політиці, бо дають змогу розрізняти “ми” (українці) від “вони” (росіяни), адже наші ментальні набори різняться. Разом із тим, стереотипи часто використовують у пропаганді. З допомогою ярликів і схематичних гасел вони укріплюють стереотипи, формують на їх основі упередження, навіюють образи (зокрема, “братнього народу” або “нації-ворога”). Щоб протистояти пропаганді, необхідно вчитися критично мислити.
Завдання № 8. «Резюме»дискусія Про які стереотипи щодо українців ви дізналися з відео?Чому упереджене ставлення до інших може призвести до гострих конфліктів, війни? Які риси менталітету вирізняють українців? Чи є серед притаманних нам якостей негативні? Як можна їх позбутися? Що кожен з нас особисто може робити, аби українців позитивно сприймали у світі?
Питання для обговорення: Чому Росія багато століть домагалася захоплення України? Чому ця країна не може жити мирно? Чому Росія напала на Україну в 2014 році? Чи сучасна війна є першою спробою Росії захопити Україну? Чи перемагала колись Україна у воєнних протистояннях із сусідніми державами? Росіяни хочуть панувати над колишніми республіками Радянського Союзу, але при цьому самі не мають повноти демократичних свобод та високого рівня життя. Чому так? Чому Україна має багатьох сусідів, але воює з нами зараз лише Росія? Чи правда, що ми з росіянами один народ? У чому ми різні? Що треба зробити, щоб припинити збройну агресію Росії проти України?
Домашнє завдання 1 Перша група має знайти по 3–4 повідомлення про події Революції Гідності з різних Інтернет-джерел, наприклад, із сайту Національного музею Революції Гідності: https://maidanmuseum.org/uk/storinka/revolyuciya-gidnosti ,Українського інституту національної пам’яті: https://uinp.gov.ua/aktualni-temy/revolyuciya-gidnosti1 , Інофрмаційної агентції Укрінформ: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2122489-revolucia-gidnosti-zgadajmo-golo vne.html , сайту Deutsche Welle: https://www.dw.com/uk/революція-гідності/t-18868498 .
Домашнє завдання 21. Відвідайте із батьками або іншими авторитетними людьми місця пам’яті, пов’язані із сучасною російсько-українською війною або з’ясуйте, чи є такі місця у вашому населеному пункті (це може бути пам’ятник, пам’ятна дошка, вулиця, названа на честь героя-земляка, меморіальний куточок у школі, де він навчався, могила або сектор військових поховань загиблих у сучасній російсько-українській війні тощо). 2. За можливості зафіксуйте це місце пам’яті на телефон (відео чи фото зйомка) й опишіть його за таким приблизним алгоритмом:
Алгоритм опису: Назвіть місце пам’яті (опорні слова: монумент, пам’ятник, пам’ятний знак/дошка, барельєф, погруддя, стела, вулиця, названа на честь героя-земляка, меморіальний куточок у школі, де він навчався, могила або сектор військових поховань загиблих у сучасній російсько-українській війні). Яким подіям / герою присвячено? Якщо це пам’ятник, монумент чи погруддя, то з чого він виготовлений (опорні слова: бронза, мармур, граніт, цемент, сталь, мідь, дерево)? Чи є там портрет людини, або якийсь інший знак / символ? Як ви гадаєте, що він позначає? Який текст зазначено на місці пам'яті? Про що / кого він? Чи є біля місця пам'яті квіти? Про що це свідчить?