Проект "Моя родина - моя фортеця"

Про матеріал

Дослідно-пошуковий, особистісний проект "Моя родина - моя фортеця".

Етапи реалізації проекту. Ключові питання. Година спілкування. Виступ класного керівника. Опитування учнів. Анкетування батьків.

Перегляд файлу

 

Ëèñòîïàä 2008                                            ¹ 33 (363)

Ïðîåêò

« Ì Î ß Ð Î ÄÈ Í À  Ì Î ß Ô Î ÐÒÅÖß»

 


  • Школярі


набудуть навичок


  1. Сімейні традиції та ре-

Світлана БОСАК,

учитель української мови та


створення родинного дерева, гер- ба та девізу сім’ї.


ліквії.

  1. Герб та девіз родини.

літератури НВК «ЗСШ 2 І—ІІІ ст.


  • Діти


навчаться створювати


  1. Домашні улюбленці.

гімназія», м. Вінниця

 

Тип проекту. Дослідно- пошуковий, особистісний.

Актуальність. За всіх  часів  у всіх народів родина була най- більшою вихователькою молодо- го покоління. Саме вона закладає фундамент вихованості кожної людини, використовуючи великі природні можливості виховання: приклад батьків чи інших родичів, сімейні традиції, реліквії, мораль- ні цінності родини.

Якщо сім’я зацікавлена у ви- хованні особистості дитини, то сили школи потроюються, якщо такий союз слабкий або не склав- ся, то сили школи значно змен- шуються.

Аналіз теперішнього стану вказаних проблем засвідчує їхню гостроту. Тому виховний вплив сім’ї, родинне спілкування, з од- ного боку, співпраця, взаємодія батьків та класного керівника —  з іншого, нині надзвичайно акту- альними.

Мета:

  • Дослідити моральні основи кожної родини, сімейні традиції, реліквії; допомогти учням зрозумі- ти, у чому цінність сім’ї для кож- ної людини; виховувати шанобли- ве ставлення до батьків, родичів, до звичаїв, традицій українського народу.
  • Спонукати батьків до вихо- вання дітей; налагодити взаємодію батьків і класного керівника, подо- лати непорозуміння між сім’єю та школою; знайти ефективні форми взаємодії з батьками.

Очікувані результати:

  • Учні навчаться здобувати ін- формацію та досліджувати історію свого роду, сімейні традиції та ре- ліквії.

продукт проекту згідно з критері- ями та представляти отриману ін- формацію у вигляді портфоліо.

  • Учні вдосконалять уміння ін- дивідуальної та групової роботи.
  • Діти отримають досвід ар- гументації своєї думки, ілюстру- вання ідей, досліджень, виступів перед аудиторією.
  •   Сформуються навички ді- тей творчо оцінювати результати проектної діяльності та  особис-  ті досягнення під час роботи над проектом.

Реалізація проекту:

  1. Тест для учнів «Незакінчена пропозиція».
  2. Анкетування батьків «Які ми батьки?»
  3.   Дослідження «Хороші та проблемні батьки».
  4. Виступ психолога, бесіда

«Тепло твоєї родини».

  1. Година спілкування «Без ро- дини немає людини».
  2. Урок позакласного читан- ня. Поезії українських поетів про родину.
  3.   Урок розвитку мовлення. Усний твір «Моя родина».
  4. Виготовлення портфоліо

«Моя родина — моя фортеця».

  1. Конкурс віршів «Родинного вогнища світло ясне».
  2. Фотогазета «Моя родина

моя фортеця».

  1. Батьківські збори «Бать- ки — перші вихователі дитячих душ».
  2. Родинне свято «Батьки і діти! Діти і батьки! Нероздільне і довічне коло».

 

Ключові питання:

  1. Мої батьки.
  2. Цікаві сторінки з життя моїх пращурів.
  3. Родовідне древо.


Без родини немає людини

 

Година спілкування Мета:

  • ознайомити присутніх із ці- кавими сторінками життя своїх пращурів, розповісти про сімейні традиції та реліквії, прокомен- тувати родовідні древа, герби та девізи родин; розкрити моральні основи родини, визначити зміст моральних вимог, що регулюють міжособистісні стосунки в сім’ї, допомогти учням зрозуміти, у чому цінність родини для кожної людини; учити уникати конфлік- тів у стосунках з рідними, конт- ролювати свої думки і вчинки;
  • виховувати шанобливе ставлен- ня до батьків, своїх пращурів, до зви- чаїв, традицій українського народу.

Обладнання: газета «Моя ро- дина — моя фортеця», репродук- ції картин художників на сімейну тему, родовідні древа, герби та ма- люнки родин.

 

Порядок години спілкування

  1.   Вступне слово вчителя. Від народження кожен із нас пе- ребуває в оточенні своєї родини, яка турбується про нас, допомагає нам. Усі ми добре знаємо, що лю- дина сильна тоді, коли вона не са- мотня, коли її є кому підтримати, коли в неї є сім’я. Бо сім’я — це наша опора, це той причал, до яко- го пристаєш, ховаючись від лиха й негоди, де знаходиш спокій і затишок.

 

  1. Асоціативний кущ.

Що таке родина? Навіщо вона потрібна? Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово? (Діти будують асоціативний кущ.)


Учитель. Родина, родинний дім — це ті стіни, які оберіга- ють нас у люті морози й холод від негоди, дають захисток у літню спеку, затишок для душі, можливість відчути плече під- тримки.

На світі білому єдине, Як і дніпрова течія,

Домашнє вогнище родинне, Оселя наша і сім’я.

В щасливі і тяжкі години, Куди б нам не стелився шлях, Не гасне вогнище родинне,

В людських запалене серцях.

 

  1. Родинні герби та девізи (4—5 учнів обґрунтовують герби та девізи своїх родин).

 

  1. Родовідне древо. Учитель.

«Родина», «рід» — які слова святі!

Вони потрібні кожному в житті, Бо всі ми з вами — гілочки

На дереві, що вже стоїть віки.

Це дерево — наш славний родовід,

Це  батько, мати, прадід твій і дід.

Вивчення свого роду за бать- ківською та материнською ліні- ями ознака цивілізованої ро- дини. У давнину обов’язковим було знати свій родовід до п’ятого або навіть сьомого ко- ліна. Кожній сім’ї потрібно вес- ти Древо Роду, яке допомагає пам’ятати всіх членів роду: і живих, і померлих.

 

  1. Цікаві сторінки життя пращурів.

Учитель. За кожною  особою в родовідному древі стояли цікаві історії, реальні події.

(Діти розповідають про ви- датних людей свого роду, про ці- каві історії з життя своїх пра- щурів.)

 

  1. Декламування дітьми по- езій про родину, батьків.

Презентація власних віршів.

— Чим особливі ваші батьки? За що ви їх любите? Продовжіть репліку: «Мої батьки найкращі, тому що …»


  1. Сімейні традиції та реліквії. Учитель. Сім’я невмиру- ща  хранителька звичаїв і тради- цій  предків. У кожній родині є свої сімейні традиції, у яких за- кріплено досвід, акумульовано мудрість родинного виховання. Кожне сімейне свято це ко- лективна радість для всіх членів

сім’ї.

(Діти розповідають про тра- диції та реліквії своєї родини.)

 

  1. Кодекс поведінки в родині. Робота в групах: згадайте,

через що найчастіше виникають конфлікти в родині, і сформу- люйте кілька правил, яких, на вашу думку, слід дотримуватися, щоб атмосфера в сім’ї була ком- фортною.

 

Зразок кодексу поведінки в родині

  • Не обманювати.
  • Уміти прощати.
  • Поважати інших.
  • Жити у злагоді з самим со- бою та іншими людьми.
  • Виявляти чуйність, спів- чуття.
  • Бути толерантними, терпимо ставитися до поглядів інших.
  • Ставити інтереси інших лю- дей вище за власні.
  • Уміти контролювати свої ба- жання та вчинки.
  • Бути вірним і надійним.
  • Бути відданим своїй родині, не зраджувати її.
  • Бути гідним своєї родини.

 

  1. Уявний мікрофон.

Якою ви хотіли б бачити свою майбутню родину?

 

  1. Заключне слово вчителя. Намагайтеся бути лагідними, до- брими, уважними синами і до- чками. Виявляйте любов і вдяч- ність до тих людей, які дали вам життя, поставили на ноги, чиї дні і ночі були заповнені турботою про вас. Нехай у вашому царстві батьків і дітей передаються від покоління до покоління праце- любність і честь, довіра і подя- ка, добрі звичаї та спомини про славні справи.


Фрагмент виступу класного керівника

на батьківських зборах

 

Батьки — перші вихователі дітей

Серед усіх геніальних винахо- дів людства одне з провідних місць посідає сім’я, родина. Сім’я — найголовніша вихователька моло- дого покоління за всіх часів у всіх народів. Ще І. Карамзін казав, що

«без хороших батьків немає хоро- шого виховання, попри всі школи та університети».

Існує легенда, що колись давно у батька багатодітної родини спи- тали, як він зумів так гарно вихо- вати аж 12 своїх дітей. «А я ніяк їх не виховував, — відповів він, — я робив, а вони коло мене, я жив, а вони коло мене».

Саме родинне виховання, сі- мейні стосунки, ставлення батьків до дітей є важливими чинниками формування особистості дитини.

 

Кодекс виховання

  1. Ніколи не беріться за вихо- вання в поганому настрої.
  2. Визначте, чого ви хочете від дитини (поясніть їй це), ді- знайтеся, що вона думає з цього приводу.
  3.   Надавайте дитині само- стійність.
  4. Не підказуйте готового рі- шення, а показуйте можливі шляхи до нього та розбирайте з дитиною правильні й хибні кроки на шляху до мети.
  5. Не пропустіть того часу, коли досягнуто першого успіху (хвали- ти не взагалі, а конкретно).
  6. Будь-яке зауваження потріб- но робити після помилки.
  7. Оцінювати вчинок, а не осо- бистість. У цьому пункті закла- дено найпоширенішу батьківську помилку. Оскільки ви критикуєте вчинок, у дитини відпадає необ- хідність ставати в позу захисника.
  8. Після зауваження дайте ди- тині відчути, що співчуваєте її по- милці, вірите в неї, хорошої думки про неї, незважаючи на помилки.
  9. Виховання має бути поетап- ним, планку треба піднімати по- ступово, своєчасно, точно.

 

Ëèñòîïàä 2008                                            ¹ 33 (363)


  1. Виховання має бути суво- рим, але добрим. Не потрібно пе- рейматися вибором, який спосіб виховання кращий. Потрібно вмі- ти застосовувати різні методи від- повідно до конкретної ситуації.

 

Сім батьківських заповідей

  1. Не вважайте дитину своєю власністю — вона Божа.
  2. Любіть її такою, якою вона є, навіть якщо вона не надто талано- вита, не в усьому досягає успіху.
  3. Не очікуйте, що вона вирос- те саме такою, якою хочете ви. До- поможіть їй стати собою.
  4.   Запам’ятайте: найголовні- ший ваш обов’язок — розуміти і втішати. Ви — не суддя, не при- клад для наслідування, а людина, на грудях якої можна виплакатись і в п’ять, і в п’ятдесят років.
  5. Не переймайтесь, якщо не можете чогось зробити для сина та дочки. Найгірше, якщо можете, але не робите.
  6. Усвідомте: для дитини зроб- лено замало, якщо зроблено не все.
  7. Не очікуйте від дитини вдяч- ності: ви дали життя своїй дитині, вона віддячить вашим онукам.

 

Родинні девізи

  1. Хто веселий і кмітливий, Той всі труднощі здолає, Хто дотепний і розумний, Той завжди перемагає!

(Олександра Драган.)

 

  1. Наша родина велика й кра-

сива, Кожен   у   ній   дружелюбний,

вродливий, Ми  завжди  разом,  ми завжди

ціле, Моя родина для мене єдина.

 

  1. Ми розумні та кмітливі, Та й до того ж ще щасливі, Бо в нас є одна сім’я — Тато, мама, брат і я!

 

  1. У любові треба жити і життю завжди радіти!

 

  1. Сім’я — це там, де люблять нас, де вірять нам!

  1. Ми — родина просто клас! І ніщо не спинить нас.

У нас у всіх — одна мета, Така прозора і проста.

Будемо завжди ми разом –

Біди переможем зразу!

 

  1. Любити — це жити життям

того, кого любиш.

 

  1. Один за всіх і всі за одного!

 

  1. Мама, тато, брат і я — наша

дружна вся сім’я!

 

  1. Ми веселі, ми кмітливі, ми

багато маєм сили.

 

  1. Будьмо розумом вище, ніж

зростом.

 

  1. Не будь лінивим, а будь

працьовитим, Люби усіх  і будеш

щасливим!

 

  1. Моїх знань перлина — це

моя родина!

 

  1. Моя матуся весела, тато

кмітливий, Я разом з ними — щаслива ди-

тина. Дідусеві  й  бабусі  ми допомо-

жем, Бо  наша  родина    це захист

і сила!

 

  1. Мама, тато, братик, я — ми

одна сім’я!

 

  1. Ми веселі, жартівливі, Любимо пісні та сміх, Свою радість на дозвіллі Ділим порівну на всіх.

 

Аналіз результатів опитування учнів

 

Тест

«Незакінчена пропозиція»

  1. Моя родина — це…

«Маленьке королівство, у яко- му живуть добрі, чесні, радісні, ві- рні люди. Їх об’єднує любов, вза- єморозуміння».

«Моя фортеця, де я можу всім довіряти, де всі одне одного шану- ють і вибачають».


«Найближчі рідні люди, мій за- хист, опора, тепло».

«Любов, злагода, надія, дові- ра».

«Найкращі друзі, найрідніші люди, щастя, довіра, тепло, під- тримка, взаєморозуміння».

«Маленьке королівство, у яко- му панує доброзичливість, любов, довіра, тепло».

«Любов, тепло, доброта, чес- ність, взаєморозуміння».

«Мої рідні, найвірніші друзі в житті».

«Маленьке королівство, у яко- му живе вся моя родина».

«Моя фортеця, мій дім, де те- пло, де довіряють одне одному».

«Моя опора, допомога, любов, тепло».

«Найрідніші мені люди, які всім серцем бажають мені добра».

«Величезний світ надій, добро- ти, щирості, взаєморозуміння».

«Квітка, яка все більше роз- цвітає від нашої взаємної любові й поваги. А мама — це сонце, яке її зігріває».

«Мої рідні, які люблять і розу- міють мене».

 

  1. Із моєї родини мені хотіло- ся б узяти в майбутню сім’ю…

«Любов, повагу, традицію не сваритися і бути завжди разом у горі та щасті».

«Повагу одне до одного та лю- бов».

«Любов, взаєморозуміння, не- байдужість, зустрічі з родичами».

«Усе, що в моїй родині, крім сварок».

«Довіру, співчуття, віру в Бога».

«Любов, довіру, підтримку, до- бре ставлення одне до одного».

«Добро, тепло, щастя».

«Усе, аби тільки всім було до- бре».

«Гарне виховання».

«Теплі почуття, честь, радість, любов».

 

  1. Мені не хотілося, щоб у моїй майбутній родині були…

«Сварки, крики, печалі».

«Нечесні люди».

«Страх нових випробувань».

«Злість, непорозуміння».


«Конфлікти, сварки».

«Горя та зла».

«Кривда, сварки, зло».

«Егоїзм, сум, образи».

«Зле, неприємне».

«Брехня».

«Хвороби, сум, образи».

 

  1. Світло у вікнах мого будин- ку — це

«Знайомі та рідні обличчя, до- помога, щастя, взаємна любов».

«Тепло, радість».

«Допомога тому з рідних, хто перебуває в скрутній ситуації».

«Добро, ласка, тепло, радість».

«Мама вдома».

«Надія, радість, тепло, любов».

«Спокій, довіра, турбота».

«Коли всі рідні живі та здорові. Все ж таки життя дорожче, ніж ко- штовності».

«Тепло і відчинені двері».

«Злагода, щедрість, доброта, коли приїздять родичі».

«Радість, щастя».

 

  1. Далеко від рідної домівки я буду згадувати

«Найближчих мені людей».

«Батьків, родичів, тваринок».

«Мамин голос, вишитий одяг, шелест листя і трави, дзюрчання струмка».

«Мій дім, родину, родичів, друзів».

«Любов та ніжність від мами, турботу та захист від тата, допо- могу від брата».

«Усіх тих, кого я люблю».

«Близьких мені людей, атмо- сферу в домі».

«Батьків, проведений із сім’єю


дорогоцінний час, брата й сестру, бабусь та дідусів».

«Родину, дім, тепло; ніжність, яку тільки мама може подарувати; садок, в якому дуже добре вліт- ку».

 

Аналіз анкетування батьків

«Які ми батьки?»

Чи у будь-який момент ви го- тові:

  1. Зупинити свої справи й за- йнятися дитиною?

Так — 82 %.

Ні — 6 %.

Не завжди — 12 %.

 

  1. Порадитися з дитиною? Так — 94 %.

Ні — 6 %.

 

  1. Зізнатися в помилці, припу- щеній стосовно дитини?

Так — 88 %.

Ні — 6 %.

Не завжди — 6 %.

 

  1. Вибачитися перед дитиною в разі своєї неправоти?

Так — 95 %.

Ні — 5 %.

 

  1. Володіти собою й зберігати самовладання, навіть якщо вчинок дитини вивів вас із рівноваги?

Так — 22 %.

Ні — 22 %.

Не знаю — 56 %.

 

  1.   Завжди втримуватися від слів і висловів, які можуть ранити вашу дитину?

Так — 50 %.


Ні — 17 %.

Не завжди — 33 %.

 

Оцінка учнями проектної діяльності

  • Що тобі найбільше сподо- балося в проекті?

Увесь проект — 46 %.

Родинне свято — 31 %.

Виготовлення  портфоліо  — 23 %.

  • Що викликало найбільші труднощі?

Труднощів не було — 31 %.

Виготовлення  портфоліо  — 23 %.

Створення герба  родини  — 19 %.

Складання девізу — 15 %.

Виготовлення родовідного дре- ва — 12 %.

  • З яким настроєм ти працю- вав над проектом?

Було цікаво — 100 %.

  • Яке значення для тебе осо- бисто має цей проект?

Став краще розуміти своїх батьків — 23 %.

Багато цікавого дізнався про своїх пращурів — 18 %.

Навчився цінувати своїх рід- них — 15 %.

Зрозумів, що родина — це найголовніше в житті кожної лю- дини — 12 %.

Навчився злагоджено працю- вати в групі — 8 %.

Зрозумів, що треба досліджу- вати свій родовід — 8 %.

Навчився берегти родинні ре- ліквії — 8 %.

Навчився декламувати — 8 %.


 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
3926
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку