Тип проекту. Дослiднопошуковий, особистiсний.
Актуальнiсть. За всiх часiв у всiх народiв родина була найбiльшою вихо-вателькою молодого поколiння. Саме вона закладає фундамент вихованості кожної людини; використовуючи великi природнi можливості виховання: при-клад батьків чи iнших родичiв, сiмейнi традицiї, релiквiї, моральнi цiнностi ро-дини.
Якщо сiм’я зацiкавлена у вихованнi особистостi дитини, то сили школи потроюються, якщо такий союз слабкий або не склався, то сили школи значно зменшуються.
Аналiз теперiшнього стану вказаних проблем засвiдчує їхню гостроту. Тому виховний вплив сiм’ї, родинне спiлкування, з одного боку, спiвпраця,
взаємодія батькiв та класного керiвника — з iншого, нинi є надзвичайно актуальними.
Мета:
• Дослiдити моральнi основи кожної родини, сiмейнi традицiї, релiквiї; допомогти учням зрозумiти, у чому цiнність сiм’ї для кожної людини; виховувати шанобливе ставлення до батькiв, родичів, до звичаїв, традицiй українського народу.
• Спонукати батькiв до виховання дiтей; налагодити взаємодiю батьків i класного керiвника, подолати непорозумiння мiж сiм’єю та школою; знайти ефективнi форми взаємодiї з батъками.
Очiкуванi результати:
• Учнi навчаться здобувати iнформацiю та дослiджувати iсторiю свого роду, сiмейнi традицiї та реліквїї. • Школярi набудуть навичок створення родинного дерева, герба та девiзу сiм’ї. . • Дiти навчаться створювати продукт проекту згідно з критерiями та представляти отриману інформацiю у виглядi портфолiо.
• Учнi вдосконалять уміння iндивiдуальної та гупової роботи.
• Дiти отримають досвiд аргументацiї своєї думки, iлюстрування iдей, дослiджень, виступів перед аудиторiєю.
• Сформуються навички дiтей творчо оцінювати результати проектної дiяльностi та. особистi досягнення пiд час роботи над проектом.
Реалiзацiя проекту:
1. Тест для учнів «Незакiнчена пропозицiя».
2. Анкетування батькiв «Якi ми батьки?»
3. Година спілкування «Без родини немає людини».
4. Урок розвитку мовлення. Усний твiр «Моя родина».
5. Виготовлення портфолiо «Моя родина— моя фортеця».
6. Конкурс вiршiв «Родинного вогнища свiтло ясне».
7. Фотогазета «Моя родина — моя фортеця»
8. Батькiвськi збори «Батьки — першi вихователi дитячих
душ». 9. Створення колажу «Щаслива дитина». Ключовi питання:
1. Мої батьки.
2. Цiкавi сторінки життя моїх пращурiв.
3. Родовiдне дерево. 4 Сімейні традиції та реліквії.
5.Герб та девіз родини.
Година спілкування «Без родини немає людини».
Мета:
• ознайомити присутнiх iз цiкавими сторiнками життя своїх пращурiв, прокоментувати родовiднi герби та девiзи родин; розкрити моральнi основи родини, визначити зміст моральних вимог, що регулюють мiжособистiснi сто-сунки в сiм’ї, допомогти учням зрозуміти, у чому цiнність родини для кожної людини;; учити уникати конфлiктiв у взаємовідносинах із рiдними, контролю-вати свою думку i вчинки.
• виховувати шанобливе ставлення до батъкiв, своїх пращурiв, до звичаїв традицiй українського народу.
Обладнання: газета «Моя родина — моя фортеця», родовiднi дерева, герби , «дім дружби, розуміння, підтримки», лелека, кодекс поведінки в родині.
Порядок години спiлкування
Вступне слово вчителя. Вiд народження кожен iз нас перебуває в оточеннi своєї родини, яка тур-бується про нас, допомагає нам. Усi ми добре знаємо, що людина сильна тодi, коли вона не самотня, коли є кому пiдтримати, коли в неї є сiм’я. Бо сiм’я — це наша опора, це той причал, до якого пристаєш, ховаючись вiд лиха й негоди, де знаходиш спокiй i затишок. Тому ми і працювали над проектом «Моя родина – моя фортеця», щоб кожен з вас ще більше дізнався про свою сiм’ю і розповів про неї іншим. Однією із складових реалізації нашого проекту була сьогоніш-ня година спілкування «Без родини немає людини». Працюючи над проектом, ви об’єдналися в групи, обрали спікера групи, який допомагав кожному в робо-ті, тому і сьогодні на годині спілкування ви теж будете працювати в групах. 1. Тренінг «Чого ви чекаєте від цієї години спілкування?» - Діти, а як ви вважаєте, що є символом сімейного благополуччя, вірності? Так, саме лелека – символ сімейного благополуччя, вірності, кохання, щастя – всього того, що потребує кожна родина. За народним повір’ям: якщо на хаті лелеки звили гніздо, то в родині має бути лад, саме ці чорно-білі красені приносили до оселі немовлят, тобто лелеки є символом продовження роду. Тому він і стане нам зараз у пригоді. Діти кожної групи на цих уявних пір’їнках напишуть, чого вони чекають від години спілкування, спікери прикріплять їх до птаха (навчитися виступати перед аудиторією, зрозуміти, що потрібно, щоб у родині панувало щастя, познайомити друзів із своєю родиною, поговорити про моральні людські цінності, попрацювати над цікавими завданнями). ( Діти пишуть, а спікери груп прикріплюють пір’їнки на лелеку) Я думаю, що всі ваші сподівання виправдаються. 2. Асоціативний кущ
—Що таке родина? Навiщо вона потрiбна? Якi асоцiацiї виникають у вас, коли ви чуєте це слово? (Діти будують асоціативний кущ)
сiм’я взаєморозуміння щасливі діти свято
піклування довіра
любов РОДИНА щастя
підтримка спокій батьки тепло
Учитель. Діти, ви помітили, що щасливі діти асоціюються з родиною. І тому наша творча група буде працювати зараз над створенням колажу «Щасли-ва дитина». У кінці години спілкування спікер цієї групи презентує зроблене. Родина, родинний дiм — це тi стiни, якi оберiгають нас у лютi морози й холод вiд негоди, дають захисток у лiтню спеку, затишок для душi, можливiсть вiдчути плече пiдтримки.
На свiтi бiлому єдине,
Як i днiпрова течiя,
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша i сім я.
В щасливі i тяжкі години;
Куди б нам не стелився шлях,
Не гасне вогнище родинне, В людських запалене серцях.
Учитель. На нашій годині спілкування я пропоную побудувати спільний дім розуміння, дружби, взаємоповаги, підтримки . Першим кроком до будів-ництва міцного фундаменту буде проведення тесту «Незакінчена пропозиція» 3.Тест «Незакінчена пропозиція»(Кожній групі роздаю листочки, діти закінчують речення.«Моя родина – це…», «Із моєї родини мені хотілося б узяти в майбутню сім ю…», «Світло у вікнах мого будинку – це…», «Далеко від рідної домівки я буду згадувати…»; звучить музика, діти працюють) Учитель. Чудово! Які прекрасні слова ви зуміли підібрати: океан, вогни-ще…І вже й фундамент готовий. Але який це будинок, якщо в ньому відсутні стіни? Ми їх зараз зведемо, адже це будинок щастя та добра, і стіни в ньому мають бути міцними. Кожен з вас виготовив портфоліо «Моя родина – моя фортеця», де зібрані різні матеріали про вашу родину, бо наша з вами робота над проектом була досить цікавою, ви багато дізналися цікавого про свою родину, про минуле своїх родичів і навіть створили власний сімейний герб. Безперечною, нам усім дуже цікаво побачити і почути ваші портфоліо. І спочатку представник з кожної групи презентує герб і девіз своєї родини. Діти, визначте, хто що буде розповіда-ти. 4.Родинні герби та девiзи.(4 учнi обгрунтовують герби та девiзи своїх родин.)
5. Родовiдне древо
Учитель.
«Родина», «рід» — якi слова святi!
Вони потрiбнi кожному в життi, Бо всi ми з вами гілочки На деревi, що вже стоїть вiки. Це дерево — наш славний родовiд,
Це батько, мати, прадiд твiй i дiд.
Вивчення свого роду за батькiвською та материнською лiнiями - ознака цивiлi-зованої родини. У давнину обов’язковим було знати свiй родовiд до п’ятого або навiть сьомого колiна. Кожнiй сiм’ї потрiбно вести древо Роду, яке допомагає пам’ятати всiх членiв роду: i живих, i померлих. А за кожною особою в родо-відному древі стояли цікаві історії, реальні події.
6. Цiкавi сторiнки життя пращурiв.
(Дiти розповiдають про свій рід, видатних людей свого роду, про цiкавi iсторії з життя своїх пращурiв.)
Учитель. Я переконалася, що ви добре знаєте своїх близьких, тому в на-шому будинку вже з’явилося віконечко, через яке тепле весняне сонечко буде нас зігрівати. Наш будинок буде мати двері, відчинені для добра, щастя, любові та злагоди. Працюючи над проектом, ми з вами створили цілу галерею фотороз-повідей про кожну родину. Дивлячись на фотокартки, можна розповісти про ваших мам і тат, братиків і сестричок, бабусь та дідусів і навіть присвятити їм вірш. 7.Декламування дiтьми поезiй про родину, батькiв.
Презентацiя власних вiршiв.
Учитель. Прекрасні вірші. І наш будинок розуміння, дружби, взаємопо-ваги, підтримки майже готовий. А дах ми зведемо, продовживши речення: «Мої батьки найкращі, тому що…» (Роздаю листочки, а на них кожен член групи пише, чому його батьки – найкращі. Спікери зачитують написане) Учитель. Гарний у нас вийшов будинок, міцний, Будинок, який будують наші батьки, щоб він перейшов у спадок дітям, онукам. Будинок, у якому є все: і дитяча любов, і батьківське піклування, і пам'ять про предків…. Все те, що повинно бути в кожній сім ї, де виростає по-справжньому щаслива дитина. За-раз наша творча група покаже нам, якою ж вони уявили щасливу дитину. ( Діти презентують колаж «Щаслива дитина») Діти кожної групи сформулюють кілька правил, яких, на їхню думку, слід до-тримуватися, щоб в сім ї завжди панувала атмосфера розуміння, любові, друж-би. 8.Кодекс поведiнки в родині
• Не обманювати
• Уміти прощати.
• Поважати iнших.
• Жити у злагодi з самим собою та iншими людьми.
• Виявляти чуйність, співчуття.
• Бути толерантними, терпимо ставитися до поглядiв iнших.
Ставити iнтереси iнших людей вище за власнi.
• Умiти контролювати свої бажання та вчинки.
• Бути вiрним i надiйним.
• Бути вiдданним своїй родинi, не зраджувати її.
• Бути гiдним своєї родини. 9.Гра «Склади прислів’я» Учитель. Молодці! І на останок хай зазвучить народне слово, у якому зібрана мудрість багатьох поколінь.( Діти складають прислів’я, а спікери груп зачитують їх ) 10. Уявний мікрофон. Чи виправдалися ваші очікування? А чи сподобалося вам працювати над проектом «Моя родина – моя фортеця». Діти, зверніть увагу наш лелека несе у дзьобі немовля в якусь родину. Щоб ви хотіли побажати цій дитині?
Заключне слово вчителя
Наша година спілкування підходить до кінця. Намагайтеся бути лагiдними, добрими , уважними синами i дочками. Виявляйте любов i вдячнiсть до тих людей, якi дали вам життя, поставили на ноги, чиї днi i ночi були заповненi турботою про вас. Нехай у вашому царствi батькiв i дiтей передаються вiд поколiння до поколiння працелюбнiсть i честь, довiра i подяка, добрi зввчаї та спомини про славнi справи . Хай же будуть ваші руки сильними, а душі – зрячими. Хай поруч із матір’ю завжди йтиме батько. Хай кожна дитина, яка приходить у цей світ, матиме ці два крила не за для того, аби літати, а щоб упевнено ходити по землі. І нехай над нами завжди лагідно світить тепле сонечко.