Дослідно-пошуковий, особистісний проект "Моя родина - моя фортеця".
Етапи реалізації проекту. Ключові питання. Година спілкування. Виступ класного керівника. Опитування учнів. Анкетування батьків.
Ëèñòîïàä 2008 ¹ 33 (363)
Ïðîåêò
« Ì Î ß Ð Î ÄÈ Í À — Ì Î ß Ô Î ÐÒÅÖß»
набудуть навичок
Світлана БОСАК,
учитель української мови та
створення родинного дерева, гер- ба та девізу сім’ї.
ліквії.
літератури НВК «ЗСШ № 2 І—ІІІ ст.
навчаться створювати
гімназія», м. Вінниця
Тип проекту. Дослідно- пошуковий, особистісний.
Актуальність. За всіх часів у всіх народів родина була най- більшою вихователькою молодо- го покоління. Саме вона закладає фундамент вихованості кожної людини, використовуючи великі природні можливості виховання: приклад батьків чи інших родичів, сімейні традиції, реліквії, мораль- ні цінності родини.
Якщо сім’я зацікавлена у ви- хованні особистості дитини, то сили школи потроюються, якщо такий союз слабкий або не склав- ся, то сили школи значно змен- шуються.
Аналіз теперішнього стану вказаних проблем засвідчує їхню гостроту. Тому виховний вплив сім’ї, родинне спілкування, з од- ного боку, співпраця, взаємодія батьків та класного керівника — з іншого, нині надзвичайно акту- альними.
Мета:
Очікувані результати:
продукт проекту згідно з критері- ями та представляти отриману ін- формацію у вигляді портфоліо.
Реалізація проекту:
«Тепло твоєї родини».
«Моя родина — моя фортеця».
моя фортеця».
Ключові питання:
Без родини немає людини
Година спілкування Мета:
Обладнання: газета «Моя ро- дина — моя фортеця», репродук- ції картин художників на сімейну тему, родовідні древа, герби та ма- люнки родин.
Порядок години спілкування
— Що таке родина? Навіщо вона потрібна? Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово? (Діти будують асоціативний кущ.)
Учитель. Родина, родинний дім — це ті стіни, які оберіга- ють нас у люті морози й холод від негоди, дають захисток у літню спеку, затишок для душі, можливість відчути плече під- тримки.
На світі білому єдине, Як і дніпрова течія,
Домашнє вогнище родинне, Оселя наша і сім’я.
В щасливі і тяжкі години, Куди б нам не стелився шлях, Не гасне вогнище родинне,
В людських запалене серцях.
«Родина», «рід» — які слова святі!
Вони потрібні кожному в житті, Бо всі ми з вами — гілочки
На дереві, що вже стоїть віки.
Це дерево — наш славний родовід,
Це батько, мати, прадід твій і дід.
Вивчення свого роду за бать- ківською та материнською ліні- ями — ознака цивілізованої ро- дини. У давнину обов’язковим було знати свій родовід до п’ятого або навіть сьомого ко- ліна. Кожній сім’ї потрібно вес- ти Древо Роду, яке допомагає пам’ятати всіх членів роду: і живих, і померлих.
Учитель. За кожною особою в родовідному древі стояли цікаві історії, реальні події.
(Діти розповідають про ви- датних людей свого роду, про ці- каві історії з життя своїх пра- щурів.)
Презентація власних віршів.
— Чим особливі ваші батьки? За що ви їх любите? Продовжіть репліку: «Мої батьки найкращі, тому що …»
сім’ї.
(Діти розповідають про тра- диції та реліквії своєї родини.)
через що найчастіше виникають конфлікти в родині, і сформу- люйте кілька правил, яких, на вашу думку, слід дотримуватися, щоб атмосфера в сім’ї була ком- фортною.
Зразок кодексу поведінки в родині
— Якою ви хотіли б бачити свою майбутню родину?
Фрагмент виступу класного керівника
на батьківських зборах
Батьки — перші вихователі дітей
Серед усіх геніальних винахо- дів людства одне з провідних місць посідає сім’я, родина. Сім’я — найголовніша вихователька моло- дого покоління за всіх часів у всіх народів. Ще І. Карамзін казав, що
«без хороших батьків немає хоро- шого виховання, попри всі школи та університети».
Існує легенда, що колись давно у батька багатодітної родини спи- тали, як він зумів так гарно вихо- вати аж 12 своїх дітей. «А я ніяк їх не виховував, — відповів він, — я робив, а вони коло мене, я жив, а вони коло мене».
Саме родинне виховання, сі- мейні стосунки, ставлення батьків до дітей є важливими чинниками формування особистості дитини.
Кодекс виховання
Ëèñòîïàä 2008 ¹ 33 (363)
Сім батьківських заповідей
Родинні девізи
(Олександра Драган.)
сива, Кожен у ній дружелюбний,
вродливий, Ми завжди разом, ми завжди
ціле, Моя родина для мене єдина.
У нас у всіх — одна мета, Така прозора і проста.
Будемо завжди ми разом –
Біди переможем зразу!
того, кого любиш.
дружна вся сім’я!
багато маєм сили.
зростом.
працьовитим, Люби усіх — і будеш
щасливим!
моя родина!
кмітливий, Я разом з ними — щаслива ди-
тина. Дідусеві й бабусі ми допомо-
жем, Бо наша родина — це захист
і сила!
одна сім’я!
Аналіз результатів опитування учнів
Тест
«Незакінчена пропозиція»
«Маленьке королівство, у яко- му живуть добрі, чесні, радісні, ві- рні люди. Їх об’єднує любов, вза- єморозуміння».
«Моя фортеця, де я можу всім довіряти, де всі одне одного шану- ють і вибачають».
«Найближчі рідні люди, мій за- хист, опора, тепло».
«Любов, злагода, надія, дові- ра».
«Найкращі друзі, найрідніші люди, щастя, довіра, тепло, під- тримка, взаєморозуміння».
«Маленьке королівство, у яко- му панує доброзичливість, любов, довіра, тепло».
«Любов, тепло, доброта, чес- ність, взаєморозуміння».
«Мої рідні, найвірніші друзі в житті».
«Маленьке королівство, у яко- му живе вся моя родина».
«Моя фортеця, мій дім, де те- пло, де довіряють одне одному».
«Моя опора, допомога, любов, тепло».
«Найрідніші мені люди, які всім серцем бажають мені добра».
«Величезний світ надій, добро- ти, щирості, взаєморозуміння».
«Квітка, яка все більше роз- цвітає від нашої взаємної любові й поваги. А мама — це сонце, яке її зігріває».
«Мої рідні, які люблять і розу- міють мене».
«Любов, повагу, традицію не сваритися і бути завжди разом у горі та щасті».
«Повагу одне до одного та лю- бов».
«Любов, взаєморозуміння, не- байдужість, зустрічі з родичами».
«Усе, що в моїй родині, крім сварок».
«Довіру, співчуття, віру в Бога».
«Любов, довіру, підтримку, до- бре ставлення одне до одного».
«Добро, тепло, щастя».
«Усе, аби тільки всім було до- бре».
«Гарне виховання».
«Теплі почуття, честь, радість, любов».
«Сварки, крики, печалі».
«Нечесні люди».
«Страх нових випробувань».
«Злість, непорозуміння».
«Конфлікти, сварки».
«Горя та зла».
«Кривда, сварки, зло».
«Егоїзм, сум, образи».
«Зле, неприємне».
«Брехня».
«Хвороби, сум, образи».
«Знайомі та рідні обличчя, до- помога, щастя, взаємна любов».
«Тепло, радість».
«Допомога тому з рідних, хто перебуває в скрутній ситуації».
«Добро, ласка, тепло, радість».
«Мама вдома».
«Надія, радість, тепло, любов».
«Спокій, довіра, турбота».
«Коли всі рідні живі та здорові. Все ж таки життя дорожче, ніж ко- штовності».
«Тепло і відчинені двері».
«Злагода, щедрість, доброта, коли приїздять родичі».
«Радість, щастя».
«Найближчих мені людей».
«Батьків, родичів, тваринок».
«Мамин голос, вишитий одяг, шелест листя і трави, дзюрчання струмка».
«Мій дім, родину, родичів, друзів».
«Любов та ніжність від мами, турботу та захист від тата, допо- могу від брата».
«Усіх тих, кого я люблю».
«Близьких мені людей, атмо- сферу в домі».
«Батьків, проведений із сім’єю
дорогоцінний час, брата й сестру, бабусь та дідусів».
«Родину, дім, тепло; ніжність, яку тільки мама може подарувати; садок, в якому дуже добре вліт- ку».
Аналіз анкетування батьків
«Які ми батьки?»
Чи у будь-який момент ви го- тові:
Так — 82 %.
Ні — 6 %.
Не завжди — 12 %.
Ні — 6 %.
Так — 88 %.
Ні — 6 %.
Не завжди — 6 %.
Так — 95 %.
Ні — 5 %.
Так — 22 %.
Ні — 22 %.
Не знаю — 56 %.
Так — 50 %.
Ні — 17 %.
Не завжди — 33 %.
Оцінка учнями проектної діяльності
Увесь проект — 46 %.
Родинне свято — 31 %.
Виготовлення портфоліо — 23 %.
Труднощів не було — 31 %.
Виготовлення портфоліо — 23 %.
Створення герба родини — 19 %.
Складання девізу — 15 %.
Виготовлення родовідного дре- ва — 12 %.
Було цікаво — 100 %.
Став краще розуміти своїх батьків — 23 %.
Багато цікавого дізнався про своїх пращурів — 18 %.
Навчився цінувати своїх рід- них — 15 %.
Зрозумів, що родина — це найголовніше в житті кожної лю- дини — 12 %.
Навчився злагоджено працю- вати в групі — 8 %.
Зрозумів, що треба досліджу- вати свій родовід — 8 %.
Навчився берегти родинні ре- ліквії — 8 %.
Навчився декламувати — 8 %.